Jeg har lavet dette med 2 sektioner, hvor anden sektion er en ½ skinnelængde UDEN digitalstrøm ved nedbremsning - som en slags nødstop - og det virker egentlig fint, MEN ...
HVIS man kører ind i bremsestrækningen "fra den forkerte side", så møder lok'et jo først den strømløse skinne og standser straks, når slæbeskoen løber HELT ind i det strømløse område !
Det ser ikke pænt ud, og lok'et skulle vel bare køre videre (=nedbremsningen skulle afbrydes)
Er der nogen, der har en løsning på dette ?
Mvh
KSor,
8210 Århus V
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Er der virkelig ingen, som har noget input til dette.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jo.
Hvis du vil have "nødstopsektionen" (det strømløse stykke), kan du ikke køre baglæns forbi.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
Brug en bremsedekoder - f. eks. Uhlenbrock 44200 - i stedet for
Den er retningsbestemt
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Er du sikker på det? Jeg kan ikke finde noget om det i hverken dens vejledning eller på nogen hjemmeside.
Men jeg ved med sikkerhed at signalmodulerne til de danske signaler fra TCG kan.
Hvis man selv vil lave den funktionalitet, så er princippet ret enkelt. Det strømløse stykke er netop ikke strømløst i det lille øjeblik hvor slæbeskoen passerer ind i det. Hvis man detekterer dette, så kan man skynde sig at tænde for gennemkørsel.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
Jeg ved at det fungere med nedbremsning
Om resten kender jeg ikke til
For øvrig har jeg 4 for meget på lager / Der er brugt 13 stk på banen
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
leifo
Skovlunde
Indlæg: 42
Hvis den løsning du søger er en du selv sætter sammen med relæ'er etc. kan du udvide din opstilling med et bistabilt relæ med to spoler.
Den ene stilling skal aktiveres når et tog kører den "normale" vej gennem strækningen og den anden stilling når det kører modsat. Dette kan f.eks. ske via Märklins kontaktskinner.
Det bistabile relæ skal koble dit bremserelæ fra når toget kører modsat og til når det kører den normale vej.
/Leif
Märklin H0, epoke III, IB, LocoNet, Uhlenbrock Marco
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
>> leifo
Det bliver lidt omfattende eftersom jeg har 43 bremsestrækninger - men der skal åbenbart fintænkes her.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
h-thomsen
Indlæg: 40
TAMS MC har bremsebooster, dvs. når toget kører ind i afsnittet forsynet af denne får dekoderen hastighed=0. Lys og funktioner bibeholdes og det virker angiveligt med alle dekodere.
se mere her: http://www.tams-online.de/htmls/produkte/EasyControl/produkte_ec1.html
http://stummi.foren-city.de/topic,13154,-wie-benutze-ich-einen-bremsstre...
For 3-skinne-anlæg gælder, at det er ikke nok at lave en simpel isolation af afsnittene. En isolation lidt længere end en slæbesko-længde duer ikke, så får lokomotivet ikke strøm.
Man kan manuelt skifte mellem booster-forsyningen, men en smart og enkel elektronisk løsning må være at fortrække
Mvh
h-thomsen
Midtjysk bane, og lidt tysk. 3-skinne K styret af Tams MC. Er igang med skyggebanegården