Næste punkt i planlægningen af "Industrihavn Nord" er at lave nogle køreplaner for at få noget realistisk trafik/rangering ind i billedet.
Desuden tror jeg det vil være en rigtig god ide allerede nu at tage højde for denne "detalje", da den valgte køreplan sikkert vil få indflydelse på det endelig design.
Jeg mangler dog en del grund viden om formål og køreplaner for havnedrift.
Som udgangspunkt har jeg af mangel på plads (kender du det...) låst mig fast på kun 3 virksomheder på havnen + det gods som kommer med skibsfragt:
1) Korn og foderstof = KFK
2) Olie (diesel, benzin, petrolium etc.) = ESSO
3) Træ = træterminal
4) ...og med skib: primært kul, men også andre produkter (hvilke...?)
Mine spørgsmål er nu:
1) Hvordan skal disse typer gods fragtes ind og ud af havneområdet?2) Hvad er en realistisk daglig køreplan for alle produkter?3) Hvor kommer produkterne fra/hvor skal de hen - hvem er leverandørene/kunderne ?
Planen er at kul skal komme med fragtskib (hvorfra?) som derefter med kran læsses over i 6-8 ventende PU vogne, som derefter rangeres væk fra havnen til godsbanegården (skyggesporet) med en MT. Et stykke tid senere kommer MT'eren tilbage fra godsbanen med flere tomme vogne, som så bliver parkeret ved kranen mens MT'eren løser andre opgaver. Hvor bliver kullet i dette tænkte tilfælde kørt hen fra godsbanen - hvem er kunderne? Og hvor tit ville der komme et sådant kulskib? Dagligt? 2 gange ugentligt?
KFK er jeg ikke lige helt klar over hvordan fungerer rent vognmæssigt. Kom der tomme vogne til fabrikken som derefter førte fyldte væk til godsbanen, eller var det omvendt - måske en kombination? Hvad var der helt konkret i disse vogne? Og Igen: hvor kørte de fyldte vogne hen - hvem er kunderne samt hvor stor en rangermæssig belastning kan en KFK silo realistisk bære? 2 vogne dagligt? 10? Hvilke typer vogne kom der til en typisk havnesilo?
ESSO modtager 3-4 tankvogne ad gangen da det er det som der er plads til på mit lille anlæg
Men hvor tit sker dette? Ville der komme mange tankvogne med forskelligt indhold på en gang til godsbanen (á la bloktog) eller ville der komme 2 vogne petrolium og 2 vogne diesel ad gangen? Hvad skete der egentlig med tankene på havnen: kom tankvognene med olie til havnen eller var det omvend: tankvognene hentede olie fra havnen? I sidstnævnte tilfælde: ville olien så komme med tankskib til havnen, hvor det ville blive pumpet over i havnetankene, hvorefter det ville blive kørt ud til videre distribution via godsbanen?
Trædistributionen volder en del problemer. Jeg ved at der kommer træ til Horsens havn fra både Finland og Sverige - sandsynligvis med skib? Hvad skal træet så bagefter - hvem er kunden? Måske man kunne forstille sig en dansk træproduktion hvor træet fældes i Danmark, fragtes med tog til havnen hvor det derefter udskibes? andre forslag? Som med de andre produkter ovenfor: hvor tit ville dette ske? Dagligt, 2 gange ugentligt?
Jeg mangler også lidt input til lastvognstrafikken på havnen (i epoke III som anlægget jo bygges i). Hvor ville DU anbringe nogle lastvogne for at skabe liv på banen? Der er ikke plads til lastvogne hos alle virksomheder, så jeg må prioriterer lidt...
Ja, jeg HAR læst om Jappe Bruk:
http://mjoelnerverk.hvissingenet.dk/jappe/jappebruk/bruk.html
... og har dette fine anlæg inkl. deres køreplan som kraftig inspirationskilde, så det link behøver du ikke sende
Tak fordi du gad læse så langt.
Alle input om hvordan DU ville styre køreplanen på "Industrihavn Nord" modtages med glæde - selv fra Moppe (undskyld Klaus...)
Jens
DC bane i dansk epoke III
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Savværker.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
JD
Indlæg: 712
Savværker.
Doh...Ja, selvfølgelig - dumt spørgsmål... Okay - jeg tager den selv herfra :-)Kunderne bliver savværker i store byer i jylland med megen togtrafik (Kolding, Århus og Ålborg).Tak for for din hjælp, Klaus
Jens
DC bane i dansk epoke III
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Denne artikel http://ing.dk/artikel/91284-klodens-kullagre-toemmes-langt-hurtigere-end... fortæller lidt om, hvor man graver og har gravet efter kul. Et par af landene er faktisk ikke så langt væk fra os selv.
Hvad din import af råtræ(stammer) angår, så kunne en facilitet som Junckers i Køge være et godt bud på en aftager.
Alternativt et "almindeligt" savværk med en køkkenelement eller møbelfabrik som aftager af halvfabrikata.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
kildemoes
Generaldirektør ved DKB
Indlæg: 434
Kul kan komme fra især Polen, sydAfrika, canada, svalbar, rusland, usa.
kui bruges på kraftværker, samt gasværker hvor du så har en produktion af Koks til bort kørelse.
Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes
DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I
DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc
DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404
litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H. http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Olien kan også være forsyning til skibe. De har jo et stort forbrug af både smøreolie og bunker-olie(brændstof).
Smøreolien kommer ofte i lastbiler, men man kunne sagtens forestille sig at det blev leveret i et par mindre tankvogne.
Bunkerolien vil være op til dig. Enten er der depot på havnen, eller også bliver det oftest leveret af et mindre bunker tankskib, direkte til modtagerskib.
Denne olie vil nok næppe komme med tog.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Kul blev indtil 60érne importeret fra England, senere Polen, Sydafrika og Australien.
I bogen om Mariagerbanen kan du læse om kulforsyningen til Randers der medførte store transporter på Mariagerbanen. Titankranen står endnu på havnen.
JD
Indlæg: 712
1000 tak for alle input og ikke mindst billederne - de er rigtig flotte og en stor hjælp.
Jeg går omgående i gang med at lave en køreplan samt en oversigt over kundegrundlaget.
Jens
DC bane i dansk epoke III
Karlo Roed
Indlæg: 129
2 ting.
Hvilken periode, og vil du bruge horsens havn som forbillede?
Karlo.
Roed
JD
Indlæg: 712
Hvad sker der med den koks som bliver produceret? Hvor bliver den transporteret hen - og hvordan?
Kommer den tilbage til havnen med tog til udskibning?
Jens
DC bane i dansk epoke III
Karlo Roed
Indlæg: 129
Koks var et spild produkt fra gasværkerne, og blev gerne aftaget fra lokale brændels handlere.
Karlo
Roed
JD
Indlæg: 712
Epoke III
Ja, jeg bruger havnen som inspiration, men ikke forstået sådan at jeg vil lave en 1:87 version af Horsenes Havn. Jeg tager de elementer jeg syntes er de mest spændende og undlader behændigt resten.
De elementer jeg finder interessante er :
- DAK (Dansk Andels Kulforretning) som var på havnen i den epoke.
- Esso som også var på havnen. Det kommer nok til af hedde DDPA.
- KFK (som jeg tror jeg med et snuptag omdøber til FAF da jeg ikke kan lide de lysegrønne KFK vogne...) som også har ligge på havnen -den hedder nu HK
- Trælastterminalen som stadig er på havnen
Jeg ivlle gerne have flere med,men du ved: pladsen...
Jens
DC bane i dansk epoke III
Karlo Roed
Indlæg: 129
Hej, Horsen er en østvendt havn, og som det jeg vil kalde en forsynings havn, altså varer ind i havnen, som så skulle væk, afhænnig af epoke, pr. bane eller lastv0gn.
Der bliver ikke megen brug for hvide vogne.
Karlo.
Roed
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Horsens by har en hjemmeside, kan ikke huske linket, men søg på google og du vil finde en mnasse billeder fra Horsens by og privatbanerne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
det behøves jo ikke at være større byer. Epoke III havde jo langt flere landstationer, hvor et evt savvæk kunne vælge at hente tømmer.
Jeg tror dog ikke at tømmerimporten dengang var så stor som den er i dag. Men du kan da altid lade dit tømmer køre op til Reiners savværk, det er jo placeret lige ved banen. Og så kan du endda lade det komme tilbage som enten brædder, eller stykgods/færdigvarer.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
JD
Indlæg: 712
>>>Nej at de formodentligt modtager olie via skib og afsender det i tankvogne.
Ok - det er klart.
>>>det behøves jo ikke at være større byer. Epoke III havde jo langt flere landstationer, hvor et evt savvæk kunne vælge at hente tømmer.
Jeg tror dog ikke at tømmerimporten dengang var så stor som den er i dag. Men du kan da altid lade dit tømmer køre op til Reiners savværk, det er jo placeret lige ved banen. Og så kan du endda lade det komme tilbage som enten brædder, eller stykgods/færdigvarer.
Rigtig sjov ide - jeg HAR allerede spurgt Reiner om det er OK med ham

Jens
DC bane i dansk epoke III
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Her er linket til Horsensbillederne:
http://www.horsens.varberg.dk/
PK
Frederikshavn
Indlæg: 40
Ud over de nævnte fragter, foregik der i 50 - 60érne en del eksport af landbrugsprodukter fra nogle af havnene i jylland (Århus og Aalborg).
Da jeg sejlede med eksportbådene på England, fragtede vi store mængder baconsider, smør, konserves øl og diverse stykgods. Meget af dette kom pr. jernbane og blev losset/omlastet direkte på kajen.
Det giver jo en god strøm af vogne, især hvide (køle) vogne.
Returgodset fra England var typisk biler, tæpper, klædesruller og diverse stykgods. Dette var før containerne rigtigt slog an.
Ang. de øvrige indlæg, så lå vi ofte sammen med polske kulbåde, men der kom også en del fra England.
Jernbanernes maskindepoter skal også have kul og olie.
PK
Dansk epoke III, 1955 - 1969. 2 spor DC.
JD
Indlæg: 712
Tak for linket - denne side er uvurderlig for os der bor i Horsens
Jens
DC bane i dansk epoke III
JD
Indlæg: 712
Super godt info med jernbanens maskindepoter - tak for det.
Også fint med de hvide kølevogne - så kan jeg også få brugt den
Jens
DC bane i dansk epoke III
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Vidst mest Esbjerg.
Slagteriet i Hammel eksporterede masser af kød til England. I mange år tjente banen penge på at køre vogne fra Hammel til Århus, men da DSB byggede den skæve bane og Hammelbanen blev forlænget til Thorsø, skulle godset nu den (kortere) vej, for at komme til Esbjerg. Dermed reduceredes banens inkomst på godstransport betragteligt.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jean
Indlæg: 93
Hej Mylle og i andre.
Prøv lige at kikke i bogen igen Mylle, Mariagerbanen var faktisk mere eller mindre anlagt som havnebane for VIBORG og blev blandt andet opretholdt som godsbane til VIBORG efter at persontrafikken var nedlagt mellem Fårup og Viborg.
Randers der imod har egen havn med havnebane, og havde derfor ikke brug for en udskibningshavn beliggende inde i en anden fjord ( Mariager).
Men ellers er bogen om Mariagerbanen god at få inspiration af specielt da havnen ikke er specielt stor men har spændene trafik med kul, tjære og olie.
Jean - Märklin fan.
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Ja selvfølgelig er det Viborg Sorry
kildemoes
Generaldirektør ved DKB
Indlæg: 434
gasværker hvor du så har en produktion af Koks til bort kørelse
glemte at Tjære også var et biprodukt ved by - gas produktion : så et par tjære vogne kan også bruges.
mange større gasværker have også selv en smal-spor bane .
Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes
DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I
DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc
DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404
litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H. http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be
JD
Indlæg: 712
Takker.
Jens
DC bane i dansk epoke III
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
hej
Og hvis der var et glasværk i nærheden ville det jo indebære en ikke lille mængde af sand og soda som kom med skib.
Tonny
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Nemlig!
Du tænker vist på Næstved havn (med Holmegårds glasværk). Dér var der også flere Titan kraner i spil
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk