Jeg har et par små trafo'er fra Märklin, og dem kunne jeg godt tænke mig at bruge som strømforsyning til sporskifter, lys etc.
Derfor vil jeg klippe et stik af.... er der en herinde der tilfældigvis ved hvilken af de 2 ledninger der er hvad, stel eksempelvis?
På forhånd tak
Henrik
__________________
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.142
Du skal liiige være sikker på, om dine transformatorer er DC eller AC af hensyn til kravet til forsyning af sporskifter.
Hvis du kan undgå det, bør du ikke forsyne et Märklin sporskiftedrev med DC. Det fremgår af flere andre tråde herinde, at sporskiftedrevet mister sin magnetisme og dermed skifteevne over tid, hvis det forsynes med DC.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
SVJV er alle Märklins trafoer AC. Så derfor er der ingen decideret "stel".
Sidder det stik på en ledning, der går ind i trafoen?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Det er desværre lige modsat. Det der sker er, at kernen med tiden bliver permanent magnetisk, så man kan risikere, at skiftet bliver stående i den samme stilling, selvom der ikke er spænding på. Men [u]om[/u] det sker, og hvor mange gange, man kan skifte vha. DC frem for AC er så et helt andet spørgsmål
Med venlig hilsen
Skott
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tag lige et billede af hele transformatoren og et af mærkepladen på transformatoren.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.142
Ikke de nyeste 66361 (til Mobile Station II) og 60061 (til Central Station II), de er 19Volt 36VA henholdsvis 60VA jævnstrøm.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Märklin skifter til switchmode strømforsyninger.
http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/technische_infos/scha...
Som der står nederst skal man være opmærksom på polariteten, dette må betyde at det ikke er AC længere.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 747
Det skal du - og I andre - da gerne få! Der er netop ikke et stik ind i trafo'en, nærmere en "pil ikke i mig" ting.....
Men det vil jeg nu gøre alligevel!!
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Det fremgår med al tydelighed af mærkeskiltet, at det er 18V DC og kan belastes med max. 1A.
Den er ikke umiddelbart smart at bruge til Märklins sporskifter.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Se der var, hvad du havde brug for at vide:
Output spænding 18 Volt, maksimal strøm 1 Ampere.
Plus er i midten af stikket, midten i yderkappen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.142
Jeg ville sælge den og købe nogle ældre Märklin 16V AC trafoer billigt i stedet. De passer til stort set alt periferiudstyr på markedet og i særlig grad til magnetartikler som sporskiftedrev og signaler.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 747
Og som altid bør man være mere præcis i sine indlæg! Jeg tænker lige nu mest kun på lyset, altså lanternerne, i sporskiftet.
Når jeg en sjælden gang i mellem får kastet nogle skinner sammen, så er der hverken lokomotiver eller sporskiftedrev/dekodere nok til at jeg ikke kan klare det med den almindelige 60Ws trafo.
Men det giver jo ingen lys i sporskifter, stopbom, overskæring etc....
Derfor ville jeg bruge den lille trafo til det?!
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 747
Thjaa - det er vist bare et spørgsmål om at finde de gamle kasser i gemmerne, der står de gamle blå trafoer jo!
Tak for input
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Problematikken drejede sig specielt omkring anvendelsen til sporskifterne. Her drejede det sig om hvilken spændingstype transformatoren leverer.
Lys kan man som regel altid bruge den til - hvis man lige er klar over konditionerne for den angivne jævnspænding..
Det kan dog være problematisk hvis der er en stor elektrolyt efter en ensretter, idet spændingen ved mindre belastninger så overstiger de 18V væsentligt - op til omkring 25V. Derfor er det bestemt ikke altid let at svare entydigt ud fra disse sparsomme oplysninger opført på transformatoren. Og det gælder rigtig mange småtransformatorer - også dem der leveres til alverdens småelektronik.
Det vil være et godt supplement at måle den ubelastede udgangsspænding.
Er det der imod en moderne switch-mode strømforsyning, afgiver den en fin og stabil 18V DC.
Altså for at give et uddybende og nuanceret svar kræves der et rimeligt antal informationer. Og det er langt fra altid at spørgeren er i stand til at give disse.
Man kan dog ofte have en ide ved at vurdere vægten i forhold til størrelsen. Føles den tung, så er det sandsynligvis en gammeldags transformator med en ensretter og måske en stor kondensator - så skal man passe på.
Switch-mode vejer forholdsvis væsentlig mindre. Her kan man stole på spændingen.
Håber at dette kan give en håndsrækning.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 747
Jo tak, alle input hjælper. Og for lige at gentage mig selv, så skal jeg lære at være mere præcis fra starten af - I kan jo ikke læse mine tanker
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner