Jeg skal nu i dag i gang med at lave nogle modeller af de forskellige virksomheder til mit havne tema
Jeg starter med at lave kulterminalen da den både er nem at lave og har afgørende indflydelse på en stor del af layoutet da den er forholdsvis stor.
Jeg er dog lidt i tvivl om højden på terminal væggene. På billedet herunder kan man se at den må være noget i størrelsesorden 2½ - 3 meter.
Er dette et tal nogen kan genkende eller er der måske nogen der har et mere præcist højdemål - evt. bare et foto med mennesker helt op ad væggen ...
Jens
DC bane i dansk epoke III
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej Jens!
Hvilket herligt billede af kulkraner - bemærk lige den ekstra grab der står op ad svellevæggen til kulpladsen. Lige som jeg husker det fra min barndom i Køge, hvor min farfar var kranfører på sådan en kran ved Dansk Andels Kul.
Svellevæggen var ret høj, 3 - 4 meter er ikke helt galt. Grabben var en ret så stor konstruktion, så den sammenholdt med godsvognene m.v. , så må vi havne på den højde.
Ved du hvor billedet stammer fra?
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JD
Indlæg: 712
Nej, det var et som Mylle (nr. 795) sendte i forbindelse med en anden tråd.
Spørg evt. ham hvis du har andre spørgsmål til billedet
Jens
DC bane i dansk epoke III
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Goddag Gert
Foto er fra Odense billeder.: http://www.museum.odense.dk/odensebilleder/billedstart.asp
motivet er fra Odense havn
venlig hilsen
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Tak for det. Dey ligner i mistænkelig grad Thrige -Titan kraner. Selve broen på den i Køge var så oven i købet lavet af Frichs.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Jens
En højde på 3-4 meter er ikke helt tosset og den har sikkert varieret noget fra plads til plads.
Ang. billedet:
Arbejdernes brændselsforsyning, Odense Kulkompagni, Rasmus Holbeck & Søn og Laurids Andersens kulforretning lå inde i bunden af Odense Havn i Østre havnebassin. Mindst tre af dem side om side. Længere ud af kanalen lå flere importører. Kulimporten i Odense var stor. Størstedelen af kullet kom fra England, (Omkring århundredeskiftet ca. 95% herfra). På ovennævnte kulpladser arbejdede der dels en gammel kulkran/automat samt to svingkraner af "Titantypen" på metalbroer.
Bag på Titankranerne ses initalerne LA for Laurids Andersen. Kranerne var stadig en del af havnebilledet i midten af 1960'erne. Idag ligger Unicon Beton på området og det eneste der er tilbage af kulpladserne er Laurids Andersens smedie og maskinværksted. Hele området er ved at blive til beboelse, så inden længer er alt sikkert væk.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
stykgods
Indlæg: 45
På mit anlæg "Ubby havn" har jeg en kulplads (i 1965 talte man endnu ikke om kulterminaler), som måler i H0 længde 83 cm, bredde 20 cm og højde 6 cm. .
Med venlig hilsen
Frank[/img]
Ubby Havn november 1965, DCC, Roco Multimaus, Peco code 75, Kadee koblinger.
JD
Indlæg: 712
Tak for billedet. Mon du har et foto hvor man ser terminalen oppe fra?
Min egen terminal måler L 100 cm x D 15 x H 3,5 cm svarende til 1:1 størrelse:
87 meter x 13 meter x 3 meter.
Jeg tror at denne højde er passende til anlægget. At terminalen så burde være dobbelt så stor er en helt anden snak :?
Jens
DC bane i dansk epoke III
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Spændende kran - især broen. Er det fra en form for byggesæt?
På disse kulpladser var der også et knuseværk/sorteranlæg til koks. Det indeholdt også nederst hektolitermål til at fylde koks i sække. Øverst var bygningen forsynet med en stor indføringstragt, hvor kranen afleverede koks fra lagerpladsen. Typisk var det en træbygning, men jeg har set dem i beton også.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JD
Indlæg: 712
Meget interessant...
Vil det sige at kullet gik fra havnen til krafværk og retur igen som koks til havnen hvor det blev forarbejdet/knust inden salg igen fra havnen?
Jens
DC bane i dansk epoke III
stykgods
Indlæg: 45
Hej jens her er et (blitz) billede af De Forende kulimportørers kulolads taget fra Ubbu Oliefabriks siloanlæg.
Til Gert, kranens underdel er bygget fra et amerikasnk brobyggesæt, jeg er ikke helt tilfreds med dimensionerne, underdelen virker for høj i forhold til resten, men nu står den der.
Frank
Ubby Havn november 1965, DCC, Roco Multimaus, Peco code 75, Kadee koblinger.
stykgods
Indlæg: 45
Hej igen så er der de loved billeder fra Ubby havn.
1. billede er den trekantede gund afgrænset af skinner.
2. billede er begyndelsen til garageanlægget på denne grund. Bygningens form er bestemt af skinnernes forløb.
3. billede er De Forende papirfabrikker set fra oven, bygningen er lang og smal.
4. billedeer samme bygning i menneskeperspektiv, nu virker den meget stor og massiv.
Med venlig hilsen
Frank
Ubby Havn november 1965, DCC, Roco Multimaus, Peco code 75, Kadee koblinger.
stykgods
Indlæg: 45
Murhpy var på spil, så der gik kage i rækkefølgem, og der mangler dette billede.
Med venlig hilsen
Frank
Ubby Havn november 1965, DCC, Roco Multimaus, Peco code 75, Kadee koblinger.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Som jeg kender det fra Dansk andels kul i Køge, så kom der koks med skib. De kom så efetrhånden over i knuseværket - måske var der ikke noget knuseværk, det er jeg i tvivl om, men så løb de ud på en række sold til størrelsessortering. Smuldet kaldtes afharpning og var vist billigst. Når de var sorteret kunne de så aftappes ned i en vippetønde med et inhold på 1hl - 100 l. Når tønden var fuld, kunne indholdet vippes over i en sæk og læsse via rampen ud på en lastbil. Her kørtes de så ud til forbrugerne.
Der var forskellige kvaliteter. Cinders var en af dem - og i en bestemt størrelse kaldtes de vis nødde-cinders - en eftertragtet vare til kakkelovnen.
Jeg har prøvet at klippe lidt i et luftfoto fra Skive havn - der kan du se et eksempel på sådan et sorterings og udleveringsanlæg.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
stykgods
Indlæg: 45
Fint billede Gert, jeg har fundet dette luffotografi på Det kongelige Biblioteks hjemmeside. Er det ikke pragtfuldt?
Frank
Ubby Havn november 1965, DCC, Roco Multimaus, Peco code 75, Kadee koblinger.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hje!
Nu er det et billede fra andet sted i tråden jeg blot har klippet fra. Det fine billede du har fundet viser også tydeligt hele 2 forskellige steder med "tragt" til at aflevere kul og koks i. Det ene af dem er garanteret et udleveringsanlæg som jeg har beskrevet. Jeg leder efter et billede i gemmenre af det - jeg ved at min far i hvert fald et eller andet sted har et billede.
I køge læssede man kul og koks i jernbanevogne på kajen, mens sorterings og udleverigsanlægget lå i vestenden og modsat kajsiden. Der er intet tilbage i dag.
Private forbrugere brugte primært koks, idet de ikke afgav gas, så de brændte meget renere. Koks er afgassede kul og bruges i store mængder i stålindustrien. Ligedes var koks ofte et restprodukt fra gasværkerne, men som min far sagde, at de var ikke så gode idet de var mere "udpinte" - dvs lavee brændværdi. Om det reelt forholder sig således, er jeg ikke klar over.
Men her er noget inspiration til modelbyggeriet - det hører absolut med til kulpladsen!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JD
Indlæg: 712
Hold da helt k.... - se, DET kalder jeg en kulhavn
Tror lige jeg skal hen og justerer lidt på mit layout en gang til
Jens
DC bane i dansk epoke III
Winther
snefnug tæller
Indlæg: 73
Hej
Du kan også tage på en længere rejse til Vejle havn,
der var der et kul anlæg fiks og færdig med kran, gummiged
og kul, du kan se det fra oven på krak´s kort, adressen er Sydkajen /
Sdr. Tværkaj
Winther også om sommeren
JD
Indlæg: 712
Det må være denne du mener...?
God detalje med gummigeden - det skal jeg huske.
Øhh - havde mani øvrigt gummigede i 1964...?
Jens
DC bane i dansk epoke III
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Hej Jens. Det ville være nemmere, hvis du lagde billeder op i f.eks. jpg.
Ja, Vejle havn er et spændende sted og et af de få steder, der stadig har kulplads.
Her kommer lige nogle billeder fra sidste år.
Jeg må vist snart få færdiggjort min artikelserie om kraner ...
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa!
Fine billeder - ren nostalgi. Dety giver absolut erindringer om kulpladsen i min barndom. Kranen er magen til den i Køge.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Winther
snefnug tæller
Indlæg: 73
Hej
Ja der var gummigeder i 1964, de første kom i 1954 fra Bolinder Munktell i sverige
det hedder Volvo i dag.
På svensk hedder so ein ding ´´HJUL LASTER´´
Her er et link til Volvo http://www.volvo.com/constructionequipment/corporate/en-gb/AboutUs/histo...
Her er en stak billeder hvis á ká !
Winther også om sommeren
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej
Gad vide hvor man kan finde sådan en Wheel loader i model?
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk