Jeg vil gerne finde en type kobling, som ikke bare er driftssikker, men som også kan monteres på alle mine lokomotiver og vogne, uanset fabrikat og årgang (nogle af dem er fra før NEM standardens indførelse). Jeg kører Märklin C-skinne og har som udgangspunkt den holdning at til- og frakobling skal kunne foregå mellem lokomotiver og vogne UDEN at man rører disse. Enten ved koblingsskinner eller telexkoblinger. Altså ikke noget med manuel håndtering.
Jeg har læst om "Kadee koblinger", der tilsyneladende skulle være "state-of-the-art" og noget af det bedste på markedet (men der er jo så mange fabrikanter at tilbede i denne hobby). Det vil ganske vist kræve en del ombygning af både nuværende og kommende vogne, men hvis det virker, så pyt med det. Er der nogen som har erfaringer med disse, eller anbefalinger til andre driftssikre koblinger?
Mvh Asger
Asger
Märklin · Ny bane under planlægning
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg kan blive meget i tvivl om Kadee koblinger er velegnede på Märklin spor.
De afkobler ved at en lille metalbøjle flyttes sideværts af en magnet under sporet.
Metalbøjlen skal befinde sig så tæt på sporet som muligt og kun lige være så højt at den går fri af krydsninger i sporskifter osv.
Magneten placeres lige under sporet, kan dog godt trække igennem 2mm kork og code 75 spor med plastsveller under, men der er heller ikke andre magnetfelter i form af en midterleder osv.
Magneten skal forøvrigt ligge meget præcist under midten af sporet, da den ellers ikke skubber koblingerne ud tl hver sin side.
Men det må jo være et spørgsmål om at afprøve det.
Hvis du vil komme forbi mig, så har jeg både nogle koblinger i forskellige længder og magneter, men hverken lokomotiver, vogne eller spor til 3 leder.
Kadee koblinger fås i rigtigt mange forskellige udgaver, både til NEM-skakt og til skruemontage, så det må være muligt at finde, så de passer til alle dine forskellige vogne.
Og ja, det er bare de flotteste og lækreste koblinger jeg har set. Alle amerikanere bruger dem på deres 2-leder baner.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
En anden detalje ved Kadee koblingerne er at de ikke kan koble tæt.
På amerikansk tog er der ikke puffere som vi kender det i Europa, det er koblingen, der holder det hele. Der skal således arbejdes meget med at finde koblinger i den rette længde og med fri plads nok til at pufferne ikke flettes i skarpe kurver.
Vogne med kortkoblingskulisse flekser når de skubbes og ved langsomt træk bliver det med mange vogne til en fjedrende bevægelse, der får vognstammen til at bevæge sig i ryk.
Jeg har forsøgt med at lime kortkoblingskinematikken fast, det virker på den fjedrende kørsel, men så skal der ret stor afstand mellem pufferne for at undgå afsporing i kurver under 600mm radius
Næste forsøg bliver at lime Kadee koblingens bevægelse fast og se om det så fungerer med med kortkoblingskinematikkens bevægelighed.
Der skal også forsøges med fjedende puffere, for at få en så tæt kobling som muligt.
Ellers må jeg til at køre amerikansk, for Kadee koblinger vil jeg bruge
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Hej,
Jeg har så købt en spand af märklins kortkoblinger. Tanken var at de kan koble med det gamle märklin udstyr så jeg ikke behøver at skifte koblinger på mine loks. En lille detaille jeg havde overset er at koblingerne er lidt højere end f.eks. rocos kortkoblinger. Det har så den uheldige effekt at nogle af mine roco vogne får viklet pufferne ind i koblingerne i de skarpe kurver... med afsporing til følge.
Det var så bare for at sige: der er meget at tænke over i denne sammenhæng.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Nu er der så gået et par uger siden sidst hvor jeg hat haft "fornøjelsen" af märklins kortkoblinger. Jeg er ikke udpræget tilfreds.
- De kobler nogenlunde med almindelige bøjlekoblinger. På nogen vogne er bøjlen så stram eller sidder i en dårlig højde at det ikke kan lade sig gøre - end ikke med håndkraft.
- De kobler slet ikke med mærklins gamle lokomotiver (kobling uden bølje men med to "arme" ud til siden)
- De passer på ingen måde til roco eller lilliput vogne idet pufferne vikler sig ind i koblingen i kurverne.
- På ingen af de vogne jeg har eksperimenteret med kunne man efter montering af märklin kortkoblinger bruge mærklins egen c-afkoblingsskinne...
Så det er noget knold. Gode ideer modtages.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg bruger kun Märklins kortkoblinger - og har kun haft problemer med Roco personvogne i R1 samt Heljans personvogne i R1. Alle andre vogne fra Lima, Roco, Sachsen og Märklin kobler fint. C-afkoblingssporet fungerer også ... men kræver at man kører langsomt henover det.
Eneste anke er, at lette vogne ofte blot skubbes frem uden at koble ordentligt.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Pr908
landmand
Indlæg: 128
jeg bruger Rocos kortkobling 40271 og de kobler bare perfekt hver gang og kobler aldrig fra midt på strekningen som mine maerklin kortkoblinger gjorde.
MVH Benjamin
nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Ok, tak. jeg har faktisk et par stykker liggende. Dem jeg har er dog bøjet udad så de ikke kobler ordentligt, men det er jo nok bare sådan at man skal behandle sine ting ordentligt før de virker
men hvad gør man så med sine märklin loks som ikke har nem kobling?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Pr908
landmand
Indlæg: 128
Hej.
Du kan også købe nogle af dem her http://www.modeltog.nu/product_info.php?cPath=102_114_207&products_id=10936 eller dem her http://www.modeltog.nu/product_info.php?cPath=102_114_207&products_id=10937
og sætte dem på under vognen, det der er forskelden ved de to jeg har fundet er at den ene er for lange vogne og den anden for korte vogne.
MVH Benjamin
nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Jeg vil ikke se på de store klumper af koblinger der er på markedet, så jeg bygger selb "göteborgkoblinger" af 0,5 mm pianotråd/nuitarstrenge. Så kan der også monteres bremseslanger mv.
Mylle
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Det lyder spændende! Har du et billede af sådan en?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
prøv denne her side fra Fremo Norge
http://www.rotsekk.net/postnuke/index.php?name=News&file=article&sid=14
Mylle
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Hej Mylle
Selv om göteborgkoblinger uden tvivl er en god løsning i størrelse o, bør du nok forsøge med 2 vogne i starten.
Jeg har set 2 klubber vove forsøget med göteborg i ho. Koblingerne blev lavet meget nødagtigt med lære til bukning af tråd og special værktøj for montage - Jo der var sågar en ingeniør på.
Resultatet var at var slut med at rangere eller blot at køre tilbage over et sporskifte. Det hele endte i et filter af puffer, kroge og bøjler, og næsten alt ved siden af sporet. Det blev efter lang tid opgivet og lavet om igen.
Jeg er sikker på at hvis koblingstyben er så god i ho, så ville diverse firmaer have benyttet den for lang tid siden. En ny ide er den jo slet ikke, selv om det ser godt ud.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Jeg ved ikke hvad slags ingeniør du mener, he he.... jeg har mere end 50 vogne og lokomotiver kørende rundt uden problemer i kurver fra R 45 og op, diverse sporskifter og S-kurver. Det handler blot om at trækbøjlen passer præcist med pufferne.
Mylle
Leif Bach
Indlæg: 122
Hej. Gennem mange år har jeg bikset med de ting. Roco's er ok. Den bedste er efter min smag Fleischmann's Profi-kobling. Den kobler fint både til og fra. Der skal ikke ret meget tryk til, før den kobler til. Hvis man har gamle vogne uden kinematik, findes der forskellige typer, der kan monteres fx med en nitte.
Leif - TFJS