Hej
vil høre hvad folk har at sige til min bane
laver den i 2 lev en skygge til alle min vogen og lev 0 med station og 2 helix i hver end
har laver plads til en dreje skive en dag men eller vil der kun være et spor til at kun køre rund på og så lidt sidespor til at rancer på
men ser frem til at høre fra jer garve banebygger
min plads er l 320 b ca 110
Mvh
Michal Sønder
Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk
3-skinne H0, K-skinner via moduler
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Helix med R1 og mindst 4% stigning?
Du kommer til at køre med korte tog.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
miken
kjellerup
Indlæg: 347
jeg har test en af min helix i dag og det køre fint
jeg har i nu ikke fatter hvad r1 r2 r3 hvad det betyder er det antal spor
min helix har et ydermål på 83 cm og stiger 8,5 cm på gang køre 3 gang rund
ps. det er også min føste bane
Mvh
Michal Sønder
Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk
3-skinne H0, K-skinner via moduler
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
R1, r2 og r3 refererer til krumningen på kurveskinner - jo lavere tal, desto skarpere kurve.
Således er en kurve med r1-skinner MEGET skarpere end en kurve med r3-skinner.
Vogne med 4 aksler kan måske køre i disse skarpe kurver, men det kommer til at se fuldstændig vanvittigt ud, da det halve af vognene rager udenfor under kørsel, og det er ikke spor naturligt.
R1 og r2-skinner er fint nok, hvis det er til industrispor, sidebane med korte vogne og lokomotiver.
Udover det, skal man undgå dem.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
miken
kjellerup
Indlæg: 347
okay tak for det
kun være at jeg skulle bygge mig en nye helix til 2 spor et hver vej
Mvh
Michal Sønder
Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk
3-skinne H0, K-skinner via moduler
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012
miken
kjellerup
Indlæg: 347
du snakker om en r3 skinner hvad er det for nogen som jeg ser det så har jeg kun skinner med en kurve på 30 ikke minder hvad gøre man så sætter man så bare nogen lige stykkker ind i meller dem
syns ikke rigtig at jeg kan finde så maget om det på nette
Mvh
Michal Sønder
Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk
3-skinne H0, K-skinner via moduler
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012
lgh
Skiltemager/Grafiker
Indlæg: 120
Märklin c-skinner:
r1 = skinneradius 360,0 mm
r2 = skinneradius 437,5 mm
r3 = skinneradius 515,0 mm
r4 = skinneradius 579,3 mm
r5 = skinneradius 643,6 mm
og så findes der en skinneradius på 1114,6 mm
Håber det er til hjælp
Lennert
Far kører tog, bygger og hygger.....
Hvad gør Bill Gates når bilen strejker??......Lukker alle vinduer og genstarter!!!
miken
kjellerup
Indlæg: 347
okay tak men sådan som jeg har få stå det så vis jeg sætter min skinner sammer så rammer jeg en r1 hvordan rammer jeg så en r 4 eller r 5 er det ved at side nogen lige skinner ind
ja jeg er sikker tung nem
Mvh
Michal Sønder
Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk
3-skinne H0, K-skinner via moduler
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012
lgh
Skiltemager/Grafiker
Indlæg: 120
Al begyndelse er svær og der er meget at holde styr, men de forskellige radiaer hentyder til forskellige skinnetyper, du kan f.eks se dem hos nettog.dk
Far kører tog, bygger og hygger.....
Hvad gør Bill Gates når bilen strejker??......Lukker alle vinduer og genstarter!!!
miken
kjellerup
Indlæg: 347
ja det er også hos ham jeg køber alle min ting
jeg bygger den bare op i k skinne 2210 det er ca en r5 det må kun gøre det
jeg trode det var højden der var vigtig men det er så højden + radiae af en helix
det hjælper jo også vis min skinne ikke er 4 cm høj men tak for hjælpen
Mvh
Michal Sønder
Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk
3-skinne H0, K-skinner via moduler
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Jeg kender ikke til k-skinners geometri, men uanset hvilket sporsystem man arbejder med, bør man stile efter så bløde kurver som overhovedet muligt. Spor med krumme kurver hører mest til på sidebaner/industribaner, men der hvor de lange tog med 4-akslede vogne kører, bør kurverne være så bløde, at vognene ikke rager ud over siden overhovedet, når kurven passeres. Det ser fuldstændig towligt ud, når det sker.
Hvis man ellers har plads nok, er slanke sporskifter sagen. Men opbygningen af et anlæg er en disciplin udi kompromiets kunst, og derfor er mange nødsaget til at bruge sporskifter med en afgrening på 15 grader eller mere. Jeg aner ikke, om noget tilsvarende findes i virkelighedens verden; jeg er ihvertfald ikke stødt på det.
Der er flere herinde, der må siges at have helixer som spidskompetence. De vil sikkert sige at en kombination af stejle stigninger og krumme kurver er rigtig rigtig dårligt, og at det helst skal være lige omvendt; altså moderat til svag stigning og bløde kurver.
Der har tidligere været skrevet en masse om helixer og skinnegeometri herinde, så pløj bare en masse gamle indlæg igennem, og bliv en hel del klogere.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
miken
kjellerup
Indlæg: 347
laver en i k skinne med en r2 og r3 den passer godt ind lige nu
Mvh
Michal Sønder
Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk
3-skinne H0, K-skinner via moduler
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Ahrr... Lad nu vaere med at goere tingene mere indviklede end de er.
For kortere tog og vogne, og gode Märklin-lokomotiver kan din bane sagtens komme til at fungere!
Selv 27cm lange bogie-vogne kan sagtens koere op og ned i dine helix! -Men koent bliver det dog ikke! -Men hvad goer det hvis disse kurver bliver gemt nogenlunde af vejen bag landskab...
Din sporplan er faktisk ret god, selvom du aabenbart har begraenset materiele til raadighed. Som et foerste projekt er det faktisk ret perfekt, saalaenge du holder dig til Märklin. -Dette siger jeg udelukkende p.g.a. de stejle kurver i helix; Faa maerker har Märklins rulle- og koblings-stabilitet og traekkraft. (omend der naturligvis ogsaa er raadne aeg blandt M´s podukter...)
Jeg vil foreslaa at du laver et par gennemgaaende vigespor i skyggebanegaarden (det sjkulte nederste lag), og ikke kun alle de smaa korte blindspor. Hellere faerre og laengere, hvor du kan parkere flere tog paa hvert spor.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
miken
kjellerup
Indlæg: 347
der er blev laver en nye bane nu hvor helix er 2 spore
men har ikke kun laver nogen spor der går igemme mine opstillingspor
Mvh
Michal Sønder
Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk
3-skinne H0, K-skinner via moduler
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du lader din helix forsvinde 40-50 cm fra stiksporene ved din drejeskive. Har du frihøjde nok der til det?
Halvvejs rundt i Helix, har du en drejeskive placeret over sporene. Har du frihøjde nok der?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
miken
kjellerup
Indlæg: 347
øøøøøøøøøøø du siger noget
stikker den ikke kun max 10 cm ned
jeg har lidt svært at kommer vider med min bane da jeg ikke ved hvor maget den vil fyller jeg har laver træ til min helix i dag og vil starte imorgen med den
jeg må bare rykker lidt på min liller dreje skive når min helix er på plads så ved jeg hvor maget plads jeg har at leje med
men tak det var godt set
Mvh
Michal Sønder
Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk
3-skinne H0, K-skinner via moduler
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg tror altså at du starter helt baglæns.
Hvad er meningen med din bane?
Har du specielle ønsker til stationer, gods, tog, epoker osv osv, eller er alt en store pærevælling af spor på så lidt plads som muligt?
Prøv at kig på din underetage, du har 2 stikspor på din opstillingbanegård der er under 20 cm lange. Hvad skal der opstilles der?
Var jeg dig (og det ved jeg godt at det er jeg ikke) havde jeg planlagt min overetage lidt bedre, således at der fører 1 spor ned til "underetagen". Dette spor kunne passende køre ned i "nederste højre hjørne", men frem for en Helix, fører du sporet rundt langs kanterne af anlægget og får nogle lange lige stræk. Derved kan du opnå en strækning på noget der ligner 5 meter og med 3% stigning er det 15 cm højdeforskel (hvilket ikke er meget).
En Helix med R2 og med 8,5 cm mellem overkanten af sporene giver dig en stigning på cirka 4%
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
miken
kjellerup
Indlæg: 347
jeg har en r2 og r3 her er de info jeg har fåde og bygge efter
Gleis Innenradius: 437,0 mm ?
Gleis Aussenradius: 515,0 mm ?
Breite der Gleisbettung: 40,0 mm ?
Sicherheitsabstand: 5,0 mm
min.Höhendifferenz p. 360°: 86,0 mm
Brett Länge: 623,5 mm
Brett Breite: 183,2 mm
Versatz: 211,5 mm
Wendel Innenradius: 356,8 mm
Wendel Aussenradius: 623,5 mm
Steigung Innengleis: 3,1% Steigung Außengleis: 2,7%
jeg har læst mig ti at en r2 er fint til en ned kørsel
jeg har ingen lang person tog
de små spor er til alle min køffer og små arb tog
min drejeskive er ikke købt men har planer om at købe en i julegave til konen
og ja er der ikke plads til den må jeg jo få noget mer plads på kontore konen har vis 2 bogreoler jeg kan fjerne
ang et lang spor den føre ned det arb jeg også med i starten men kom væk fra det da jeg ønsker at ha en bane hvor der kan køre et tog rund men jeg leje med et andet
når ja det er jo for sjovet og virker det ikke når jeg har fåde sat det op ja så må jeg jo laver det om
syns også at det er svært at får nogen ider men ja jeg har sikker 10 % for maget men alt bliver heller ikke laver med det samme
Mvh
Michal Sønder
Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk
3-skinne H0, K-skinner via moduler
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du har angiver 2221 og 2231 på din tegning, det er R2 og R3....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
miken
kjellerup
Indlæg: 347
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
jo begynder fejl nr 45
har tage en c skinne og laver plade til den og skal bruge en k skinne
det går godt
kan se i dit dok at min % er 3 og 3,5
det er 1 % for maget
:?: :?: :?: :?: :?:
Mvh
Michal Sønder
Min modelside (underombygning)
http://www.miken.dk
3-skinne H0, K-skinner via moduler
Tilbagemelling via s-88-n print fra svend brandt (tyskland) bygge af (speed180)
esu 50000/windigipet 2012
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Det er da jernbaneromantik, der vil noget
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
ppilot
Indlæg: 135
Det [u]drejer[/u] sig vel om at holde ægteskabet [u]på sporet[/u] også...om man så må sige
Peter
____________________________________
Banemester og stationsforstander på
Jonstrupbanen!
2-skinne DCC, multimaus, MY 1114, MZ 1414, MT 152, MR/MR, MZ 1401, ML6, MA 460/Sølvpilen danske epoke IV