Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Helgoland 2011

Helgoland blev bygger i 1934-35 i forbindelse med indsættelsen af de nye MS lyntog. Senere var det MA lyntogene, der hørte til her, men også andet spændende materiel har overnattet på maskindepotet. I dag varetages klargøringen og vedligeholdelsen af ER og Øresundstogene ET på "El Togsæt Helgoland".

Den 24. maj 2011 arrangerede Dansk Jernbane-Klub rundvisning på Helgoland. Alle pladser var udsolgt til dette arrangement, som foregik en almindelig tirsdag.

Det var en spændende rundvisning, og det blev der en artikel ud af: Helgoland 2011

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nomisdk

IT

Indlæg: 228

PB  Hjemmeside

Rigtig spændende læsning, og flotte billeder.

__________________

Mvh Simon M. Mørch
Besøg min side om Modeltog og tog | SimonTog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Spændende artikel, især når man som jeg, jævnligt har sin gang på Helgoland.

Du nævner lidt om navnet, og dertil vil jeg lige slå fast at i Jernbaneteknisk forstand hedder selve togfølgestationen Helgoland og har altid heddet det, så navnet Helgoland har aldrig været helt forsvundet.

Billederne af automatkoblingerne vil jeg også lige kommentere. Billedet til venstre viser koblingen når der ikke er sammenkoblet, og til højre hvordan det ser ud når der er sammenkoblet, kontaktkasserne er åbnet og skudt frem. På billederne ser man også at der i toppen af koblingen sidder hhv. en pal og et hul, så dermed kan man se at det drejer sig om et ET togsæt, da hverken MF eller ER er udstyret her med, og de bruges simpelthen af toget til at definere om toget der sammenkobles med er af samme "køn", og hvis det er skydes kontaktkasserne frem (vi lader den lige stå lidt Laughing out loud ) Kontaktkasserne må ikke skydes frem når ER eller MF tilkobles da styresystemerne er vidt forskellige på ET.

Og så er der lige sporforbindelsen fra opstillingsbanegården under spor 1 til værkstedsområdet. For at komme fra det ene til det andet område med et tog, skal det desværre helt ud i hovedsporet og vende, til lettere irritation for både passagerer og personale i togene på kystbanen, da trafikken er så tæt at det næsten aldrig lykkes at få værkstedstogene væk inden der igen kommer tog, som dermed må vente lidt på at komme videre. Det ville være fint hvis spor 1 kunne flyttes lidt mod øst og give plads til et vendespor mellem spor 1 og 2.

Det var lige de kommentarer jeg havde. Tak for artiklen.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.