Picture

Frank

Samsø

Indlæg: 21

PB

Märklin layout 425x380 cm

Efter lidt ommøblering har jeg fået et værelse til overs Laughing out loud

Og hvad skal det så bruges til :?:

Jeg har endelig fået mulighed for at bygge en større Märklin togbane og vil her vise sporplanen for anlægget. Rummet er 425 x 380 cm og banen vil fylde størstedelen i 3 etager. Jeg regner kun med at køre Märklin, så der er en del R1 skinner. Langt de fleste dog på skjulte strækninger. Der er også en del spor der følger anlæggets kant, men jeg synes ikke det ser så slemt ud når der er andre spor til at bryde de rette vinkler. Anlægget skal absolut ikke sammenlignes med virkeligheden. Jeg er ikke nitte-tæller, nok snarere Märklinist. Jeg vil dog kun køre DB epoke IIIb 1954-1967 (og sælger derfor resten af min samling, især SBB og en del Spor Z).

Der er knapt 140 meter skinner med 68 skiftespor (heraf ca. 20 manuelle) og ca. 30 signaler. Det bliver digitalt styret, på den ene eller anden måde. Det bliver nok CS2 (når den kan fås i et startsæt) og muligvis WinDigipet. Jeg ville gerne undgå at skulle lave stop-strækninger ved signalerne, men det kræver fuldstændig computer kontrol.

Der er ca. 25 meter veje hvor jeg regner med at lave en Faller Car-System vejbane over hele anlægget. Enten som tre separate strækninger eller hvis det bliver muligt at forbinde dem, én lang sammenhængende vejbane.

Inspirationen til layoutet kommer fra bogen ”Märklinbahn + Landschaft” af Bernd Schmid. Bortset fra hovedstationen/drejeskiven (øverste/venstre del af anlægget) regner jeg med at der skal luftledning på resten. Der skal dog ikke være mange elektriske lokomotiver. Nederst på layoutet er der to spor til at vende elektriske lokomotiver så de ikke kører op på den store station, men blot kører frem og tilbage på nederste etage, med en afstikker til bjergstationen for nogle af dem. Jeg har også lavet et par spor til at parkere nogle elektriske lokomotiver. Disse bliver dog skjult da der ikke var plads til en remise.

På den dobbelte hovedstrækning af dogbone typen er maks. tog-længden fem store personvogne og lokomotiv (i alt ca. 1½ meter da jeg bevidst har fravalgt de nye 28,2 cm vogne), mens der kun er plads til tre store personvogne og lokomotiv på bjergstrækningen.

Der er nok nogen der vil synes der er lige lovlig mange skinner. Jeg havde hurtigt linieføringen i hovedet og så var det ”bare” at få plads til det hele. Det har taget rigtig mange forsøg med WinTrack. Hvis man kigger på WinTracks 3D-tegninger synes jeg der er rigeligt landskab af alle typer. Noget der generer mig, er de mange tunnelportaler lige ved siden af hinanden, og man kunne vel altid bruge lidt flere opstillingsspor, men en sådan bane vil altid være et kompromis.

Her følger sporplanen. Først det synlige layout.

Dernæst underetagen (højde 0 cm) med 14 opstillingsspor.

Så følger den store banegård (højde 12 cm) med sporrist for hhv. personvogne og godsvogne (muligvis med Märklins store portalkran). Der er også blevet plads til et godsspor til bryggeriet. Derudover er der selvfølgelig drejeskive og diesellok-depot.

Og til sidst bjergbanen (højde 27-37 cm) med lille trinbræt og lidt større endestation. Der er også en vendesløjfe under stationen så man ikke skal lave omløb med lokomotivet på endestationen hver gang.

Sidst har jeg uploadet seks 3D tegninger fra WinTrack.

Frank

C_424x378_synligt

C_424x378_0cm

C_424x378_12cm

C_424x378_27-37cm

C_424x380_pic1

__________________

Märklin spor H0 epoke IIIb - C-skinner - ESU Ecos II

Märklin H0 SBB serie 460 samling sælges. - Derudover sælges også en Spor Z adventsbane.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank

Samsø

Indlæg: 21

PB

De sidste 3D billeder.

Frank

C_424x380_pic2

C_424x380_pic3

C_424x380_pic4

C_424x380_pic5

C_424x380_pic6

__________________

Märklin spor H0 epoke IIIb - C-skinner - ESU Ecos II

Märklin H0 SBB serie 460 samling sælges. - Derudover sælges også en Spor Z adventsbane.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Hej Frank.

Du har gennemført den klassiske anlægsstil, som vi kender den fra katalogerne, med en masse spor, paradestrækning og indtil flere stationer. Smile Det skal nok give god værdi! Det er også en spændende periode du har valgt.

Udmærket godt! Smukt anlæg! Smile

For at gøre det lidt mere spændende for dig selv, så kan du evt. nøjes med kun at sætte køreledning på hovedstrækningerne. Så sidebanen forbliver uden køreledning, sådan vil det have været hos forbilledet i den periode.

PS: Du bør vænne dig af med at sige "skiftespor". Det er en gammel fejloversættelse, der desværre har forplantet sig gennem årerne. Smile

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

"sjlauritsen" skrev:
PS: Du bør vænne dig af med at sige "skiftespor". Det er en gammel fejloversættelse, der desværre har forplantet sig gennem årerne. Smile

Jeg var ikke ret gammel da jeg begyndte at interessere mig for modeltog (hvem er egentlig det).. men det var sidst i 1950'erne, og jeg lærte jo alle udtryk fra min far, og på det tidspunkt var ordet skiftespor helt almindeligt anvendt. Som man kan se af den artikel som jeg refererer til, så var det mere fagligt (DSB-folk) der gik over til at bruge ordet sporskifte...

http://sproget.dk/svarbase/SV00001105

Nu siger du "fejloversættelse". Hvad er det oversat fra?

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"KnudBe" skrev:
Nu siger du "fejloversættelse". Hvad er det oversat fra?

Jeg har set den term benyttet i adskille oldgamle Märklin kataloger, så jeg antager at det er den vej det har sneget sig ind.

Jeg har aldrig hørt andet end, at det hedder et sporskifte, og at "skiftespor" er en forkert, men almindelig misforståelse i modelbaneverdenen. Hvilket jeg også tolker ud af din artikel.

Vi skal jo heldigvis ikke diskutere fakta: Ordet sporskifte er fagudtrykket og det bør skrives således.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

"sjlauritsen" skrev:
Vi skal jo heldigvis ikke diskutere fakta: Ordet sporskifte er fagudtrykket og det bør skrives således.
Jeg er nu ikke enig. Fagudtryk er jo kendetegnet ved at det er folk der arbejder indenfor faget som benytter det, og det behøver ikke at være identisk med almindeligt sprogbrug.
"sproget.dk" skrev:
Det ser således ud til at [u]NUDANSK[/u] ordbog anser det ældre almensproglige ord skiftespor for at være gået ud af sproget. I Retskrivningsordbogen står både skiftespor og sporskifte.

Så argumentet kunne være at NDO anser ordte for at være udgået, men der er mange danske ord, hvor en gammel (udgået) talemåde stadig anvendes, og det nævnes også at det stadig benyttes.

Så hvorfor dog ikke bare acceptere, at vi der er vokset op med at man sagde "skiftespor" stadig benytter dette udtryk i stedet for at jagte folk hver eneste gang at det sker? Hvad med lidt plads til sprogets mangfoldighed?

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"KnudBe" skrev:
Så hvorfor dog ikke bare acceptere, at vi der er vokset op med at man sagde "skiftespor" stadig benytter dette udtryk i stedet for at jagte folk hver eneste gang at det sker? Hvad med lidt plads til sprogets mangfoldighed?

Jeg jagter ikke folk, "hver eneste gang at det sker", det synes jeg ikke du kan være bekendt at skrive. Du har ingen hold i din påstand om det.

Derudover så bliver vi ikke enige med hensyn til mangfoldighed, at mange mennesker benytter et ord, gør det ikke mere rigtigt. Jeg synes man skal benytte fagudtryk, hvis der findes et fagudtryk.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkristia

Indlæg: 145

PB

Du har ikke modtaget for manger kommentar til din sporplan -men tilgengaeld ved vi nu at der er forskel paa et skiftespor og et sporskifte (potato - potaato) Wink

>>Der er nok nogen der vil synes der er lige lovlig mange skinner. Jeg havde hurtigt linieføringen i hovedet og så var det ”bare” at få plads til det hele

Ja, det er en helt personlig holdning, men jeg synes du har klemt alt alt ALT for mange spor ind, og det er den klassiske 'spaghetti bowl', men altsaa hvis det passer dig, saa er et bare om at komme igang. Dog er der nogle enkelt spor som er saa korte at jeg overhovedet ikke kan se formaalet med dem, to af dem er den skjulte niveau hvor du har et dobbelt kryds ind i et buet sportskifte (eller skiftespor) og saa 2 super korte endspor - er der overhovedet plads til at en enkelt lokomotiv kan holde der?

Saa altsaa, men personlige mening er at jeg er ikke vild med den plan, men det er din bane saa du kan goere lige hvad du vil - god fornoejelse.

Jesper

__________________

Jesper

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Jeg mener også at du forsøger at klemme alt for mange spor ind på et lille areal.

R1-kurver og boggievogne ser frygteligt ud.

Men det er din drøm, så gå efter den.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Det er da et vældig flot anlæg du har fået tegnet der! Ja.. altså stilen er jo smag og behag, nogle tænker "spaghettigryde" andre tænker "wow". Jeg synes du har nogle fine miljøer, nogle spændende muligheder for rangering og strækningskørsel (omend nogle af strækningerne ikke er såå lange Wink.

Men een ting falder mig dog for brystet når jeg ser din plan. Den virker meget ambitiøs. Jeg har f.eks. valgt at der betyder mindre for mig om jeg rent faktisk kan køre med mit tog i første omgang og mere at jeg ser nogle resultater i mindre skala. Tilsvarende betyder landskab mere og sporplan mindre for mig. Hvor lang tid regner du med at bruge på projektet? På den anden side skal man jo heller ikke lade sig skræmme: hvis du brænder for et stort projekt så fyr den af!

Men flot ser det ud!

Smile

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

"sjlauritsen" skrev:
Jeg jagter ikke folk, "hver eneste gang at det sker", det synes jeg ikke du kan være bekendt at skrive. Du har ingen hold i din påstand om det.
Lige det var nu heller ikke møntet alene på dig - din bemærkning var faktisk også en af de pænere, så jeg er lidt ked af at det var den jeg kom til at reagere på, men det er uundgåeligt, at hvis en formaster sig til at skrive skiftespor, så bliver det straks påtalt som forkert. Men det er jo ikke mere forkert, end det at ældre mennesker stadig kan finde på at skrive navnenord med stort og benytte dobbelt-a i stedet for bolle-å - selv om der bliver færre og færre af disse...
"sjlauritsen" skrev:
Derudover så bliver vi ikke enige med hensyn til mangfoldighed, at mange mennesker benytter et ord, gør det ikke mere rigtigt. Jeg synes man skal benytte fagudtryk, hvis der findes et fagudtryk.

Der er da masser af eksempler på, at det ikke vil være hensigtsmæssigt. Prøv bare at tænke på at lægerne, præsterne og bankfolk skulle insistere på at der benyttes fagudtryk når man adresserer dem... Smile

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

HOLD NU OP, ALLESAMMEN !!! Cool Cool Cool Cool Cool

Kan det ikke være ligemeget - og kan vi ikke bare synes, at "det er sgu' da meget sjovt" ?

Selv mødte jeg i midten af 80-erne en meget-langt-ude-i-familie-onkel, som var ansat i DSB. Han fortalte mig "at skifte spor, er noget, man gør. Det bruger man et sporskifte til". Det har jeg taget efterrettelig, men snubler stadig ind imellem over ordene... men det viser sig jo, at man får det rigtige udleveret hos tog-pusheren - osse selv om man siger det forkert.

Og så lad os i stedet grine af nitte-tællerne Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Knud og Søren

Gør jer selv en tjeneste og lyt til P4 omkring 9:30 dagligt og lyt til sproghjørnet, så kan i jo indsende spørgsmålet om det hedder skiftespor eller sporskift Wink

Og til Frank, fed bane, og størrelsen gøre sikkert at mange vil hente ideer fra din plan, godt gået

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

Jeg tillader mig at vende tilbage til trådens indhold.

Jeg synes det ligner noget fra en Märklin sporplanbog, alt for mange spor, alt for skarpe kurve og, efter min mening så urealistisk, at det for mig vil være svært at få fornemmelsen af noget der ligner modeljernbane. Jeg vil snarere kalde det for en togbane, bare sådan for lige at drille ordfanatikerne. Med de utroligt flotte modeller i fuld længde der er på markedet, og med den temmelig store plads du har til dit anlæg, kan du gøre det meget bedre. Prøv at se planen over mit anlæg under Layout 21 okt 2008. Du bliver lynhurtigt ked af bogievogne og kurveradier under 75 cm, eller hvad med et exprestog med kun tre vogne. Bløde kurver lange stræk og min 140 perronlængde.

Det er altså min mening.......

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

"Kresten" skrev:
Kan det ikke være ligemeget - og kan vi ikke bare synes, at "det er sgu' da meget sjovt" ?

Jo fuldstændigt ligegyldigt Smile

Vi skal være glade for at vi får et skiftespor selv om vi beder om et sporskifte - eller var det nu omvendt? Smile

Det her med ordene minder mig forresten om den lille morsomhed med kvinden som klagede til gartneren over at hendes klitoris ikke ville vokse... (Det findes der nu en løsning på http://www.youtube.com/watch?v=SxgXIqe6Rac ) - men hun mente faktisk Klematis som er en blomst ... Smile

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank

Samsø

Indlæg: 21

PB

Hej alle sammen og tak for kommentarerne om end de fleste går på brugen af ordet ”skiftespor” Shock

Fagudtryk bruges af fagfolk som noget indforstået, noget som skal forklares for almindelige folk. Det er jo netop noget man kan banke andre oven i hovedet med Smile

Det er måske lige frem deres eneste formål Laughing out loud

Og så til sporplanen: De små endespor i midten til højre af banen var beregnet til at stille et par elektriske lokomotiver så man kunne skifte lokomotiver på den tilhørende station, ligesom opstillingssporene i bunden var til et par elektriske toge.

Ud fra de første kommentarer vil jeg lave lidt om. Nej, de mange skinner får lov til at blive Smile , men jeg tror jeg vil have luftledning på hele den dobbelte hovedstrækning (og ingen på bjergbanen). Derfor har jeg indsat en remise for elektriske lokomotiver på den store station og fjernet de ovennævnte løsninger, jeg ikke var helt tilfredse med. Der kom så et ekstra opstillingsspor i nederste højre hjørne, fordi der er plads! På hovedstrækningen kører der 1½ meter lange toge og på bjergbanen under 1 meter.

Jeg synes det er en rigtig flot bane mylle bygger, men jeg kan ikke lide selve sporforløbet, som ser ud til ”bare” at være en cirkel, hvor alle tog kommer til endestationen, som jeg ikke finder er det mest ophidsende på en modelbane. Og som mylle selv skriver er det en bestemt strækning her i landet han bygger. Hvis jeg havde det dobbelte areal til rådighed kunne jeg måske også gøre noget tilsvarende. Ellers må jeg gå på kompromis med R1 skinner og i det hele taget mange spor. Prøv i mylles sporplan at indsætte en dobbelt sporet hovedstrækning med en 6-sporet station, flere sporriste, stort drejeskive-område og så lige et bjerg eller to. Som mange andre har skrevet før mig: Smag og behag Smile

mvh.

Frank

C_424x380_0cm

C_424x380_12cm

__________________

Märklin spor H0 epoke IIIb - C-skinner - ESU Ecos II

Märklin H0 SBB serie 460 samling sælges. - Derudover sælges også en Spor Z adventsbane.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Frank" skrev:
Fagudtryk bruges af fagfolk som noget indforstået, noget som skal forklares for almindelige folk. Skiftespor er til futtog og dytbiler. Sporskifte er til jernbaner. Smile
"Frank" skrev:
Som mange andre har skrevet før mig: Smag og behag Smile

Korrekt. Selve sporforløbet vil jeg ikke kommentere så Smile

Men har du gjort plads til at kunne komme ind i enhvert hjørne for at hente afsporede vogne?

Speceielt de sidst stikspor bagerst spå den store station ser for mig ud til at være svære at komme ind til. Men måske jeg læser planen forkert?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

gmmz

Lokomotivfører

Indlæg: 83

PB

hej Frank og alle andre

dit projekt ser ud til at du har tænkt meget på ogdet allervigtigste,

du har en tegning over hvordan du gerne vil have det til at se ud,

så gå du bare i gang..

og så lige en kommentar til ordet SPORSKIFTE,

alle der der skriver og læser i dette forum, ved at det hedder sporskiftet,

for hvordan vil I ellers komme ind på denne her hjemmeside,

søger i på ordet "skiftesporet" får i en masse,

om væresteder for sindslidende og bo tilbud for unge.

mvh

Søren

__________________

mvh

Søren Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"moppe" skrev:
Sporskifte er til jernbaner. Smile
...og nu vi er ved det så er "toge" til.. vejrudsigten? Det hedder nu engang "et tog" "flere tog". På helt almindelig dansk. Smile Så fik jeg også luftet kæphesten.
"moppe" skrev:
Men har du gjort plads til at kunne komme ind i enhvert hjørne for at hente afsporede vogne?

Det er ikke sikkert der bliver råd til vogne med alle de skiftesp... sporskifter der skal købes Wink

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank

Samsø

Indlæg: 21

PB

"moppe" skrev:
Men har du gjort plads til at kunne komme ind i enhvert hjørne for at hente afsporede vogne?

Jo, jeg har lavet plads til nogle mandehuller, som vedhæftede tegning over rammen viser. Den bliver delt i 4 sektioner hvoraf de tre har en dybde der passer til en krydsfinerplade.

Frank

C_424x380_ramme

__________________

Märklin spor H0 epoke IIIb - C-skinner - ESU Ecos II

Märklin H0 SBB serie 460 samling sælges. - Derudover sælges også en Spor Z adventsbane.

Like 0 kan lide
Top

Picture

KnudBe

Indlæg: 764

PB  Hjemmeside

"gmmz" skrev:
og så lige en kommentar til ordet SPORSKIFTE, alle der der skriver og læser i dette forum, ved at det hedder sporskiftet,
Det er et navn Smile
"gmmz" skrev:
for hvordan vil I ellers komme ind på denne her hjemmeside, søger i på ordet "skiftesporet" får i en masse,

Jeg søgte ikke. Jeg kan ikke huske hvordan jeg fandt det, men jeg tror at der var et link fra et andet futtogsite Smile

og så lige som en afslutning...

Sådan rent dansksprogligt, så er det at foretage et sporskifte jo en handling...

Og hvad bruger man for at foretage denne handling? - tada... et skiftespor Laughing out loud

__________________

Mvh
Knud

Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

gerhard

Indlæg: 90

PB

Fik lige opdateret RocRail - er blevet dansk - med en masse skiftespor i menuerne.

__________________

Modelbane: Spor N - Minitrix - Ib - Rocrail (samt lidt af hvert, afhængig af priser på Ebay og QXL - hvis jeg kan li det, og få en dekoder til at virke - får det lov at køre)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.107

PB  Blog  Hjemmeside

"gmmz" skrev:
og så lige en kommentar til ordet SPORSKIFTE, alle der der skriver og læser i dette forum, ved at det hedder sporskiftet, for hvordan vil I ellers komme ind på denne her hjemmeside, søger i på ordet "skiftesporet" får i en masse, om væresteder for sindslidende og bo tilbud for unge.

Tjoh - det ved jeg sådan set godt, for det fandt jeg ud af, da jeg skulle registrere et domæne til dette forum. Skiftesporet var optaget, sporskiftet var ledigt, og så blev det sporskiftet.

Jeg ved jo også godt, at når jeg taler med nørder, skal jeg huske at sige sporskifte - men ellers har jeg en svaghed for skiftespor, der efter min mening er mere mundret.

Personlig har jeg en voldsom aversion mod udtrykket "billig pris" - som jeg plejer at sige: Det er ikke prisen, men varen, jeg vil købe - og derfor den, der skal være billig. Men jeg bliver nødt til at bøje mig for, at udtrykket "billig pris" er stort set lige så gammelt som det danske skriftsprog, så jeg ville ikke komme langt i mit korstog.

Så selv om jeg ejer et domæne, der hedder sporskiftet.dk, har jeg det helt fint med mennesker, der bruger det mere mundrette skiftespor - det gør jeg selv jævnligt.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Chris

Indlæg: 13

PB

"KnudBe" skrev:
"gmmz" skrev:
og så lige som en afslutning...Sådan rent dansksprogligt, så er det at foretage et sporskifte jo en handling...Og hvad bruger man for at foretage denne handling? - tada... et skiftespor Laughing out loud

Tja - jeg tror nu ikke helt den holder vand. Handlingen er vel at skifte spor, ikke at sporskifte, og det foretages med en spor der skifter (altså et sporskifte) ikke et skifte der spor Wink

Chris

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Med et sporskifte - ja så vælger man et andet spor - det er noget bl. a. DSB gør. Skiftespor - så udskifter man sporet - det er noget baneDanmark gør.

Sådan opfatter jeg det.

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Det har moret mig en del denne debat om hvorvidt det hedder ”skiftespor” eller ”sporskifte”. Mon ikke ”man” er klar over hvad der i bund og grund menes.

Jeg er novice efter 45 års fravær når det gælder modeltog samt 1:1 tog, og for nu helt at ”skifte spor” eller gøre et ”sporskifte” kommer jeg fra den aeronautiske verden.

Gad vide om jeg så i næsten 40 år er………. ”startet fra en landingsbane………og landet på en startbane” ? :roll:

Et par tillægsspørgsmål:

Man ser i tog kataloger / tog litteratur benævnelser som ”krydsspor” – ”sporkryds” ( her bruges ”spor” både for og bag ”kryds” - sammenholdt med ”skifte” Shock ) - ”kurvespor” – ”kontakt[u]skinne[/u]” – ”kontakt[u]spor[/u]”. Jeg havde fået opfattelses af at en ”skinne” var et stykke af en del af et spor. Når DSB / Bane DK eller hvem det nu er der anlægger jernbaner lægger man så ikke ”skinner” for at ende op med et spor ? En skinne er vel endda kun den ene side af et spor eller ? Kører tog ikke på skinner – altså 2 stk. – en højre og en venstre skinne og de tilsammen danner et skinnelegeme som til slut ender med at blive til et spor :?:

Jeg har på ingen måde til hensigt at ”afspore” selve kernen i denne tråd, men når jeg inden længe skal bestille skinner(?) vil jeg bestræbe mig på at anvende de ”korrekte” udtryk som muligt. Wink

Smile Smile Smile

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej Torben!

Bare rolig - du har jo brugt f. eks RUNWAY 26R - så er alle problemer løst!

Ja dansk er en vanskilig sprog!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 258

PB

Hej Gert,

Jeg var klar over du ville være der og lidt humor skader vel ikke. Laughing out loud

Bedste hilsner,

Torben Smile

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.