Det spørgsmål kan du faktisk selv svare på; hvordan ser det ud, når dine passagervogne holder ved perron? Er der en fornuftig niveauforskel mellem trinbrædt og perronoverflade?
Umiddelbart er det nærliggende at svare ja på dit spørgsmål. Men hvis de perroner du anvender, i forvejen er lidt for høje, kan korken være med til at udligne forskellen lidt.
Men parker et par vogne ved perron, og se, hvordan det egentlig ser ud.
Det spørgsmål kan du faktisk selv svare på; hvordan ser det ud, når dine passagervogne holder ved perron?
Det kan være svært, for i de fleste tilfælde ser det forkert ud selvom perronhøjden laves korrekt. Det skyldes at NEM overdriver afstanden fra spormidte til perronkant.
Det skyldes igen at bredden af materiellet i undervognsområdet overdrives, dels fordi den målrigtige bredde er svær at overholde der, men også fordi der er lagt ekstra tillæg til fordi modellens sidebevægelser er større end de prototypiske. Endelig er tillæggene pga. modellens udsving i kurver meget større end de prototypiske pga. modelbanens meget små kurveradier.
Perronafstande og største perronhøjde efter NEM kan ses af
Et eksempel i skala N ved ret spor NEM 102 B3=25 mm, dvs. 12,5 mm fra spormidte til perronkant, det samme fritrumsprofil ved prototypen 1750/160=10,9 mm. Altså endnu værre end i skala H0. Jeg havde sidste år en diskussion med Lars fra skala-n.dk som spurgte om dette.
Det spørgsmål kan du faktisk selv svare på; hvordan ser det ud, når dine passagervogne holder ved perron?
Det kan være svært, for i de fleste tilfælde ser det forkert ud selvom perronhøjden laves korrekt. Det skyldes at NEM overdriver afstanden fra spormidte til perronkant.Det skyldes igen at bredden af materiellet i undervognsområdet overdrives, dels fordi den målrigtige bredde er svær at overholde der, men også fordi der er lagt ekstra tillæg til fordi modellens sidebevægelser er større end de prototypiske. Endelig er tillæggene pga. modellens udsving i kurver meget større end de prototypiske pga. modelbanens meget små kurveradier.Perronafstande og største perronhøjde efter NEM kan ses afhttp://www.morop.org/de/normes/nem102_d.pdfhttp://www.morop.org/de/normes/nem103_d.pdfEt eksempel i skala H0 ved ret spor hvor NEM 102 angiver B3=42 mm, dvs. afstand fra spormidte til perronkant på 21 mm. Iht. fritrumsprofilerne efter http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/profil/fritrumsprofiler_1995.pdf er den samme afstand 1750 mm, dvs. 1750/87=20,1 mm.Et eksempel i skala N ved ret spor NEM 102 B3=25 mm, dvs. 12,5 mm fra spormidte til perronkant, det samme fritrumsprofil ved prototypen 1750/160=10,9 mm. Altså endnu værre end i skala H0. Jeg havde sidste år en diskussion med Lars fra skala-n.dk som spurgte om dette.
nå men ok.
jeg kan altid lægge 4 mm under perronerne.
sporafstandene er gode nok.
0 kan lide
Skrevet af erikolsen1954 Torsdag d. 17/2/2011 - 8:25
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Det spørgsmål kan du faktisk selv svare på; hvordan ser det ud, når dine passagervogne holder ved perron? Er der en fornuftig niveauforskel mellem trinbrædt og perronoverflade?
Umiddelbart er det nærliggende at svare ja på dit spørgsmål. Men hvis de perroner du anvender, i forvejen er lidt for høje, kan korken være med til at udligne forskellen lidt.
Men parker et par vogne ved perron, og se, hvordan det egentlig ser ud.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Det kan være svært, for i de fleste tilfælde ser det forkert ud selvom perronhøjden laves korrekt. Det skyldes at NEM overdriver afstanden fra spormidte til perronkant.
Det skyldes igen at bredden af materiellet i undervognsområdet overdrives, dels fordi den målrigtige bredde er svær at overholde der, men også fordi der er lagt ekstra tillæg til fordi modellens sidebevægelser er større end de prototypiske. Endelig er tillæggene pga. modellens udsving i kurver meget større end de prototypiske pga. modelbanens meget små kurveradier.
Perronafstande og største perronhøjde efter NEM kan ses af
http://www.morop.org/de/normes/nem102_d.pdf
http://www.morop.org/de/normes/nem103_d.pdf
Et eksempel i skala H0 ved ret spor hvor NEM 102 angiver B3=42 mm, dvs. afstand fra spormidte til perronkant på 21 mm. Iht. fritrumsprofilerne efter http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/profil/fritrumsprofiler_1995.pdf er den samme afstand 1750 mm, dvs. 1750/87=20,1 mm.
Et eksempel i skala N ved ret spor NEM 102 B3=25 mm, dvs. 12,5 mm fra spormidte til perronkant, det samme fritrumsprofil ved prototypen 1750/160=10,9 mm. Altså endnu værre end i skala H0. Jeg havde sidste år en diskussion med Lars fra skala-n.dk som spurgte om dette.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Thrane
Indlæg: 995
nå men ok.
jeg kan altid lægge 4 mm under perronerne.
sporafstandene er gode nok.
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Min kommentar havde intet med sporafstande at gøre.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Thrane
Indlæg: 995
Det var også blot en konstatering.
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Du kan bare måle dig frem.
Hvis du kører dansk så er perronhøjden i H0 6,3 mm over sporoverkant (bortset fra S-tog hvor den er 10,5 mm).
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -