Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Køreledning i tunnel/bjerg

er dette realistisk og kan det lade sig gøre?

jeg har nemlig en helix der fungerer som bjerg. Vil meget gerne have en strækning med køreledning. Men jeg kommer ikke undenom helix med tunnelindgange.

hmm blot en tanke, som jeg vil arbejde videre med.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
er dette realistisk og kan det lade sig gøre?

Ja, hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

"moppe" skrev:
Ja, hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre?Klaus

Giv nu manden lidt konstruktiv hjælp, det der svar kan han jo ikke bruge til noget.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"Thrane" skrev:
er dette realistisk og kan det lade sig gøre? Det skulle vel ikke være et problem at etablere køreledning i en helix, hvis der på forhånd er taget højde for plads til masterne mellem de forskellige lag/etager.Jeg tror bare, at du skal se at komme igang med planlægning og byggeri.

Det skulle vel ikke være et problem at etablere køreledning i en helix, hvis der på forhånd er taget højde for plads til masterne mellem de forskellige lag/etager.

Jeg tror bare, at du skal se at komme igang med planlægning og byggeri.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Hej alle:

og Hej Claus, tak for hjælpen, jeg vil gå i gang med det same;)

Jeg har bare aldrig set det i praksis igennem en bjergportal.

ps. kan man få "startsæt" inden for køreledninger?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

http://tinyurl.com/6xqdao9

- er vist det, du efterspørger?

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Giv nu manden lidt konstruktiv hjælp, det der svar kan han jo ikke bruge til noget.

Jeg svarede på mandens spørgsmål. Jeg kan jo ikke sidde her og gætte mig til, hvad det er han han har brug for, så må han uddybe lidt mere.

Har du svaret på spørgsmålet?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Willie Garvin" skrev:
http://tinyurl.com/6xqdao9- er vist det, du efterspørger?

Nej, nej, nej, det er alt for dyrt.

Det rigtige produkt til den rigtige pris hedder Hobbex. Se udvalget her: http://www.hobbex.de/

De sælger ikke direkte men hos tyske forhandlere kan man ofte finde deres produkter på tilbud, f.eks. det startset som der blev spurgt efter: http://www.modelleisenbahn-haertner.de/HOBBEX-Oberleitung/Oberleitung-St...

Og inden Thrane spørger (og det ved jeg han vil); nej, der er ingen forhandlere i Danmark.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Hej alle som har svaret.

Nu jeg lidt klogere.

Jeg ved ikke helt men skal der tilkøbes ekstra moduler til min Ecos for at kunne bruge det?

Like 0 kan lide
Top

Picture

BlackThorne

Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd

Skødstrup

Indlæg: 134

PB  Hjemmeside

Det kommer vel an på, om du vil bruge køreledningen til forsyning, eller lade den køre som 'pynt'.

Hvis du i forvejen kører DCC med din ecos, kan jeg ikke lige regne ud, hvordan man skal kunne bruge køreledningen som forsyning.

Det ville kræve at du kunne køre med to boostere med 'fælles stel'. Sådan som jeg har læst om DCC booster er dette ikke muligt. Altså hænger dine køreledninger til pynt og bliver ikke brugt.

Alternativt skal du vælge kun at køre med eltraktion på denne strækning. Så kan du lade dine lokomotiver trække den ene fase fra boosteren igennem begge skinner og den anden fra køreledningen. Ulempen ved dette er at du får problemer med at køre med damp og diesel. Smile

I begge tilfælde er din Ecos lidt ligeglad med dit valg.

__________________

Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler Smile
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"BlackThorne" skrev:
Det kommer vel an på, om du vil bruge køreledningen til forsyning, eller lade den køre som 'pynt'. Hvis du i forvejen kører DCC med din ecos, kan jeg ikke lige regne ud, hvordan man skal kunne bruge køreledningen som forsyning.Det ville kræve at du kunne køre med to boostere med 'fælles stel'. Sådan som jeg har læst om DCC booster er dette ikke muligt. Altså hænger dine køreledninger til pynt og bliver ikke brugt.Alternativt skal du vælge kun at køre med eltraktion på denne strækning. Så kan du lade dine lokomotiver trække den ene fase fra boosteren igennem begge skinner og den anden fra køreledningen. Ulempen ved dette er at du får problemer med at køre med damp og diesel. :)I begge tilfælde er din Ecos lidt ligeglad med dit valg.

Ja men kunne f.eks. lave det som "pynt" i starten, og på sigt arbejde på at tilslutte det.

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 522

PB

Hej !

Når jeg læser det oprindelige indlæg, så forstår jeg det som om, hvilken køreledning man bruger i tunneler. Nu er jeg slet ikke ekspert, men mener at have set 2 forskellige løsninger:

1: Hvis man får strøm fra luftledningen, så kan man vælge at bruge noget kobbertråd sat op på en liste over toget. Der er jo ingen grund til at bruge dyr "autentisk" luftledning, hvor det ikke kan ses.

2: Bruger man ikke luftledningen til at give strøm, så lav en overgang (og hav rigeligt med frihøjde) så pantografen bare står i den fri luft - og bliver presset ned når den kommer ud af tunnelen igen.

Mht. 1 ved jeg at der ligger en video et eller andet sted på nettet fra Hamburg (MiWuLa), hvor man ser en kamerafahrt, hvor man ser deres luftledning i en tunnel, men jeg kunne ikke lige finde den.

Mvh

Flemming

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.318

PB

Hej

Spørgsmålet er vel først og fremmest, om køretråden bliver synlig i din helix.

Hvis den ikke gør, behøver du da ikke at anvende master og dyr flot køretråd i din helix. Da du har "loft" det meste af vejen rundt, kan du så anvende det til fastgørelse af din køretråd, og den kunne så fint bestå af en f. eks. en nysølvtråd loddet fast på nogle skruer eller lignende, der er fastgjort i "loftet"

Det vil ikke være særlig dyrt at lave. Så kan du bruge sparepengene til at lave det flot i det synlige.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.810

PB

Og hvis man kører digitalt, er køretråden jo kun til pynt, hvorfor den helt kan undværes i det skjulte som fkm skriver i sit punkt 2.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Spørgsmålet er vel først og fremmest, om køretråden bliver synlig i din helix.Hvis den ikke gør, behøver du da ikke at anvende master og dyr flot køretråd i din helix. Da du har "loft" det meste af vejen rundt, kan du så anvende det til fastgørelse af din køretråd, og den kunne så fint bestå af en f. eks. en nysølvtråd loddet fast på nogle skruer eller lignende, der er fastgjort i "loftet"Det vil ikke være særlig dyrt at lave. Så kan du bruge sparepengene til at lave det flot i det synlige.Gert

Det er rigtigt, men spørgsmålet er om det overhovedet er besværet værd. Et sæt med tunneltråd og master (over 2 meter strækning) koster ca. 100.- kr. fra Hobbex. Så er man sikker på det passer sammen med ens normale (synlige) anlæg og har ikke besværet med overgange.

Jeg gad i hvert fald ikke lave det selv for at spare de få kroner.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"bl" skrev:
Og hvis man kører digitalt, er køretråden jo kun til pynt, hvorfor den helt kan undværes i det skjulte som fkm skriver i sit punkt 2.

Dvs luftledningerne er for analoge kørere?

Findes der en bog/hæfte der fortæller mere uddybende og luftledninger, master og tilbehør, det er til hjælp for at kunne sætte det rigtige sammen og bestille.

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Dvs luftledningerne er for analoge kørere?
Nej, luftledninger har kun [u]driftsmæssig[/u] betydning for analog kørsel.Men for modeljernbanefolk har det stor betydning for den korrekte udforming af et anlæg (lige som alt andet landskabsmateriel). Du havde vel ikke forestillet dig at lade dine EA og EG fise afsted med strømaftagerne pegende lige op i himlen? Det er der du har begrundelsen for at anvende overledning.
"Thrane" skrev:
Findes der en bog/hæfte der fortæller mere uddybende og luftledninger, master og tilbehør, det er til hjælp for at kunne sætte det rigtige sammen og bestille.

Hvis du kiggede på de links jeg gav dig tidligere så ville du se at Hobbex vedlægger en lille bog med deres sæt. Den forklarer hvordan delene kombineres.

Om der findes et værk der beskriver hvordan det ser ud i 1:1 ved jeg ikke.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"tybalt" skrev:
"Thrane" skrev:
Dvs luftledningerne er for analoge kørere?
Nej, luftledninger har kun [u]driftsmæssig[/u] betydning for analog kørsel.Men for modeljernbanefolk har det stor betydning for den korrekte udforming af et anlæg (lige som alt andet landskabsmateriel). Du havde vel ikke forestillet dig at lade dine EA og EG fise afsted med strømaftagerne pegende lige op i himlen? Det er der du har begrundelsen for at anvende overledning.
"Thrane" skrev:
Findes der en bog/hæfte der fortæller mere uddybende og luftledninger, master og tilbehør, det er til hjælp for at kunne sætte det rigtige sammen og bestille.
Hvis du kiggede på de links jeg gav dig tidligere så ville du se at Hobbex vedlægger en lille bog med deres sæt. Den forklarer hvordan delene kombineres.Om der findes et værk der beskriver hvordan det ser ud i 1:1 ved jeg ikke.

Netop så godt der stod et lille æfte i baggrunden. Jeg vil helt klart vælge Hobbex. Det ser godt ud.

Så må jeg bare i gang med et startsæt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.318

PB

Hej!

Hvis ikke du skal bruge køreledningen til at forsyne lokomotivet med spænding, men kun sikre at strømaftageren ikke støder mod noget og ødelægges i din helix, så kan du i princippet bruge næsten hvilken som helst metaltråd.

Da der kan være mange meter i en helix, ville jeg selv vælge "gør det selv metoden", da den stort set "koster gratis" og ikke kan ses.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"Gert Frikke" skrev:
Hej!Hvis ikke du skal bruge køreledningen til at forsyne lokomotivet med spænding, men kun sikre at strømaftageren ikke støder mod noget og ødelægges i din helix, så kan du i princippet bruge næsten hvilken som helst metaltråd. Da der kan være mange meter i en helix, ville jeg selv vælge "gør det selv metoden", da den stort set "koster gratis" og ikke kan ses.Gert

Det er det jeg ikke ved om jeg skal. Kan vist ikke lade sig gøre med Ecos'en så vidt jeg forstår på andre. og så er det ikke digitalt. Vil selvfølgelig helst have strøm i når jeg kører med el-lokomotiver.

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 982

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Det er det jeg ikke ved om jeg skal. Kan vist ikke lade sig gøre med Ecos'en så vidt jeg forstår på andre. og så er det ikke digitalt. Vil selvfølgelig helst have strøm i når jeg kører med el-lokomotiver.

Huh¿?

Der er vist en eller anden forvirring paa vej.

Du kan sagtens bruge koereledningen til at stroemfoede digitale lokomotiver med stroemaftagere.

Men det er overhovedet ikke noedvendigt, da du i saa fald skal holde to stroem-systemer ved lige, istedet for kun eet; skinnerne.

I "gamle dage" -eller ved analoge anlaeg, har luftledningen den fordel at man kan styre to tog uafhaengigt af hinanden, paa en nem maade, ved at stroemfoede det ene fra skinnerne og det andet fra luften.

Det er overhovedet ikke noedvendigt med digitale tog, hvor man allerede kan koere adskillige tog uafhaengigt af hinanden alene fra skinnerne.

Luftledningen er derfor idag naermest "kun" til dekoration, og kan spares vaek i anlaeggets skjulte dele, hvor der saa kun skal bruges boejler og guider til at beskytte stroemaftagerne.

Da luftledning er uhyre foelsomt -og somsagt giver esktra installationsarbejde hvis den skal vaere funktionel- er det en fordel IKKE at bruge den.

Men det kan sagtens lade sig goere hvis du vil. Baade med ECOS eller et hvilket somhelst andet system!!!

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
Vil selvfølgelig helst have strøm i når jeg kører med el-lokomotiver.

Nej, det vil du ikke.

Af flere årsager:

1. Det er ikke alle lokomotiver der har forbindelse til strømaftageren.

2. Ved at bruge strømaftageren som den ene pol, skal du bruge et hjulsæt som den anden. Lad os sige det er højre hjulsæt du bruger, hvad sker der så, når du vender lokomotivet om - ja, så virker det ikke længere

3. Luftledninger er noget hysterisk lort der skal vedligeholdes ofte. Har du lyst til det inde i et bjerg?

Din digitalstation skal ikke hverken udvides eller forbindes til noget specielt. Den har brug for 2 "ledninger" der fører frem til dekoderen. Om du gør det gennem skinner, punktkontakter, overledning eller noget helt tredje er den fuldstændigt ligeglad med.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

hej alle og tak for svar.

jeg har besluttet at lave det som "dummy" dvs. kun til pynt. Så slipper jeg også for at trække kabler inde i helix osv.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.