Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Maling af danske damplokomotiver

Hej

Jeg vil i gang med at male min lille F-maskine og opdager til min store overraskelse at der er stor forskel på hvilken glans der benyttes. Indtil nu har jeg set glans mat, blank og silke. Hvad skal man vælge til ens dampmaskine ...?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 588

PB  Hjemmeside

Jeg ved ikke lige hvad et damplok bør have, men jeg kan da give dig dette råd:

Mal den i blank maling uanset hvad. Du har langt flere farver at vælge imellem i blank end i de mere eller mindre matte. Derefter lakerer du modellen, og her kan du bruge hel- eller silkemat lak, hvis det er sådan den skal være. Så kan du ikke se at den er blevet malet med blank maling.

Sådan gjorde jeg selv med mit lynettetog. Den fik blank maling og et par lag silkemat lak:

Billede

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Nice Y-tog

Ja, selvfølgelig skulle du anbefale blank når nu jeg har været i den anden ende af landet og købt sort i mat. Så kan jeg vel lære det ...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim T

Indlæg: 15

PB

Hej Mikael

Fantastisk flot Y tog du har bygget, det vil sikkert også tage sig godt ud i Østbanens design. Smile

Signalerne ser også meget interessante ud har du selv lavet dem ?

__________________

Venlig hilsen
Kim Thyge
------------------------------------------------
H0, C-spor, DK epoke III+IV+V+, Nu med ECoS
------------------------------------------------

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 588

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Ja, selvfølgelig skulle du anbefale blank når nu jeg har været i den anden ende af landet og købt sort i mat.
Det er der nu ikke noget forgjort i. Kan du få de farver i mat, som du har brug for, ja så er det da helt fint.En anden ting. Hvis dit tog skal litreres med vådtransfers, så er blank maling klart at foretrække. En blank transfer på blank maling, og så mat lak ud over det hele. Så kan man få transfer-udklippet til helt at "forsvinde" så man kun ser selve litreringen som om den var trykt på.
"Kim T" skrev:
Signalerne ser også meget interessante ud har du selv lavet dem ?

Nej, ikke lige de PU signaler. De er købt færdige fra OKT: http://www.okt-modelimport.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.714

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Martin.

"martindahl" skrev:
Jeg vil i gang med at male min lille F-maskine og opdager til min store overraskelse at der er stor forskel på hvilken glans der benyttes. Indtil nu har jeg set glans mat, blank og silke. Hvad skal man vælge til ens dampmaskine ...?

Som så mange andre simple spørgsmål kan dette slet ikke besvares på en enkel måde: Prøv at kaste et blik på verden omkring dig, så burde du hurtigt forstå. Laughing out loud Også i 1:1 verdenen findes der mange glansgrader, så det kommer helt an på:

Et lokomotiv, der lige er blevet malet - enten fordi det er nyt, eller fordi det lige er blevet revideret - er som regel meget skinnende. Når det har kørt bare kort tid i daglig drift bliver det som regel silkemat, også selvom det bliver pudset regelmæssigt og vedligeholdt ordentligt. Er det rigtig beskidt og/eller meget gammelt, bliver det helt mat. Så det kommer lige så meget an på dine lyster. Wink

Når det er sagt, er det også korrekt som ovenfor anført, at du altid skal sætte vådtransfers på en blank maling - så kommer de til at sidde meget bedre. Årsagen er, at en blank overflade er meget, meget plan, mens den matte er meget uregelmæssig i overfladen - det er det, der gør den mat. Men det betyder også, at dine transfers skal bukke sig op og ned i disse uregelmæssigheder, og det er ikke godt: De kommer ikke til at sidde så pænt, og de holder heller ikke så godt fast.

Så uanset hvad du måtte vælge i den sidste ende, skal din overflade være blank, hvis du skal have transfers på; så kan du altid sprøjte klar lak i den rette glans ovenpå bagefter.

Hvis du kun har en lille smule selvbyg og ikke vil patinere dit materiel, skal du nok gå efter den silkematte - den ligner de plasticstøbte færdigmodeller mest.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.808

PB

I "gamle" dage malede DSB sine damplokomotiver således: Pufferplanker, cylindre, rammer, skorsten, kedelbånd, dampdom, førerhus, røgkammerforplade og tender sort/blank. Røgkammer og kedel mat/mørk koksgrå. Tagfarven var "tagpap" eller lysegrå. Alle DSBs dampmaskiner var stafferede med rødt. Farven på kedlen skyldes efterbehandling, der skulle gøre malingen mere varmebestandig. Da malingernes kvalitet hvad angår varmebestandighed blev bedre, malede man også kedlen sort/blank.

På første sal på museet er der adskillige modeller i "ny" bemaling.

Heldigvis for os MJ-folk antog maskinerne hurtigt en snavset grå/sort farve, der også var så venlig at skjule stafferingen, da den jo kan være vanskelig at eftergøre i model.

Bjarne

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej

Tak for alle input'ene.

Jeg kan godt se at der ikke er et entydigt svar på det. Det passer jo meget godt med de billeder jeg har fundet.

Nu har jeg jo kun mat hjemme, så bundmalingen bliver mat, men jeg kan sagtens følge idéen med transfer sidder bedre på blank. Så må jeg finde en åben biks og få købt noget blankt og noget lak der som minimum er silkemat.

Så må den nye airbrush prøves af i morgen ...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.