Jeg har været ved at eksperimentere lidt med en sådan lysskranke bestående af en IR-diode (sender) og en fototransistor (modtager).
Jeg synes imidlertid, at modtageren er mere følsom over for ændringer i baggrundsbelysningen end den er for "lyset" fra senderen.
Senderen kan faktisk helt fjernes og modtageren reagerer så alene på baggrundsbelysningen - det er jo ikke særlig stabilt !
Det kan måske gøres LIDT mere stabilt ved fysisk at anbringe modtageren "oppe" pegende nedad og senderen "nede" pegende opad - ligesom noget "rør"-skærmning foran modtageren også ville kunne hjælpe lidt.
Findes der ikke nogle ligeså billige fototransistorer, som IKKE reagere på dagslys og diverse lamper ?
Hvad har i andre gjort, som bruger "lysskranker", men det gør I måske slet ikke ?
Mvh
KSor,
8210 Århus V
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Jeg går ud fra, du har gang i en photoswitch.
De kan fås med indbyggede filtre mod dagslys. Det gør dem normalt ikke dyrere.
Med venlig hilsen
Skott
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hejsa.
Prøv at kigge lidt på denne side.
http://www.sem-co.com/~rschaffr/trains/irifc/irifc.html
Håber det er noget du kan bruge :?:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Ja, han har åbenbart også problemer med at "modtageren" (=den sorte oppe i masten) er skærmet for baggrundslys - det blev nemlig også mit problem - en tændt arkitektlampen forhindrede registrering af forbikørende tog !
Løsningen er nu heller ikke særlig diskret synes jeg.
men tak for henvisningen.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det var så lidt. Så vidt jeg ved, bruger han vist kun denne detektionsmetode på skjulte strækninger, men du vil måske også forsøge at bruge den på synlige steder :?:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Ja på skjulte steder kan den jo gå - men jeg planlægger nu at lave én "lysbro", som jeg kan anvende alle steder og helst bare som en diskret "stander" på hver side af sporet - måske drejet lidt, så "broen" ikke er vinkelret på sporet.
Der skal åbenbart noget "kodning" næsten svarende til en fjernbetjening til, hvis man skal undgå afskærmning og påvirkning fra almindelige lamper og lys man har omkring sig.
Hver enkelt "lysbro" bliver så desværre lidt mere omfattende og dermed lidt dyrere.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Ja, nu skel der til at ske noget med forberedelse til efterårets og vinterens mørke aftener - lige nu bygger jeg skelet til en opklappelig vægplade 305X122 cm, men jeg skal have lavet nogle "kontaktpunkter" klar til når jeg skal til at lægger skinner (den gamle M-skinne fra Märklin), og jeg synes nu en lys-bro er det smarteste, meeeeeen ....
Men der er vist ingen vej udenom - er der nogen af jer, som kan henvise til et diagram, som virker - altså en "kodet lys-bro" med minimalt antal komponenter.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
hejsa!
arbejder på en løsning til vores klubanlæg. Når jeg har tid til at få lavet det færdig, skal jeg nok melde tilbage.
Det, jeg arbejder på er småt, og let at gemme væk - og det kan bruges til alle systemer.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 670
Jeg vil anbefale at sætte IR-dioden nede mellem svellerne i skinnen. Når toget kører hen over den, skærmer toget for (næsten) al lys, og du har en god "kontakt". Dette er lavet i str. N på "Jernhestens" anlæg med stor succes:
http://www.jernhesten.dk/elektronik/index.htm#irsensor
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Kan du afsløre i hvilken retning løsningen går ... lysbro, med eller uden kodning, reedkontakter, identifikationssender i loks eller ... ?
Det vil jo være rart at vide, hvad man skal gælde sig til.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejsa igen!
Ja det kan jeg da godt. Projektet virker, men er som i andre har konstateret. mulighed for at blive forstyrret fra udefra kommende lys fra lysstofrør og solen. Det er jeg i gang med noget elektronik, der kan forhindre.
Her er 2 billeder med: en principskitse samt min IR sensor placeret på et testspor. Bemærk at sensoren kun er de 2 små firkanter. Ledningerne ser ud til at fylde meget i billedet, men de vil blive ført nedad. Så fylder det ikke ret meget - det der er synligt i hver fald.[/img]
Jeg skal komme med nærmere når jeg kommer tættere på et resultat.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
meyland
IT - Administrator
Slagelse
Indlæg: 107
Hvad er det for en optocoupler som du benytter? Jeg har selv overvejet at lave noget ligende, men det blev ikke til noget da jeg ikke kunne finde en optocoupler der virkede over afstande på mere end få mm :oops:
Mvh Peter
Märklin | HO | C Track | Intellibox
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej!
Den benyttede optocoupler er også kun opgivet til få mm, men ved passende forstærkning kan afstanden øges tilstrækkeligt. Det er en OMRON EE-SY124. Den er 4x3 mm stor. Den kan fås til priser (ved rimelige styktal) til omkring 10 kr.
Lige nu leger jeg med en selektiv forstærker til modtagerdelen - og den er ved at være på plads som testopstilling.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 670
Skal der sidde noget, der reflekterer, under toget?
Eller reflekterer toget nok til detektering?
Hvad vil du helt præcist detektere; "Nu kører toget ind over" og/eller "nu er toget ovenover" ?
Jeg spørger, fordi der er en potentiel fare for, at der vil slippe lys ned mellem vognene, og det er ikke sikkert, at koblingen kan dække/reflektere nok til at få en afbrydelse i detekteringen, og du vil få et "puls-tog" ud fra din detektering.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hej igen!
Jeg detekterer "at nu kører der noget forbi". Det vil selvfølgelig gælde hele toget med korte afbrydelser mellem vognene, men hvad betyde det? Det kan evt klares med en timer, hvis det er et problem. Ved brug i bloksikring kan man jo sikre sig at hele toget er ude af en blok før end den forladte blok frigives.
Det ligner jo meget virkelighedens kortslutningsmåling mellem skinnerne.
Jeg har set det køre på ren DC målebasis, men laver det om til et pulset system af hensyn til forstyrrelser fra indkommet lys fra lamper og solen. Jeg påregner at køre det på 1,5 til 2 kHz PRF. Her kommer så den selektive forstærker ind i billedet.
Nu skal der bare leges videre med systemet så det kan blive operationelt. Det har jeg endnu ikke 100% garanti for at det lykkes, men det ser sådan ud.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Kan det godt betale sig frem for en simpel sporbesatdetektereing med dioder og optokoblere?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Der er vel ikke noget i denne MJ-verden, der kan betale sig, men nu startede denne tråd jo ved utilfredshed med påvirkning fra diverse lyskilder og er du ikke ved at gå tilbage dertil med dit indlæg ?
Mvh
KSor,
8210 Århus V
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejsa!
Joe - det kan man da godt. Så får man ikke registreret et langt tog ved en overkørsel eller ud af en blok. Der kommer også en række andre anvendelsesmuligheder ved at du kan punktaflæse sporet.
Det hele udspringer egentlig af, at på vort klubanlæg har vi deffineret, at eneste "udstyrsstykke" på et lokomotiv skal være en dekoder. Ingen magneter, Lissy sendere eller andet fancy. Det enkelte medlem skal kunne komme med sit lokomotiv og køre uden yderligere formaliteter.
Så synes jeg, at det kunne være en spændende og yderst diskret løsning at lave - så det er vi et par stykker der har leget lidt med - især mig på det sidste.
Besværligt? Modeltog er vel i grunden en selvvalgt besværlighed, som man har fundet det spændende at lege med.
Marathonløb er da heller ikke let, men nogle vælger det frem for at tage bussen - ja i mange tilfælde ender man hvor man startede! Hvorfor så skynde sig at løbe 40 km?
Det er nok noget af sammeårsag alt sammen!
Så'en er livet!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Klart, den er spændende - jeg har i mine tidligere erhverv arbejdet en del med modulerende fotoaftaster der kunne fungere i direkte sollys. Det er såmænd ganske fornøjeligt at få til at virke.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Nå Gert - hvordan går der med projektet ?
Mvh
KSor,
8210 Århus V
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejsa!
Jo- jeg har da en prototype der kører - og den er monteret på et til formålet fremstillet print.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bjarne
pensionist
Indlæg: 6
hej gert frikke
jeg skal igang med forsøg med lysskranke . jeg vil montere delene på master evt. gemt i huse.hvis sender / modtager placeres skråt i en vinkel f.eks.på 35 grader kommer der ingen pulser men en konstant brydning af lysstrålen indtil hele toget er passeret.mvh.bjarne.
bjarne
Gert Frikke
Indlæg: 2.330
Hejsa!
Jeg har valgt et helt andet princio - jeg sender moduleret IR lys lodret op. Når "noget" passerer reflekterers lyset tilbage til IR modtageren. Dvs at alt er gemt i sporet mellem svellerne - en lille IR RX/TX på ca 3x3 mm - og sort.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde