Picture

Carsten P

Indlæg: 26

PB

Layout forslag 120x240cm

Hej !

Søger lidt inspiration til en bane som på kort sigt skal være min bane til at komme igang med at køre med tog og få nogle erfaringer. På længere sigt vil jeg lave en større bane når pladsen i mit hjem tillader det og lade den "lille" bane overgå til børnene.

Jeg kører Märklin C-skinner, digital med mobilstation.

Har kigget lidt på nettet efter færdige forslag til en bane som kan være på en plade 120x240cm.

Har fundet dette forslag http://hoexbroe.tripod.com/train/id33.html

Er der nogen der kender til andre sporplaner på nettet der allerede er lavet i denne størelse :?:

Carsten

__________________

« Pap Nakskov »
Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

"Carsten P" skrev:
Søger lidt inspiration til en bane som på kort sigt skal være min bane til at komme igang med at køre med tog og få nogle erfaringer. På længere sigt vil jeg lave en større bane når pladsen i mit hjem tillader det og lade den "lille" bane overgå til børnene.Har kigget lidt på nettet efter færdige forslag til en bane som kan være på en plade 120x240cm.Har fundet dette forslag http://hoexbroe.tripod.com/train/id33.html Er der nogen der kender til andre sporplaner på nettet der allerede er lavet i denne størelse :?:

Det er uden sidestykke den mest almindelige stoerrelse. Isaer amerikanerne elsker denne standard pladestoerrelse, saa du kan men forfel soege paa 4*8 (fod) som er det amerianerne kalder det...

Rent personligt synes jeg at det er den svaereste stoerrelse at lave noget fornuftigt med, men planer...? -Nettet er FYLDT med layouts for lige netop den stoerrelse!!!

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Palle-R

chauffør

Indlæg: 193

PB

ja der er en masse baner i den størelse.

også fra de fleste producenter.

jeg kan dog godt lide den bane du har fundet hos hoexbroe.

da den ikke bare er en alm rundbane og den har da det meste til blandet kørsel.

jeg savner kun en drejeskive, men man kan jo ikke få alt.

__________________

Kører H0 i Hedegårdens privatbane.
kører på moduler i foreningen toget.
kører dcc-digital med lenz.
nu også legebane med multimaus.
jeg roder også med div RC-modeller og maskiner med hydraulic.

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 994

PB  Hjemmeside

"Palle-R" skrev:
ja der er en masse baner i den størelse.også fra de fleste producenter.jeg kan dog godt lide den bane du har fundet hos hoexbroe.da den ikke bare er en alm rundbane og den har da det meste til blandet kørsel.jeg savner kun en drejeskive, men man kan jo ikke få alt.

Hej Palle; Naaja, lige en tilfoejelse; For en n-bruger gaar jeg ud fra at denne stoerrelse plade er ganske brugbar?!

-men for H0 er den for snaever... IMHO

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Palle-R

chauffør

Indlæg: 193

PB

"hxmiesa" skrev:
"Palle-R" skrev:
ja der er en masse baner i den størelse.også fra de fleste producenter.jeg kan dog godt lide den bane du har fundet hos hoexbroe.da den ikke bare er en alm rundbane og den har da det meste til blandet kørsel.jeg savner kun en drejeskive, men man kan jo ikke få alt.
Hej Palle; Naaja, lige en tilfoejelse; For en n-bruger gaar jeg ud fra at denne stoerrelse plade er ganske brugbar?! -men for H0 er den for snaever... IMHO

ja jeg er N kører. men er først blevet det midt i august 2007.

ellers har jeg kørt 3 skinne siden 1975 og solgte det hele i 2005 og har så holt en lille pause.

men jeg savnede sku noget at lege med når det ikke var vejr til at køre med modellastbiler som jeg roder meget med.

__________________

Kører H0 i Hedegårdens privatbane.
kører på moduler i foreningen toget.
kører dcc-digital med lenz.
nu også legebane med multimaus.
jeg roder også med div RC-modeller og maskiner med hydraulic.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

MIn pladebane ser sådan ud:

1Udklip

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Der er noget som ikke stemmer på den plan:

Først og fremmest 2205 er ikke en C-skinne. Men banen er lavet som næsten dobbeltspor hele vejen rundt - bortset fra højre side. Hvorfor så ikke lave et enkeltspor i stedet?

Og så er der nogle geometri-problemer hist og her - måske ikke noget som ikke kan vrides på plads i C-skinner.

Jeg kan godt anbefale Märklins bog om C-skinner. Selvom den mest er fyldt med legebaner, så giver den et godt indblik i C-skinnernes geometri. Når man har forstået tankerne bag C-skinner kan du med fordel læse HXMIESA's hjemmeside og se andre løsninger. Og kig evt. helt tilbage til starten i Layout her på sporskiftet - der lagde jeg en stribe små layout-forslag ud.

Og ønsk dig en stak 24912 skinner. Det er radius 9 og beregnet som modbuer til slanke sporskifter ... men de er helt fantastiske til, at opløse det klassiske Märklin-look ... quadratish, prachtish, gut (nå nej ... det var vist Ritter Sport ... men det kunne godt passe på Märklin også).

På Bedsted Station kan du bytte rundt på sporskifterne nederst og sætte dem ud som forlængelse af bueslagene. Du piller de to 24230 ud, sætter en 24206 og derefter skiftesporene - så får du et overhalingsspor, der kan ligge hele vejen langskanten.

Den løsning kan du bl.a. finde på HXMIESA's hjemmeside.

Endelig så kig på en masse billeder på nettet, lån en stak bøger og tag en tur ud til nogle små stationer. Kig på sporplaner fra virkelighede.

Eneste ulempe er, at man hurtigt får ambitioner og overvejer hvordan man kan lægge skinner overalt i boligen. Smile

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Carsten P

Indlæg: 26

PB

"Mads H" skrev:
MIn pladebane ser sådan ud:

Det er noget i den stil jeg søger. Er den lavet på en 120x240cm plade?

Per du skriver at man ligeså godt kunne lave den som enkeltsporet hele vejen rundt - kunne man ikke istedet lave lidt om på højre side så der blev dobbeltsporet hele vejen rundt?

Ideen med overhalingssporet ved Bedsted station lyder som en god ide, men bliver stationen ikke lidt udstrakt så?

De gule punkter på sporplanen er det hvor geomentrien ikke passer? Har du lavet banen Mads så man eventuelt kan se et billede af den?

Carsten

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Carsten P

Indlæg: 26

PB

"PerOlsen" skrev:
Jeg kan godt anbefale Märklins bog om C-skinner. Selvom den mest er fyldt med legebaner, så giver den et godt indblik i C-skinnernes geometri.

Findes den kun på tysk :?:

Mvh. Carsten

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

Jeg har lavet banen. Der hvor de gule streger er er fordi at det bare skal vrides lidt. flex-skinnen er bare sat ind for at udfylde hullet, men skal erstattes af et par lige skinner.

Det er märklin selv, der har leveret mig sporplanen i en idebog.

Jeg synes det ville være bedrer for dig at lave dobbelt der hvor jeg har enkelt. så kan du have to tog til at køre rundt samtidig.

Banen er dog 125*250, det er den pladestøresle de har i vores lokale xl-byg.

Jeg har ikke brugt store kurver fordi at der simpelthen ikke er plads.

Jeg vil prøve at tage nogle billeder når der igen bliver plads i ordrebogen, foreløbigt kan du se lidt billeder på min hjemmeside.

/Mads

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.107

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Mads.

"Mads H" skrev:
... foreløbigt kan du se lidt billeder på min hjemmeside.

Jeg kan desværre ikke komme rundt på din hjemmeside - det ser ud til, at der skulle være nogle knapper, men det virker ikke. Crying

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Knapperne på Mads hjemmeside er baseret på Java, hvilket ser vældigt pænt ud, men uden Java, er hjemmesiden komplet umulig at navigere rundt på.

Den side som han sikkert tænker på, har denne adresse: http://www.hrhenriksen.dk/ny%20side/billeder.htm

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.107

PB  Blog  Hjemmeside

"techek" skrev:
Knapperne på Mads hjemmeside er baseret på Java, hvilket ser vældigt pænt ud, men uden Java, er hjemmesiden komplet umulig at navigere rundt på.

Ja, det havde jeg sådan set regnet ud - men desværre kan jeg ikke få Java til at fungere i en browser under 64 bit Linux, Sun har ikke lavet nogen plugin. Der kan laves nogle numre med 32 bit kompatibilitets laget, men det er ubeskriveligt bøvlet at rode med.

Så jeg må indtil videre klare mig uden Java - men vil undre mig over, at man skal bruge en så kompleks ting til noget så simpelt som knapper?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Lars Skjærlund" skrev:
Ja, det havde jeg sådan set regnet ud - men desværre kan jeg ikke få Java til at fungere i en browser under 64 bit Linux, Sun har ikke lavet nogen plugin.
Wh00t? Utroligt. Jeg var overbevist om at the mighty Sun havde sørget for den slags for længe siden. Tillad mig at spørge off-topic: Ved du om der er nogen ægte løsning i sigte?
"Lars Skjærlund" skrev:
Så jeg må indtil videre klare mig uden Java - men vil undre mig over, at man skal bruge en så kompleks ting til noget så simpelt som knapper?

Ja, det hører midt 90'erne til og FrontPage-tiderne til.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.107

PB  Blog  Hjemmeside

"MY1201" skrev:
Wh00t? Utroligt. Jeg var overbevist om at the mighty Sun havde sørget for den slags for længe siden. Tillad mig at spørge off-topic: Ved du om der er nogen ægte løsning i sigte?

Ikke umiddelbart - du kan selv se på Suns Java Downloads for Linux. Det betyder også, at jeg ikke kan gå i banken fra min Linux-box. Evil

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

"MY1201" skrev:
Ja, det hører midt 90'erne til og FrontPage-tiderne til.

Mads hjemmeside er faktisk lavet i Microsoft FrontPage 4.0, så du er ikke helt galt på den! Ikke desto mindre kan vi (heldigvis) ikke stille krav om hvordan private personer skal designe og lave deres hjemmesider. Så uanset hvor upraktisk kravet om Java er, er det jo kun en brøkdel af internet-brugerne der ikke har adgang til hans side.

Men vi kunne jo samtidigt opfordre Mads til at fjerne de Java-applet's og erstatte dem med nogle regulære hyperlinks. Så må vi se om knægten reagerer på det? Wink

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

Hvordan fjerner man så disse java applets.

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.