Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Lillebæltsbroen 75 år fredag den 14.05.2010

Lillebæltsbroens 75 års jubilæum fejres på dagen, fredag den 14.05.2010, med forskellige aktiviteter omkring broen og i Fredericia og Middelfart.

Der findes flere informationer på Banedanmarks hjemmeside http://www.bane.dk/db/filarkiv/6680/LB_75_program.pdf

Bemærk at der også er forskellige aktiviteter i ugen op til jubilæumsdagen.

Om DSB også fejrer begivenheden - var der ikke noget med at det gamle lyntog skulle blive køreklart - kan jeg ikke se nogen steder.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Remiserygterne vil vide at MS-lyntoget fra 1935 er køreklart, men at Trafikstyrelsen endnu ikke har godkendt det til kørsel med passagerer.

Det vil derfor ikke optræde d.14.05, når det ikke kan tjene penge til at betale transporten fra København til Fredericia ved at køre særtog med passagerer.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

For 25 år siden var det gamle lyntog også med, og dengang kunne det ikke køre ved egen kraft, men blev trukket af et lokomotiv.

Kunne man ikke bare nøjes med at udstille det lige som sidst? Kørslen fra København til Middelfart/Fredericia koster jo ingenting, bortset fra dieselolien og et par folk, som skal bruge deres fritid. Men kan det i det hele taget køre selv? Og har man fået installeret ATC, så det også kan køre hurtigt?

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

amigotrain

Indlæg: 55

PB

"Svend" skrev:
Kørslen fra København til Middelfart/Fredericia koster jo ingenting, bortset fra dieselolien og et par folk, som skal bruge deres fritid.

Så vidt jeg ved skal der også betales for "brug af skinner" til Banedanmark - dieselolie alene gør det ikke.

vh Henrik

__________________

Dansk epoke III, stationsanlæg m/ dobbeltsporet DSB + privatbane, havn samt industri. Anlæg under opbygning, digital AC, K-skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"amigotrain" skrev:
Så vidt jeg ved skal der også betales for "brug af skinner" til Banedanmark - dieselolie alene gør det ikke.

Netop. Det er det der er problemet. DSB Museumstog vil ikke betale udgiften for transporten, hvis ikke man kan tjene nogle penge på at køre særtog.

Så medmindre DSB eller Banedanmark melder sig i sidste øjeblik bliver Lillebæltsbro-jubilæet fejret uden skinnekørende materiel.

Det er ud fra programmet at dømme en sørgelig fejring sammenlignet med i 1985, hvor lyntoget, MO 1954, D 826, K 564, E 991, P 917 og R 963 kørte med særtog over broen.

Men det var selvfølgelig før sikkerhedstyranniet tog overhånd.

Toget er renoveret så det kan køre ved egen kraft.

Det er planlagt præsenteret for offentligheden i weekenden 21-22. august 2010.

http://museumstog.dk/?p=kalender&planid=266&lid=266

MS-lyntoget får ATC til næste år, så det kan køre 120 km/t lovligt (Det kører jo fint 120 km/t - også uden ATC).

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Så vidt jeg er orienteret skal der ikke betales infrastrukturafgifter, når der køres med tomt materiel - heller ikke ved passage af Storebælt.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Triangel

Odense

Indlæg: 269

PB

Hej var på værkstedet i går. MS lynet er klart. Men trafikstyrelsen har forkastet revisionen af toget, da det er revideret efter VB. og styrelsen mener ikke at dette er godt nok. Så lige pt. er der papirkamp.

__________________

Med venlig hilsen

Peter

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.