Efter lidt ommøblering har jeg fået et værelse til overs
Og hvad skal det så bruges til :?:
Jeg har endelig fået mulighed for at bygge en større Märklin togbane og vil her vise sporplanen for anlægget. Rummet er 425 x 380 cm og banen vil fylde størstedelen i 3 etager. Jeg regner kun med at køre Märklin, så der er en del R1 skinner. Langt de fleste dog på skjulte strækninger. Der er også en del spor der følger anlæggets kant, men jeg synes ikke det ser så slemt ud når der er andre spor til at bryde de rette vinkler. Anlægget skal absolut ikke sammenlignes med virkeligheden. Jeg er ikke nitte-tæller, nok snarere Märklinist. Jeg vil dog kun køre DB epoke IIIb 1954-1967 (og sælger derfor resten af min samling, især SBB og en del Spor Z).
Der er knapt 140 meter skinner med 68 skiftespor (heraf ca. 20 manuelle) og ca. 30 signaler. Det bliver digitalt styret, på den ene eller anden måde. Det bliver nok CS2 (når den kan fås i et startsæt) og muligvis WinDigipet. Jeg ville gerne undgå at skulle lave stop-strækninger ved signalerne, men det kræver fuldstændig computer kontrol.
Der er ca. 25 meter veje hvor jeg regner med at lave en Faller Car-System vejbane over hele anlægget. Enten som tre separate strækninger eller hvis det bliver muligt at forbinde dem, én lang sammenhængende vejbane.
Inspirationen til layoutet kommer fra bogen ”Märklinbahn + Landschaft” af Bernd Schmid. Bortset fra hovedstationen/drejeskiven (øverste/venstre del af anlægget) regner jeg med at der skal luftledning på resten. Der skal dog ikke være mange elektriske lokomotiver. Nederst på layoutet er der to spor til at vende elektriske lokomotiver så de ikke kører op på den store station, men blot kører frem og tilbage på nederste etage, med en afstikker til bjergstationen for nogle af dem. Jeg har også lavet et par spor til at parkere nogle elektriske lokomotiver. Disse bliver dog skjult da der ikke var plads til en remise.
På den dobbelte hovedstrækning af dogbone typen er maks. tog-længden fem store personvogne og lokomotiv (i alt ca. 1½ meter da jeg bevidst har fravalgt de nye 28,2 cm vogne), mens der kun er plads til tre store personvogne og lokomotiv på bjergstrækningen.
Der er nok nogen der vil synes der er lige lovlig mange skinner. Jeg havde hurtigt linieføringen i hovedet og så var det ”bare” at få plads til det hele. Det har taget rigtig mange forsøg med WinTrack. Hvis man kigger på WinTracks 3D-tegninger synes jeg der er rigeligt landskab af alle typer. Noget der generer mig, er de mange tunnelportaler lige ved siden af hinanden, og man kunne vel altid bruge lidt flere opstillingsspor, men en sådan bane vil altid være et kompromis.
Her følger sporplanen. Først det synlige layout.
Dernæst underetagen (højde 0 cm) med 14 opstillingsspor.
Så følger den store banegård (højde 12 cm) med sporrist for hhv. personvogne og godsvogne (muligvis med Märklins store portalkran). Der er også blevet plads til et godsspor til bryggeriet. Derudover er der selvfølgelig drejeskive og diesellok-depot.
Og til sidst bjergbanen (højde 27-37 cm) med lille trinbræt og lidt større endestation. Der er også en vendesløjfe under stationen så man ikke skal lave omløb med lokomotivet på endestationen hver gang.
Sidst har jeg uploadet seks 3D tegninger fra WinTrack.
Frank
Märklin spor H0 epoke IIIb - C-skinner - ESU Ecos II
Märklin H0 SBB serie 460 samling sælges. - Derudover sælges også en Spor Z adventsbane.
Frank
Samsø
Indlæg: 21
De sidste 3D billeder.
Frank
Märklin spor H0 epoke IIIb - C-skinner - ESU Ecos II
Märklin H0 SBB serie 460 samling sælges. - Derudover sælges også en Spor Z adventsbane.
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hej Frank.
Du har gennemført den klassiske anlægsstil, som vi kender den fra katalogerne, med en masse spor, paradestrækning og indtil flere stationer.
Det skal nok give god værdi! Det er også en spændende periode du har valgt.
Udmærket godt! Smukt anlæg!
For at gøre det lidt mere spændende for dig selv, så kan du evt. nøjes med kun at sætte køreledning på hovedstrækningerne. Så sidebanen forbliver uden køreledning, sådan vil det have været hos forbilledet i den periode.
PS: Du bør vænne dig af med at sige "skiftespor". Det er en gammel fejloversættelse, der desværre har forplantet sig gennem årerne.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
KnudBe
Indlæg: 764
Jeg var ikke ret gammel da jeg begyndte at interessere mig for modeltog (hvem er egentlig det).. men det var sidst i 1950'erne, og jeg lærte jo alle udtryk fra min far, og på det tidspunkt var ordet skiftespor helt almindeligt anvendt. Som man kan se af den artikel som jeg refererer til, så var det mere fagligt (DSB-folk) der gik over til at bruge ordet sporskifte...
http://sproget.dk/svarbase/SV00001105
Nu siger du "fejloversættelse". Hvad er det oversat fra?
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg har set den term benyttet i adskille oldgamle Märklin kataloger, så jeg antager at det er den vej det har sneget sig ind.
Jeg har aldrig hørt andet end, at det hedder et sporskifte, og at "skiftespor" er en forkert, men almindelig misforståelse i modelbaneverdenen. Hvilket jeg også tolker ud af din artikel.
Vi skal jo heldigvis ikke diskutere fakta: Ordet sporskifte er fagudtrykket og det bør skrives således.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
KnudBe
Indlæg: 764
Så argumentet kunne være at NDO anser ordte for at være udgået, men der er mange danske ord, hvor en gammel (udgået) talemåde stadig anvendes, og det nævnes også at det stadig benyttes.
Så hvorfor dog ikke bare acceptere, at vi der er vokset op med at man sagde "skiftespor" stadig benytter dette udtryk i stedet for at jagte folk hver eneste gang at det sker? Hvad med lidt plads til sprogets mangfoldighed?
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg jagter ikke folk, "hver eneste gang at det sker", det synes jeg ikke du kan være bekendt at skrive. Du har ingen hold i din påstand om det.
Derudover så bliver vi ikke enige med hensyn til mangfoldighed, at mange mennesker benytter et ord, gør det ikke mere rigtigt. Jeg synes man skal benytte fagudtryk, hvis der findes et fagudtryk.
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
jkristia
Indlæg: 145
Du har ikke modtaget for manger kommentar til din sporplan -men tilgengaeld ved vi nu at der er forskel paa et skiftespor og et sporskifte (potato - potaato)
>>Der er nok nogen der vil synes der er lige lovlig mange skinner. Jeg havde hurtigt linieføringen i hovedet og så var det ”bare” at få plads til det hele
Ja, det er en helt personlig holdning, men jeg synes du har klemt alt alt ALT for mange spor ind, og det er den klassiske 'spaghetti bowl', men altsaa hvis det passer dig, saa er et bare om at komme igang. Dog er der nogle enkelt spor som er saa korte at jeg overhovedet ikke kan se formaalet med dem, to af dem er den skjulte niveau hvor du har et dobbelt kryds ind i et buet sportskifte (eller skiftespor) og saa 2 super korte endspor - er der overhovedet plads til at en enkelt lokomotiv kan holde der?
Saa altsaa, men personlige mening er at jeg er ikke vild med den plan, men det er din bane saa du kan goere lige hvad du vil - god fornoejelse.
Jesper
Jesper
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Jeg mener også at du forsøger at klemme alt for mange spor ind på et lille areal.
R1-kurver og boggievogne ser frygteligt ud.
Men det er din drøm, så gå efter den.
mvh. Dampfmeisteren
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Det er da et vældig flot anlæg du har fået tegnet der! Ja.. altså stilen er jo smag og behag, nogle tænker "spaghettigryde" andre tænker "wow". Jeg synes du har nogle fine miljøer, nogle spændende muligheder for rangering og strækningskørsel (omend nogle af strækningerne ikke er såå lange
.
Men een ting falder mig dog for brystet når jeg ser din plan. Den virker meget ambitiøs. Jeg har f.eks. valgt at der betyder mindre for mig om jeg rent faktisk kan køre med mit tog i første omgang og mere at jeg ser nogle resultater i mindre skala. Tilsvarende betyder landskab mere og sporplan mindre for mig. Hvor lang tid regner du med at bruge på projektet? På den anden side skal man jo heller ikke lade sig skræmme: hvis du brænder for et stort projekt så fyr den af!
Men flot ser det ud!
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
KnudBe
Indlæg: 764
Der er da masser af eksempler på, at det ikke vil være hensigtsmæssigt. Prøv bare at tænke på at lægerne, præsterne og bankfolk skulle insistere på at der benyttes fagudtryk når man adresserer dem...
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
Kresten
Indlæg: 1.044
HOLD NU OP, ALLESAMMEN !!!
Kan det ikke være ligemeget - og kan vi ikke bare synes, at "det er sgu' da meget sjovt" ?
Selv mødte jeg i midten af 80-erne en meget-langt-ude-i-familie-onkel, som var ansat i DSB. Han fortalte mig "at skifte spor, er noget, man gør. Det bruger man et sporskifte til". Det har jeg taget efterrettelig, men snubler stadig ind imellem over ordene... men det viser sig jo, at man får det rigtige udleveret hos tog-pusheren - osse selv om man siger det forkert.
Og så lad os i stedet grine af nitte-tællerne

Kresten
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Knud og Søren
Gør jer selv en tjeneste og lyt til P4 omkring 9:30 dagligt og lyt til sproghjørnet, så kan i jo indsende spørgsmålet om det hedder skiftespor eller sporskift
Og til Frank, fed bane, og størrelsen gøre sikkert at mange vil hente ideer fra din plan, godt gået
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Jeg tillader mig at vende tilbage til trådens indhold.
Jeg synes det ligner noget fra en Märklin sporplanbog, alt for mange spor, alt for skarpe kurve og, efter min mening så urealistisk, at det for mig vil være svært at få fornemmelsen af noget der ligner modeljernbane. Jeg vil snarere kalde det for en togbane, bare sådan for lige at drille ordfanatikerne. Med de utroligt flotte modeller i fuld længde der er på markedet, og med den temmelig store plads du har til dit anlæg, kan du gøre det meget bedre. Prøv at se planen over mit anlæg under Layout 21 okt 2008. Du bliver lynhurtigt ked af bogievogne og kurveradier under 75 cm, eller hvad med et exprestog med kun tre vogne. Bløde kurver lange stræk og min 140 perronlængde.
Det er altså min mening.......
KnudBe
Indlæg: 764
Jo fuldstændigt ligegyldigt
Vi skal være glade for at vi får et skiftespor selv om vi beder om et sporskifte - eller var det nu omvendt?
Det her med ordene minder mig forresten om den lille morsomhed med kvinden som klagede til gartneren over at hendes klitoris ikke ville vokse... (Det findes der nu en løsning på http://www.youtube.com/watch?v=SxgXIqe6Rac ) - men hun mente faktisk Klematis som er en blomst ...
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
Frank
Samsø
Indlæg: 21
Hej alle sammen og tak for kommentarerne om end de fleste går på brugen af ordet ”skiftespor”
Fagudtryk bruges af fagfolk som noget indforstået, noget som skal forklares for almindelige folk. Det er jo netop noget man kan banke andre oven i hovedet med
Det er måske lige frem deres eneste formål
Og så til sporplanen: De små endespor i midten til højre af banen var beregnet til at stille et par elektriske lokomotiver så man kunne skifte lokomotiver på den tilhørende station, ligesom opstillingssporene i bunden var til et par elektriske toge.
Ud fra de første kommentarer vil jeg lave lidt om. Nej, de mange skinner får lov til at blive
, men jeg tror jeg vil have luftledning på hele den dobbelte hovedstrækning (og ingen på bjergbanen). Derfor har jeg indsat en remise for elektriske lokomotiver på den store station og fjernet de ovennævnte løsninger, jeg ikke var helt tilfredse med. Der kom så et ekstra opstillingsspor i nederste højre hjørne, fordi der er plads! På hovedstrækningen kører der 1½ meter lange toge og på bjergbanen under 1 meter.
Jeg synes det er en rigtig flot bane mylle bygger, men jeg kan ikke lide selve sporforløbet, som ser ud til ”bare” at være en cirkel, hvor alle tog kommer til endestationen, som jeg ikke finder er det mest ophidsende på en modelbane. Og som mylle selv skriver er det en bestemt strækning her i landet han bygger. Hvis jeg havde det dobbelte areal til rådighed kunne jeg måske også gøre noget tilsvarende. Ellers må jeg gå på kompromis med R1 skinner og i det hele taget mange spor. Prøv i mylles sporplan at indsætte en dobbelt sporet hovedstrækning med en 6-sporet station, flere sporriste, stort drejeskive-område og så lige et bjerg eller to. Som mange andre har skrevet før mig: Smag og behag
mvh.
Frank
Märklin spor H0 epoke IIIb - C-skinner - ESU Ecos II
Märklin H0 SBB serie 460 samling sælges. - Derudover sælges også en Spor Z adventsbane.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Korrekt. Selve sporforløbet vil jeg ikke kommentere så
Men har du gjort plads til at kunne komme ind i enhvert hjørne for at hente afsporede vogne?
Speceielt de sidst stikspor bagerst spå den store station ser for mig ud til at være svære at komme ind til. Men måske jeg læser planen forkert?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
gmmz
Lokomotivfører
Indlæg: 83
hej Frank og alle andre
dit projekt ser ud til at du har tænkt meget på ogdet allervigtigste,
du har en tegning over hvordan du gerne vil have det til at se ud,
så gå du bare i gang..
og så lige en kommentar til ordet SPORSKIFTE,
alle der der skriver og læser i dette forum, ved at det hedder sporskiftet,
for hvordan vil I ellers komme ind på denne her hjemmeside,
søger i på ordet "skiftesporet" får i en masse,
om væresteder for sindslidende og bo tilbud for unge.
mvh
Søren
mvh
Søren Andersen
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Det er ikke sikkert der bliver råd til vogne med alle de skiftesp... sporskifter der skal købes
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Frank
Samsø
Indlæg: 21
Jo, jeg har lavet plads til nogle mandehuller, som vedhæftede tegning over rammen viser. Den bliver delt i 4 sektioner hvoraf de tre har en dybde der passer til en krydsfinerplade.
Frank
Märklin spor H0 epoke IIIb - C-skinner - ESU Ecos II
Märklin H0 SBB serie 460 samling sælges. - Derudover sælges også en Spor Z adventsbane.
KnudBe
Indlæg: 764
Jeg søgte ikke. Jeg kan ikke huske hvordan jeg fandt det, men jeg tror at der var et link fra et andet futtogsite
og så lige som en afslutning...
Sådan rent dansksprogligt, så er det at foretage et sporskifte jo en handling...
Og hvad bruger man for at foretage denne handling? - tada... et skiftespor
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
gerhard
Indlæg: 90
Fik lige opdateret RocRail - er blevet dansk - med en masse skiftespor i menuerne.
Modelbane: Spor N - Minitrix - Ib - Rocrail (samt lidt af hvert, afhængig af priser på Ebay og QXL - hvis jeg kan li det, og få en dekoder til at virke - får det lov at køre)
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Tjoh - det ved jeg sådan set godt, for det fandt jeg ud af, da jeg skulle registrere et domæne til dette forum. Skiftesporet var optaget, sporskiftet var ledigt, og så blev det sporskiftet.
Jeg ved jo også godt, at når jeg taler med nørder, skal jeg huske at sige sporskifte - men ellers har jeg en svaghed for skiftespor, der efter min mening er mere mundret.
Personlig har jeg en voldsom aversion mod udtrykket "billig pris" - som jeg plejer at sige: Det er ikke prisen, men varen, jeg vil købe - og derfor den, der skal være billig. Men jeg bliver nødt til at bøje mig for, at udtrykket "billig pris" er stort set lige så gammelt som det danske skriftsprog, så jeg ville ikke komme langt i mit korstog.
Så selv om jeg ejer et domæne, der hedder sporskiftet.dk, har jeg det helt fint med mennesker, der bruger det mere mundrette skiftespor - det gør jeg selv jævnligt.
MVH
Lars
Chris
Indlæg: 13
Tja - jeg tror nu ikke helt den holder vand. Handlingen er vel at skifte spor, ikke at sporskifte, og det foretages med en spor der skifter (altså et sporskifte) ikke et skifte der spor
Chris
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Med et sporskifte - ja så vælger man et andet spor - det er noget bl. a. DSB gør. Skiftespor - så udskifter man sporet - det er noget baneDanmark gør.
Sådan opfatter jeg det.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
TBS
pensionist
Indlæg: 262
Det har moret mig en del denne debat om hvorvidt det hedder ”skiftespor” eller ”sporskifte”. Mon ikke ”man” er klar over hvad der i bund og grund menes.
Jeg er novice efter 45 års fravær når det gælder modeltog samt 1:1 tog, og for nu helt at ”skifte spor” eller gøre et ”sporskifte” kommer jeg fra den aeronautiske verden.
Gad vide om jeg så i næsten 40 år er………. ”startet fra en landingsbane………og landet på en startbane” ? :roll:
Et par tillægsspørgsmål:
Man ser i tog kataloger / tog litteratur benævnelser som ”krydsspor” – ”sporkryds” ( her bruges ”spor” både for og bag ”kryds” - sammenholdt med ”skifte”
) - ”kurvespor” – ”kontakt[u]skinne[/u]” – ”kontakt[u]spor[/u]”. Jeg havde fået opfattelses af at en ”skinne” var et stykke af en del af et spor. Når DSB / Bane DK eller hvem det nu er der anlægger jernbaner lægger man så ikke ”skinner” for at ende op med et spor ? En skinne er vel endda kun den ene side af et spor eller ? Kører tog ikke på skinner – altså 2 stk. – en højre og en venstre skinne og de tilsammen danner et skinnelegeme som til slut ender med at blive til et spor :?:
Jeg har på ingen måde til hensigt at ”afspore” selve kernen i denne tråd, men når jeg inden længe skal bestille skinner(?) vil jeg bestræbe mig på at anvende de ”korrekte” udtryk som muligt.
Torben
HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej Torben!
Bare rolig - du har jo brugt f. eks RUNWAY 26R - så er alle problemer løst!
Ja dansk er en vanskilig sprog!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
TBS
pensionist
Indlæg: 262
Hej Gert,
Jeg var klar over du ville være der og lidt humor skader vel ikke.
Bedste hilsner,
Torben
HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2