Hej Allesammen!
Bruger man stadig MH på stålværket i Frederiksværk?
__________________
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
mr-data
Indlæg: 805
Så vidt jeg kan se inde på jernbanen.dk , var det MH 343 som blev solgt til Stålvalseværket, og i følge denne side blev maskinen ophugget i 2008, dermed må svaret på dit spørgsmål umiddelbart være nej.
Måske en smule off-topic, men alligevel: I slutningen af sin levetid sin levetid havde MT med sin nye motor 491 hk, mens MH havde 440 hk. Men hvilket havde størst afgivet effekt ved hjulene, og kunne/måtte trække den største togvægt?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Gider ikke lige finde nummerende nu, men der var ogs¨andre MH'ere.
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
http://www.dansteel.dk/7/255/Intern%20logistik.html
"Logistikafdelingen råder over 2 ranger-lokomotiver"
Om det er MH ved jeg ikke det er ved at være et par år siden jeg var der sidst....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Ifølge jernbanen.dk har Stålvalseværket haft tre Mh'er: 343 fra 1998, 364 fra 1999 og 403 mellem 2001 og 2008.
Bjarne
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Uden at kende tallene vil jeg sige MT, også fordi det er et Diesel Elektrisk i modsætning til den Dieselhydrauliske MH. MT er under alle omstændigheder meget mere egnet til strækningskørsel pga. sine boogier.
Gods skal da transporteres på skinner...
mr-data
Indlæg: 805
Og nu hvor jeg så alligevel var på det lokale bibliotek, kiggede jeg i bogen "Lokomotiver fra Frichs og Scandia" (eller noget i den stil), her står at DSB oprindeligt forlangte at MT skulle kunne klare en togvægt på 1600 - 1800 tons. Men af hensyn til bl.a. aksel-trykket på et stærk maskine, valgte i sidste ende i stedet at forlange at MT kunne trække en togvægt på 1200 tons. Og ifølge jernbanen.dk's side om MH, måtte den "kun" trække 500 tons.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
SFJ
Skole
Indlæg: 430
1000 tak! På forsiden af hjemmesiden er der et billede af et andet lok. Er der nogen der kender nummeret?
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC