Da en del af modelbanerummet efter ordre fra Nådigfruen er blevet inddraget til andet brug, er jeg i stedet gået i gang med at planlægge en model af en del af Metro-systemet.
Efterhånden som jeg har funderet over planen, synes jeg, den indebærer mange fordele: Der er kun en enkelt type tog at holde rede på, man slipper for landskabsbygning, indkøb af dyre huse, drejeskiver, synlige signaler, damplokomotiver med dårlige køreegenskaber, etc. etc. Og så bliver der forhåbentlig også plads til lidt DSB S-tog, som man som københavner jo må have med.
I den overlevende del af modelbanerummet planlægger jeg model af Flintholm med de mange linjer, der krydser hinanden plus busser og hvis pladsen tillader en model af den nuværende Vanløse Station. Herfra en helix til undergrunden, hvor der kommer modeller af Forum, Kgs. Nytorv og for køremulighedernes skyld en station på hver af det yderste af linjerne M1 og M2. Og fordelen er jo, at ved at bygge en Metro, har jeg hele huset at bruge løs af, da det meste jo kommer til at køre under gulvbrædderne. Som jeg ser det, er eneste ulempe, at stationerne bliver nødt til at ligge i hjørnerne i de forskellige rum, så adgangsvejene ikke hele tiden bliver sparket i stykker.
Når det planlagte er på plads, kunne det være skægt i en eller anden krog at lave byggepladsen til den nye linje med en model af Marmorkirken med revner i.
Da de fleste vel kender Metroens rutenet som det er nu, er det vel overflødigt med en sporplan, men jeg vil lige vise et par billeder af de steder, hvorunder stationerne kommer til at befinde sig.
Når jeg har fået lavet de nødvendige udgravninger, skal jeg nok vise et par billeder af sporlægningen, inden gulvbrædderne lægges på plads igen. Og det bliver spændende at se, hvad vore gulve egentlig hviler på.
Bjarne
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Det lyder som et spændende projekt. Vi glæder os til at se hvordan byggeriet skrider frem.
Skal byggeperioden også være skalamæssigt korrekt? Det tog godt og vel 10 år at bygge metroen så i 1:87 må det blive i omegnen af 42 dage. Det er ikke så længe når man tænker på at du skal lægge gulv og fliser i flere rum. Har du overvejet at starte med at bygge en tunnelboremaskine? Så kunne du slippe for alt der tømrer arbejde.
Der hvor metroen krydser havnen skal du nok lige overveje hvad du gør. Åbent vand i hjemmet har det med at skabe konflikt i ægteskabet - men måske kunne du tilpasse sporplanen så dette stykke lå på badeværelset?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Det er simpelthen alletiders idé! Vi har faktisk et at badeværelse, der ligger midt i huset, så linjeføringen kan blive fra køkkenet via badeværelset (havnen) til entréen. Jeg er bare ikke helt sikker på, hvad jeg vil støde på under gulvet i badeværelset...
Men modellen af boremaskinen skal selvfølgelig med! Men om jeg klarer det på skalatid tvivler jeg på. Men jeg er da sikker på, at jeg kan melde om mere om præcist et år!
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hmmm, fin plan der kommer til at dække ca 1/4 af hele huset kan jeg se.......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Nah, 3/4 kommer tættere på...
Bjarne
togtroels
Indlæg: 52
...tjah, hvis man har en "krybekælder", så kunne en bane jo lægges under gulvet ligesom div. skyggebanegårde og strækninger! Et effektiv overvågningssystem, super-digitaliseret og GODE spor med slanke skiftespor mm......så er den hjemme....
Afsporinger....uha! MEN så er der jo div. digitalstyrede kraner, men det kræver dobbeltspor overalt...eller en laaaaaang bøjelig tang a´la endoskop...eller en effektiv "støvsugeslange".......
sjov tanke...især d. 1. april.
Troels