Hej alle, jeg er ny herinde og jeg vil gerne vide hvad den mindste radius er hvis jeg køre Märklin c-skinne med andre producenter også. Som Heljan, hobbytrade og roco. på forhånd tak. Forresten begyndte jeg med modeltog her vinterferien 2009.
__________________
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej Mikkel.
Märklins mindste radius for C-skinner er 360mm. I de forskellige fabrikanters kataloger står der som regl, hvilken mindste radius der må benyttes. Et eks. er Märklin nr.39050 (Br05003). Her står farbar mindsteradius 360mm. hobbytrades D-maskine står der f.eks ikke noget om mindste radius. Her må du spørge din forhandler til råds. Men det skal frarådes at bruge den mindste standart radius, brug den kun når det yderst nødvendigt. Det er en gylden regl, at bruge den størst mulige radius. Så bliver anlægget pænest.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Går snakken på E-maskinen og PR-maskinen, så er mindste kurveradius der anbefales 42 cm. De helt skarpe industrikurver kan være nødvendige, men man bør undgå dem hvis man kan.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Det er ikke et spørgsmål om hvad man kan men om hvad man kan holde ud at se på. Det er muligt at du kan knibe store dieselloks gennem R1 men til hvad nytte.
Så efter min mening hedder det:
R1: Små tenderloks og dieselloks f.eks. Mh, 1 - 2 2-akslede vogne og/eller skinnebusser.
R2: Lidt større dieselloks og tenderloks, f.eks. Mt, 2-akslede vogne og/eller korte boogievogne, f.eks. Cp
R3 og større: Store diesel og damploks, lange boogievogne osv.
Dertil kommer: Ingen korte sporskifter, ingen s-kurver.
Så kan vi begynde at snakke modeljernbane.
Just my 2 cents
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Litra P
Indlæg: 1.852
Yes Sir . R1 skal man kun bruge, hvis det er absolut nødvendigt og undgå dette hvis anlægget skal være befarbar af eksempelvis ovennævnte lokomotiver. Man ved jo aldrig hvad man senere vil købe (eller hvad der kommer på markedet), så med R2 og større er man "fremtidssikret".
R1 og de endnu skarpere "industrispor", kan/skal altså kun bruges i situationer, hvor der er ingen vej udenom, som for eksempel her:
Læs mere om dette lille anlæg her:
http://stummi.foren-city.de/topic,42007,-gleisplan-1-mal-1-meter-m-gleis...
(Mit indlæg 05 Okt 2009 17:53)
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Sydbanen
Indlæg: 321
Tror jeg vil benytte R2 kurver når jeg skal til at bygge mit faste anlæg. Har kun 1 tysk damplokomotiv og det kommer let i gennem R1 kurverne, men har ingen planer og at købe damplokomotiver. kun epoke IV - V
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Hvor meget plads, du har til rådighed har helt klart også stor indflydelse på kurveradius. Vil du køre store godstog, vil det også give problemer, bruger du for små radier.
Med venlig hilsen
Skott
Sydbanen
Indlæg: 321
Vil nok køre lidt større godstog. jeg hved ikke rigtig om jeg får min bonusstorsøsters værelse til modeltog når hun flytter hjemmefra og der er på 10,3 kvadratmeter mener jeg
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK