efter en lang tids pause på grund af penge mangel og plads mangel har der lige som ikke været den store intterese i at lave sin egen bane
men nu er der
næste :?
jeg har fået arbejde efter sommer ferien og så ville jeg gerne i gang med at lave en plan og det hele
min plan er at sporne skal foløbe på min 3 planer en neder, mellem og øverst for at få så meget spor med som muglig jeg ville køre med marklin ho med c skinner da jeg har erfaret at de er det bedste (ingen mudrkast om det
)
tiden er ca epoke 1 og 2 regner med at der som regl næsten kun køre damplokomotiver rundt men enkelte "nyere" tog
regner med at der næsten kun køre danske tog på banen men banen har ikke en dansk design men nærmere en blandnig
planen er at der skal være en privat bane med to damplokotiv og en ranger som skal tage sig af den smule gods der er
så er der " hoved sporne" med to store byer en i den nedere og en i den øvere
og i hver er der en ranger plads og privat banen skal også ende i de to
skal i gang med plan lægningen her i denne uge eller næste EVT råd modtages gerne da dette er føste gang jeg som sådan ville bygge noget som gerne skal være i fred i nogen år
hilsen ronnie
Hmm hvad kan man skrive?
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Uden nogen form for vurdering af hvad der er bedst skal det lige siges at hvis du gerne vil ha så meget spor som muligt for pengene så er c-skinner altså relativt dyre... man er hurtigt igang og kan nemt lave om med c-skinner, men med f.eks. peco eller lignende 2-skinne får du væsentlig mere spor for pengene. Og så ikke et ord om hvad der ellers er af fordele eller ulemper
Men ellers: jo du har den rette tilgang til det, start med at fortæl historien og så gir resten sig hen ad vejen. Jeg har selv valgt denne gang at fokusere mere på hvilke bygninger jeg skulle ha med (2 stationer, byggesæt købt, nogle huse, måske et savværk) og så disponeret efter det.
Det er også fint som du gør at tænke over hvad skal der køre... hvor meget samtidigt osv., sidebane, hovedstrækning mm.
De klassiske råd er vel:
- Tag ikke munden for fuld (mange spor er ikke lykken)
- Pas på med at lave en bane som kører rundt langs kanten af pladen
- Husk en skjult banegård (du får garanteret flere tog end der kan være på den synlige del af anlægget)
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
D 804
Indlæg: 384
Hej Ronnie
Jeg vil give Frede helt ret i, at C-skinner simpelthen er for dyre til både at have på den synlige od den ikke-synlige del. Men en nem løsning er (hvilket jeg selv har gjort) nemlig at bruge de gamle M-skinner til den skjulte del af banen, de koster alligevel ikke mere end en 5. stykket. en anden mulighed, nemlig at købe PIKO spor, og så lægger en midterleder af kobbertråd ned mellem skinnerne. Det har jeg set flere der har gjort.
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Eller køre 2-skinne...
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
D 804
Indlæg: 384
også en anden meget god idé, som jeg nok selv ville vælge (men nu har desværre så meget tre-skinne materiel, at det simpelthen ville være for dyrt
)
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
hej grunden til jeg har vaglt c spor er at jeg har hørt at det giver bedere lede evne når man snakker om strøm og også at de er nemme at komme igang med det er jo føste gang og jeg ville ikke starte med en opgave som er for svær for hvis den er det ville jeg køre død i det
men en skjuldt bane gård eller bare et eller andet skjult hmm egenligt en god ide man kan vel lave en lille net som man ikke kan se det giver vel også støre mugligheder og endnu mere sjov at "lege" med
men tak for de tips der er meget at tænke over
Hmm hvad kan man skrive?
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Dine overvejelser er absolut lige så valide. C-skinner er meget fine skinner - coden er lidt stor, men materiellet der skal køre på har ofte ingen problemer med at køre på dem. Til gengæld er det lidt surt at Märklin endnu ikke har lavet et slankt kryds (Englænder) sporskifte.
God fornøjelse med dit projekt.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Litra P
Indlæg: 1.852
MEGET, MEGET SURT efter min mening. Temmelig pinligt, at C-sporprogrammet aldrig blevet udviklet helt færdigt. Det vanskeliggører konstruktionen af pladssparende stationer. Her ville kurvesporskifter i R4/R5 også hjælpe meget.
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
intet er desvære perfekt da jeg skulle til at beslutte om det skal være 3 eller 2 sporet og hvilken slags spor det skulle være faldt jeg også under det problem men blev til sidst enig med mig selv at man må vel kunne lave et eller andet hvis den problem opstod
Hmm hvad kan man skrive?
Litra P
Indlæg: 1.852
Og det gør det. Så der skal skæres lidt her og der og Georg Gearløs ansættes som rådgiver i perioder.
Mit problem er at min far gav mig et Märklin lokomotiv i dåbsgave (en Steppenpferd - 3003) for over 50 år siden og samlingen er vokset en anelse siden da
. Så her bliver der også kørt på Märklin C-skinner.
Venlig hilsen
Lars
Hvor meget plads har du til rådighed?
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Epoke 1 og 2, hvor meget dansk rullende materiel kan du finde af det?
Og nej, C-skinner er ikke bedre end så meget andet til faste anlæg. De koster blot mere.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
D 804
Indlæg: 384
Helt enig med dig Klaus, der er mange andre skinnetyper, som både og pænere, og tit er lettere at have med at gøre! tag nu fx. K-skinner, der skal du ikke have forbehold for at de små plasticdimser der sidder under skinnen, og så er det til og med også billigere (ahh okay, en krone, men der er en forskel
). Hvis du vil have mere realistisk spor, og stadig væk holde fast i 3 skinne, så køb PECOs spor (eller hvis man økonomi til det, og en hel masse tid, Tilligs ekstremt flotte spor) og lav selv en midterleder (det her har jeg vist været inde på før...) af fx. kobbertråd eller messingstrips. Den med kobber tråden har jeg prøvet, og jeg vil forsøge mig med messing.
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
til moppe
er Epoke 1 ikke fra damps start til sin storheds tid og Epoke 2 ikke fra damplokomotivs stoheds tid til diesel start?? for sådan har jeg forstået det og hvis det er rigtigt så burde det være nem nok
Jens C. Norup tak for dine tips og ja c spor er sku ikke lige det pæneste
men kan man ikke lim en tøndt lag grus på for at gemme det sorte for hvis man kan det ville det se nogen lunde pæn ud
Hmm hvad kan man skrive?
D 804
Indlæg: 384
Hej Ronnie
intet problem i at lime grus eller lig. fast på skinnerne, prøv bare at se det her billed: http://www.kamstrupvej.dk/tog/pic2/800/P1030520.JPG
med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
tak Jens C. Norup
jeg har det bare sådan at jeg ikke ville i gang med at skulle lode og sådan ikke fordi jeg ikke kan men har læst at hvis man skal i gang med 2 skine så skal man til at lode ting fast til skinnerne og sådan noget det slipper man med c skine
jeg tror bare generalt at i starten ville jeg komme bedere fra start med c skinne og iden med at lave i flere lag er at man kun udvide det med flere lag og så kan jeg altid gå over til andre spor typer end c
Hmm hvad kan man skrive?
D 804
Indlæg: 384
hej Ronnie
Fuld forståelse i, at du nok kommer bedre fra start med C-skinner, men i længden ville jeg nok overveje K-skinner
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
tak Jens C. Norup
men ja helt sikkert at der nok en gang kommer andre skinner ind der i blandt k
Hmm hvad kan man skrive?
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nu skriver du selv nem (omend du nok mente nemt), så jeg vil da lige pege dig i retning af en NEM norm for danskel modelbane epoker
http://www.morop.eu/de/normes/nem808dk_d.pdf
Hvis du ikek er så skrap til tysk kan jeg hurtigt forklare epoke 1 og 2. Epoke 1 er fra jerbanens barndom i 1847 og frem til 1920. Epoke 2 er fra 1920 til 1941. Altså ren damp med undtagelse af Mo, Ms og Mx (de 2 første Frichs, som kun kan fås i byggesæt fra Freja).
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Næsten korrekt. Til 2 skinne skinner kan man også få "tilslutningsskinner". Med en C-skinne har du tilslutninger under hver skinne, som man enten kan lodde en ledning på, eller købe færdige kabler, hvor der i den ene ende er påcrimpet en kabelsko der passer ind over tilslutningen. Så ryger prisen for et C-skinne anlæg da først i vejret.
Vil du så lave noget med K-skinnen skal du alligvel til at lodde og K-skinnen er noget mere besværlig at lodde på end din "gennemsnitlige 2-skinne skinnestreng".
Hvis du har chancen til at starte forfra, så kom i gang med 2 skinne. Du kan altid starte ud med Trix C-skinner, hvis du absolut vil have "den lette skinne at starte med" og derefter spare penge på at bruge eksempelvis en PIKO A-skinne, frem for en Märklin K-skinne, når du engang kommer så langt. PIKO's A-skinne er også langt lettere at lodde på, frem for K-skinnernes stålskinnestreng, der kræver noget mere varmeeffekt og gerne loddevand.
Prøv at kig på en håndfuld 2-skinne skinner og prøv at lod på dem med en loddekolbe. Det er altså ikke særligt besværligt......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
hmm ja jeg skal ud og købe start
men hold da op det er sværd dette her når man ikke kender nogen med erfaring godt man har sporskiftet
har kigget lidt på det
inde i hoppykælderen
og der har de to som jeg har hørt godt om ROCCO og PIKO men i deres startsæt er der en eller anden digitalstation men så ville det da være bedere at sammen tidig at indvestere i en ESU da den kan tage en del tog så sammen lagt er det 5000 eller mere
meeen måske er det den vej man skal se hvis det ikke er så svædt at lode
hmmm nu ville jeg gerne lære om de ting der skal med i sådan en model bane men under ESU i hoppykæden står der ikke om hvor mange model tog den kan køre med alene så der skal vel også en eller anden slags booster med
men er der nogen der kan vise en link eller ville forklare hvordan sådan en virker
og jeg ville gerne have sådan nogen arm signaler
kort i det lange alle de link i kan komme med som kan hjælpe mig ville jeg være mere end glade for
Hmm hvad kan man skrive?
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hvor er det besværlige i det i forhold til 2-skinne? Jeg ser ingen problemer i det overhovedet.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Kræver mere varme, gerne ridsen i skinnestrengen og også gerne loddevand.
2 skinne kræver en loddekolbe og loddetion med flusmiddel.
Jeg har loddet en del ledninger på begge hold skinner. Jeg ved godt hvilken skinnetype jeg syntes er lettest at lodde på.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
hmm det er vel også and på en selv nogen ville have nemmee ved 2 skinne system end 3 skinne system nogen omvendt og nogen dur ikke til det
man skal vel selv se hvilken en der passer til en og det er vel selv der sætter grænserne
Hmm hvad kan man skrive?
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Et startsæt indeholder sjældent et dansk lokomotiv i epoke 1 eller 2.
Skulle jeg anbefale et startsæt med en digitalstation er det et med Roco Multimaus. Det er en fin og letbetjens styreenhed, der kan gøre sit anlæg følgeskab i de første par år - eller mmåske hele dets levetid. En stor ECoS er flot, men du har ikke meget at bruge den til under bygning af dit anlæg, med mindre at du satser på det helt store med automatisk styring og hvad ved jeg fra dag 1. I de par år det tager inden du er færdig med dit anlæg, kan du fint bruge en lille håndcontroller til at lufte dine lokomotiver med og stille sporskiftere.
Med et Roco startsæt får du så en håndfuld skinner. Vælg om du vil beholde dem til en testbane, eller sælge dem. Min helt egen personlige holdning er at de er meget lidt kønne og ikke værd at starte et anlæg på, så hellere PIKO A-skinner (med lod for guds skyld leningerne fast og brug ikke den der "clips").
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
hehehe nej jeg ville ikke køre med com den føste stykke tid men var bange for at stat digitalstation var noget Lo'' men har lige set en andmelse af den digitalstation som er med i den start stationen som du skriver og det lyder fint for mig
og ja det ville være en god ide at gemme dem uanset hvad ellers kan man vel bruge dem i en eller anden skjuldt seksion
Hmm hvad kan man skrive?
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, glem det. Det kan ikke betale sig at købe overgansskinner, jsutere højde osv, blot for at spare lidt høndører på at bruge sine geo-line skinner et obskurt sted.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
hmm interresandt
for jeg kommer til at have en stor del gemt af vejen og det ville være svært at styre men det lyder som noget for mig så det bliver det jeg køber
tak for rådet i weekenden skal jeg lave sporplan for i går var jeg ude og købe en sporplan læggening så nu er jeg klar
Hmm hvad kan man skrive?