Hej Modeltogs-tekniske genier.
Jeg købte i efteråret 2008 et Märklin feuerwehr startsæt for at sætte hobbyen igang.
Og nu da banen er ved at klar til at blive kørt tyndt opstod der et lille træls problem med det lille diesel lokomotiv fra startsættet.
Det både hakker og stopper tilfældigt hele vejen rundt på banen. Jeg har smurt den med
syrefri olie og haft slæbeskoen af for at se om der muligvis var skidt under den. Jeg har
renset tandhjul for støv og den gør det stadig.
Det er jo et billigt lokomotiv men jeg synes stadigt at den fortjener at virke.
Jeg ville lige høre om jeg skulle kontakte forhandleren eller om det var et problem som jeg måske selv kunne løse.
Jeg ved ikke lige hvad der er af dekoder i eller hvad motor den har. Den kan køre både analog, delta og digital så det er nok muligvis en mfx dekoder (ikke sikker)
Og jeg kører med en mobile station indtil videre.
Hilsen det modeltogs-utekniske geni Karl-André
Med venlig hilsen
Karl Kaalby
Har du tjekket hjulene,på maskinen eller for den sags skyldt skinnerne at de er pinlig rene,det er jo finmekanik vi kører med
De bedste Toghilsner
Jimmy G
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
BlackThorne
Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd
Skødstrup
Det kan være en ide at rense selve strømoptag og hjul med en glaspensel, hvis du ikke har kørt med toget i et stykke tid.
Ellers lyder det som om du har nogenlunde fat i hvad der skal renses og smøres.
Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).
SC
Mekaniker
Hej.
Det kan også værer du skal have renset motorankret hvor kullet kører, men det kræver at du skiller motoren ad.
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
Sydbanen
En ting, som jeg også havde problemer med skinnerne! Rens dem så undgår man det meste hakkeri og dårlig kørsel.
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
Frankks
4100 Ringsted
Hej.
Jeg er enig med Sydbanen.
Jeg vil anbefale, at du skal bruge et skinneviskelæder, til at rense dine skinner med. Det løste mine problemer med hakkeri og evt købe, en rensevogn, til løbene at holde skinnerne rene. Noch rensepuder nr. 60157 er rigtige gode. Jeg bruger dem selv. God tur.
Med Venlig Hilsen Frank.
Kører med Märklin.H0.
Kaalby
tak for de hurtige indlæg
Det kan da godt være at jeg skal købe sådan en vogn. Men jeg har lige bestilt en ME og så må vi se om den også hakker. Men jeg tror ærligt talt at det er lokomotivet for jeg har lige købt nogle nye skinner og der hakker den også på.
Så jeg vil lige kigge den igennem og måske lige tage en tur til den nærmeste forhandler og høre hvad han synes når han ser lokomotivet.
Med venlig hilsen
Karl Kaalby
Put den i en kasse, med din digitalcentral og en håndfuld skinner og kom til Hadsten i aften.
Så kan den nok køre pænt igen inden midnat.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kaalby
Jeg kan nok nå det men jeg bliver nødt til at tage en bus og nogle tog før jeg er i hadsten
og så turen hjem er nok lidt svær omkring midnat.
Men jeg siger da tak invitationen..
Men jeg sad lige og kiggede lidt på lokomotivet. Er det normalt at strømmen fra hjulene
kommer igennem hjulene for derefter at komme igennem boogierne og så er der en
ledning sat en lille plade som er forbundet med boogien.
Eller sidder der en anden form for strømoptag på andre lokomotiver?
Med venlig hilsen
Karl Kaalby
Hej igen.
Så fik jeg anskaffet mig en slibevogn og nogle pudsedimser fra NOCH til at sætte på akslerne på en to-akslet vogn.
Jeg vil ikke sige at alle problemerne er væk, men det hjalp på det. Man kunne også se på pudsedimsen at skinnerne var meget beskidte.
Hilsen Kaalby
Med venlig hilsen
Karl Kaalby