Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 432

PB  Blog  Hjemmeside

Märklins bremsesystem med 2 sektioner

Jeg har lavet dette med 2 sektioner, hvor anden sektion er en ½ skinnelængde UDEN digitalstrøm ved nedbremsning - som en slags nødstop - og det virker egentlig fint, MEN ...

HVIS man kører ind i bremsestrækningen "fra den forkerte side", så møder lok'et jo først den strømløse skinne og standser straks, når slæbeskoen løber HELT ind i det strømløse område !

Det ser ikke pænt ud, og lok'et skulle vel bare køre videre (=nedbremsningen skulle afbrydes)

Er der nogen, der har en løsning på dette ?

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 432

PB  Blog  Hjemmeside

Er der virkelig ingen, som har noget input til dette. Shock

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"ksor" skrev:
Er der virkelig ingen, som har noget input til dette.

Jo.

Hvis du vil have "nødstopsektionen" (det strømløse stykke), kan du ikke køre baglæns forbi.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.082

PB

Brug en bremsedekoder - f. eks. Uhlenbrock 44200 - i stedet for

Den er retningsbestemt

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 577

PB  Hjemmeside

"bygger01" skrev:
Brug en bremsedekoder - f. eks. Uhlenbrock 44200 - i stedet forDen er retningsbestemt

Er du sikker på det? Jeg kan ikke finde noget om det i hverken dens vejledning eller på nogen hjemmeside.

Men jeg ved med sikkerhed at signalmodulerne til de danske signaler fra TCG kan.

Hvis man selv vil lave den funktionalitet, så er princippet ret enkelt. Det strømløse stykke er netop ikke strømløst i det lille øjeblik hvor slæbeskoen passerer ind i det. Hvis man detekterer dette, så kan man skynde sig at tænde for gennemkørsel.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.082

PB

Jeg ved at det fungere med nedbremsning

Om resten kender jeg ikke til

For øvrig har jeg 4 for meget på lager / Der er brugt 13 stk på banen

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

leifo

Skovlunde

Indlæg: 40

PB  Hjemmeside

Hvis den løsning du søger er en du selv sætter sammen med relæ'er etc. kan du udvide din opstilling med et bistabilt relæ med to spoler.

Den ene stilling skal aktiveres når et tog kører den "normale" vej gennem strækningen og den anden stilling når det kører modsat. Dette kan f.eks. ske via Märklins kontaktskinner.

Det bistabile relæ skal koble dit bremserelæ fra når toget kører modsat og til når det kører den normale vej.

__________________

/Leif

Märklin H0, epoke III, IB, LocoNet, Uhlenbrock Marco

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 432

PB  Blog  Hjemmeside

>> leifo

Det bliver lidt omfattende eftersom jeg har 43 bremsestrækninger - men der skal åbenbart fintænkes her.

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

h-thomsen

Indlæg: 40

PB

TAMS MC har bremsebooster, dvs. når toget kører ind i afsnittet forsynet af denne får dekoderen hastighed=0. Lys og funktioner bibeholdes og det virker angiveligt med alle dekodere.

se mere her: http://www.tams-online.de/htmls/produkte/EasyControl/produkte_ec1.html

http://stummi.foren-city.de/topic,13154,-wie-benutze-ich-einen-bremsstre...

For 3-skinne-anlæg gælder, at det er ikke nok at lave en simpel isolation af afsnittene. En isolation lidt længere end en slæbesko-længde duer ikke, så får lokomotivet ikke strøm.

Man kan manuelt skifte mellem booster-forsyningen, men en smart og enkel elektronisk løsning må være at fortrække

Mvh

h-thomsen

__________________

Midtjysk bane, og lidt tysk. 3-skinne K styret af Tams MC. Er igang med skyggebanegården

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.