Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

MH

Hej Allesammen!

Bruger man stadig MH på stålværket i Frederiksværk?

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Så vidt jeg kan se inde på jernbanen.dk , var det MH 343 som blev solgt til Stålvalseværket, og i følge denne side blev maskinen ophugget i 2008, dermed må svaret på dit spørgsmål umiddelbart være nej.

Måske en smule off-topic, men alligevel: I slutningen af sin levetid sin levetid havde MT med sin nye motor 491 hk, mens MH havde 440 hk. Men hvilket havde størst afgivet effekt ved hjulene, og kunne/måtte trække den største togvægt?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Gider ikke lige finde nummerende nu, men der var ogs¨andre MH'ere.

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"SFJ" skrev:
Bruger man stadig MH på stålværket i Frederiksværk?

http://www.dansteel.dk/7/255/Intern%20logistik.html

"Logistikafdelingen råder over 2 ranger-lokomotiver"

Om det er MH ved jeg ikke det er ved at være et par år siden jeg var der sidst....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Ifølge jernbanen.dk har Stålvalseværket haft tre Mh'er: 343 fra 1998, 364 fra 1999 og 403 mellem 2001 og 2008.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Så vidt jeg kan se inde på jernbanen.dk , var det MH 343 som blev solgt til Stålvalseværket, og i følge denne side blev maskinen ophugget i 2008, dermed må svaret på dit spørgsmål umiddelbart være nej.Måske en smule off-topic, men alligevel: I slutningen af sin levetid sin levetid havde MT med sin nye motor 491 hk, mens MH havde 440 hk. Men hvilket havde størst afgivet effekt ved hjulene, og kunne/måtte trække den største togvægt?

Uden at kende tallene vil jeg sige MT, også fordi det er et Diesel Elektrisk i modsætning til den Dieselhydrauliske MH. MT er under alle omstændigheder meget mere egnet til strækningskørsel pga. sine boogier.

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Ovemunk" skrev:
"mr-data" skrev:
Så vidt jeg kan se inde på jernbanen.dk , var det MH 343 som blev solgt til Stålvalseværket, og i følge denne side blev maskinen ophugget i 2008, dermed må svaret på dit spørgsmål umiddelbart være nej.Måske en smule off-topic, men alligevel: I slutningen af sin levetid sin levetid havde MT med sin nye motor 491 hk, mens MH havde 440 hk. Men hvilket havde størst afgivet effekt ved hjulene, og kunne/måtte trække den største togvægt?
Uden at kende tallene vil jeg sige MT, også fordi det er et Diesel Elektrisk i modsætning til den Dieselhydrauliske MH. MT er under alle omstændigheder meget mere egnet til strækningskørsel pga. sine boogier.

Og nu hvor jeg så alligevel var på det lokale bibliotek, kiggede jeg i bogen "Lokomotiver fra Frichs og Scandia" (eller noget i den stil), her står at DSB oprindeligt forlangte at MT skulle kunne klare en togvægt på 1600 - 1800 tons. Men af hensyn til bl.a. aksel-trykket på et stærk maskine, valgte i sidste ende i stedet at forlange at MT kunne trække en togvægt på 1200 tons. Og ifølge jernbanen.dk's side om MH, måtte den "kun" trække 500 tons.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

1000 tak! På forsiden af hjemmesiden er der et billede af et andet lok. Er der nogen der kender nummeret?

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.