Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

K spor og loko/ strømproblemer

Er i færd med at færdiggøre baneopsætning og inden det hele pilles ned igen skulle der foretages lidt prøvekørsel. Det er jeg imidlertid ikke tilfreds med og har erfaret følgende problemer, som jeg håber en eller anden kan hjælpe med.

Det er K skinner det drejer sig om – CS 2 station – strømforbindelse via en skinne. Banens total længde er blot 12 m. Følgende lokomotiver – alle helt ny – blev prøvekørt – eller forsøgt prøvekørt. MZ fra Hobby Trade – Märklins E maskine – Hobby Trade MT – Rocco MY’ er – Heljan lokomotiv. Alle kører meget ”uregelmæssigt” ( erratic) . Her og der på banen stopper de og efter et lille puf, køre de igen et stykke osv. Er det et strømforsyningsproblem med, at der skal flere udtag på banen ? For lidt spænding overalt på banen ? En form for booster ? Sammenføjninger / kontakter kontrolleret efter bedste evne. Der er pinligt rent – intet støv. Nogen forklaring på problemet ? My`eren er den der absolut køres bedst og har kun et eller to utilsigtede ”stop” undervejs. Før dette er løst påbegyndes ikke ballastering og videre anlægningsprojekter.

Hobby Trades MZ laver virkelig knuder. Hver gang den kommer til et sporskifte – det være sig de ”korte” og ”lange” slanke så støder slæbeskoen åbenbart på og derved afsporer lokomotivet med kortslutning til følge. Det er 100% slæbeskoen og absolut ikke noget andet der ”hænger” og blokerer. Sporskifterne kan jeg se har jo også en anelse forhøjet midterkontakter lige midt på sporskiftet, og det er her problemet er. Har andre erfaret samme problem og hvad kan der evt. gøres ved det. Det kan da ikke passe at man ikke kan køre med en MZ på K skinner?

Bedste hilsner,

Torben

MZ-og-K-skinner-problem

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

"TBS" skrev:
Er i færd med at færdiggøre baneopsætning og inden det hele pilles ned igen skulle der foretages lidt prøvekørsel. Det er jeg imidlertid ikke tilfreds med og har erfaret følgende problemer, som jeg håber en eller anden kan hjælpe med.Det er K skinner det drejer sig om – CS 2 station – strømforbindelse via en skinne. Banens total længde er blot 12 m. Følgende lokomotiver – alle helt ny – blev prøvekørt – eller forsøgt prøvekørt. MZ fra Hobby Trade – Märklins E maskine – Hobby Trade MT – Rocco MY’ er – Heljan lokomotiv. Alle kører meget ”uregelmæssigt” ( erratic) . Her og der på banen stopper de og efter et lille puf, køre de igen et stykke osv. Er det et strømforsyningsproblem med, at der skal flere udtag på banen ? For lidt spænding overalt på banen ? En form for booster ? Sammenføjninger / kontakter kontrolleret efter bedste evne. Der er pinligt rent – intet støv. Nogen forklaring på problemet ? My`eren er den der absolut køres bedst og har kun et eller to utilsigtede ”stop” undervejs. Før dette er løst påbegyndes ikke ballastering og videre anlægningsprojekter.Hobby Trades MZ laver virkelig knuder. Hver gang den kommer til et sporskifte – det være sig de ”korte” og ”lange” slanke så støder slæbeskoen åbenbart på og derved afsporer lokomotivet med kortslutning til følge. Det er 100% slæbeskoen og absolut ikke noget andet der ”hænger” og blokerer. Sporskifterne kan jeg se har jo også en anelse forhøjet midterkontakter lige midt på sporskiftet, og det er her problemet er. Har andre erfaret samme problem og hvad kan der evt. gøres ved det. Det kan da ikke passe at man ikke kan køre med en MZ på K skinner?Bedste hilsner,Torben

Du skal købe et Roco "viskelæder", som du anvender på spor og punktkontakter.

Dit problem er "urene" spor.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.499

PB  Hjemmeside

Hej Torben

Du skal skifte dine Roco-slæbesko ud med Märklins. Rocos er ca. 2 mm tykkere/højere og det har betydning hen over sporskifterne.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Mange tak for svarene. Laughing out loud

Det får jeg ordnet i næste uge og ”så kører det på skinner” regner jeg med. Wink

Mvh,

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 681

PB

hej Torben

Du skulle også prøve at sætte en Märklinvogn med uisolerde hjul efter lokomotivet. Desværre giver lokomotiver med isolerde hjul (Roco, Hrljan, Hobbytrade mfl.) et dårligere strømoptag.

At rense skinnerne hjælper naturligvis men at køre med uisolerde hjul giver et langt bedre strømoptag.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"gejo" skrev:
Du skulle også prøve at sætte en Märklinvogn med uisolerde hjul efter lokomotivet. Desværre giver lokomotiver med isolerde hjul (Roco, Hrljan, Hobbytrade mfl.) et dårligere strømoptag.

Siden hvornår er Roco begyndt at køre med isolerede hjul?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Hej Gert,

Dit forslag vil komme an på en prøve en af dagene – tak for det.

Mht. rensning af skinner/spor forstår jeg ikke rigtig, at det skulle være nødvendigt at bruge ”viskelæder” i og med, at samtlige skinner er aldeles nye, og ligeledes alle lokomotiverne. Banelegemet er pinlig rent – støvsuget, børstet osv., så hvorledes problemet er ”urene” spor har jeg svært ved at se. Som det nok fremgår er jeg novice på området så jeg vil dog få fat i et sådant ”viskelæder” i næste uge og tage det i brug.

Jeg målte forskellige steder på banen i går og spændingen ligger på fra 9.18V – 9.87V. Umiddelbart havde jeg en forestilling om, at den ville være højere, men sådan er det måske ? Märklins transformer er på 16V og selv med diverse spændingsfald havde jeg forventet noget højere værdier end de knap 10 V, men det er måske helt forkert ? :?

Så skal jeg lige bemærke til Martin, at det primært er min MZ ( Hobby Trade ) der volder problemer ved sporskifterne og ikke min MY’er ( Rocco ), men trods alt vil det da alligevel være bedst at skifte slæbeskoen ud på MY’eren ?

Tak for svar og god weekend, Smile

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

"TBS" skrev:
Mht. rensning af skinner/spor forstår jeg ikke rigtig, at det skulle være nødvendigt at bruge ”viskelæder” i og med, at samtlige skinner er aldeles nye, og ligeledes alle lokomotiverne. Banelegemet er pinlig rent – støvsuget, børstet osv., så hvorledes problemet er ”urene” spor har jeg svært ved at se. Som det nok fremgår er jeg novice på området så jeg vil dog få fat i et sådant ”viskelæder” i næste uge og tage det i brug.
Der kan være en smule belægning på sporet, som ikke fjernes med støvsugning og børstning.
"TBS" skrev:
Jeg målte forskellige steder på banen i går og spændingen ligger på fra 9.18V – 9.87V. Umiddelbart havde jeg en forestilling om, at den ville være højere, men sådan er det måske ? Märklins transformer er på 16V og selv med diverse spændingsfald havde jeg forventet noget højere værdier end de knap 10 V, men det er måske helt forkert ?

Har du målt som DC eller AC?

Du skal måle som AC.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Og husk at måle under belastning, dvs. der skal køre et lokomotiv tæt på hvor du måler.

Hvordan opfører lyset sig i dine loko's?

Per.

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 681

PB

Hej Torben

Jeg ved godt, at det virker ligesom når der i en fejlfindingsvejledning står om stikket er sat i stikkontakten, men har du forbundet begge skinnestrenge med hinanden - altså begge til den brune ledning.

I modsætning til C-skinnen er skinnestrengene på K-skinerne isoleret fra hinanden, hvis de ikke forbindes.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Hvis de nævnte ca. 9 volt er målt korrekt, dvs. som AC (veksel-strøm), så kan jeg bedre forstående dine loks kører rykvis og lign. Der bør/skal ligge ca. 16 volt i sporet, ellers vil selv et begrænset strømforbrug resultere i den opførsel du har oplevet.

I øvrigt vil jeg vove den påstand, uden dog selv at være "märklinist" eller ekspert i det hele taget, at hele problemet er dit valg af skinner. Mig bekendt er K-skinnerne notorisk kendt for at lide under et kraftigt strømtab, selv på korte stræk (i sig ikke underligt, skinnestrengene er vistnok lavet i rustfrit stål, som er dårlig elektrisk leder), hvorfor det normalt også anbefales at navnlig disse skinner får "frisk" strøm (dvs. ny tislutning til kabel fra din CS; bare kobl den parallelt (fase/fase - nul/nul) med dine skinner)) for hver ca. 2 - 3 meter, det burde kunne hjælpe på problemet.

Strømtab i sporet er iøvrigt ikke ualmindeligt i sig selv, så vidt jeg ved anbefales det generelt at have en tislutning for hver 4 - 5 meter ved de fleste skinnetyper; men oftere ved netop K-skinner.

En booster burde ikke være nødvendigt med et så "lille" anlæg, ikke medmindre du har mange lokomotiver (eller andre strømforbrugere) kørende samtidig.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 681

PB

Hej Torben

Jeg har kørt med K-skinner i mange år, og nye K-skinner vil ikke have noget nævneværdigt spædingsfald. Det kan opstå med tiden, men rustfritstål anløber meget lidt, så det er næppe årsagen. I øvrigt bør der være fuld spænding på skinnerne, der hvor du har tilslutningsstedet.

Hvis du på det sted kun har 8-9V AC, så er der noget galt med din tilslutningsboks, og du bør henvende dig til det sted, hvor du har købt den. Hvis spændingsfaldet kun optræder, når du sætter et bestemt lokomotiv på sporet, så er decoderen med sikerhed skadet, og du vil sikkert kunne få den skiftet på garantien.

Det er med sikkerhed ikke dine nye K-skinner. Jeg har godt nok oplevet spændingsfald efter 10 m K-spor, men dog ikke så stort, at lokomotiverne ikke kørte tilfredsstillende.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"mr-data" skrev:
Hvis de nævnte ca. 9 volt er målt korrekt, dvs. som AC (veksel-strøm), så kan jeg bedre forstående dine loks kører rykvis og lign. Der bør/skal ligge ca. 16 volt i sporet, ellers vil selv et begrænset strømforbrug resultere i den opførsel du har oplevet.
Det kommer an på, hvilket instrument man bruger til at måle med.....
"mr-data" skrev:
I øvrigt vil jeg vove den påstand, uden dog selv at være "märklinist" eller ekspert i det hele taget, at hele problemet er dit valg af skinner. Mig bekendt er K-skinnerne notorisk kendt for at lide under et kraftigt strømtab, selv på korte stræk (i sig ikke underligt, skinnestrengene er vistnok lavet i rustfrit stål, som er dårlig elektrisk leder)

Sludder og vrøvl.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
Hvis de nævnte ca. 9 volt er målt korrekt, dvs. som AC (veksel-strøm), så kan jeg bedre forstående dine loks kører rykvis og lign. Der bør/skal ligge ca. 16 volt i sporet, ellers vil selv et begrænset strømforbrug resultere i den opførsel du har oplevet.
Det kommer an på, hvilket instrument man bruger til at måle med.....
Ja, det kan du selvfølgelig have ret i, men de fleste privatpersoner og modelbane-ejere bruger vel et almindeligt multimeter, navnlig da de er billige i anskaffelse og nemme at finde i en hobbybutik. Og hovedparten af de multimete jeg har stiftet bekendskab, har været af typen hvor man selv skal vælge om man vil måle AC eller DC, og i nogle tilfælde også hvilket spændingsinterval. Men jeg er også godt klar over, at nogle multimetre selv kan vælge den rigtige måling (AC el. DC).
"moppe" skrev:
"mr-data" skrev:
I øvrigt vil jeg vove den påstand, uden dog selv at være "märklinist" eller ekspert i det hele taget, at hele problemet er dit valg af skinner. Mig bekendt er K-skinnerne notorisk kendt for at lide under et kraftigt strømtab, selv på korte stræk (i sig ikke underligt, skinnestrengene er vistnok lavet i rustfrit stål, som er dårlig elektrisk leder)
Sludder og vrøvl.

Hvilken del er sludder og vrøvl? At skinnestrengene er lavet i rustfrit stål (eller en tilsvarende legering)? Eller at rusfrit stål er en ringere elektrisk leder?

Jeg har personligt erfaring for, at især ved lave spændinger (under 25 volt) har rustfrit stål et større spændingstab end stål, messing, kobber eller sølv (hvor sidstnævnte er den bedst leder jeg kender).

Men som nævnt er jeg ingenlunde ekspert på området, mine påstande omkring K-skinner var blot en videregivelse af udtalelser jeg har hørt andetsteds. Og så kan det vel godt være, at tidligere generationer af K-skinnerne har haft et større strømtab, men at man gennem diverse forbedringer (f.eks. ændring af anvendt legering) har nedbragt dette.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hej!

Uanset hvilket ledende materiale en skinne er lavet af, vil der ikke være spændingstab i skinnen uden belastning. Jvf en hvis hr. Ohms lov, idet U=RxI. Når strømmen (I) er nul, så er spændingsfaldet (U) også nul. Gælderfor allematerialer som rustfrit stål, jern, messing eller nysølv.

Defekte samlinger uden forbindelse giver selvfølgelig afbrudt spænding. Derfor er det vigtigt for at vurdere målingen, om den er foretaget med eller uden belastning i punktet, hvor målingen foretages.

Hvis man måler AC på et Motorola/Märklin signal, bør der være 15 - 20 Volt. Måler man DC, vil der være omkring 12V.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Nu er der lidt tid til besvarelse/kommentarer.

Peter E. – du havde luret det - selvfølgelig havde jeg målt med DC – Ups ! :oops:

Jeg har foretaget nye målinger og de viser – måske derfor ikke overrasksende mellem 15.08 V – 14.19 V AC, så det må vel siges at være acceptabelt, eller ? De 15.08 er uden nogen form for belastning og de 14.19 er med et lokomotiv på sporet ( tættest på som muligt ).

martindahl:

Du har nok ret så jeg bliver nok nødt til at få skiftet min Roco slæbesko ud på My’eren da den blokerer på kun et af sporskifterne – et buet som det er uundgåeligt ikke at have med på banen. Når det køre forlæns er det ikke noget problem, men den anden vej blokerer den hver gang, så den mås udskiftes.

I den forbindelse, kunne man ikke meget forsigtigt slibe noget af toppen af på midterkontaktpunkterne lige netop der hvor det er kritisk. Det er ganske få det drejer sig om og de rager godt nok relativt højt op, og hvorfor de egentlig skal gøre det kan jeg ikke se.

Til Per( Purellum ):

Lysene i lokomotiverne lyser som de skal synes jeg, bortset fra det fra Heljan ( MO 1890 ) hvor det inde i selve lokomotivet lyser en smule pulserende, og kraftigt, men lokomotivet kører fint.

Gert ( gejo):

Forbundet begge skinnestrenge med hinanden – altså begge til den brune ledning ? Det forstår jeg ikke ? :? Når man forbinder det ifølge beskrivelse i manualen på CS 2 via den specielle K strømskinne, er der så vidt jeg kan se ikke forbindelse mellem de to skinnestrenge. Rød går til ”Bahnstrohm” altså punktkontakterne og Brun går til skinnen – men altså kun til den ene, da de jo på K spor er isoleret fra hinanden ifølge Märklins egen beskrivelse og som du også selv gør opmærksom på. Men når jeg så ser på en figur fra bogen ”Digitalpraxis für die Modellbahn” side 17 (foto vedhæftet), så viser den jo klart at Brun skal forbindes til begge skinner. Hvordan hænger det sammen og hvorledes gøres det ? Ekstra ledning med pålodning ? Det fremgår intet sted i Märklins beskrivelser og slet ikke i manualen til CS 2, hvilket hvis det er påkrævet er ret så mangelfuldt.

mr-data:

Du får svar på tiltale må man sige Wink - ”Sludder og vrøvl” – så brutalt vil jeg dog ikke udtrykke det – men lidt mere diplomatisk og mene, at problemet absolut ikke skyldes valget af skinner. Jeg er overbevist om, at de er aldeles udmærket og, at det blot er ”brugeren” der er problemet - mig selv. Det prøver jeg så på at få rettet til og er sikker på, at det nok skal lykkes. Jeg får dog lidt opbakning af Gert (gejo), så der er håb endnu.

Du har dog en pointe med de ekstra tilslutninger for hver ca. 2 – 3 meter, hvilket Märklin også gentagne steder i bøger anbefaler. Jeg har så blot fået det råd fra diverse brugere af K skinner, at på ”mindre” anlæg er det absolut ikke nødvendigt. Det er måske klogt dog alligevel at gøre brug af det ( livrem og seler ).

mr-data og Moppe:

Jeg har både de ”billige” men også de ”dyre” multi/voltmetre – så hvad det angår er det som det skal være.

Gert Frikke:

Min AC måling ligger måske så i underkanten eller ? Du skriver, at med en DC måling vil der være omkring 12 V. Det er der så absolut ikke på mine målinger som du kan se andet steds, men derimod kun lige knap 10V. Problematisk ? og hvad kan problemet være – hvis der er et problem nu da AC målingen vel er acceptabel ?

Tilfældigt faldt jeg over to tidligere tråde om nogenlunde samme problematik:

Märklin K_skinner – er skinnestrengene elektrisk adskilte ? ( Sporskiftet Forum Indeks / Elektronik )

Rengøring af marklin skinner. ( Sporskiftet Forum Indeks / Skala H0 )

Lige en ting til slut. På CS 2 displayet kører lokomotiverne i ”modsat” retning som på banen ! Lyder det kryptisk ? Det er de to symbolik retningspile jeg ikke kan få til at vise samme vej som lokomotiverne. Pil mod venstre – togene kører højre rundt og v.v. Løsning ?

Dette var ordene.

Mvh,

Torben

CS-2-manual-figur

Strømtilslutning

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.499

PB  Hjemmeside

Hej Torben

"TBS" skrev:
martindahl:Du har nok ret så jeg bliver nok nødt til at få skiftet min Roco slæbesko ud på My’eren da den blokerer på kun et af sporskifterne – et buet som det er uundgåeligt ikke at have med på banen. Når det køre forlæns er det ikke noget problem, men den anden vej blokerer den hver gang, så den mås udskiftes.I den forbindelse, kunne man ikke meget forsigtigt slibe noget af toppen af på midterkontaktpunkterne lige netop der hvor det er kritisk. Det er ganske få det drejer sig om og de rager godt nok relativt højt op, og hvorfor de egentlig skal gøre det kan jeg ikke se.

Jeg har lavet et lille forsøg på min Tog & Tekno Mh'er som er ret følsom med slæbeskoen over sporskifterne.

Egentligt havde jeg skiftet til en Märklin slæbesko, men kunne godt tænke mig at se om det rent faktisk kan lade sig gøre at få Roco-slæbeskoen til at virke. Og det kan det.

Jeg har slebet en del af det sorte plastik væk på de områder hvor den støder på når den går op i bunden på lokomotivet. Og det virker. Så det er bare i gang med slibningen på slæbeskoen (du har vel intet at miste hvis den alligevel skulle udskiftes - tænkte jeg om min egen).

Jeg har også været ud i at skulle slibe lidt i sporskifterne, men her er jeg nu lidt mere forsigtig for der skal jo ikke meget til før at en slæbesko kan lave kortslutning midt i skiftet på skinnen.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

"TBS" skrev:
Lige en ting til slut. På CS 2 displayet kører lokomotiverne i ”modsat” retning som på banen ! Lyder det kryptisk ? Det er de to symbolik retningspile jeg ikke kan få til at vise samme vej som lokomotiverne. Pil mod venstre – togene kører højre rundt og v.v. Løsning ?

Tag lokomotivet af sporet og vend det om.

Symbolikken (retningspilene) på CS2 display henviser til lokomotivernes front og bagende.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hej!

DC og AC måleværdierne kan nok svinge lidt -det tror jeg ikke atr du skal hænge dig så meget i.

Det var bare vejledende værdier - og de kan være lidt afhængige af instrumenttypen.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 681

PB

Hej Torben

Hvis du anvender Märklins tilslutningsskine 2290, så er de to skinnestrenge indenbyrdes forbundet, og du behøver ikke at gøre noget. Hvis du har valgt ikke at bruge tilslutningsskinen, vil det være en god ide at forbinde en ledning mellem de to skinnestrenge, som vist den anden tegning.

Spændingen du har målt er ok, så den del fejler ikke noget.

Hvad angår punktkontakterne, så ville jeg ikke file af dem, men bukke dem en lille smule med en fladtang - der skal ikke mange tiendedele millimeter til, før det kører.

hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Jeg prøver i første omgang at slibe lidt af det sorte plastik væk på slæbeskoen og håber det hjælper og når den alligevel skal skiftes, hvorfor så ikke prøve. God ide. Har også indtrykket af, at det her drejer sig om ganske få tiendedele mm før end problemet er løst. Hvad angår punktkontakterne er fristelsen stor til at file i dem, men jeg t følger dit råd Gert med en fladtang.

Til Peter kan jeg sige, at det første jeg gjorde rent logisk var netop at tage lokomotivet af sporet og vende det om, men tro det eller ej så var det bare ”omvendt”. De kører stadig ”modsat” pilen – på nær min Heljan MO 1890. Den kører i korrekt retning som pilen viser. Jeg fatter det ikke ?

Jeg har to helt ny D maskiner samt en MZ 1412 ( alle Hobby Trade ) liggende som jeg er noget tøvende med at tage ud af kasserne og få afprøvet. Der er åbenbart lidt med ”programming with Märklin” som lige skal nærstuderes. Det starter meget ”inspirerende” med ……” with the Märklin command station you cannot modify standard CV’s as it does not comply with the NMRA DCC standards”. Øh….. nå ! det er åbenbart ikke blot lige til at sætte dem på sporet og så kører de. Den udfordring tages op senere.

Gert, - ja jeg benytter netop Märklins tilslutningsskinne 2290 og tog derfor også for givet at de to skinnestrenge var forbundet.

Min MO 1890 og MT 152 har samme ”address” nemlig ”3”. Jeg har via programmeringstikket prøvet at ændre i dette, men det lader til, at kun ”address” 3 duer ? Man bør vel kunne køre dem uafhængigt af hinanden ? Er det mon et decoder CV problem ?

Foreløbig tak for al hjælp.

Bedste hilsner,

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"TBS" skrev:
Min MO 1890 og MT 152 har samme ”address” nemlig ”3”. Jeg har via programmeringstikket prøvet at ændre i dette, men det lader til, at kun ”address” 3 duer ?
Det er den adresse en ESU dekoder kommer med. Det smarte er at man ved hvilken adress den har og nu kan man så ændre den.
"TBS" skrev:
Man bør vel kunne køre dem uafhængigt af hinanden ?
Ja, man tildeler dem bare en anden adresse
"TBS" skrev:
Er det mon et decoder CV problem ?

_NEJ_

Din Mobilstation skal kunne ændre CV værdier og dermed også adresser på dine lokomotiver.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Moppe – jeg går i tænkeboks og får afprøvet det i morgen, men umiddelbart med det jeg har ”mogget” med indtil videre har det ikke kunnet lade sig gøre at ændre i CV værdierne overhovedet i og med at denne rude ikke på noget tidspunkt har været ”highlighted”.

Tildeling af ny adresse får ikke lokomotivet ( MO ) til at køre. Oups

Men jeg vender tilbage i morgen. Nu er det nok med tog for i dag. Wink

Hilsen,

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Så begynder det at ligne noget og det kører næsten på skinner som det skal. Smile

Mit ønske var at få alt til at fungere korrekt inden jeg igen piller det fra hinanden og herefter begynder at lægge sporene fast og med ballast osv. Nu ved jeg det kan fungere så det gør det forhåbentlig når det er lagt igen. Wink

Jeg har gjort det, at jeg så at sige nulstillede situationen– startede helt forfra. Gennemgik alle kontaktsamlinger ved skinnerne, ledningsforbindelser, lokomotiverne blev omprogrammeret alle sammen og herefter er de alle blevet prøvekørt adskillige omgange på hele banen både hver for sig og samtidigt. Der er kun periodiske stop enkelte steder og det er især når man kører ganske langsomt med lokomotiverne.

Jeg fandt ud af, at man lige skal huske at tage stikket ud fra ”PROG” og tilbage i kørestikket og, at man også kun skal have et lok stående på sporet når der programmeres. Den ene gang gav det et ryk i de loks der stod på sporet da jeg programmerede min MY’er, og så kørte de alle på én gang.

Det har så også vist sig nu, at alle tog kører i pilens retning som den viser på CS 2 displayet, så hvordan og hvad der er sket ved jeg ikke, men nu virker det som jeg forventer det skal.

En ting kan jeg dog ikke greje og det er min MO fra Heljan. Hvis jeg f.eks. har My’eren på det venstre display har jeg alle dens funktioner tilgængelig på ”F” tallene til venstre. MO er på højre display, men her er ”F” knapperne ikke synlige i displayet. Ved valg af alle andre loks vises alle ”F” tallene i displayet. MO har måske slet ingen lyd eller gimmicks ? Det virker bare så ”dødt” at den tøffer rundt uden at sige noget, men sådan var lokomotivet måske ?

Så mangler jeg blot at få afprøvet mine ”D” maskiner og MZ 1412 maskinen. Håber ikke de bøvler.

Ved gennemgang af sporene undrer følgende mig. Så vidt jeg kan se/mærke har :

• 2265/2266 sporskifter én punktkontakt af plastik (ud for ”osten” – er det ikke det den hedder den lille dims)

• 22715/22716 sporskifter to punktkontakter af plastik

• 2270 krydssporskifte - her er der slet ingen af plastik.

Hvorfor skal de være af plastik på sporskifterne og ikke på krydssporet, hvis det er for at ”isolere” ? Det burde vel også gælde for et krydsspor?

Som jeg også var inde på tidligere, hvorfor skal disse punktkontakter her absolut være de tiendedele mm højere end alle andre steder ?

Mvh. og mere tak,

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"TBS" skrev:
En ting kan jeg dog ikke greje og det er min MO fra Heljan. Hvis jeg f.eks. har My’eren på det venstre display har jeg alle dens funktioner tilgængelig på ”F” tallene til venstre. MO er på højre display, men her er ”F” knapperne ikke synlige i displayet. Ved valg af alle andre loks vises alle ”F” tallene i displayet. MO har måske slet ingen lyd eller gimmicks ? Det virker bare så ”dødt” at den tøffer rundt uden at sige noget, men sådan var lokomotivet måske ?

Det er fordi du selv skal fortælle din CS, hvad der er på knapperne, se side 42 i brugsanvisningen.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

"TBS" skrev:
Til Peter kan jeg sige, at det første jeg gjorde rent logisk var netop at tage lokomotivet af sporet og vende det om, men tro det eller ej så var det bare ”omvendt”. De kører stadig ”modsat” pilen – på nær min Heljan MO 1890. Den kører i korrekt retning som pilen viser. Jeg fatter det ikke ?Jeg har to helt ny D maskiner samt en MZ 1412 ( alle Hobby Trade ) liggende som jeg er noget tøvende med at tage ud af kasserne og få afprøvet. Der er åbenbart lidt med ”programming with Märklin” som lige skal nærstuderes. Det starter meget ”inspirerende” med ……” with the Märklin command station you cannot modify standard CV’s as it does not comply with the NMRA DCC standards”. Øh….. nå ! det er åbenbart ikke blot lige til at sætte dem på sporet og så kører de. Den udfordring tages op senere.

Er din CS2 opdateret? En opdateret CS2 kan skrive standard DCC.

Hvis den er opdateret. Har du indstillet lokomotivet som DCC på CS2?

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Side 42 er skam blevet studeret men det er bare ikke muligt at konfigurere noget som helst ( lyd) på MO’eren. Alle mine andre 7 loks fungerer nu aldeles tilfredsstillende. MO’eren kører skam fint nok men jeg kan kun få lyset til at fungere, og disse symboltegn findes slet ikke på den som på alle de andre loks. Det må være som det er indtil videre.

Til Peter, - jo min CS 2 er skam opdateret og blev det umiddelbart efter det kunne lade sig gøre – vist nok for godt et år siden, så det virker fint med DCC. MO’eren er også på DCC.

I øvrigt skulle jeg netop til at sende svar af sted blot for at lade vide, at nu fungerer det aldeles udmærket alt sammen. Jeg har fået min MZ 1412 samt den ene ”D” maskine til også at fungere og de kører upåklageligt med ”dyt og båt” og alt hvad dertil hører.

Jeg synes dog godt nok det var lidt bøvlet at få ”D” maskinen til at fungere. Så snart den blev sat på sporet susede den af sted til trods for alt var på ”0”. Ikke om den ville stå stille, så man havde jo ingen mulighed for at programmere den. Væk med strømmen – og så vidt jeg husker tryk på ”STOP” – på med D maskine på sporet igen – strøm på igen og så var det muligt at få defineret lokomotivet. Herefter kørte det perfekt og hold da helt op hvor er den imponerende den D maskine. Det er ren fornøjelse og for mig meget realistisk.

Jeg ser frem til ”F” maskinen fra hobby trade når den engang kommer.

Gad vide hvorfor det skal være så bøvlet, først at skulle påsætte slæbesko (den lå løst i æsken), derefter sætte den lille stang på mellem tender og lokomotivet, og så dét, at den suser af sted lige uden videre. Alle de andre loks – også dem fra hobby trade – står jo stille når man sætter dem på sporet.

Nå, men nu lader det til, at de første forhindringer er overstået, så næste skridt må være tilkørsel af alle loks.

Tak for alle kommentarer / gode råd og vejledning.

Mvh,

Torben

Ps: Det er ikke alene tog tiden går med. Her er lidt fra en anden transportsektor, som jeg også ”roder” med.

http://www.youtube.com/watch?v=DZwQyk4gyt0

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"TBS" skrev:
Side 42 er skam blevet studeret men det er bare ikke muligt at konfigurere noget som helst ( lyd) på MO’eren.

Er der overhovedet lyd i den?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Citat:
Er der overhovedet lyd i den?

Nej, overhovedet ingen lyd, kun lys foran og bagpå, samt i kabinen og det er lettere pulserende.

Mvh,

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"TBS" skrev:
Nej, overhovedet ingen lyd, kun lys foran og bagpå, samt i kabinen og det er lettere pulserende.

Hvis der ikek er en lyddekoder i toget, er der selvfølgelig heller ingen lyd. Det har aldrig kunnet købes som nyt med lyddekoder, det har altid været eftermonteret.

Lyset indvendigt skifter i styrke med motorens hastighed (men det er der råd for) lyset foran og bagpå svinger kun ved beskidte hjul eller skinner.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Jamen det er nok dér problemet er. Jeg tog dog for givet, at der var en dekoder monteret. I den medfølgende beskrivelse står der nemlig, at hvis man evt. ønske at montere [u]ny[/u] dekoder, anbefaler de en AnDi 75 320. Da de skriver ”ny” tog jeg for givet, at man mener ”en anden” end den der sidder i. Ellers burde man have skrevet ”hvis man ønsker at montere dekoder i” – altså udeladt ordet ”ny”

Nå, men jeg skal til Kystbanen i næste uge så der får jeg fat i en dekoder. Den Heljan selv anbefaler, er det et godt valg eller kan andre anbefales? I den forbindelse, er der mon så højtaler i lokomotivet ?

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Hej Torben

Der er en tråd her om hvordan man bygger lyden ind i en MO´er;

http://sporskiftet.dk/node/99

Jeg fik dog en skribent herfra til at hjælpe med at bygge lyd ind i to MO´ere, da jeg ikke følte mig nok hjemme i det.

Det er MO-lyd fra ESU/Hobbytrade, Kystbanen har den.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"TBS" skrev:
Jamen det er nok dér problemet er. Jeg tog dog for givet, at der var en dekoder monteret.
Hvis den er til 3-skinne drift er der monteret en dekoder. Men ikke en lyddekoder.
"TBS" skrev:
Den Heljan selv anbefaler, er det et godt valg
NEEEEEJ, AnDi dekoderen er noget skrammel.
"TBS" skrev:
eller kan andre anbefales?
ESU's dekodere er nok det bedste der er udbredt på det danske marked.
"TBS" skrev:
I den forbindelse, er der mon så højtaler i lokomotivet ?

Nix, men det er dog ikke så svært selv at smide i. Gert Frikek har været så venlig at lave en udskriftvenlig vejledning:

http://www.mjk-limfjorden.dk/filer/Indbygning%20af%20lyddecoder%20i%20MO...

Nu du er i gang, så skærer du et par printbaner og lægger 2 lus. Så kan du nemlig styre interiørlyset med en funktionstaste i stedet for at det følger motoren:

http://revilo.dk/Tip/ombygninger/mo.pdf

(hint til den ærværdige Hr. Frikke: Hvad med at få det med lyset ind i lydvejledningen??)

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Højtærede togtosser!

Som foreslået af den højtestimerede tekniske directeur ved de "Hadstenske internationele Småbaner" skal jeg tage til efterretning, at der ønskes foretaget en udvidelse af den udsendte instruction i indbygning af extra udstyr i dikeselmotorvognen med litra MO således, at den også omhandler belysninganlægget.

Det skal ske ved førstkommende lejlighed.

Ingenieur ved "De limfjordske baneanlæg"

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Som foreslået af den højtestimerede tekniske directeur ved de "Hadstenske internationele Småbaner" skal jeg tage til efterretning, at der ønskes foretaget en udvidelse af den udsendte instruction i indbygning af extra udstyr i dikeselmotorvognen med litra MO således, at den også omhandler belysninganlægget.Det skal ske ved førstkommende lejlighed.

Tak ærede Herre.

Så behøves undertegnede nemlig kun at finde 1 link, frem for 2 Smile

Ærbødigst

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

TBS

pensionist

Indlæg: 262

PB

Hej Claus,

Det er lige akkurat hvad jeg behøver. En rigtig fin beskrivelse af installation / montering af lyddekoder. Som du nok har fornemmet er det gået trægt med at få det hele til at fungere tilfredsstillende, men nu virker alle loks og de kører uden at lave umotiverede stop. Der har virkelig været god hjælp at hente her på Sporskiftet – stor tak til alle. Laughing out loud

Jeg skal ud til Kystbanen i løbet af næste uge og så har jeg en ESO dekoder med hjem. Håber det går planmæssigt fremad med din bane.

Til ”moppe” – tænkte nok, at den AnDi dekoder måske ikke lige var sagen, så det bliver definitivt en ESU.

Tak for de rigtig gode links som beskriver helt tydeligt hvorledes det skal gøres, og det med ”lusene” lyder som en rigtig god ide. Smile

Hej Gert.

Flytossen er næsten gået hen og blevet ( næsten )en togtosse som du nok kan fornemme og al begyndelse er jo ikke så lige til, men der er sandelig god hjælp at hente her på Sporskiftet. Jeg skal love for tonen er blevet ”kultiveret” på det seneste, Wink så………

Med højagtelse og ærbødigst bukker jeg og siger tak,

Mvh,

Torben

__________________

HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hej Torben!

Miodtag min aller ærbødigste tak for de smukke vendinger.

Flyvegrillerne blev jeg jo nødt til at lægge til side - og så kom togtossen op i en igen.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.