I forbindelse med planlægningen af min bane, har jeg besluttet at lave et anlæg, hvor jeg undgår vendesløjfer. Jeg laver nogle falske baggrunde, hvor jeg bagved anlægger spor, som toget kan køre ind på og vente. Det vil give mit anlæg et mere realistisk look, og jeg vil slippe for den enorme plads, som en vendesløjfe optager. Jeg søger dog lidt inspiration til sporplaner. Jeg har haft enormt svært ved at finde noget inspiration på nettet, hvor jeg kan se lignende ideer realiseret i form af andre folks anlæg.
Findes der en hjemmeside med sporplaner af den slags jeg beskriver?
Dernæst er der nogen der har en sporplan over Ryomgård station i perioden omkring 1960-1968? Jeg kan også godt bruge en sporplan over Struer station fra samme periode, hvis det kan fremfindes.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
KnudBe
Indlæg: 764
Hvad skal der så ske når toget har stået og ventet en tid? Skal det så bakke tilbage til udgangspunktet?
Eller er det bare [u]synlige[/u] vendesløjfer du vil undgå?
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Ideen er at toget kører ud fra stationen og ind bag en falsk baggrund. Her stilles et y-sporskifte og toget skifter retning, hvorefter det bakker ned ad en rampe til en skjult banegård. Alt dette foregår bag den falske baggrund. Baggrunden kan for nemhedens skyld løftes væk efter behov, således at det er mig muligt at redde evt. afsporinger osv.
Skyggebanegården har forbindelse til den anden ende af anlægget, hvor et tilsvarende system kan sende toget ud på scenen igen. Det vil give mig den mulighed, at jeg kan holde en hyldebredde på maks. 50 cm hele vejen rundt. Ulempen er at togets længde aldrig må overstige længden af vendesporet, men så igen, selv med en vendesløjfe må togets længde jo heller aldrig overstige længden af skyggebanegården.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
KnudBe
Indlæg: 764
Du kan vel også have to maskiner til hvert tog, så du ikke behøver at bakke, men i stedet kan sende det retur på hovedsporet...
Eller blot et enkelt lok, som foretager et omløb på en skjult (eller synlig) banegård i hver ende..
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Jeg vurderede at det ikke gør noget toget skal bakke, da det foregår i maskineriet bag scenen og derfor ikke vil være synligt.
Jeg havde overvejet at lave omløb i hver ende, men det vil tage et tog ca. 1 minut at køre fra den ene ende til den anden, hvorved jeg ikke vil kunne lave andet end at holde øje med at stoppe tog. Jeg tror det bedste er at kunne sende toget væk, og så på den måde skabe et varieret trafikbillede.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hejsa Søren
Er det sådan ala denne meget enkle tegning du tænker på du vil lave din bane ?
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Ja i det store hele et det præcis den type layout. Jeg vil så tilføje et ekstra spor eller flere i mellemstykket mellem de to "vendespor", så jeg kan parkere tog der. Evt. lave det som en skyggebanegård under scenen.
Jeg vil forsøge, at lave vendestykket automatisk, så jeg ikke skal bekymre mig om mekanikken bagved scenen.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
Cargoman
Indlæg: 498
Hej Søren.
Det er faktisk en ganske interessant idé, men skal der ikke være mulighed for omløb bare et sted? Som jeg ser det, så vil togene altid køre den samme vej "rundt".
Har du overvejet om du eventuelt kunne lave et omløb automatisk?
Du er alligevel inde på at vendekørslen skal ske automatisk.
Idéen minder i øvrigt lidt om den med savværket og skoven: Man har to ens stammer vogne, den ene er fyldt med træ, den anden er tom. Så kører den fyldte stamme fra skoven til savværket og ad et skjult spor tilbage til skoven, mens den tomme stamme kører modsat.
Moderne tog på danske skinner