Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

PB  Hjemmeside

Kørte denne vogne i denne version i 1974 i Danmark?

Spørgsmålet på vegne af en hollandsk modeltogentusiast, der ikke er i stand til at skrive dansk: Kørte denne vogne i denne version i 1974 i Danmark? Se venligst billederne.

mvh,

Gert (fra Holland)

IMG_3461

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

PB  Hjemmeside

"Gert" skrev:
Spørgsmålet på vegne af en hollandsk modeltogentusiast, der ikke er i stand til at skrive dansk: Kørte denne vogne i denne version i 1974 i Danmark? Se venligst billederne.mvh,Gert (fra Holland)

Det kommer an på:

Jeg kan ikke se litreringen men hvis det er en His, så ja.

Hvis det er en Hs-t så nej (før 1967)

Hvis det er en Hims så nej (efter 1980)

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

PB  Blog  Hjemmeside

Bob - bob - bob - det var godt nok en svær en, den der: Hvor kritisk er din ven? Wink

Vognen startede sit liv i Danmark som litra Hs-t, men blev omlitreret i 1967 til litra His. Så langt, så godt.

Skydedørene er den gamle udgave, der skråner indad foroven og forneden: De blev senere ændret på alle vogne til en ny type, der er helt plan (dog stadig med synlige samlinger). Roco/Klein har lavet begge udgaver. De skrå døre antyder altså, at vi ikke er alt for langt fremme i tid.

På den anden side blev den brune farve, denne vogn har, og det store DSB logo lige netop indført i 1974, men det var ikke ret mange vogne, der blev lakeret om med det samme; så hvis det skal være lige netop 1974, ville jeg nok vælge en vogn i den gamle brune kulør og med det gamle kronelogo. Men I kan naturligvis lege, at vognen er helt nyrevideret - i så fald skal den stort set ikke patineres. Laughing out loud

Hvis jeg skulle gætte, ville jeg nok sætte året for denne vogn noget senere - omkring 1980. Kan det gå?

MVH
Lars

Like 0 kan lide

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

PB  Blog  Hjemmeside

Der står faktisk Hims på den, så ja, 1980 og frem.

MVH
Lars

Like 0 kan lide

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

PB  Hjemmeside

"Lars Skjærlund" skrev:
Bob - bob - bob - det var godt nok en svær en, den der: Hvor kritisk er din ven? Wink

Han er ganske kritisk, men han kan leve med det, hvis vogne for 1980 faktisk havde samme farve, og kun de mærker ændret. Er der nogen vide, om dette var så?

mvh,

Gert

Like 0 kan lide

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

PB  Blog  Hjemmeside

"Gert" skrev:
Han er ganske kritisk, men han kan leve med det, hvis vogne for 1980 faktisk havde samme farve, og kun de mærker ændret. Er der nogen vide, om dette var så?

Jeg tror også, farven er forkert; og det er ret nemt at finde en vogn i den rette farve og litrering, så hvorfor ikke bytte den til en, der passer bedre?

Jeg har købt 4-5 stykker af dem det sidste halve års tid på QXL og hos forhandlere - herunder nogle, der havde den gamle, brune kulør og litra His, så vidt jeg husker. Jeg vil kun have Hs-t, så jeg købte dem for at ommale og omlitrere dem, men endte med at bytte dem væk i stedet.

Det korte af det lange: Det er ikke ret svært at finde en model, der er langt bedre til 1974 end den viste. Wink

MVH
Lars

Like 0 kan lide

Picture

Svend

Ballerup

PB

De fleste Hims-vogne (som de var litreret til sidst) havde deres gamle brune godsvognsfarve helt tilbage fra leveringen - eller det af malingen som var tilbage. Nogle enkelte (ganske få - vist kun et par stykker) blevet malet designbrune som Klein Modellbahn-vognen på fotoet.

Svend

Like 0 kan lide

Picture

Ole

PB  Hjemmeside

"Lars Skjærlund" skrev:
Skydedørene er den gamle udgave, der skråner indad foroven og forneden: De blev senere ændret på alle vogne til en ny type, der er helt plan (dog stadig med synlige samlinger). Roco/Klein har lavet begge udgaver. De skrå døre antyder altså, at vi ikke er alt for langt fremme i tid.

Det er IKKE korrekt, Lars. Dørene blev kun skiftet til den "nye" type i tilfælde af skader.

Og som Svend ganske rigtigt skriver var det kun ganske få His/Hims der fik den designbrune farve.

Modellen på billedet passer ikke til årgang 1974.

Klein-Modellbahn 3298 er en His der passer til årgang 1974.

Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk

Like 0 kan lide

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

PB  Blog  Hjemmeside

"Ole" skrev:
Det er IKKE korrekt, Lars. Dørene blev kun skiftet til den "nye" type i tilfælde af skader.

Det var egentligt også det, jeg mente - men var det ikke så almindeligt med skader, at de fleste vogne havde de nye døre i slutningen af deres levetid?

MVH
Lars

Like 0 kan lide

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

PB  Hjemmeside

Kørte disse vogne kun i Danmark, eller også til andre lande?

mvh,

Gert

Like 0 kan lide

Picture

UTJ

PB

"Gert" skrev:
Kørte disse vogne kun i Danmark, eller også til andre lande?mvh,Gert

Måtte køre til udlandet og det er sandsynligt at de kom udenfor DK i 1974 inden de sidste Hbis blev leveret. I 1980'erne er de nok blevet mere brugt indenlands i takt med at skydevægsvogne i stadig større grad blev brugt til den underskudsgivne stykgodsbefordring mellem godsterminalerne.

Like 0 kan lide

Picture

Ole

PB  Hjemmeside

"Lars Skjærlund" skrev:
"Ole" skrev:
Det var egentligt også det, jeg mente - men var det ikke så almindeligt med skader, at de fleste vogne havde de nye døre i slutningen af deres levetid?

Nej, langt de fleste vogne havde de oprindelige døre ved udrangeringen.

Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.