Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

Lenz tranfo TR 150

Jeg har haft en lenz tranfo til at trække min container terminal, men i næste anlæg vil jeg gerne have den til at trække en booster, og i den forbindelse, skal den minus forbindes med mine andre tranfoer, men hvad farve er nu lige minus på en lenz tranfo ?

Blå eller hvid !!!!!!!!!

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 593

PB  Hjemmeside

Minus ?!?

Der kommer da vekselstrøm ud af den.

Like 0 kan lide
Top

Picture

meyland

IT - Administrator

Slagelse

Indlæg: 107

PB  Hjemmeside

Da trafoen giver en AC spænding er det vel ligegyldig, men mon ikke at det skal være den blå

__________________

Mvh Peter
Märklin | HO | C Track | Intellibox

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"Mikael" skrev:
Minus ?!?Der kommer da vekselstrøm ud af den.

Ja det er rigtigt, men om du forbinder dem, som man gøre med marklin, alle brune ledninger sammen også mellem tranfoerne, så er det vel ikke ligegyldig hvad jeg vælger som værende "brun" på Lenzén :?:

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 593

PB  Hjemmeside

Jo, det er helt ligemeget hvad du vælger som "brun", så længe vi taler om vekselstrøm. Brun er ikke andet end den spænding, som vi har valgt skal være fælles stel. Tager du det ene udtag som stel, så har du på det andet udtag 15V vekselstrøm. Og hvis du tager det andet udtag i stedet, ja så er det det første, der nu har 15V AC.

Du kan også tage en Märklin trafo og bytte om på brun og gul, uden at der sker noget ved det. I hvert fald så længe du altså ikke kører analogt og også bruger det røde udtag. Jeg vil dog ikke anbefale det, for en eller anden dag får man byttet så meget rundt på farverne, at man kommer til at forbinde et eller andet forkert og brænder noget af.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Trafoerne skal være i fase ellers risikerer du en overspænding et eller andet sted.

Sæt trafoerne sammen som du ønsker det, altså et udtag på hver trafo samles i et fælles stel (de brune). Mål så spændingen over to udtag (dem du kalder røde), altså så du sætter voltmeteret imellem 2 røde ledninger. Så skal der helst ikke være nogen spænding at måle. Hvis trafoerne ikke er i fase, så vil der være dobbelt spænding der.

Hvis der er dobbelt spænding, så bytter du ledningerne rundt på den ene trafo.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 593

PB  Hjemmeside

"leonard" skrev:
Trafoerne skal være i fase ellers risikerer du en overspænding et eller andet sted.

Det er et gammelt levn fra de analoge dage. Når man kører digitalt, så sidder de forskellige trafoer til hver deres controller/booster. Det første der sker i disse, er at strømmen bliver ensrettet og udglattet, og så betyder fasen intet.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Jeg ville nu alligevel ikke tage chancen.

Det er ikke alt elektronik, der er bygget lige sikkert og det kan ende med røg i en af de dyre enheder.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"leonard" skrev:
Trafoerne skal være i fase ellers risikerer du en overspænding et eller andet sted.Sæt trafoerne sammen som du ønsker det, altså et udtag på hver trafo samles i et fælles stel (de brune). Mål så spændingen over to udtag (dem du kalder røde), altså så du sætter voltmeteret imellem 2 røde ledninger. Så skal der helst ikke være nogen spænding at måle. Hvis trafoerne ikke er i fase, så vil der være dobbelt spænding der.Hvis der er dobbelt spænding, så bytter du ledningerne rundt på den ene trafo.

Se hele denne del med fasen er jeg helt klar over, og bruger også løsningen med at måle voltene mellem tranfoerne...

Det var mere udtaget på Lenzén jeg var usikker på Wink

Men den del er blevet opklaret nu, tak for svarene

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Jamen det er en helt rigtigt beskrevet, at man kan måle spændingen mellem de 2 "faser" fra hver sin trafo - er de i fase er spændigen tilnærmelsesvis nul.

Alt sammen ganske fint - indtil man får vendt netstikket modsat til den en af trafoerne.

Hele humlen ligger et helt andet sted: man må ALDRIG forbinde udgangsspændingerne fra 2 (ens) transformatorer sammen i parallel. SÅ kan der komme røg! Det kan også være berøringsfarligt, hvis man tager netstikket ud til den ene trafo - og der stadig er spænding på den anden - så er der tilnærmelsesvis 230V på det han - netstik man står med i hånden!

Sørg for at hver trafo har sit eget "forsyningsområde". Så går det aldrig galt. Hvis man absolut vil, kan man så lave en fælles stel. En fælles stel kan dog være kilde til mange mærkelige fejl - især hvis man har nogle rimeligt store stelstrømme rundt i systemet.

Endnu bedre er det, hvis de enheder, man skal have til at snakke sammen, er galvanisk adskilt (ingen direkte elektrisk forbindelse) med relæer eller optokoblere i ind og udgange. Så kommer man aldrig galt i byen. Det er der desværre bare ikke ret meget af industrielektronikken, der er lavet på denne professionelle måde. Men laver man selv noget elektronik, er det en rigtig god ide at tænke ind i sin konstruktion .

Arbejder man med DC i sit styresytem er det også meget lettere at styre, for så passer polariteten altid - det er bestemt af ensrettererne, og ikke hvordan netstikekt vender på den enkelte transformator. Det er der bare heller ikke lagt op til fra de forskellige producenter.

I det hele taget er der mange fælder lagt ud af vores kære producenter til MJ-ere uden specielt el-kendskab.

Håber at dette kan belyse sagen lidt!

God fornøjelse i virvaret af ledninger!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.