Kære alle
Så er det blevet min tur til at bede om inspiration til en bane.
I vores nye andelsboligforening findes et fortræffeligt festlokale i kælderen med en masse ens borde. Ved en fest dernede for nyligt slog det mig hvor oplagt det er at bygge en bane dernede en weekend sammen med et par venner og give noget af materiellet lov til at strække benene.
Ovenfor ses målene på rummet. Vinduerne sidder alle så højt at de ikke er i vejen. Den nederste dør kan godt spærres for weekenden, men helst ikke den anden, der fører til køkken og toilet.
Jeg vil gerne have en så stor bane som muligt at køre på, med mulighed for kontinuerlig kørsel, enten ved rundbane, kødben eller afstandscirkler: http://www.mj-blog.dk/2006/12/ideer-til-anlaeg/ Dobbeltspor ville være dejligt...
Banen bygges op med Rocos skinner med ballast af gammel type, og min beholdning er for øjeblikket:
Lige skinner
Navn Antal Længde
G1 106 23cm
G½ 9 11,5cm
G4 16 92cm
Buede skinner
Navn Antal
24x R2, r = 358 mm, 30°
14x R3, r = 419,6 mm, 30°
4x R4
25x R5, r = 542,8 mm, 30°
30x R6, r = 604,4 mm, 30°
4x R9
6x R10, r = 888 mm, 15°
10x R20, r = 1962 mm, 5°
Sporskifter
Navn Antal
5x Sporskifte venstre, 15°
3x Sporskifte højre, 15°
1x Krydsspor
1x Enkelt krydsspor
2x Buet sporskifte venstre, R5/R6
1x Buet sporskifte højre, R5/R6
1x Buet sporskifte højre, R9/R10
2x Slankt sporskifte, venstre
2x Slankt sporskifte, højre
På trods af den udførlige liste er jeg også interesseret i mere oversigtsagtige idéer til hvordan banen kan bygges op. Jeg lover til gengæld at tage billeder og skrive om det på MJ-blog.dk
På forhånd tak!
Med venlig hilsen
- Occam
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Til dette specifikke formaal, vil jeg anbefale dig at lave nogle simple ovaler. -Saa mange som muligt.
Set bordene op i et rektangel, med hul i midten.
F.eks. noget i stil med to raekker med 3 borde i forlaengelse af hinanden, og de 2 resterende borde for enderne; eet i hver ende.
vis du har lige skinenr nok, kandu jo lave et par vigespor, for nemmere at kunne skifte mellem flere tog.
Det lyder selvfoelgelig som en "kedelig bane", men til demonstracionsformaal er det lige sagen!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
S123
Indlæg: 174
Jeg er enig med hxmiesa i at du skal bygge en så simpel bane som muligt, så du ikke bruge for meget tid på at bygge en avanceret bane op.
hxmiesas forslag ser således ud:
Der bliver ikke meget plads mellem bord og væg, men det er også meningen, at du skal stå inde i midten. Det er den bane, der giver de længste kørestrækninger på den givne plads.
Nu skriver du ikke om dørene går indad eller udad, men ellers må du jo blot flytte hele anlægget op i den ene ende af lokalet, eller skubbe det op i et hjørne, så to af siderne støder op mod en væg.
Venlig hilsen
Steen
Spor N, DB epoke III og IV, analog
Cargoman
Indlæg: 490
Du kunne også bare lave banen efter hundeben-princippet, også stille bordene som en hestesko.
Så slipper du også for gymnastiske øvelser over/under bordene, og så vil jeg mene at hundebenet giver mere kørestrækning end ovalen.
Moderne tog på danske skinner
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Naesten korrekt! -Fin tegning!
De to ende-borde kan evt. saettes for enderne af de langsgaaende borde (let forskudt), saaledes at kun operatoeren skal staa inde i midten, mens at tilskuerne kan gaa rundt udenom.
Hundeben-banen som ogsaa bliver naevnt er ikke egnet, da det folk vil se er flere tog koerende paa samme tid.
Men hvis der er tid og lyst, er noget MEGET imponerende for folk, at se togene koere paa een og samme ring-straekning i automatisk selv-blokerings-drift.
For udenforstaaende er det naesten magisk at togene selv kan saette signalerne i blokkene bagved sig, og (naesten) aldrig stoede sammen.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hallo, noget virkelighed skal der sku da være over det
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Hundebenet kan nu give et meget flot liv, når det er langt nok og der køres med mange tog. Så vil man både opleve signaler, der skifter bag togene og tog, der holder og venter på grønt, men også tog, der passerer hinanden i hver sin retning.
Det bruges af en af modulsammenslutningerne, som jeg har set de 2 gange jeg har været til efterårsudstilling på Jernbanemuseet.
Det er mere livligt at se på end en stor rundbane eller de andre moduler med enkeltspor, hvor togene kun kan passere på stationer og strækningerne derfor ofte er tomme, mens der ventes på det næste tog.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Jep, jeg ved det!
Min egen bane er opbygget paa denne maade, og den er viklet ind i hinanden saa den ogsaa krydser paa boer etc.
I hver "vendesloejfe" af hundebenet har jeg saa en stor skyggestation, saaledes at den taette togtrafik ogsaa kan variere meget.
Men for en hurtigt opstillet demonstrationsbane er det nok lige i overkanten... desvaerre...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Occam
Indlæg: 583
Tak for idéerne. Bordopstillingen på Steens tegning er også den jeg hælder mest til da den giver lange kørestrækninger og god plads til en station på en ene langside.
Jeg ville nu også gerne have nogle idéer til hvordan bordene kunne opstilles ved en kødbensbane. måske noget med to 90 graders sving og så to gange to borde sat sammen til at give plads til vendecirklerne.
Jeg har også tænkt lidt over en dobbelt sporet kødbensbane, altså med to spor i cirklerne og fire paralelle spor på de lige strækninger, men har nok ikke helt sporskifter nok. Er der nogen der har nogle idéer?
Med venlig hilsen
- Occam
Occam
Indlæg: 583
Her er en grim skitse af min foreløbige idé til opstillingen:
Jeg har ca. 40m lige skinner, og planen vel bruge ca. 35m, så det passer fint. Mht. til kurver passer det også lige, og der er endda sporskifter nok til et lille fabrikssidespor et sted.
Efter nøjere granskning af planen ovenfor tænker jeg at man kunne flytte det øverste vigespor ned til sporet neden uden.
Det nederste dobbeltspor tænkte jeg kunne hæves lidt for visuelt at adskille det fra stationen...
Nogle gode idéer til forbedringer?
Med venlig hilsen
- Occam
sweetie66
forsvaret og brandvæsen
Indlæg: 142
hejsa
jeg ville gå i en helt anden retning. hvis der er plads til at stille modulerne i et andet rum, så kunne man jo bygge som dette link
http://www.sporskiftet.dk/node/612
fremo moduler, får man så en dagt mulighed for fast anlæg, je så er bannen jo lavet.
sweetie66
Occam
Indlæg: 583
Ja, det ville være dejligt, men der er desværre ikke plads til moduler i vores kælderrum. 1½ diorama mere udover dette her: http://www.mj-blog.dk/category/anlaeg-og-styring/diorama/ så er der fyldt op
Derfor må kørslen indtil videre være på midlertidige anlæg.
Med venlig hilsen
- Occam
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Jeg tror at du vil have mere succes med 4 alm. ovaler, istedet for 2 lange ovaler inde i hinanden (det er jo hvad din foreslaaede koedbensbane er)
-medmindre du laver automatisk styrede blokstraekninger. (Hvad jeg IKKE tror du laver...)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!