Picture

miken

kjellerup

Indlæg: 347

PB

Min føste bane

Hej

vil høre hvad folk har at sige til min bane

laver den i 2 lev en skygge til alle min vogen og lev 0 med station og 2 helix i hver end

har laver plads til en dreje skive en dag men eller vil der kun være et spor til at kun køre rund på og så lidt sidespor til at rancer på

men ser frem til at høre fra jer garve banebygger

min plads er l 320 b ca 110

ver 4-3

ver 4-2

ver 4

__________________

Mvh

Michal Sønder

Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk

3-skinne H0, K-skinner via moduler 
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"miken" skrev:
men ser frem til at høre fra jer garve banebygger

Helix med R1 og mindst 4% stigning?

Du kommer til at køre med korte tog.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

miken

kjellerup

Indlæg: 347

PB

jeg har test en af min helix i dag og det køre fint

jeg har i nu ikke fatter hvad r1 r2 r3 hvad det betyder er det antal spor

min helix har et ydermål på 83 cm og stiger 8,5 cm på gang køre 3 gang rund

ps. det er også min føste bane

__________________

Mvh

Michal Sønder

Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk

3-skinne H0, K-skinner via moduler 
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

R1, r2 og r3 refererer til krumningen på kurveskinner - jo lavere tal, desto skarpere kurve.

Således er en kurve med r1-skinner MEGET skarpere end en kurve med r3-skinner.

Vogne med 4 aksler kan måske køre i disse skarpe kurver, men det kommer til at se fuldstændig vanvittigt ud, da det halve af vognene rager udenfor under kørsel, og det er ikke spor naturligt.

R1 og r2-skinner er fint nok, hvis det er til industrispor, sidebane med korte vogne og lokomotiver.

Udover det, skal man undgå dem.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

miken

kjellerup

Indlæg: 347

PB

okay tak for det

kun være at jeg skulle bygge mig en nye helix til 2 spor et hver vej

__________________

Mvh

Michal Sønder

Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk

3-skinne H0, K-skinner via moduler 
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012

Like 0 kan lide
Top

Picture

miken

kjellerup

Indlæg: 347

PB

"Willie Garvin" skrev:
R1, r2 og r3 refererer til krumningen på kurveskinner - jo lavere tal, desto skarpere kurve.Således er en kurve med r1-skinner MEGET skarpere end en kurve med r3-skinner.Vogne med 4 aksler kan måske køre i disse skarpe kurver, men det kommer til at se fuldstændig vanvittigt ud, da det halve af vognene rager udenfor under kørsel, og det er ikke spor naturligt.R1 og r2-skinner er fint nok, hvis det er til industrispor, sidebane med korte vogne og lokomotiver.Udover det, skal man undgå dem.

du snakker om en r3 skinner hvad er det for nogen som jeg ser det så har jeg kun skinner med en kurve på 30 ikke minder hvad gøre man så sætter man så bare nogen lige stykkker ind i meller dem

syns ikke rigtig at jeg kan finde så maget om det på nette

__________________

Mvh

Michal Sønder

Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk

3-skinne H0, K-skinner via moduler 
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012

Like 0 kan lide
Top

Picture

lgh

Skiltemager/Grafiker

Indlæg: 120

PB

"miken" skrev:
du snakker om en r3 skinner hvad er det for nogen som jeg ser det så har jeg kun skinner med en kurve på 30 ikke minder hvad gøre man så sætter man så bare nogen lige stykkker ind i meller dem syns ikke rigtig at jeg kan finde så maget om det på nette

Märklin c-skinner:

r1 = skinneradius 360,0 mm

r2 = skinneradius 437,5 mm

r3 = skinneradius 515,0 mm

r4 = skinneradius 579,3 mm

r5 = skinneradius 643,6 mm

og så findes der en skinneradius på 1114,6 mm

Håber det er til hjælp

Lennert

__________________

Far kører tog, bygger og hygger.....
Hvad gør Bill Gates når bilen strejker??......Lukker alle vinduer og genstarter!!!

Like 0 kan lide
Top

Picture

miken

kjellerup

Indlæg: 347

PB

"lgh" skrev:
"miken" skrev:
du snakker om en r3 skinner hvad er det for nogen som jeg ser det så har jeg kun skinner med en kurve på 30 ikke minder hvad gøre man så sætter man så bare nogen lige stykkker ind i meller dem syns ikke rigtig at jeg kan finde så maget om det på nette
Märklin c-skinner:r1 = skinneradius 360,0 mmr2 = skinneradius 437,5 mmr3 = skinneradius 515,0 mmr4 = skinneradius 579,3 mmr5 = skinneradius 643,6 mmog så findes der en skinneradius på 1114,6 mmHåber det er til hjælpLennert

okay tak men sådan som jeg har få stå det så vis jeg sætter min skinner sammer så rammer jeg en r1 hvordan rammer jeg så en r 4 eller r 5 er det ved at side nogen lige skinner ind

ja jeg er sikker tung nem

__________________

Mvh

Michal Sønder

Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk

3-skinne H0, K-skinner via moduler 
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012

Like 0 kan lide
Top

Picture

lgh

Skiltemager/Grafiker

Indlæg: 120

PB

"miken" skrev:
okay tak men sådan som jeg har få stå det så vis jeg sætter min skinner sammer så rammer jeg en r1 hvordan rammer jeg så en r 4 eller r 5 er det ved at side nogen lige skinner ind ja jeg er sikker tung nem

Al begyndelse er svær og der er meget at holde styr, men de forskellige radiaer hentyder til forskellige skinnetyper, du kan f.eks se dem hos nettog.dk

__________________

Far kører tog, bygger og hygger.....
Hvad gør Bill Gates når bilen strejker??......Lukker alle vinduer og genstarter!!!

Like 0 kan lide
Top

Picture

miken

kjellerup

Indlæg: 347

PB

"lgh" skrev:
"miken" skrev:
okay tak men sådan som jeg har få stå det så vis jeg sætter min skinner sammer så rammer jeg en r1 hvordan rammer jeg så en r 4 eller r 5 er det ved at side nogen lige skinner ind ja jeg er sikker tung nem
Al begyndelse er svær og der er meget at holde styr, men de forskellige radiaer hentyder til forskellige skinnetyper, du kan f.eks se dem hos nettog.dk

ja det er også hos ham jeg køber alle min ting

jeg bygger den bare op i k skinne 2210 det er ca en r5 det må kun gøre det

jeg trode det var højden der var vigtig men det er så højden + radiae af en helix

det hjælper jo også vis min skinne ikke er 4 cm høj men tak for hjælpen Smile

__________________

Mvh

Michal Sønder

Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk

3-skinne H0, K-skinner via moduler 
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Jeg kender ikke til k-skinners geometri, men uanset hvilket sporsystem man arbejder med, bør man stile efter så bløde kurver som overhovedet muligt. Spor med krumme kurver hører mest til på sidebaner/industribaner, men der hvor de lange tog med 4-akslede vogne kører, bør kurverne være så bløde, at vognene ikke rager ud over siden overhovedet, når kurven passeres. Det ser fuldstændig towligt ud, når det sker.

Hvis man ellers har plads nok, er slanke sporskifter sagen. Men opbygningen af et anlæg er en disciplin udi kompromiets kunst, og derfor er mange nødsaget til at bruge sporskifter med en afgrening på 15 grader eller mere. Jeg aner ikke, om noget tilsvarende findes i virkelighedens verden; jeg er ihvertfald ikke stødt på det.

Der er flere herinde, der må siges at have helixer som spidskompetence. De vil sikkert sige at en kombination af stejle stigninger og krumme kurver er rigtig rigtig dårligt, og at det helst skal være lige omvendt; altså moderat til svag stigning og bløde kurver.

Der har tidligere været skrevet en masse om helixer og skinnegeometri herinde, så pløj bare en masse gamle indlæg igennem, og bliv en hel del klogere.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

miken

kjellerup

Indlæg: 347

PB

laver en i k skinne med en r2 og r3 den passer godt ind lige nu

__________________

Mvh

Michal Sønder

Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk

3-skinne H0, K-skinner via moduler 
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Ahrr... Lad nu vaere med at goere tingene mere indviklede end de er.

For kortere tog og vogne, og gode Märklin-lokomotiver kan din bane sagtens komme til at fungere!

Selv 27cm lange bogie-vogne kan sagtens koere op og ned i dine helix! -Men koent bliver det dog ikke! -Men hvad goer det hvis disse kurver bliver gemt nogenlunde af vejen bag landskab...

Din sporplan er faktisk ret god, selvom du aabenbart har begraenset materiele til raadighed. Som et foerste projekt er det faktisk ret perfekt, saalaenge du holder dig til Märklin. -Dette siger jeg udelukkende p.g.a. de stejle kurver i helix; Faa maerker har Märklins rulle- og koblings-stabilitet og traekkraft. (omend der naturligvis ogsaa er raadne aeg blandt M´s podukter...)

Jeg vil foreslaa at du laver et par gennemgaaende vigespor i skyggebanegaarden (det sjkulte nederste lag), og ikke kun alle de smaa korte blindspor. Hellere faerre og laengere, hvor du kan parkere flere tog paa hvert spor.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

miken

kjellerup

Indlæg: 347

PB

der er blev laver en nye bane nu hvor helix er 2 spore

men har ikke kun laver nogen spor der går igemme mine opstillingspor

skygge bane

banegaard

__________________

Mvh

Michal Sønder

Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk

3-skinne H0, K-skinner via moduler 
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"miken" skrev:
der er blev laver en nye bane nu hvor helix er 2 spore

Du lader din helix forsvinde 40-50 cm fra stiksporene ved din drejeskive. Har du frihøjde nok der til det?

Halvvejs rundt i Helix, har du en drejeskive placeret over sporene. Har du frihøjde nok der?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

miken

kjellerup

Indlæg: 347

PB

øøøøøøøøøøø du siger noget

stikker den ikke kun max 10 cm ned

jeg har lidt svært at kommer vider med min bane da jeg ikke ved hvor maget den vil fyller jeg har laver træ til min helix i dag og vil starte imorgen med den

jeg må bare rykker lidt på min liller dreje skive når min helix er på plads så ved jeg hvor maget plads jeg har at leje med

men tak det var godt set

__________________

Mvh

Michal Sønder

Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk

3-skinne H0, K-skinner via moduler 
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"miken" skrev:
jeg har lidt svært at kommer vider med min bane da jeg ikke ved hvor maget den vil fyller jeg har laver træ til min helix i dag og vil starte imorgen med den

Jeg tror altså at du starter helt baglæns.

Hvad er meningen med din bane?

Har du specielle ønsker til stationer, gods, tog, epoker osv osv, eller er alt en store pærevælling af spor på så lidt plads som muligt?

Prøv at kig på din underetage, du har 2 stikspor på din opstillingbanegård der er under 20 cm lange. Hvad skal der opstilles der?

Var jeg dig (og det ved jeg godt at det er jeg ikke) havde jeg planlagt min overetage lidt bedre, således at der fører 1 spor ned til "underetagen". Dette spor kunne passende køre ned i "nederste højre hjørne", men frem for en Helix, fører du sporet rundt langs kanterne af anlægget og får nogle lange lige stræk. Derved kan du opnå en strækning på noget der ligner 5 meter og med 3% stigning er det 15 cm højdeforskel (hvilket ikke er meget).

En Helix med R2 og med 8,5 cm mellem overkanten af sporene giver dig en stigning på cirka 4%

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

miken

kjellerup

Indlæg: 347

PB

jeg har en r2 og r3 her er de info jeg har fåde og bygge efter

Gleis Innenradius: 437,0 mm ?

Gleis Aussenradius: 515,0 mm ?

Breite der Gleisbettung: 40,0 mm ?

Sicherheitsabstand: 5,0 mm

min.Höhendifferenz p. 360°: 86,0 mm

Brett Länge: 623,5 mm

Brett Breite: 183,2 mm

Versatz: 211,5 mm

Wendel Innenradius: 356,8 mm

Wendel Aussenradius: 623,5 mm

Steigung Innengleis: 3,1% Steigung Außengleis: 2,7%

jeg har læst mig ti at en r2 er fint til en ned kørsel

jeg har ingen lang person tog

de små spor er til alle min køffer og små arb tog

min drejeskive er ikke købt men har planer om at købe en i julegave til konen

og ja er der ikke plads til den må jeg jo få noget mer plads på kontore konen har vis 2 bogreoler jeg kan fjerne

ang et lang spor den føre ned det arb jeg også med i starten men kom væk fra det da jeg ønsker at ha en bane hvor der kan køre et tog rund men jeg leje med et andet

når ja det er jo for sjovet og virker det ikke når jeg har fåde sat det op ja så må jeg jo laver det om

syns også at det er svært at får nogen ider men ja jeg har sikker 10 % for maget men alt bliver heller ikke laver med det samme

__________________

Mvh

Michal Sønder

Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk

3-skinne H0, K-skinner via moduler 
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"miken" skrev:
jeg har en r2 og r3 her er de info jeg har fåde og bygge efter Gleis Innenradius: 437,0 mm ?Gleis Aussenradius: 515,0 mm ?

Du har angiver 2221 og 2231 på din tegning, det er R2 og R3....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

miken

kjellerup

Indlæg: 347

PB

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

jo begynder fejl nr 45

har tage en c skinne og laver plade til den og skal bruge en k skinne

det går godt

kan se i dit dok at min % er 3 og 3,5

det er 1 % for maget

:?: :?: :?: :?: :?:

__________________

Mvh

Michal Sønder

Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk

3-skinne H0, K-skinner via moduler 
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Citat:
min drejeskive er ikke købt men har planer om at købe en i julegave til konen

Det er da jernbaneromantik, der vil noget Wink

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

ppilot

Indlæg: 135

PB  Blog  Hjemmeside

Citat:
Det er da jernbaneromantik, der vil noget

Det [u]drejer[/u] sig vel om at holde ægteskabet [u]på sporet[/u] også...om man så må sige Tongue

__________________

Peter


Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen! Hat ____________________________________
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.