Picture

Lars Brix

Indlæg: 113

PB

Märklin delta controler og Cs2

Hej alle sammen

Jeg vil ønske jer en godt nytår.

Jeg har et gevaldigt problem, jeg har nu opbygget min bane med gl. metalskinner og de ny c skinner, jeg er lidt bange for at jeg er nødsaget til at monterer en booster for at kunne køre med flere lok's samtidige da en del af vognene er med belysning.

spørgsmål er, kan de delta control 66045 som Peter har lavet en manual til, også bruges til Cs2 med den nye opdatering.

jeg venter med spændning på jeres svar.

__________________

Med venlig tog hilsen
Lars Brix


Lars Brixs billede

Køre Märklin digitalt med cs2
TOSSET MED TOG

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Ja det kan de og det er samme opsætning, men der er selvfølgelig ingen tilbagemelding ved fejl og MFX lokomotiver kan ikke tilmeldes på "delta-booster" områderne.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

"Lars Brix" skrev:
Hej alle sammenJeg vil ønske jer en godt nytår.Jeg har et gevaldigt problem, jeg har nu opbygget min bane med gl. metalskinner og de ny c skinner, jeg er lidt bange for at jeg er nødsaget til at monterer en booster for at kunne køre med flere lok's samtidige da en del af vognene er med belysning.spørgsmål er, kan de delta control 66045 som Peter har lavet en manual til, også bruges til Cs2 med den nye opdatering.jeg venter med spændning på jeres svar.

Du kan uden problemer anvende 66045 som booster for sporskiftedekodere o.lign.

MEN der maa under igen omstaendigheder vaere kontakt paa midterlederen mellem et CS2 afsnit og et 66045 afsnit. Du skan altsaa anvende en slaebeskovippe, hvis du vil anvende 66045 som booster til sporet. Der er alvorlig risiko for at oedelaegge elektronikken, hvis der skabes forbindelse f.eks. via en vogn med lys eller et lokomotiv.

Anbefalingen maa altsaa vaere at lade vaere, og vaere glad for 66045 som sporskiftedekoderbooster, hvor du jo ogsaa sparer paa den digitale forsyning!

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Brix

Indlæg: 113

PB

"pejft" skrev:
Du kan uden problemer anvende 66045 som booster for sporskiftedekodere o.lign.MEN der maa under igen omstaendigheder vaere kontakt paa midterlederen mellem et CS2 afsnit og et 66045 afsnit. Du skan altsaa anvende en slaebeskovippe, hvis du vil anvende 66045 som booster til sporet. Der er alvorlig risiko for at oedelaegge elektronikken, hvis der skabes forbindelse f.eks. via en vogn med lys eller et lokomotiv.Anbefalingen maa altsaa vaere at lade vaere, og vaere glad for 66045 som sporskiftedekoderbooster, hvor du jo ogsaa sparer paa den digitale forsyning!

Hej Bibihest & Peter.

Jeg vil gerne side tak for jeres svar. Peter jeg har dog et problem, jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan jeg skal forbinde 66045, sådan at den kun forsyner sporskifterne. er det som en seperat forbindelse til k 83 & 84. du kunne måske lave et diargram på din super gode hjemmeside, som har været til en stor hjælp, da tysk ikke var mit ynglinsfag i skolen og der ikke findes retmeget litratur på dansk, om digital drift.

__________________

Med venlig tog hilsen
Lars Brix


Lars Brixs billede

Køre Märklin digitalt med cs2
TOSSET MED TOG

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

"pejft" skrev:
Du kan uden problemer anvende 66045 som booster for sporskiftedekodere o.lign.MEN der maa under igen omstaendigheder vaere kontakt paa midterlederen mellem et CS2 afsnit og et 66045 afsnit. Du skan altsaa anvende en slaebeskovippe, hvis du vil anvende 66045 som booster til sporet. Der er alvorlig risiko for at oedelaegge elektronikken, hvis der skabes forbindelse f.eks. via en vogn med lys eller et lokomotiv.Anbefalingen maa altsaa vaere at lade vaere, og vaere glad for 66045 som sporskiftedekoderbooster, hvor du jo ogsaa sparer paa den digitale forsyning!

Hvor står det man ikke må det? Efter hvad jeg har set og læst, virker den som helt alm. booster, hvor 0 er forbundet til både booster og central og + er afbrudt ved overgangen og så kører man bare toget over. Har aldrig hørt om at man SKULLE bruge slæbesko-vippe.

Det ville være rart lige at få det helt klarlagt, hvis man skal med delta som booster Smile

Det burde også være et problem for dem der kører 2-skinne så.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.499

PB  Hjemmeside

"Bibihest" skrev:
"pejft" skrev:
Du kan uden problemer anvende 66045 som booster for sporskiftedekodere o.lign.MEN der maa under igen omstaendigheder vaere kontakt paa midterlederen mellem et CS2 afsnit og et 66045 afsnit. Du skan altsaa anvende en slaebeskovippe, hvis du vil anvende 66045 som booster til sporet. Der er alvorlig risiko for at oedelaegge elektronikken, hvis der skabes forbindelse f.eks. via en vogn med lys eller et lokomotiv.Anbefalingen maa altsaa vaere at lade vaere, og vaere glad for 66045 som sporskiftedekoderbooster, hvor du jo ogsaa sparer paa den digitale forsyning!
Hvor står det man ikke må det? Efter hvad jeg har set og læst, virker den som helt alm. booster, hvor 0 er forbundet til både booster og central og + er afbrudt ved overgangen og så kører man bare toget over. Har aldrig hørt om at man SKULLE bruge slæbesko-vippe.Det ville være rart lige at få det helt klarlagt, hvis man skal med delta som booster Smile

Du skal IKKE bruge slæbesko-vipper for at kunne køre fra et boosters område til et andet. Husk blot at få isoleret de forskellige booster-områder fra hinanden.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Jeg er bange for at I taler forbi hinanden.

Man kan køre fra et område forsynet fra Delta til et andet område forsynet fra Delta uden slæbesko-vippe.

Hvis man forsøger det samme fra et område forsynet fra CS til et område forsynet fra Delta, så skal man ud og købe en ny CS Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

( Det kan til nød lade sig gøre at køre fra et område forsynet fra Delta til et område forsynet fra 6021;

men det anbefales at lade være, og med til en ny 6021 leveres derfor slæbeskovipper. )

Det står så vidt jeg husker i CS-ens manual. Og ja, det er et problem ved 2-skinne-drift ( Et af mange Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud )

Per.

Edit: P.S: Se evt. her: http://www.sporskiftet.dk/node/1243

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

"Purellum" skrev:
Hvis man forsøger det samme fra et område forsynet fra CS til et område forsynet fra Delta, så skal man ud og købe en ny CS Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Det står så vidt jeg husker i CS-ens manual. Og ja, det er et problem ved 2-skinne-drift ( Et af mange Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud )Per. Cool

Er nu stadig ikke sikker på man SKAL, selvom det står i manualen til cs2'en. Hvad hvis man kører 2-skinne? Hvorfor skulle CS2 ikke kunne klare det, når nu både Ecos, IB og andre kan uden problemer? Og at sætte en vippe ind, der vil give en kort strømafbrydelse, er bare ikke noget man gør i 2010.

Har kigget gennem de tyske forum i dag om problemet og ud af dem der havde booster på (forskellige typer) var der én der havde brugt vippen en enkelt gang.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Citat:
Hvorfor skulle CS2 ikke kunne klare det, når nu både Ecos, IB og andre kan uden problemer?

Fordi udgangstrinnet på MS og CS er opbygget helt anderledes end på 6604, 66045 og 6021.

Hvis du bruger en booster der er bygget til CS gælder helt andre regler.

Per.

P.S: I behøver selvfølgelig ikke at følge de råd i får af Digitaltogs-Peter eller mig, prøv jer endelig frem Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

"Bibihest" skrev:
"Purellum" skrev:
Hvis man forsøger det samme fra et område forsynet fra CS til et område forsynet fra Delta, så skal man ud og købe en ny CS Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Det står så vidt jeg husker i CS-ens manual. Og ja, det er et problem ved 2-skinne-drift ( Et af mange Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud )Per. Cool
Er nu stadig ikke sikker på man SKAL, selvom det står i manualen til cs2'en. Hvad hvis man kører 2-skinne? Hvorfor skulle CS2 ikke kunne klare det, når nu både Ecos, IB og andre kan uden problemer? Og at sætte en vippe ind, der vil give en kort strømafbrydelse, er bare ikke noget man gør i 2010.Har kigget gennem de tyske forum i dag om problemet og ud af dem der havde booster på (forskellige typer) var der én der havde brugt vippen en enkelt gang.

Vide og ikke tro .... særligt når man rådgiver andre om noget, som kan ødelægge deres systemer. Märklin Magazinapril/maj 2009 side 26 beskriver, at slæbeskovippen ubetinget skal anvendes ved indsats af 66045 som booster på sporet!

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Brix

Indlæg: 113

PB

Jeg takker for de gode råd som jeg nu har fået,

Er problemet det samme når man bruger de "gamle" booster 6017 som var udviklet til 6021. For så må jeg nok heller finde hammeren og sparegrisen frem og indkøbe 60173 isstedet for, da jeg helst ikke vil brænde nogle eller noget af. Laughing out loud

PS. peter jeg vil gerne om du ville give mig en kort forklaring på hvordan jeg skal forsyne mine magnet artikler udenom CS 2' en :roll:

__________________

Med venlig tog hilsen
Lars Brix


Lars Brixs billede

Køre Märklin digitalt med cs2
TOSSET MED TOG

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

"Bibihest" skrev:
Er nu stadig ikke sikker på man SKAL, selvom det står i manualen til cs2'en. Hvad hvis man kører 2-skinne? Hvorfor skulle CS2 ikke kunne klare det, når nu både Ecos, IB og andre kan uden problemer?
66045 er nu engang aldrig tænkt til 2-skinnedrift .... det er en startsæt Motorola, Märklin 3-skinne ting.
"Bibihest" skrev:
Og at sætte en vippe ind, der vil give en kort strømafbrydelse, er bare ikke noget man gør i 2010.

Nej, men 66045 var heller ikke tænkt til 2010.

Jeg synes, det er flot, at Märklin overhovedet gør en ny generation af udstyr bagudkompatibelt under visse forudsætninger.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Jeg er simpelthen bare enig, Peter Laughing out loud

Og selv om Delta er Märklin Shock og mange år gammelt Shock er der alligevel en løsning til bl.a. 2-skinnefolket:

Ved kun at bruge, en eller mange, Delta 66045 til forsyning af banen kan man næsten gøre som man vil,

herunder også at nøjes med en simpel adskillelse mellem de enkelte forsyningsområder.

Der vil så "gøre ondt" på nogen at have nogle ampere strøm til rådighed fra controlleren der ikke bruges;

men det er vel en afvejning af hvad der bedst kan svare sig i hvert enkelt tilfælde.

Per.

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klarsyn

Odense N

Indlæg: 466

PB  Blog

"Purellum" skrev:
8)Jeg er simpelthen bare enig, Peter Laughing out loud Og selv om Delta er Märklin Shock og mange år gammelt Shock er der alligevel en løsning til bl.a. 2-skinnefolket:Ved kun at bruge, en eller mange, Delta 66045 til forsyning af banen kan man næsten gøre som man vil,herunder også at nøjes med en simpel adskillelse mellem de enkelte forsyningsområder.Der vil så "gøre ondt" på nogen at have nogle ampere strøm til rådighed fra controlleren der ikke bruges;men det er vel en afvejning af hvad der bedst kan svare sig i hvert enkelt tilfælde.Per. Cool

Si senors

Jeg har en EcoS 50000 med masser af ampere jeg ikke bruger til noget fordi jeg har 5 Deltaboostere. Det virker fortrineligt. Mine MFX-loks melder jeg til på det seperate programmeringsspor, og så ryger de op på banen og kører uden problemer med alle funktioner, dog uden tilbagemelding, hvilket jeg lever fint med hver dag.

__________________

Hilsen Morten

Besøg min blog på: http://www.sporskiftet.dk/blogs/klarsyn og læs mere om mit anlæg.
M og C-skinner på loftbane, ECoS 50000, 2 Mobilstationer og 5 Delta boostere. Primært DSB materiel Epoke III - IV.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hej!

Man får jo en fin sikring af sin controller - uanset hvem der har lavet den - ved at den alene styrer boostere til drift af banen. Hvis der sker noget på benen, der kan give forsyningen skader, så er det "kun" en booster det går ud over, og ikke ens kære og dyre styreboks.

Galvanisk adskillelse i form af separate transformatorer til hver booster og optocouplere på styresignalerne minimerer chancerne for skader yderligere.

Gælder også uanset system.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Jeg synes nu at optokoblere er en smule "overkill" Laughing out loud Wink

Diverse billeder af indmaden i 6604 og 66045 kan ses her: http://www.majhost.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=169883

Per.

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank F

Vamdrup

Indlæg: 569

PB  Hjemmeside

Hej Lars

Jeg vil give de fleste ret i at du bør anvende Delta 66045 som booster til dine magnet-artikler

Jeg vedhæfter lige et par filer, for anvendelse af 66045 som booster til magnet-artikler i forbindelse med CS2, samt Booster info.

CS2_Delta66045_BoosterTilslutning

__________________

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hejsa!

Der er nu ikke noget særligt overkill i en optocoupler - derimod sikrer den forbandet godt mod alverdens stelstrømsproblemer - ikke mindst når der er koblet H-bro forstærkere ind i billedet.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Brix

Indlæg: 113

PB

Hej Frank F

Jeg takker mange gang for din fine tegning, jeg har nu printet den ud, så må jeg se om fruen kan undvære mig i løbet af weekenden så jeg kan få trukket en ekstra strømkreds.

God Weekend til alle her på forumet

__________________

Med venlig tog hilsen
Lars Brix


Lars Brixs billede

Køre Märklin digitalt med cs2
TOSSET MED TOG

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.