Hejsa,
Jeg er ved at beslutte mig hvordan mit stationslayout skal være, og har lavet nedenstående prøveopstilling. Vil godt have lidt kommentarer til om det er godt eller skidt.
Ideen er 2 passagerspor og et godsspor. Der vil så være mulighed for at loko´et kan køre rundt ved godssporet. Der er kun 1 udgangsspor fra stationen.
Anlægget er et pendulanlæg, hvor der i den anden ende er 2 skjulte spor, hvor de udkørende tog kører tilbage fra. Godssporet vil jeg så lave således at jeg kan manuelt styrer rangerloko´et.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Techek
Jelling
Indlæg: 900
Ingen afstillingsspor til gods, omlastning, lokomotiv-klargøring, remise eller sådan noget?
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
a62213
Indlæg: 382
Jeg har ikke pisse meget plads at gøre godt med. De skinner der ligger der nu, fylder ca. 90 cm i længden, og jeg har i alt 280 cm at gøre godt med. Vil også godt have noget spor at kører på hvor der er stationsområde. Og det behøver ikke skulle være 100% som en station ville have været.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Techek
Jelling
Indlæg: 900
Jeg ved godt du har brugt meget tid på at overveje og bearbejde din sporplan, men der er nu ikke noget som en ranger-sporplan med lidt udfordring og muligheder. Så derfor har jeg skitseret mine tanker via den vedhæftede fil:
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
De tilføjelser, der er lavet med rødt, er slet ikke så tossede. Sporene nærmest stationsbygningen kan bruges til varehus, godsekspedition eller posthus, og de andre til noget opstilling eller et lille maskindepot.
Jeg ved ikke, om det er planen at der skal være perron mellem spor 1 og 2; isåfald behøves næppe perron ved spor 2 ud mod godsarealet, hvor der synes at være en ledig "ø", som vel også skal udnyttes rent spormæssigt, når der nu ikke er mere plads til rådighed? Det er vist den forbandelse, som de fleste mj'ere er ramt af.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
a62213
Indlæg: 382
Ja, synes jeg har brugt sindsygt meget tid. Men er også ved at være der nu.
I mit eget oplæg, der hvor de nederste spor mødes til venstre er der kun plads til at rangertoget kan komme ind og kører ud af det andet spor. Dét jeg egentlig gerne ville have, var at jeg kunne bytte lidt rundt på vognene og sådan. Det er ikke muligt med mit eget forslag kan jeg godt se. Men det er heller ikke muligt med dit Techek, jeg vil nemlig ikke kunne bruge de 2 nederste spor du har tegnet på.
Det kan jeg godt se ideen i. Så kan der bare ikke være et persontog på spor 1, men det er jo også ligemeget. Dog vil der altid være ét tog i enten spor 1 eller 2. Det lokomotiv jeg skal rangere med skal også være det jeg kører godstoget med. Kan ikke styre det ellers da det hele er analogt.
Jeg har selv lige været i kælderen og lavet nedenstående. Så vil jeg have mulighed for at skubbe godsvogne rundt som jeg vil. Der vil kunne være plads til mellem 3 og 4 vogne på hver af de 4 spor. Det giver mig i hvert fald en del muligheder for rangering. Og måske med det spor oppe ved stationen også.
Det eneste aberdabei jeg har med det, er bare at der bliver en helvedes masse spor, men det er der jo selvfølgelig ved en endebanegård...
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Techek
Jelling
Indlæg: 900
Hermed et nyt forslag til yderligere spor:
Hvis spor 3 og 4 flyttes lidt tættere på spor 2, bliver der plads til lidt industri eller omladning. Du kan/skal lave et udtræksspor "syd for" indkørselsstrækningen, som selvfølgelig munder ud i en bunke sand og sveller og som krydser de to sektioner.
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
a62213
Indlæg: 382
Hej Tec,
Så synes jeg der kommer lidt for meget spor indover.
Har lavet en sporplan til hele banen. Det stiplede er skjult.
Der vil være 2 persontog og et godstog. Der vil altid holde et tog i det skjulte. Når der kører et tog fra stationen og hen i det skjulte vil det ventende tog kører tilbage. Ved indgang til stationen skal man vælge hvilket spor man vil ind på. Dette har hele tiden været meningen og forholdvis let at gå til. I min gamle plan, var der ikke mulighed for rangering overhovedet. Men med Techeks forslag kan jeg godt se jeg kunne lave noget spændende, hvor der ville være mulighed for rangering.
I sporplanen er der markeret op, hvor mange vogne der er plads til på de forskellige spor.
Der vil så være 2 muligheder for kørsel. Alm. kørsel, samt rangering. Der kunne man forestille så at der f.eks skulle byttes rundt på vogne, der skulle måske hensættes 2 vogne og hentes 1 vogn ved sidesporet oppe ved siden af stationen. På denne måde kunne der laves nogle små opgaver. At der skulle byttes rundt på de vogne det indkommende godstog har med sig...
Lyder og ser det helt tosset ud?
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Techek
Jelling
Indlæg: 900
Det ser nu ganske fornuftigt ud!
Hvordan vender du togene der hvor de er skjult?
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
a62213
Indlæg: 382
Jeg vender dem ikke. Det bliver pendulkøring. Har købt et VT tog, hvor man jo ikke kan se forskel. Så derudover mangler jeg et passagertog, hvor lokomotivet godt må skubbe, og så et gods/rangertog som også godt med skubbe.
Når toget kører ind på det ledige spor i det skjulte bliver det andet via en reedkontakt aktiveret og det ventende tog kører ud. Det kommer til at ske helt automatisk
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, du skal dog bestemme dig om du vil lave et omløbsspor eller ej. Der må ikek parkeres vogne i et omløbsspor.
Det samme med et udtræksspor, som typsik vil være placeret parallelt med hovedsporet og så tæt på hovedsporet som muligt, så du kan køre fra udtrækssporet og ind på begge rangerspor.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
hvad så med den anden ende skal togene så bare på gulvet eller hvad ?
For hvis det er en endestation så har du jo kun et spor ledigt med alle de røde streger der er og det er det midderste.
a62213
Indlæg: 382
Hmm, forstår ikke helt hvad du mener.
På banegården er der 3 hovedspor, 2 passager og et godsspor. Disse er isoleret således toget ikke kan kører ud over kanten. Det samme er sporene i det skjulte stykke.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
a62213
Indlæg: 382
Hejsa,
Nu har jeg fået lavet et layout jeg nogenlunde er tilfreds og ikke alligevel.
Jeg har vedhæftet et oversigts billede.
Linier markeret med grøn og blå er passagertogslinier. Dem er jeg helt tilfredse med.
Linie med lilla er et lille depot, hvor der skal være plads til 2 vogne, linie med orange er et lille opstillingsspor med plads til 1 vogn. Dette er også helt fint synes jeg. Det kan give noget spændende rangering ved at skulle hente bringe vogne og ned til "godssporene".
Som udgangspunkt ville jeg have den røde linie skulle være det primære godsspor, dvs. at det er her hele godstoget skal kunne holde. Problemet er bare lige pt. at den strækning kun er ca. 33 cm lang, og det vil kun give mig 3 vogne + lok. Jeg vil gerne op på 4 vogne. Så jeg skal have fjernet et sporskifte. Og her er min udfordring;
Hvordan skal jeg lige få lavet mine godsspor, således det giver mig mulighed for ca. 40 cm langt frit godsspor, samt mulighed for at kører rundt med lokomotivet, og så skal der være noget opstillingsspor som giver mig mulighed for at kunne lave noget rangering og bytten rundt på vogne.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
hej
prøv at kigge på denne side der er masser af ideer.
http://lokalbahn-reminiszenzen.de/gleisplaene/gleisplan_frameset.htm
tonny
a62213
Indlæg: 382
Kender godt siden, og har brugt den meget. Men kan ikke lige se hjælpen på mit problem der :?
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Fjern sporskiftet til venstre for den røde streg.
Udskift sporskiftet til venstre for det nu fjernede sporskifte med en englænder og sæt stiksporet på der. Så kan du bruge det til udtræksspor fra begge godsppor og du vinder de sidste 10 cm.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
a62213
Indlæg: 382
Hejsa,
Så er der blevet arbejdet lidt på stationslayoutet. Har ikke en englænder og gider ikke lige bruge flere penge på sporskifter lige pt. Er kommet frem til nedenstående.
Der er byttet lidt rundt på nogle sporskifter, så jeg har ét langt godsspor, mulighed for at køre rundt, samt 2 opstillingsspor. Jeg ville på denne måde faktisk kunne bruge godsarealet som et Inglenook pusle.
Der vil stadig være 2 opstillingsspor i toppen, til henholdsvis 1 og 2 vogne.
Nogle kommentar, gode som dårlige?
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning