IKT/IKG vognene vises nu på http://www.hobbytrade.dk/dk/nyheder/nyheder.shtml#sep27
Jeg håber Hobbytrade al lykke og held med vognene - de trænger til det
Om brædderillerne bliver, som det ses på de første fotos, må tiden vise, men efter min opfattelse er der ingen grund til at gå Märklin i bedene på det felt (til de der ikke ved det, har Märklin fået drøje hug i diverse tyske nyhedsgrupper for deres seneste godsvogne). Det gør det også lidt vanskeligere at placere påskrifterne korrekt, hvis der skal tages højde for stor afstand mellem de enkelte brædder.
Billeder af vognene i 1:1 findes her
http://www.jernbanen.dk/dsb_gvognfotos.php?Aar=1941&litra=IKT&typenr=
http://www.jernbanen.dk/dsb_gvognfotos.php?Aar=1941&litra=IKG&typenr=
Svend
Michael BJ
Indlæg: 270
Dejligt at disse vogne nu endelig kommer - det er vist temmelig mange år siden at Hobbytrade annoncerede at de ville lave dem. De er stærkt savnede!
Desværre kan man se på billederne (som Svend vist også antyder) at brædderillerne i bedste Hobbytrade stil er ALT for brede/dybe. Heljan har vist at de ved hvordan man laver den slags (deres nye Hd-serie og Pb-vognene) så det ser rigtigt ud. Hvorfor kan Hobbytrade ikke gøre det samme?
Nå, men ellers ser vognene jo fine ud, og hvis man er utilfreds, kan man jo så evt spartle dem over så rillerne bliver mindre kraftige og så male dem igen :?
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Nogen synes bedst om Heljans PB-vogne og andre synes bedst om Hobbytrades PB-vogne.
Heljans PB-vogne synes jeg er for fine i rillerne, de "flyder" nærmest sammen. Men smag og behag, det kan diskuteres. Og det har ikke afholdt mig fra at anskaffe en flok.
Mht. til IKG-vognen mener jeg at det nok engang er for tidligt at melde ud, så længe den færdige vogn ikke er ude. Det med rillerne, ser ud til at passe meget godt med hvordan de er på HT´s PB-vogne. Og det er igen smag og behag. Alt er relativt.
Det er i hvert fald en stærkt savnet vogn.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Kig her: http://modeltog.voller.dk/weblog/link/default.aspx?id=175
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Nedenstående skitser viser de tyske normer for bræddebeklædte åbne og lukkede godsvogne fra omkring 1930. Der er vel ingen grund til at antage, at normerne var meget forskellige herfra her i landet. Ved bræddebredder over 20 cm skal rillebredden være 4 mm, hvilket i H0 svarer til ca. 0,05 mm. MIBA har derfor konkluderet, at rillerne bør være så smalle, som det overhovedet er teknisk muligt, og at rillebredder på 0,5 og højere er helt uacceptabelt.
Bjarne
UTJ
Indlæg: 438
Vollers vogn er bare flot - den ville jeg gerne have!
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Helt enig, men det dine bestemt også!
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg tror også at vi skal passe på med ikke at gå for detaljeret til værks. H0 er altid noget med nogen kompromiser. Det ser vi gang på gang, når der kommer en vogn eller et lokomotiv ud. Modellen bliver aldrig 100 % tro mod forbilledet. Bare tag standardkoblingen, som jeg synes skæmmer en H0-model en del.
Det er fx det fine ved spor 0. Her kan der gås meget mere detaljeret til værks.
Men det er nu engang de færreste af os der har pladsen til det.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Jeg mener nu heller ikke at man kan beskylde Märklin for at gå for detaljeret til værks i nedenstående eksempel.
Til gengæld mener jeg at Heljan slipper godt fra deres gengivelse af brædderiller både på deres lukkede og åbne godsvogne. Men enhver sin smag.
Debatten i de tyske nyhedsgrupper kørte bl a her
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,4578842
hvor billedet blev vist sammen med flere andre (fotograf: ermel)
Svend
Michael BJ
Indlæg: 270
Ja, det er netop det det drejer sig om: En nymalet vogn har næsten usynlige brædderiller, mens en vogn der har været i drift i et stykke tid har lidt snavs i rillerne, hvorved de bliver mere synlige. Det Voller gør er netop at efterligne en vogn, der har været i drift i længere tid, ved at give den en let patinering.
Det er klart at man ikke kan forvente at fabrikanterne laver vogne, der er patineret på forhånd (det findes selvfølgelig, men prisen bliver derefter), men mindre og mere realistiske riller vil efter min mening være at foretrække. De kraftige riller giver et meget legetøjsagtigt præg på modellen - jævnfør billedet af Märklin-vognen i Svends indlæg.
Et andet problem ved de overdrevne riller er at påskrifterne ofte ikke kommer ned i bunden af rillerne, hvilket også giver et uheldigt udseende.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Helt enig med Michael og helhedsindtrykket må være afgørende.
På disse billeder kan ses, hvor tæt Vollers udgave kommer på virkeligheden:
http://jernbanen.dk/dsb_gvognfotos.php?Aar=1941&litra=PB&typenr=
Bjarne