Jeg har nu gået længe og leget med forskellige ideer til en bane. Mange måtte forkastes, da der altså ikke var den plads i det tilegnede rum som jeg nu mente der var. Nuvel, jeg har kigget rundt omkring her på forummet og blevet inspireret til at lave en orholdsvis minimalistisk bane, der samtidig giver mulighed for rangering og strækningskørsel, der dog ikke overskrider det en enkelt mand kan holde styr på.
Mine krav til anlægget var at der skulle være mindst to stationer/stoppested for persontog.
Der skulle være en mindre havn og et industrikvarter, hver for sig. Dette er gjort især med inspiration fra Fjelland.
Anlægget skulle laves forholdsvis tidsløst, da jeg først og fremmest ikke har noget trækkraft (er tidligere Märklinist men vil nu begive mig ind i 2-skinneverdnen). Det er planen at der skal være en blanding af DSB og diverse privatbaners materiel på anlægget, men da jeg både synes damptog og triangel motorvogne er charmerende, kan jeg heller ikke stå for heljans privatbane Mx'ere og derfor skulle begge dele kunne køre på anlægget. Dog nok hver for sig.
Planen er lavet med Tillig Elite. Da jeg er studerende ville jeg have et forholdsvis enkelt forløb med så får sporskifter som muligt. Nogen ville nok sige at jeg kunne have valgt en anden type spor, men først og fremmest er Tilligs spor ufatteligt flotte (fandt en sammenligning med peco code 100), men de har også nogle radier som er et godt kompromi mellem slanke sporskifter uden at de bliver så lange der ikke er plads.
En tur på anlægget starter i havnebyen Hou (besøgende på sdmjk, vil nok kunne genkende sporplanen, da den næsten er en total kopi af den) Her er ud over to spor med perron sporforbindelse til havnekajen, hvor der bl.a. lastes kul, og fisk som skal sendes videre ud i landet. Ligeledes er der et varehus, hvis afsendinger jeg endnu ikke har afgjort hvad skal være. Der er en korn og foderstofcentral samt naturligvis en godsekspedition. Der er desuden en lille drejeskive 16,5 cm samt et opholdsspor til banetjenesten eller en motorvogn.
Hou bliver efterfulgt af et trinbræt, der har et enkelt sidespor til endnu en fodersofcentral. Her hentes fulde vogne med korn, der så køre til havnen for at blive sendt videre med skib.
Efter en lang paradestrækning og en 180 graders vending kommer man til banens eneste krydsningstation (om end trafikken næppe bliver så omfattende at det bliver nødvendigt). Den er inspireret af Fruens Bøge, da jeg først og fremmest er vokset op i Odense og ofte har været der, enten for at spise is og nyde fritimer, eller i forbindelse med Jernbanemuseets veterantog dertil. Her ligger nemlig Banens største industri, der som ved Fruens bøge er en papirfabrik. Her skal modtages tømmervogne både fra havnen samt hovedlandet, hvor fabrikken afsende papir i lukkede godsvogne til Hou (fisk skal jo pakkes ind i et eller andet ) dog mest hovedlandet. Her er desuden (især inspireret af Fjelland og Jappe Bruk) et lille kemidepot ved papirfabrikken, der så afsender vogne med kemikalier. Desuden er der naturligvis et lille pakhus til den smule varer byen ellers modtager. Jeg er her godt klar over at vogne fra papir fabrikken kan rulle direkte ud på hovedsporet, men jeg vil ikke gøre stationen bredere så håber et fald på 1% løser eventuelle løse vogne...
Herefter svinger banen rundt og ind under en vejbro i en tunnel for så at ende i hovedlandet, der er en opstillingsbanegård. Hvor stor denne bliver både hvad angår antal spor disses længde er ikke afgjort endnu, blot at der her skal bruges de billigste skinner og måske laves hele opstillingen som en skydebro for at give lettere adgang til togene. Som det fremgår af planen er indgangen til tunnellen kun 150 mm under Hou og derfor kan det bliver problematisk at udskifte et tog eller lokomotiv uden at køre stammen ud på strækningen.
Min ide for anlægget var en kombination af mulighed for strækningskørsel samt rangering, enten på samme tid eller adskilt. Desuden ville jeg prøve at begrænse antal spor, da ville være ærgeligt at bruge en masse penge på spor og lange stammer, man ikke kunne betjene.
Til slut et par billeder af anlægget tegnet i wintrack demo og en igen en opfordring til kommentarer og forbedringer
Cowi
Indlæg: 315
Og lige en sporplan der ikke kom med før
ThomasT73
Ansat i Røde Kors som teknisk medarbejder på Helsingør sygehus
Frederiksværk
Indlæg: 172
Hej
Jeg syndes det er en rigtig fin plan og en god indsigt som du har beskrevet med målsætning og idèer med kørslen.
Det som jeg ville overveje er.:
1. kan udtræks sporet fra havnen ikke blive lidt længere?
2. Jeg ville lave den 180 graders sving så stor som muligt ( håber den grå zone inde i svinget er et mande hul ), så de lange vogne ikke hænger for meget med " maven ".
Mvh.
Thomas
DSB Epoke mest 4, samt noget 3 og 5. Kører DCC-digital.
Cowi
Indlæg: 315
Har overvejet det med udtrækssporet, men omvendt gør det ikke noget det bliver lidt besværligt og man skal tænke sig lidt mere om
De er med den største standard Tllig har. Mener den er 53 cm i radius. Nej det grå er blot angivelse af at der skal være afalt... men ja bredden der kunne godt blive et problem. Regner ikke med der skal være mange lange personvogne så raidussen burde gå, men overvejer at lave et mandehul skjult under det fabriksanlæg der skal være i den grå zone