Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Bremsestrækning til AC, hvordan

Ja stiller spørgsmålet her, da andre så måske også kan have glæde af det.

Er jo ved at planlægge, og kan se at det på min opstillingsbanegård vil være en fordel at togene selv bremser op og stopper helt, inden de rammer udgangsskiftet igen (togene kører hele derind fra samme side af). Der bliver ikke nogen signaler, så det skal det ikke være afhængig af. Der bliver 7 spor ved siden af hinanden.

Det må kunne laves sådan at når toget kører ind på det givne spor, så stopper det automatisk op, uafhængigt af de andre spor.

I et tidligere indlæg herinde i området er der nogenlunde det samme spørgsmål og en henvisning til denne her plan fra Märklins userforum;

http://www.marklin-users.net/html/operation/OPschatten.html

Men det er så med signaler, så vidt jeg kan se mig ud af det. Og sådan at et tog automatisk bliver sendt afsted, når et tog er ankommet til risten.

Findes der en plan for en "storage yard", som det hedder, hvor toget bliver holdene?

Det må også kunne "flettes" ind i en Commander, så man ikke skal til at bygge en pult op? Er der nogen der har erfaringer med det?

Da en sporlægning står for at skulle i gang, er vil jeg selvfølgelig helst lave det så rigtigt som muligt fra starten og så fx ilægge de nødvendige kontaktskinner på forhånd, inden selve arbejdet med at bygge elektronikken op går i gang.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 997

PB  Hjemmeside

Hvis det er rent analogt, kan det nemt goeres ved f.eks. at indsaette kaeder af antiparallele dioder ind mellem spor og stroemforsysning.

Denne metode kan ogsaa delvis bruges til digitale tog, omend du naeppe kommer laengere ned end 12V.

Til digital brug kan en billig booster bruges til at stroemfoede straekningen op til stopstykket med en lavere spaending. F.eks. den go'e gamle Delta-kontrol og en "normal analog" trafo.

Ifoelge "Märklin-digitalt" er det "meningen" at man foeder et negativt DC signal op til stopstykket, men dette kraever ogsaa et yderligere transitions-skinnestykke (omend der findes alternativer. Hvis du gaar denne vej kan jeg give mere info)

Endelig er der (hvad der IMHO er den optimale loesning) mulighed for at lade en computer styre det. F.eks. WinDigipet/RR&Co, hvis du anvender computerstyring. Dertil skal der bruges S88 tilbagemelding.

Hvis du gaar denne vej kan andre give dig udfoerlig info, men saa boer traaden vel fortsaettes i "Digital"...

Uden for nummer kan yderligere naevnes Märklins beroemte/berygtede 6600 Electronic Control. Denne kan dog nok ikke anbefales i dagens modeltogsverden, medminder du er fanatisk analog-koerer (som en hvis anden her paa forum Wink)

Hvis du alligevel gaar denne vej kan jeg give dig udfoerlig info...

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leif Bach

Indlæg: 122

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Ja stiller spørgsmålet her, da andre så måske også kan have glæde af det.Er jo ved at planlægge, og kan se at det på min opstillingsbanegård vil være en fordel at togene selv bremser op og stopper helt, inden de rammer udgangsskiftet igen (togene kører hele derind fra samme side af). Der bliver ikke nogen signaler, så det skal det ikke være afhængig af. Der bliver 7 spor ved siden af hinanden.Det må kunne laves sådan at når toget kører ind på det givne spor, så stopper det automatisk op, uafhængigt af de andre spor.I et tidligere indlæg herinde i området er der nogenlunde det samme spørgsmål og en henvisning til denne her plan fra Märklins userforum;http://www.marklin-users.net/html/operation/OPschatten.htmlHvilken styring bruger du? Mä? Uhlenbrock? HVIS du bruger Uhlenbrock bør du overveje LISSY systemet. Det er ren data og der skal ikke skæres i sporene overhovedet. Det gør det nemt at justere ind. Når du skal til at bygge op, er det bestemt en overvejelse værd. Det virker lidt dyrt, men sml med alle de funktioner, det magter er prisen ganske fornuftig. I princippet kan hvilket somhelst lok udføre alle de funktioner, Intellibox'en kan. Udløsninge af togveje, magnetartikler, F-funktioner mmm. Og så er det driftssikkert.Hygge - LeifMen det er så med signaler, så vidt jeg kan se mig ud af det. Og sådan at et tog automatisk bliver sendt afsted, når et tog er ankommet til risten.Findes der en plan for en "storage yard", som det hedder, hvor toget bliver holdene?Det må også kunne "flettes" ind i en Commander, så man ikke skal til at bygge en pult op? Er der nogen der har erfaringer med det?Da en sporlægning står for at skulle i gang, er vil jeg selvfølgelig helst lave det så rigtigt som muligt fra starten og så fx ilægge de nødvendige kontaktskinner på forhånd, inden selve arbejdet med at bygge elektronikken op går i gang.MvhClaus

__________________

Leif - TFJS

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.