Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Lyd til Heljan MO

Hej alle

Så er der lyd til Heljans MO-vogne. Lyden leveres af ESU/Hobby Trade, jævnfør http://www.hobbytrade.dk. Glæder mig meget til at få min MO udstyret med lyddekoder. Forhåbentlig har man lavet mulighed for start af begge Frichs motorer :!:

Udsalgsprisen er 938,-

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Så har jeg langt om længe fået indbygget lyd i min MO, og vil her vise hvordan jeg har gjort.

Lyddekoderen kan uden videre placeres ovenpå printet, jvf. billederne. Husk dobbeltklæbende tape til fastgørelse.

Den medfølgende højttaler er lidt vanskelig at placere. Man kan desværre ikke undgå at fjerne toilettetadskillelsen i vognen. Heldigvis er dette ikke synligt udefra. Når man placerer højttaleren skal man være yderst opmærksom på at den går fri af kardanakslen, hvilket kræver en rolig hånd og noget dobbeltklæbende tape. Jeg har ca. 2 mm. fra højttaleren til kardanakslen, og det må være nok tolerance, maskinen brokker sig i hvert fald ikke under kørsel.

Ledningerne fra dekoder til NEM-stik og højttaler løber i en lille udskæring jeg har foretaget i printet. Derudover har jeg skåret en trekant i printet over højttaleren. BEMÆRK, pas på ikke at skære for langt ind mod midten af printet, da der løber en kobberbane på undersiden af printet :!:

Derefter kommer vi til vognkassen som skal have boret nogle få huller. Vi er så heldige at MO'en har tagkølere som kan skjule disse huller. Fjern tagkøleren når du skal borer hullerne, den er rimelig nem at lirke op fra sine huller, og isætte igen, til gengæld skal du være meget påpasselig med rørerne som løber fra køler til køler, de er lidt tricky at samle igen. Hvis ikke man borer hullerne er min erfaring at lyden bliver noget mudret, og ikke kan overdøve larmen fra motor og hjul når den kører. Med disse huller boret lyder maskinen perfekt Laughing out loud

Nu har vi bare tilbage at samle over og underdel igen. Pas på at ledningerne ikke kommer i klemme.

Der er sikkert mange måder at lave dette på, men sådan her har jeg gjort.

God fornøjelse med indbygningen.

Mo med isat lyddekoeder og højttaler

Mo med isat lyddekoder og højttaler - toilettet er fjernet

Mo med lyddekoder og højttaler - tilskåret print og huller i taget

Mo med borede huller i taget

Mo med borede huller i taget under tagkøleren

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

fin gennemgang Dennis, sådanne tråde skulle vi have lidt flere af Laughing out loud

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Tak for det Peter, så er det jo bare at gå igang med at producere nogle emner Wink

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.713

PB

"Dennis TR" skrev:
Derefter kommer vi til vognkassen som skal have boret nogle få huller. Vi er så heldige at MO'en har tagkølere som kan skjule disse huller. Fjern tagkøleren når du skal borer hullerne, den er rimelig nem at lirke op fra sine huller, og isætte igen, til gengæld skal du være meget påpasselig med rørerne som løber fra køler til køler, de er lidt tricky at samle igen. Hvis ikke man borer hullerne er min erfaring at lyden bliver noget mudret, og ikke kan overdøve larmen fra motor og hjul når den kører. Med disse huller boret lyder maskinen perfekt Laughing out loud

Jeg har i dag i klubben spurgt en der arbejder i en velkendt modeltogsforretning om indbygning af lyd i MO. Når de gør det, har de ikke lavet huller i overdelen, som du har. Han sagde, at de lyder, som de skal, uden disse modifikationer. Er der nogen, der kan anbefale, hvilken løsning, der giver den bedste lyd?

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg kan kun anbefale at bore huller. Jeg undlod i første omgang at bore hullerne, og det lød meget skuffende, bla. blev lyden meget dæmpet og alle detaljer i lyden kunne ikke høres, så min helt klare anbefaling er at bore huller, det kræver ikke de store kundskaber Smile MEN, prøv dig frem og se hvad du selv synes.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.713

PB

"Dennis TR" skrev:
Jeg kan kun anbefale at bore huller. Jeg undlod i første omgang at bore hullerne, og det lød meget skuffende, bla. blev lyden meget dæmpet og alle detaljer i lyden kunne ikke høres, så min helt klare anbefaling er at bore huller, det kræver ikke de store kundskaber Smile MEN, prøv dig frem og se hvad du selv synes.

Jeg vil da prøve at montere dekoderen efter dine anvisninger og så prøve med hullerne, som du anviser.

Har du prøvet at indbygge lyd i MY?

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Skott" skrev:
Jeg vil da prøve at montere dekoderen efter dine anvisninger og så prøve med hullerne, som du anviser.
God fornøjelse Laughing out loud Jeg håber du bliver tilfreds med resultatet.
"Skott" skrev:
Har du prøvet at indbygge lyd i MY?

Nej endnu ikke, men Lars Skjærlund har gjort det. Han brugte en Loksound dekoder og den specielle højttaler der består af to 16 mm højttalere, som han lagde ovenpå printet i Heljan MY'en.

Netop idag har jeg bestilt Uhlenbrocks Intellisound Modul, som jeg vil prøve at indbygge i min Frichs MY fra Heljan. Grunden til at jeg ikke bruger Loksound dekoderen, er at i lokomotivet sidder en dekoder med SUSI stik, og der kan Intellisound modulet monteres direkte i. Frichs MY'en har desværre ikke helt så meget plads ovenpå printet, så jeg har fjernet førerrumsindretningen og vil her montere en 20 mm højttaler, evt en i hvert førerrum. I dette lokomotiv er der ikke behov for at bore, da lyden kan komme ud forbi gearkasserne. Jeg vender tilbage med mere når jeg har fået lydmodulet hjem og installeret det.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.713

PB

"Dennis TR" skrev:
"Skott" skrev:
Jeg vil da prøve at montere dekoderen efter dine anvisninger og så prøve med hullerne, som du anviser.
God fornøjelse Laughing out loud Jeg håber du bliver tilfreds med resultatet.
"Skott" skrev:
Har du prøvet at indbygge lyd i MY?
Nej endnu ikke, men Lars Skjærlund har gjort det. Han brugte en Loksound dekoder og den specielle højttaler der består af to 16 mm højttalere, som han lagde ovenpå printet i Heljan MY'en.Netop idag har jeg bestilt Uhlenbrocks Intellisound Modul, som jeg vil prøve at indbygge i min Frichs MY fra Heljan. Grunden til at jeg ikke bruger Loksound dekoderen, er at i lokomotivet sidder en dekoder med SUSI stik, og der kan Intellisound modulet monteres direkte i. Frichs MY'en har desværre ikke helt så meget plads ovenpå printet, så jeg har fjernet førerrumsindretningen og vil her montere en 20 mm højttaler, evt en i hvert førerrum. I dette lokomotiv er der ikke behov for at bore, da lyden kan komme ud forbi gearkasserne. Jeg vender tilbage med mere når jeg har fået lydmodulet hjem og installeret det.

Det lyder spændende. Bare ærgeligt, du må ofre førerummet Sad

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.550

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Dennis.

Jeg synes, det lyder helt rigtigt med din MO - og glæder mig til selv at prøve det. Jeg tror, det er rigtigt med hullerne - det kan godt være, det lyder godt uden, men det vil helt sikkert lyde bedre med, det siger enhver akustisk teori også. Wink

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"skott" skrev:
Bare ærgeligt, du må ofre førerummet
Det generer mig ikke, jeg vil hellere have lyd end synlige førerrum i mine lokomotiver. Jeg er vist ikke nittetæller Wink
"Lars Skjærlund" skrev:
det kan godt være, det lyder godt uden, men det vil helt sikkert lyde bedre med, det siger enhver akustisk teori også.

Perfekt, så fejler mine ører og min smag ikke noget Laughing out loud

Iøvrigt; Når jeg har overdelen af min MO og der er lyd på, er det virkelig nogle skingre toner der kommer, og det er næsten ikke til at holde ud at høre på. Dette har vel noget at gøre med den lille resonans"kasse" højttaleren ligger i, men når så overdelen igen er monteret, er lyden meget dybere, detaljeret og behagelig. Dette forhold findes der sikkert masser af teorier om, og det er vel også noget ESU har taget højde for i deres lyddekodere :?:

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.550

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Dennis.

"Dennis TR" skrev:
Iøvrigt; Når jeg har overdelen af min MO og der er lyd på, er det virkelig nogle skingre toner der kommer, og det er næsten ikke til at holde ud at høre på. Dette har vel noget at gøre med den lille resonans"kasse" højttaleren ligger i, men når så overdelen igen er monteret, er lyden meget dybere, detaljeret og behagelig. Dette forhold findes der sikkert masser af teorier om, og det er vel også noget ESU har taget højde for i deres lyddekodere :?:

Nej, det tror jeg nu ikke - hverken det sidste eller de andre punkter, du her nævner.

ESU kan jo ikke så godt vide, hvordan du vil bruge deres dekoder - og endnu vigtigere, hvilken højttaler du vælger at bruge, og ikke mindst hvordan du vælger at montere den. Så jeg formoder, ESU har gjort det eneste rigtige: Lavet en dekoder, der gengiver den lyd, du propper i den, så naturligt som muligt. Ganske som et Hi-Fi anlæg.

Hvis du endeligt vil manipulere med lyden og tilpasse den til de faktiske forhold i et givent lokomotiv, vil det være langt smartere at lave manipulationen i den lydfil, du propper i dekoderen, og så lade selve hardwaren være neutral.

I den sidste ende er det under alle omstændigheder ikke så vigtigt: Det helt afgørende for lyden er nemlig ikke dekoderen, men derimod højttaleren. Her er der stor forskel - og det gælder ikke blot selve højttaleren, men endnu mere den måde, du monterer den på.

Den lille plasticæske, du kalder "resonanskasse", er slet og ret et kabinet. Et trykkammerkabinet i det aktuelle tilfælde. Det er klogt nok, for det vil altid være den bedste løsning, når det skal være så småt som tilfældet er her.

Men det er langt fra altid, du behøver dette kabinet, så man kan sagtens forestille sig situationer, hvor det vil være bedre at fjerne det. Hvis man f.eks. forestillede sig, at du ville bygge højttaleren ind i en lukket godsvogn, så højttaleren spillede ud gennem nogle huller i bunden - ja, så ville det være langt bedre at pille den lille plasticdåse af, for i det tilfælde ville hele godsvognens indre fungere som kabinet, og det gælder her som for alle andre højttalere, at jo større kabinet, jo bedre lyd.

Her kommer vi også til forklaringen på, at du får bedre lyd, når du sætter overdelen på: Jeg skal spare dig for et meget langt foredrag om akustik, men et meget vigtigt begreb i forbindelse med højttalere kaldes akustisk kortslutning. Hvis du tænker dig lidt om, kan du nok hurtigt indse, at en højttaler udsender lyd fra såvel for- som bagsiden. Det er fint nok, men desværre er de to lyde ikke i fase: Når membranen skaber et overtryk på den ene side, skaber den samtidigt et undertryk på den anden.

Da det er trykket, der skal skabe lyden, handler det om at sørge for, at de to trykbølger ikke kommer i kontakt med hinanden - ellers ville det ene tryk lynhurtigt udligne det andet, og resultatet ville blive: Ingen lyd. Det er præcist det, der sker, hvis du spiller med højttaleren uden kabinet, mens du kan mindske effekten lidt ved at sætte den lille dåse på. Til gengæld vil du ved at bruge overdelen kreativt som en del af kabinettet kunne få et - i praksis - langt større kabinet, og dermed også en meget bedre lyd.

Teorien er enkel - men det er mange år siden, jeg har brugt de formler sidst, så man må tilgive mig hvis jeg husker lidt forkert: Så vidt jeg husker begynder problemerne ved frekvenser, hvor lydens halve bølgelængde overstiger højttalerens diameter . Jo dybere toner, jo længere bølgelængde, så det er bassen og de dybe toner, det går ud over. Når man når det kritiske punkt, begynder lydstyrken at aftage med 6 dB pr. oktav - hvilket er den tekniske betegnelse for, at lydstyrken halveres for hver oktav. Det er meget.

Hvad værre er: Med en højttaler på 20 mm. betyder det, at lydstyrken begynder at falde ved 8.500 Hz (8,5 kHz) - og det er faktisk helt oppe i diskanten. Kan du derfor blot fordoble diameteren med et større kabinet, ja, så falder denne frekvens til det halve. Bemærk, at det er afstanden fra forsiden til bagsiden af membranen, det handler om - ikke selve membranens diameter.

Og et større kabinet får du jo netop, når du sætter overdelen på, så det er der ikke noget mærkeligt i.

Det må vist være teori nok for i nat - spørg løs, hvis du vil vide mere.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Et fint indlæg Lars, det lød næste som da jeg startet hos CSR og MIX MAX sound produktions og fik grundkursus i højttalernes opbygning... Laughing out loud

Men vedr. dekodernes højttaler, vil jeg anbefalde man prøver sig frem, for i mine ME "syntes" jeg lyden bliver forkert i dette lille sorte kabinet, hvor i mod, i deres MZ, der bør det være der, så lige som med HI-FI, brug dine øre, og find den lyd DU bedst kan lide Wink

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Aha, glimrende baggrundsoplysninger Laughing out loud Tak for det. Næste ombygning vil jeg afprøve indbygning både med og uden kabinettet som følger med højttaleren, troede nemlig altid det var bedst at højttaleren var monteret med kabinettet. Derefter bruge mine ører Laughing out loud

Lad min røbe at jeg påregner en ombygning af min Märklin N-maskine, og der er rigtig god plads i tenderen, som kan bruges til resonanskabinet (må jeg kalde den det :?: ). Her vil det jo så nok være bedst uden det medfølgende højttalerkabinet, men det får tiden at vise.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.550

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Dennis.

"Dennis TR" skrev:
Lad min røbe at jeg påregner en ombygning af min Märklin N-maskine, og der er rigtig god plads i tenderen, som kan bruges til resonanskabinet (må jeg kalde den det :?: ).

Du må naturligvis kalde tingene præcist, hvad du har lyst til - men du vil nok forvirre de fleste fagfolk, hvis du bruger den betegnelse; selvom jeg aldrig har hørt udtrykket før, giver det nemlig helt andre associationer hos mig - og de er desværre temmeligt misvisende. Sad

Den dåse, ESU leverer til deres højttalere, virker som et trykkammer-kabinet. Udtrykket "resonanskabinet" giver mig derimod associationer til et basrefleks-kabinet, og det er der altså ikke tale om her. Det ville helt sikkert give en flot, flot lyd hvis man lavede et sådant (og det kan du faktisk gøre i din tender), men det kræver også nogle temmeligt omfattende beregninger, hvis det skal virke ordentligt, så det er ikke noget, man lige gør.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.550

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Dennis.

Er lige blevet færdig med at stoppe lyd i min ny-indkøbte MOer: Nok engang tak for den fine instruktion - det gjorde det til en leg. Laughing out loud

Jeg tror, du har helt ret - så jeg gad ikke lave forsøget uden huller: De er der, de virker, og det lyder godt.

Nu er der bare et problem med lyset - men det synes jeg, vi skal lave en anden tråd om... Wink

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Lars Skjærlund" skrev:
Er lige blevet færdig med at stoppe lyd i min ny-indkøbte MOer: Nok engang tak for den fine instruktion - det gjorde det til en leg. Laughing out loud
Dejligt, du kunne bruge min instruktion. Altid dejligt når man kan dele sine erfaringer med andre Laughing out loud
"Lars Skjærlund" skrev:
Nu er der bare et problem med lyset - men det synes jeg, vi skal lave en anden tråd om... Wink

Her har jeg ingen erfaringer. Jeg har iøvrigt aldrig lys i kupeerne, for på min bane skinner solen altid og det er altid sommer. Ja livet er skønt på min bane Wink

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Hejsa Lars

Tillykke med din lyd i MOéren, vedr. lys fik jeg tilsendt fotoet du ser i linket fra Heljan, dette gøre lyse fast, og og ikke bestemt af farten på MOéren

http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?t=43

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 576

PB  Hjemmeside

Forresten vedr. lys i MO: Når man alligevel ombygger til permanent lys (eller styret over F1), så kan jeg anbefale at lodde pærerne ud. Derefter bores hullerne til lyset en lille smule større, og til sidst puttes pærerne halvt igennem hullerne og loddes på igen. Det giver bedre lysfordeling i vognen, og nogle "lampeglas" i loftet.

Jeg har så ydermere dæmpet lyset noget, ellers virkede det for kraftigt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.048

PB  Blog

Så fik jeg langt om længe fundet en ledig stund til at gøre Dennis tricket efter.

Jeg skar dog et noget større stykke af printet væk, så der blev mere luft over højtaleren - og jeg borede flere huller under tagkølerne; 2 på hver side af midten under hver af de to kølere, som ligger over højtaleren. Om det giver den store forskel ved jeg ikke ... men det kunne være sjovt at sammenligne de to maskiner ved lejlighed. Smile

Der er i hvert fald tale om en bedre lyd nu ... hornet specielt går klarere igennem. Desværre larmer motoren ret meget under kørsel i højere hastigheder, så der er lyden ikke meget bevendt, men jeg kommer nok også mest til at køre langsomt med min MO.

Nu glæder jeg mig endnu mere til jeg kan få en CLS med lys. Smile

Tak for en supergod beskrivelse.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.