Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Lolland Syd, Lolland Midt, Lolland Nord

Er der nogen her på forummet som ved, hvorvidt vigesporet (spor 2) på de tre automatiske krydsningsstationer "Lolland Syd", "Lolland Midt" og "Lolland Nord" er udstyret med signaler i begge ender?

Kan se inde på dk.trackmap.net at vigesporet (spor 2) ligger placeret i den sydøstlige side (dvs. højre set fra et tog kørende fra syd mod nord) af alle stationer.

Og så er det jeg kommer til at tænke på, om man generelt lader (eller rettere sagt "lod") nordgående tog vige for sydgående tog? Jeg har prøvet at kigge på google maps for at finde et luftfoto, men synes ikke at jeg kan se dem, ellers kunne man måske se hvordan signalerne er placeret.

Jeg ved, at de tre stationer blev lavet så man kunne foretage krydsninger på den enkeltsporede strækning Nykøbing F. - Rødby F. uden at det vigende tog skulle standse; og at vigesporet derfor blev lavet med en længde på (vistnok) 1.500 meter. Stationerne blev anlagt sammen med resten af strækningen i begyndelsen af 1960'erne, forud for Fugleflugtslinjens åbning.

Ud fra mit umiddelbare kendskab til hvordan DSB indrette stationer og signalanlæg dengang, hælder jeg mest til at man kun udstyrede sporene med et signal hver (i hver sin ende), og at man formentlig lod de nordgående tog "trække ind" til højre (set fra loko-førerens synsvinkel i et nordgående tog). Men kan nogen be- eller af-kræfte denne teori?

Lige et sidste spørgsmål: Hvad er sandsynligheden for at man indrettede de tre stationer således, at f.eks. to sydgående tog, et internationalt person og et godstog) kunne foretage en overhaling, således at et bagfra-kommende persontog kunne overhale et godstog som man lod trække ind på vigesporet? Eller foretog man istedet overhalinger på en alm. station, f.eks. i Nykøbing F.?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

i flg. TIB er der på alle tre stationer signaler til kørsel i begge retninger i begge spor.

Citat:
Lige et sidste spørgsmål: Hvad er sandsynligheden for at man indrettede de tre stationer således, at f.eks. to sydgående tog, et internationalt person og et godstog) kunne foretage en overhaling, således at et bagfra-kommende persontog kunne overhale et godstog som man lod trække ind på vigesporet? Eller foretog man istedet overhalinger på en alm. station, f.eks. i Nykøbing F.?
Når stationerne er udstyret som beskrevet ovenstående, så kan dit spørgsmål sagtens lade sig gøre. I hvert fald i dag. Jeg ved ikke om man har udvidet stationernes sikringsanlæg efter stationerne blev anlagt.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Horsecreek" skrev:
i flg. TIB er der på alle tre stationer signaler til kørsel i begge retninger i begge spor.
Har du et link til denne, eller kan jeg finde den på enten DSB's eller banedanmarks hjemmeside?Har iøvrigt prøvet at kigge på de luftfotos som man kan finde via krak's kortservice. Heraf kan man umiddelbart vha. skygger se, at der er to signaler for hver køre-retning, et ca. lidt over halv-vejs igennem station (i forhold til køre-retning) og et umiddelbart før sporskifterne i hver ende. Herudover de sædvanlige ind- og udkørsels-signaler. Indkørsel-signalet har naturligvis et forsignal kan man se, og iflg. deres skygger er de udstyret med hastighedsviser. Ang. de signaler som står på selve stationen, er der vel tale om nogle simple typer som "kun" kan vise "stop", "kør" og "kør igennem"; f.eks. en variant af de sædvanlige AM-signaler?
"Horsecreek" skrev:
Når stationerne er udstyret som beskrevet ovenstående, så kan dit spørgsmål sagtens lade sig gøre. I hvert fald i dag. Jeg ved ikke om man har udvidet stationernes sikringsanlæg efter stationerne blev anlagt.

Med den signalering du beskriver, og som jeg som nævnt ovenfor har observeret, er jeg godt klar over det kan lade sig gøre.

Hvorvidt man har udvidet stationernes sikringsanlæg siden deres anlæggelse, kan jeg ikke svare på. Men meningen med de tre stationer var, så vidt jeg har forstået, at spare udgiften til dobbeltspor men samtidig udvide strækningens kapacitet i forhold til en normal enkeltsporet strækning. Så jeg vil umiddelbart gætte på den blev udstyret som sådan fra begyndelsen.

I øvrigt, stationerne (og resten af strækningen; om dette omfatter Rødby F. ved jeg ikke, men tvivler pga. dennes spornets betragtelige størrelse) er fjernstyret fra FC i Nykøbing F., og ser udmiddelbart ud til at fungere efter "automatisk mellemblok"-princippet. Men var denne teknik udført omkring 1960?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

fætter.guf

Indlæg: 5

PB

De tre stationer er hver især dækket af: Et F-sig, I-sig med hastighedsviser, to PU og et U-sig i begge retninger.

Man kan, som du beskriver, have indkørsel fra begge sider til det der vist nok kaldes en flyvende krydsning, som er muligt da stationerne er meget lange.

Lolland Nord er pt. kun en gennemkørselstation da trafikken på strækningen jo ikke er særlig stor

Hilsen

Lars

__________________

Venlig hilsen
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
"Horsecreek" skrev:
i flg. TIB er der på alle tre stationer signaler til kørsel i begge retninger i begge spor.
Har du et link til denne, eller kan jeg finde den på enten DSB's eller banedanmarks hjemmeside?

Du går såmænd ind på http://bane.dk under "Om Jernbanen"

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"fætter.guf" skrev:
De tre stationer er hver især dækket af: Et F-sig, I-sig med hastighedsviser, to PU og et U-sig i begge retninger. Man kan, som du beskriver, have indkørsel fra begge sider til det der vist nok kaldes en flyvende krydsning, som er muligt da stationerne er meget lange.Lolland Nord er pt. kun en gennemkørselstation da trafikken på strækningen jo ikke er særlig storHilsenLars
Ja, det fandt jeg så også ud af, prøvede selv at søge efter forrige indlæg men glemte at lægge et svar ind. Men ifølge den TIB jeg har kunnet finde, skulle der kun være et PU i hver retning, men det stemmer ikke overens med de luftfotos jeg har kunnet finde, så hvorfor det ikke stemmer overens, skal jeg ikke kunne svare på.
"martindahl" skrev:
Du går såmænd ind på http://bane.dk under "Om Jernbanen"

Tak, det fandt jeg såmænd selv ud af, men tak alligevel.

I øvrigt, min nysgerrighed skyldes, at jeg overvejer at supplere mit kommende faste anlæg med nogle moduler, hvor mit valg foreløbig er faldet på FREMO, navnlig pga. muligheden for at kunne køre sammen med andre. Og synes jeg så, at det kunne være alletiders med en sådan krydsnings-station på en enkelt-sporet hovedstrækning, for trods alt at supplere de sædvanlige stationer. Men i den forbindelse skal jeg bl.a. finde ud af, om jeg må (og i givet fald uden større besvær kan) få en sådan station til køre automatisk, eller om jeg skal styre den manuelt. Men det vil jeg skrive nærmere om under den rette del af forummet på et senere tidspunkt.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Men i den forbindelse skal jeg bl.a. finde ud af, om jeg må (og i givet fald uden større besvær kan) få en sådan station til køre automatisk, eller om jeg skal styre den manuelt. Men det vil jeg skrive nærmere om under den rette del af forummet på et senere tidspunkt.

Så vidt jeg er informeret kører intet FREMO automatisk.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
Men i den forbindelse skal jeg bl.a. finde ud af, om jeg må (og i givet fald uden større besvær kan) få en sådan station til køre automatisk, eller om jeg skal styre den manuelt. Men det vil jeg skrive nærmere om under den rette del af forummet på et senere tidspunkt.
Så vidt jeg er informeret kører intet FREMO automatisk.....Klaus

Nej, det ser det ud fra deres sider heller ikke ud til, men jeg tænkte også om man måtte indrette en station på den måde.

Eller om man bliver nødt til at lave en gammeldags styring med trykknapper, evt. med lidt elektronik til hjælp.

Hvis man laver noget semi-automatik, hvor man vha. knapper vælger togvejen, og at teknikken dernæst stiller de involverede sporskifter og signaler korrekt og til slut selv opløsen togvejen, vil dette være ideelt. I et sådant scenarie får man brug for følgende togveje i hver ende:

1. Indkørsel til spor 1, dvs. lige igennem sporskiftet, evt. hastighedsviser på I-sig. stilles på 60 km/t.

2. Indkørsel til spor 2, dvs. afvigende gren i sporskiftet, evt. hastighedsviser på I-sig. stilles på 40 km/t.

3. Gennemkørsel (kun spor 1), evt. hastighedsviser stilles på uændret hastighed.

Udkørsel fra spor 1.

4. Udkørsel fra spor 2.

Udover dette skal de to PU-signaler i hvert spor self. forsignalere hinanden med signal om at holde tidligere angivet fart (40 el. 60 km/t) men klar til at standse hvis krydsende (eller overhalende) tog er forsinket.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 144

PB

Hej, jeg husker tydeligt adskillige "flyvende" overhalinger, men hastigheden var ikke speciel høj. Dette skyldes naturligvis at man skulle kunne stoppe, hvis nu....

Som passager kunne man dengang hænge ud ad vinduet og følge med.

Fordi man kørte med Alpenexpressen kunne man skam godt komme ind på vigespor og langt ned i fart, men så snart der var frit, ved at det modkørende var forbi sporskiftet, var det hurtigt op i fart.

Der har nok tidsmæssigt været sparet en del ved ikke at standse helt. Til gengæld krævede det tog til tiden!

Godstog synes jeg blev overhalet i Nykøbing.

Venligst

Ped

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

John_H

Ishøj

Indlæg: 39

PB

Citat:
Ja, det fandt jeg så også ud af, prøvede selv at søge efter forrige indlæg men glemte at lægge et svar ind. Men ifølge den TIB jeg har kunnet finde, skulle der kun være et PU i hver retning, men det stemmer ikke overens med de luftfotos jeg har kunnet finde, så hvorfor det ikke stemmer overens, skal jeg ikke kunne svare på.

Ifølge tegnforklaringen i TIB, er der oftest kun vist ét PU-signal ved sporet, selvom der ude i marken kan være flere i samme køreretning.

__________________

Med venlig hilsen
John
* * * * * * * * * * * * *
HO på prøve (Roco Geoline)
Medlem af DE5

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

"PED" skrev:
Hej, jeg husker tydeligt adskillige "flyvende" overhalinger, men hastigheden var ikke speciel høj. Dette skyldes naturligvis at man skulle kunne stoppe, hvis nu....Godstog synes jeg blev overhalet i Nykøbing.

Lige for en ordens skyld: Overhalinger er, når begge tog kører i samme retning. Kører de i hver sin retning, er det en krydsning Wink

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

jaer

Indlæg: 13

PB

Her er forklaringen fra det daværende DSB, da man "opfandt" systemet.

Der har i begyndlsen nok været en præfrerence for, hvilke tog, der skulle i vigesporet. I Nykobing F Fc, der styrer Lolland N/M/S, bruger man et adressesystem, hvor man på forhånd lægger sporbenyttelsen ind for togene.

De tre stationer er lange, for at godtog kan overhales/krydse, så der har ikke været noget med, at det kun skete på Nykøbing F.

__________________

Jan
-------------------
Dansk epoke III (men arbejdet tager for meget af fritiden)

Like 0 kan lide
Top

Picture

jaer

Indlæg: 13

PB

"mr-data" skrev:
Udover dette skal de to PU-signaler i hvert spor self. forsignalere hinanden med signal om at holde tidligere angivet fart (40 el. 60 km/t) men klar til at standse hvis krydsende (eller overhalende) tog er forsinket.

Deer er ingen PU-signaler, der forsignalerer hinanden; de forsignalerer SU/U-signalerne. Prøv at tage et kig i SR §7.

I øvrigt er de gamle krav til afstande og signal-opstillinger senere blevet lempeligere, så der nu kun kræves en PU i hver spor. Den skal så kunne vise "Stop", når der er indkørsel.

__________________

Jan
-------------------
Dansk epoke III (men arbejdet tager for meget af fritiden)

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"jaer" skrev:
"mr-data" skrev:
Udover dette skal de to PU-signaler i hvert spor self. forsignalere hinanden med signal om at holde tidligere angivet fart (40 el. 60 km/t) men klar til at standse hvis krydsende (eller overhalende) tog er forsinket.
Deer er ingen PU-signaler, der forsignalerer hinanden; de forsignalerer SU/U-signalerne. Prøv at tage et kig i SR §7.I øvrigt er de gamle krav til afstande og signal-opstillinger senere blevet lempeligere, så der nu kun kræves en PU i hver spor. Den skal så kunne vise "Stop", når der er indkørsel.

Okay, men i så fald må der så være en anden for forsignalering af PU, eller også er denne placeret så langt fra udkørselssporskiftet af et tog som kører med begrænset hastighed (f.eks. de førnævnte 60 km/t) kan nå at standse.

En angående denne banestrækning undrer mig i øvrigt: Hvorfor byggede man den kun som enkeltsporet, og ikke dobbeltsporet? Så vidt jeg har forstået forventede man en meget stor trafik, så det burde kunne retfærdiggøres at lave strækningen dobbeltsporet. Og hvor meget har det kostet statsbanerne at udvikle en signalstyring der kunne klare flyvende krydsninger og overhalinger?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jaer

Indlæg: 13

PB

"mr-data" skrev:
Okay, men i så fald må der så være en anden for forsignalering af PU, eller også er denne placeret så langt fra udkørselssporskiftet af et tog som kører med begrænset hastighed (f.eks. de førnævnte 60 km/t) kan nå at standse.
Hvad skal du bruge denne forsignalering til? Det vides fra I-signalet, at der ikke er gennemkørsel, og så vil togvejen ende på stationen ved et signal der viser "Stop" (i tilfældet med samtidig indkørsel). Dertil kommer kravet om 140 m efter dette punkt til frispormærket. Dette svare meget godt til dagens sikkerhedsafstand på 150 m (ved 60 km/t) bag togvejens endepunkt. Sikkerhedsafstanden bruges til at fange et tog, der ikke "lige" har afpasset farten korrekt.
"mr-data" skrev:
En angående denne banestrækning undrer mig i øvrigt: Hvorfor byggede man den kun som enkeltsporet, og ikke dobbeltsporet? Så vidt jeg har forstået forventede man en meget stor trafik, så det burde kunne retfærdiggøres at lave strækningen dobbeltsporet. Og hvor meget har det kostet statsbanerne at udvikle en signalstyring der kunne klare flyvende krydsninger og overhalinger?

Vel meget enkelt: Et pengespørgsmål. Det er væsentligt dyrere at bygge spor end at projektere og udbygge signalanlæggene. Det er ca. en faktor 10 i det forhold.

__________________

Jan
-------------------
Dansk epoke III (men arbejdet tager for meget af fritiden)

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"jaer" skrev:
Hvad skal du bruge denne forsignalering til? Det vides fra I-signalet, at der ikke er gennemkørsel, og så vil togvejen ende på stationen ved et signal der viser "Stop" (i tilfældet med samtidig indkørsel). Dertil kommer kravet om 140 m efter dette punkt til frispormærket. Dette svare meget godt til dagens sikkerhedsafstand på 150 m (ved 60 km/t) bag togvejens endepunkt. Sikkerhedsafstanden bruges til at fange et tog, der ikke "lige" har afpasset farten korrekt.Ja du har ret, der tænkte jeg mig vist ikke rigtigt om. Men det var nu mest fordi, jeg ud fra luftfotos på google maps og krak synes at kunne se, at der er placeret to signaler i hver retning i hvert spor, det ca. halvvejs mellem ud- og indkørsel, den anden næsten ved udkørsel. Men indrømmet, det kan naturligvis være billedet der spiller et puds.
"jaer" skrev:
Vel meget enkelt: Et pengespørgsmål. Det er væsentligt dyrere at bygge spor end at projektere og udbygge signalanlæggene. Det er ca. en faktor 10 i det forhold.

Er der virkelig tale om en så stor ekstra-udgift? For ærligt talt, det er vel "bare" et spørgsmål om at lave en bredere trace, lægge det nye spor, og sidst men ikke mindst montere de nødvendige signaler? Og jeg er ganske vist ingen ekspert på området, men er der ikke noget med at ved dobbeltspor kontra enkeltspor, så har dobbeltsporet mere end den dobbelte kapacitet, vistnok tre- eller fire-dobbelt?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jaer

Indlæg: 13

PB

"mr-data" skrev:
Er der virkelig tale om en så stor ekstra-udgift? For ærligt talt, det er vel "bare" et spørgsmål om at lave en bredere trace, lægge det nye spor, og sidst men ikke mindst montere de nødvendige signaler? Og jeg er ganske vist ingen ekspert på området, men er der ikke noget med at ved dobbeltspor kontra enkeltspor, så har dobbeltsporet mere end den dobbelte kapacitet, vistnok tre- eller fire-dobbelt?

Vi er ved at komme lidt langt fra emnet, men pyt. Jo dobbeltspor har højere kapacitet, men hvis det er 10 gange dyrere at få 4 gange større kapacitet, så er der stadigt noget, som ikke hænger sammen.

I øvrigt spille mange parametre ind: Antal tog, og deres typer, hastigheder mm. Størst kapacitet findes, når alle tog kører lige hurtigt, men det stemmer jo ikke altid med mixet af togtyper.

Og man har med meget stor sandsynlighed kigget en del på det under planlægningen.

Det er jo så heller ikke altid løsningen med dobbeltspor, hvis der visse steder er enkeltspor. På den nye forbindelse mellem Ringsted og Rødby/Fehmern, er der dobbeltspor, på nær omkring Storstrømmen. Her bliver broerne flaskehalsen, og med den sporgeometri, som jeg kender til, så kan man få 9 tog i timen over strækningen. Kombinationen af hurtigtog, godstog (120 km/t) og strækningen med enkeltspor sætter begrænsningen.

__________________

Jan
-------------------
Dansk epoke III (men arbejdet tager for meget af fritiden)

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"jaer" skrev:
På den nye forbindelse mellem Ringsted og Rødby/Fehmern, er der dobbeltspor, på nær omkring Storstrømmen. Her bliver broerne flaskehalsen

Kun på Storstrømsbroen bliver der enkeltspor, over Masnedsund dobbeltspor.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

mente nok at jeg havde noget om dette, fandt det i Vingenhjulet, virkemåde beskrevet i tidligere indlæg, men dette er i omtale af Rødby linien

håber det kan bruges

med venlig hilsen

henning / h087

lolland

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"h087" skrev:
hej mente nok at jeg havde noget om dette, fandt det i Vingenhjulet, virkemåde beskrevet i tidligere indlæg, men dette er i omtale af Rødby linienhåber det kan brugesmed venlig hilsenhenning / h087

Jo tak, det var meget brugbart. Og hvis ellers man har fulgt denne skitse, har man placeret to PU i hver retning i hvert spor, som enten har en forsignalering eller hvor det første er for enden af en togvej, mens det andet er for udkørslen.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Jo tak, det var meget brugbart. Og hvis ellers man har fulgt denne skitse, har man placeret to PU i hver retning i hvert spor, som enten har en forsignalering eller hvor det første er for enden af en togvej, mens det andet er for udkørslen.

Kunne det ikke tænkes at PU-signalerne kun er en dublering, for eksempel på af oversigtsforholdene? Det ses på flere stationer, at PU-signalerne er dublerede, for eksempel fordi sporene krummer eller at sporene er meget lange, som i ovennævnte tilfælde.

Borup set mod Ringsted er et eksempel på begge dele.

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej kære venner

gå lige tilbage til indlægget fra jaer d 17 feb, der stå proceduren - når i åbner den vedhæftede fil

med venlig hilsen

Henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

jaer

Indlæg: 13

PB

"mr-data" skrev:
Jo tak, det var meget brugbart. Og hvis ellers man har fulgt denne skitse, har man placeret to PU i hver retning i hvert spor, som enten har en forsignalering eller hvor det første er for enden af en togvej, mens det andet er for udkørslen.

Nej! Der er (og var) ikke noget PU-signal, som forsignalerer et andet.

Prøv at tage et kig i SR §7 side 77 og 78 (SR ses her: http://www.bane.dk/hentmedie.asp?filID=9183) og af det lidt mere langhårede stof (der virker ganske udmærket som godnat-læsning): SODB Anlægsbestemmelser ( http://www.bane.dk/db/filarkiv/5145/SODB[1].pdf ).

__________________

Jan
-------------------
Dansk epoke III (men arbejdet tager for meget af fritiden)

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

PU1 viste forsigtigt forbikørsel tilladt, PU 2 stop derefter var det tidsstyret af det krydsende tog. 2 hovedsignaler kan ikke forsignaligere hinanden ( et hovedsignal kan vise rødt = stop ) men et hovedsignal kan vise hvad du skal forvente af det næste hovedsignal

dernæst kan man ikke bruge en SR eller SODB 2011 i 1964

der var heller ikke noget der i 1964 hed TUS - der hed det afkortet togvej eller togvej uden sikkerheds afstand - kan ikke lige huske hvornår definationerne skiftede

med venlig hilsen

henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Tak for de seneste svar, de har været en stor hjælp.

h087: Ah okay, det er sådan det hænger sammen, det lyder ganske fornuftigt.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"h087" skrev:
der var heller ikke noget der i 1964 hed TUS - der hed det afkortet togvej eller togvej uden sikkerheds afstand - kan ikke lige huske hvornår definationerne skiftede

Togvej uden sikkerhedsafstand (TUS) er den nuværende betegnelse.

I det nye SR 1975 hed det fortsat "Afkortet togvej". Mit eksemplar er opdateret til 1985 og der hedder det "Afkortet togvej", så "Togvej uden sikkerhedsafstand" må være indført i perioden derefter. Betydningen af de to begreber "Afkortet togvej" og "Togvej uden sikkerhedsafstand" er dog den samme.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

jaer

Indlæg: 13

PB

"h087" skrev:
dernæst kan man ikke bruge en SR eller SODB 2011 i 1964

På sin vis rigtigt, men der findes mange, rigtigt mange, anlæg, som er lavet efter SODB 1949, men som stadigt er ok efter den nye SODB. Og denne SODB har en del uddybende tekst, der forklarer, hvorfor man har gjort, som man nu en gang har.

Endvidere er det jo ikke revolutioner, der er sket fra den "gamle" SIR og SR til det nye i 1975 eller endda til den nye SODB. Grundlæggende betyder signalerne det samme og fungerer på samme vis. At de forskellige forfattere til SR så lige skal have deres kæpheste med i ny og næ, det må vi tage med.

Det er først, når vi får CBTC (S-banen) og ERTMS, at der sker en stor forandring. Men det bedste er da selvfølgeligt at finde udgaverne fra den gang.

__________________

Jan
-------------------
Dansk epoke III (men arbejdet tager for meget af fritiden)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

"jaer" skrev:
Men det bedste er da selvfølgeligt at finde udgaverne fra den gang.

Jeg har SODB 1949, hvis der er noget, I gerne vil vide. Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Lars S

du skrev

Jeg har SODB 1949, hvis der er noget, I gerne vil vide.

det kan du da tro - kunne det lade sige gøre med en kopi? Smile

med venlig hilsen

henning / h087

PS; har en 2011 og som jaer skriver er der mange uddybende forklaringer -

endvidere har jeg fundet et Vingehjul 20 årgang nr 22, hvori der er en stor artikel om "Automatisk stationsdrift på enkeltsporede baner" - jeg kan godt scanne den og lægge den ind - 5 sider, såfremt der er interesse for det

med venlig hilsen

henning / h087[/quote]

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Hej Henning

Du må meget gerne ved lejlighed ligge en kopi ind af vingehjulet.

Hilsen

Erik

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Erik og alle I andre

lægger artiklen fra vingehjulet ind

Er der nogen der ved hvordan jeg kan lave det som en pdf - således at siderne kommer efter hinanden? - men husk lige på at jeg nok skal have det at vide på denne måde;

sådan gør du

når du skal have en skjorte på

knap skjorten op

åben skjorten op og stik højre arm i ærmet

derefter det samme med venstre arm - ( nej - i det andet ærme - ikke det fra før )

træk skjorten sammen på maven

knap knapperne i overfor siddende huller

stik skjorten i bukserne

husk at knappe bukserne

lidt omstændigt - men jeg er meget tung i det på sådanne områder

med venlig hilsen

henning / h087

auto stationsdrift - Vingehjulet 63 - 22 - 1

auto stationsdrift - Vingehjulet 63 - 22 - 2

auto stationsdrift - Vingehjulet 63 - 22 - 3

auto stationsdrift - Vingehjulet 63 - 22 - 4

auto stationsdrift - Vingehjulet 63 - 22 - 5

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

Hej Henning.

Det skal jeg vise dig lørdag Smile Men her er den som pdf fil .

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

tak Peter

ja der er s´u meget jeg skal have lært med den computer

Henning / h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

jaer

Indlæg: 13

PB

"h087" skrev:
Er der nogen der ved hvordan jeg kan lave det som en pdf - således at siderne kommer efter hinanden? - men husk lige på at jeg nok skal have det at vide på denne måde;

Her er et udmærket værktøj

http://www.pdfill.com/pdf_tools_free.html

til at manipulerer PDF_filer, bla. til at samle flere filer (merge) i en; simpelt hen ved at trække filnavnen over i listen (eller søge dem frem på normal vis). Det er ret enkelt og intuitivt.

__________________

Jan
-------------------
Dansk epoke III (men arbejdet tager for meget af fritiden)

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

har glemt at takke de herrer for hjælpe

må hellere set at få det gjort - før jeg evt takker af her på sporskiftet

med venlig hilsen

henning - h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.