Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Køb af booster

Det virker som om der skal mere "power" på mit byggeri for der er problemer på visse dele hvor enten lyden eller relæer ikke vil trække

Som I kan se nederst er H0 / AC / Digital / K skinner med CS1 / 60212 som styrebox

Jeg har nu været hos 2 forretninger og spurgt på følgende:

Findes der en booster, der både kan virke på CS1, og hvis man en dag skifter til CS2 / 60214 eller en Ecos

I den første var han 100% sikker på, at hvis jeg købte en booster ( Märklin ) til CS1 ville boosteren ikke kun bruges hverken til CS2 eller Ecos ( eller CS1 med Esu opdatering ),

Så forslaget var:

1 / Køb booster til CS1 som ikke kan bruges fremad

2 / Køb en ny CS2 / 60214 + booster 60173

3 / Ecos med deres booster sæt ( inkl.. trafo )

4 / Opdater CS1 + Esu booster sæt

I forretning 2 blev jeg anbefalet en booster fra Uhlenbrock / Power 4 med 3,5 amp, og den skulle bruges til alle 4 muligheder, som nævnt ovenover

De 3,5 amp er vel ikke for meget - de 0,5 amp kan vel ikke vælte læsset ??

Kan et forkert valg skade ??

Der er stor forskel på hvad de forskellige løsninger vil koste med Power 4 som den billigste ( da jeg enten skal bruge 2 eller 3 boosters ), og med Power 4 kan jeg blot starte med en og se om den kan bruges på CS1 og så prøve på CS2 & Ecos eller hva' der skulle komme

Det kan jeg ikke selv overskue, så jeg håber at der er råd at hente fra Sporskiftet !!!!

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Det er generelt sikrest med flere mindre boostere frem for een kæmpe stor. Den store kan lave en masse brandsår på hjul og skinner ved kortslutninger.

Det var måske ikke lige et direkte svar på dine spørgsmål, men du spurgte om de 0,5A kan vælte læsset - det må på en måde relatere til det jeg har skrevet her.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Hvis du har en CS1 på nuværende og overvejer at opgradere med ESU's firmware til den (dvs. til en "CS1 reloaded", som den hedder) eller skifte til ECoS (uanset om det er den gamle eller den nye), kan ESU' "ECoSBoost" anbefales, da den er designet til at fungere med netop disse centralenheder. Tilmed kan den "snakke" med dine loks vha. "Mfx" (kræver muligvis en opdatering af boosteren) hvis du har brug for det. Denne yder 4 Ampere. Desuden er denne booster indrettet, så hvis du trykker nødstop på CS1 træder denne funktion også i kraft din booster; og hvis der skulle ske en kortslutning eller overbelastning slår den selv nødstoppet til. Sidst, men ikke mindst, skulle være i stand til at vise strømforbruget i sit område/segment af anlægget.

ECoS 1 og 2 samt CS1 kan desuden sagtens bruge andre boostere, vistnok både dem til motorola og til dcc, her må man dog så give afkald på mulighed for mfx.

Hvis du påtænker at skifte til CS2 på et senere tidspunkt, ved jeg ikke hvilke denne kan anvende, det må du forhøre dig om.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

hvis det kun er nogle dele af dit anlæg der mangler strøm kan det jo tyde på at der bare er dårlig forbindelse.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Der er ca 125 - 150 meter skinner.

Der er ca. 20 lokomotiver / der er eller skal være et vis antal personvone med lys, så det kan vel regnes på et stykke papir, at det ikke hænger sammen

Jeg har også prøvet kun at have en af kredsene med strøm, og så går det meget bedre.

Men det har naturligvis været indover, at der kunne være et par ledninger, der skal spændes endnu en gang

Der er ca. for hver 2 meter strømtilførsel fra 2 x 1,5 ledninger. Der er også 13 bremsemodul på de forskellige blokke, som kan forstyrre og æde strøm

Dog er al strøm til sporskifter og signal + deres lys fra separate trafo'er

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

BlackThorne

Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd

Skødstrup

Indlæg: 134

PB  Hjemmeside

Det var da noget af et anlæg Smile

Nu kører jeg ikke selv AC, så kunne godt tænke mig at spørge, lidt off topic, hvad er forskellen på de forskellige Märklin protokoller?

Jeg har hørt om Motorola, MM, M4? og Mfx.

Så vidt jeg lige kan forstå, så er Mfx den med mulighed for tilbagemelding, hvor lok's selv 'melder sig til' på centralen, med de fordele og ulemper der nu er. Er Mfx en overbygning af en af de andre?

Hvilke af protokollerne kan CS1 overhovedet køre?

__________________

Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler Smile
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"BlackThorne" skrev:
Det var da noget af et anlæg :)Nu kører jeg ikke selv AC, så kunne godt tænke mig at spørge, lidt off topic, hvad er forskellen på de forskellige Märklin protokoller?Jeg har hørt om Motorola, MM, M4? og Mfx.Så vidt jeg lige kan forstå, så er Mfx den med mulighed for tilbagemelding, hvor lok's selv 'melder sig til' på centralen, med de fordele og ulemper der nu er. Er Mfx en overbygning af en af de andre?Hvilke af protokollerne kan CS1 overhovedet køre?

M4 er en Mfx med et andet navn, fordi at Maerklin har rettighederne til Mfx-navnet, men deres patent på Mfx er vist blevet frigivet eller ihvert lempet.

Mfx er en overbygning til den nyeste udgave af Motorola, også kendt som MM (såvidt jeg har forstået, vil ikke afvise at jeg tager fejl).

Mfx er ganske rigtigt Motorola med tilbagemelding fra loks/togsæt (og vistnok også f.eks. sporskifte- og signal-dekodere). I dcc har man også en lignende funktion, kendt som RailCom (og oprindeligt BiDi).

CS1 kan, ifølge undertegnedes viden, "kun" køre Motorola (både "ny" og "gammel"), og benytte sig af Mfx.

Men hvis man har behov for mere, kan man for ca. 1.000 kr (hvis ikke jeg husker forkert) opgradere med ESU's "CS reloaded"-pakke, hvorefter den kan køre de samme formater som ECoS, dvs. udover de oprindelig formater (se ovenfor) også dcc, Selectrix, og vistnok LGB's lidt specielle format, og sidst men ikke mindst får den samtidig RailCom funktionaliteten indbygget. Som en yderligere bonus, bliver denne udgave af CS1 (eller rettere sagt dens firm-ware) løbende videreudviklet sammen med de to ECoS'er (som den rent hardware-mæssigt har rimelig stor lighed med; CS var groft sagt en "prototype" på ECoS), med dels rettelser af fejl, dels forskellige nye funktioner; ligesom at man som ejer af et ESU-produkt (gælder vist dem alle sammen) har gratis adgang til førnævnte opdateringer samt et forum hvor både andre brugere og ESU's egne medarbejdere sidder klar til at hjælpe, de skulle efter sigende være hurtigt end tele-supporten.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Black Thorne skriver - Det var noget af et anlæg

Du har ret: Det er ved at tage livet af mig fra tid til anden og alt er kun 2 år gammel

mr-data:

Hvis man køber opatering af CS1 fra Esu for ca. 1000 / 1200 kr står Du med en Ecos og det betyder, at CS1 ikke kan bruges som slave med CS2 - Hvis Du vælger en CS2 til omkring 4500 kr, så kan Du vælge mellem at sælge CS1 til omkring 1700,- dkr og så bruge mobilstationer som slaver, eller beholde CS1 og sælge mobilerne, hvis Du kan finde en køber. Hvis man skifter til opdateringen og senere køber en Ecos, burde CS1 kunne bruges som slave

Som skrevet 2 år gammelt så i princippet udfaset ......

Jeg prøver, om den Uhlenbrock ikke kan bruges

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"bygger01" skrev:
Black Thorne skriver - Det var noget af et anlægDu har ret: Det er ved at tage livet af mig fra tid til anden og alt er kun 2 år gammelmr-data: Hvis man køber opatering af CS1 fra Esu for ca. 1000 / 1200 kr står Du med en Ecos og det betyder, at CS1 ikke kan bruges som slave med CS2 - Hvis Du vælger en CS2 til omkring 4500 kr, så kan Du vælge mellem at sælge CS1 til omkring 1700,- dkr og så bruge mobilstationer som slaver, eller beholde CS1 og sælge mobilerne, hvis Du kan finde en køber. Hvis man skifter til opdateringen og senere køber en Ecos, burde CS1 kunne bruges som slave

Så vidt jeg ved, har det aldrig været meningen at CS1 skulle kunne anvendes som slave til CS2, da disse dels kører forskellige systembusser, dels at begge er centralenheder som der ALDRIG bør være to af på et anlæg. Derfor kan man heller ikke bruge CS1 som slave til ECoS, kun erstatning herfor. Om så Mobile Station (her efter blot MS) kan anvendes med CS2, evt. med en adapter, aner jeg ikke.

De eneste enheder som kan være slave-styringer for ECoS/CS1 reloaded er ESU's egen "Navigator" og MS. Årsagen hertil er, at begge disse enheder er primitive central-enheder, beregnet på begyndere som ikke nødvendigvis har behov for den "store forkromede løsning" i første omgang. Og for så at brugeren ikke skal føle sig nødsaget til at skrotte sin begynderløsning, som sikkert ikke fejler noget, er den så udstyret med en port og programmering som gør, at når den tilsluttes til "storebror" (f.eks. ECoS), træder dens strømforsyning ind i rollen som booster for storebror og kontrolleren som en ekstra hånd kontrol, som man kan være flere personer om at køre togene, eller så man ved store anlæg kan styre over overvåge f.eks. rangering ved en lokal station langt fra central-enhedens placering.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Lige en rettelse til min forrige post:

CS1 KAN bruges som slave til CS2, kræver blot et kabel/adapter (Connect 60212 - 60121) og en terminal (60125), og vha. andre kabler kan også gamle 6021 bruges som slave (samme terminal som, kabel 6021-60128) og MS kan også bruges som slave. I øvrigt ser det udtil, at førnævnte terminal kun er nødvendig til flere slaver (altså i stil med ESU's ECoSLink terminal). Som det, efter min mening, mest overraskende er at selv en ekstra CS2 kan bruges som slave (med sportilslutning, altså en avanceret ekstra controller og booster i et) med kabel 60123.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Jeg mener også at CS1 kan bruges som slave i forbindelse med Ecos, men det er en detalje.

Mit spørgsmål går mere på boosteren:

Den ene forhandler siger man skal vælge side ( CS1, CS2 eller Ecos ) og så passe boosteren til efter det. Den anden siger - køb en Uhlenbrock ( også billigst ) - den kan bruges til det hele

Er der nogen, der har indsigt / mening om dette ??

Frikke advarer om for høj strømstyrke ( hold dig til 3 amp ), men kan det ikke klares med en mindre trafo, hvis man skal undgå de 3,5 amp !!

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Det der en dårlig ide med en for lille trafo. Max strøm er bestemt af strømbegrænseren i boosteren, så en større tarfo hjælper ikke. For lille en trafo vil kunne forårsage, at boosteren ikke virker ordentligt - eller brænder trafo'en af.

Tingene skal passe sammen. Og altid een trafo til hver booster.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"bygger01" skrev:
Jeg mener også at CS1 kan bruges som slave i forbindelse med Ecos, men det er en detalje.
CS1 kan ikke bruges som slave til ECoS, medmindre man bruger den såkaldte ECoSsniffer-port som er beregnet på ældre styringer (IB, 6021, Roco's "Maus" osv.). Årsagen hertil ligger i systemarkitekturen, hvor såvel CS1 og ECoS er bergnet på at være eneste central-enhed på anlægget; hvor CS2 tydeligvis er målrettet til større anlæg (navnlig i klubber, vil jeg gætte på), hvor man af en-eller-anden grund fik behov for flere af disse avancerede styringer. Men iøvrigt, så jeg vil ikke afvise at det før eller siden at bruge flere ECoS'ere/CS1'ere på samme anlæg, det er vist kun et spørgsmål om at det bliver efterspurgt af forbrugerne og at man (for CS1 og ECoS: ESU) vælger at frigive en firmware med denne funktionalitet (i øvrigt skulle det ikke undre mig om nogen privatpersoner allerede sidder og roder med dette, begge enheder (i lighed med CS2) er i realiteten en til-formålet-designet computer, som ved disse kører en skræddersyet udgave af linux). Rent hardware-mæssigt burde der ikke være nogen forhindringer for at muliggøre dette.I øvrigt, så undskyld for at være kommet så "langt ud på et sidespor" som tilfældet er.
"bygger01" skrev:
Mit spørgsmål går mere på boosteren:Den ene forhandler siger man skal vælge side ( CS1, CS2 eller Ecos ) og så passe boosteren til efter det. Den anden siger - køb en Uhlenbrock ( også billigst ) - den kan bruges til det heleEr der nogen, der har indsigt / mening om dette ??Frikke advarer om for høj strømstyrke ( hold dig til 3 amp ), men kan det ikke klares med en mindre trafo, hvis man skal undgå de 3,5 amp !!

Hvis du primært har fokus på pris, så gå efter Uhl. (uhlenbrock), hvis ellers den understøtter de formater du har brug for. Hvis du derimod hellere vil fokusere at flest mulige af central-enhedens funktioner stadig kan bruges i de segmenter som forsynes af din booster, bør du som forhandler 1 foreslog vælge din kommende strying/central-enhed og vælge boosteren efter det.

Hvad strømstyrke og trafo angår, så regner man som oftest med at 4 Ampere er ansvarligt til Ho og mindre skalaer, men så aboslut ikke højere. Enhver central-enhed eller booster leveres med egen trafo, hvis ikke der blot er angivet nogle krav så man selv kan vælge sin trafo. Her vil jeg på det kraftigste råde til bruge den originale trafo hvis en sådan fulgte med, og ellers så kigge meget grundigt på kravene til en "løs" trafo. Disse krav omfatter gerne strømtype (AC el. DC), spænding (angives i volt, f.eks. 16 volt), maksimal og minimal strømstyrke/effekt (angives enten i VA, Ampere eller i Watt); og disse krav bør du af sikkerhedsmæssige årsager holde dig til. Har ført hørt om (dog ikke i forbindelse med modeltog) om at man havde brugt en universal-trafo med færre Ampere's effekt end anbefalet, dette resulterede i at den (trafoen) blev overophedet og brød i brand da det tilsluttede udstyr forsøgte at trække mere strøm end trafoen kunne klare. Og ganske vist vil trafoer oftest være udstyret med sikringer for at undgå ovenstående (ligesom at man selv kan sætte en på), men hvorfor tage chancen?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

mr-data / Du skriver om mistede mfx fordele

Har du en ide om, hvad det kan være / vil mon de indlæste ikon for de forskellige lyde forsvinde. De kommer jo automatik ind når loko'et har været på indlæsning's sporet ???

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"bygger01" skrev:
mr-data / Du skriver om mistede mfx fordele Har du en ide om, hvad det kan være / vil mon de indlæste ikon for de forskellige lyde forsvinde. De kommer jo automatik ind når loko'et har været på indlæsning's sporet ???

Når jeg skrev "mistede Mfx-fordele" mener jeg alle fordelene som helhed. Årsagen er, at ved Mfx "snakker" lok-dekoder og central-enhed sammen via de samme kabler som bruges til at levere strøm og ordrer/kommandoer til dekoderen. Så korrekt, ikoner med mere vil sandsynligvis forsvinde.

Mfx fungerer groft sagt sådan:

1. Du tænder din central-enhed (eks. CS1) og sætter dit lok på sporet.

2. Central-enheden sender med jævne mellemrum forespørgsler ud på sporet om hvilke loks der er der.

3. Dit lok, som du satte på før, opfanger forespørgslen og sender svar retur med lokomotivets produktnummer (hvis det er et Maerklin, ellers info om funktioner og hvilke taster de findes på).

4. Central-enheden modtager dit loks svar og søger i sin indbyggede databases oversigt over produktnumre. Hvis det findes bliver kørepulten på skærmen åbnet og viser hvilke funktion lok'et har og vha. ikoner hvilken funktionstast de ligger på. Hvis det ikke findes vises enten en fejl eller samme info som før, dog bare baseret på hvad dekoderen har "fortalt" central-enheden.

5. Når dit lok så kører, udveksles der regelmæssigt informationer, bl.a. kan nogle loks melde tilbage om sin reelle hastighed (hvor det med andre/ældre systemer blot var et gæt, baseret på det valgte hastighedstrin), hvilke funktioner der er tændt eller slukket, osv.

Lige en afsluttede bemærkning: Jeg er IKKE selv Maerklin-kører, endsige ekspert i nogle digital-systemer (eller rettere formater), ovenstående er blot baseret på min forståelse af systemet. Det kan derfor godt anbefales at google efter "mfx", hvis du ønsker flere (og sikkert mere præcise) informationer.

Derfor skal en booster til Mfx understøtte Mfx-formatet, da retursignalerne fra dekoderen ellers ikke sendes tilbage til central-enheden. Derfor skal man ved køb af booster huske at kontrollere om den understøtter Mfx, såfremt man alstå ønsker at bruge denne funktionalitet. Og lige umiddelbart er den eneste booster med denne understøttelse ECoSBoost (som kan anvendes med CS1 og ECoS), dette kan dog kræve man opdatere dens firmware; og så selvfølgelig Maerklin's egne boostere (hvis altså de har nogen i deres program, har ikke lige kunnet finde dem på deres hjemmeside.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Så er man nede

Fulgte rådet fra forhandler 2.

Har fået sat en Uhlenbrock Power 4 booster på den ene adskilte kreds sammen med tilsvarende trafo fra Uhlenbrock( 70 VA, som er overkanten hvad I kloge siger, da det giver 3,5 amp ).

Fået tændt for Centralstationen CS1 og så gik det hele i rødt .....

Jeg er nu træt

Og går til ro

Lukker mine øjne to

Tager den lidt med ro

og med min bedste børnetro

"Håber på solskin i morgen"

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

"bygger01" skrev:
Så er man nedeHar fået sat en Uhlenbrock Power 4 booster på den ene adskilte kreds sammen med tilsvarende trafo fra Uhlenbrock( 70 VA, som er overkanten hvad I kloge siger, da det giver 3,5 amp ).Fået tændt for Centralstationen CS1 og så gik det hele i rødt ....."

Har du husket at sætte de 4 kontakter ?

1+2 bestemmer hvilken indgang der bruges, 3 er DCC bremsegenerator og 4 er Railcom.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Hvis jeg skal være ærlig, kigger jeg nu, medens jeg er på arbejde, for at se om der var et input. Det er noget, som jeg prædiker om at man ikke må, men med modeljernbane er det osse noget andet ..........

Jeg har ikke fattet, at disse kontakter skulle bruges, så det bliver spændende at komme hjem og prøve .....

Tak på forhånd

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

O.V. havde ret - der skulle skubbes på kontakt 2, så den kom til "at bestemme"

Så forsvandt de røde lygter .............

På med et lokomotiv og alt fungere med undtagelse at man ikke kan køre fra CS1 området til den nye booster kreds uden en korsslutning

Så der er kun at bruge en slæbesko løfter ( et stykke pap / plast ), men det kræver en vis hastighed, ellers hænger loko'et på det strømfrie område

Der findes "visse" folk, der skriver om Märklins spændetrøje, og det begynder jeg nu at forstå.

Måske skulle jeg lave en skoløfter af noget fast ledning, der stikker op mellem de 2 kredse. Jeg har lavet nogle holdere af plast med en pinolskrue, så det kan finindstilles, men det sker i morgen

Men der er hul igennem ..................

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"bygger01" skrev:
O.V. havde ret - der skulle skubbes på kontakt 2, så den kom til "at bestemme"Så forsvandt de røde lygter .............På med et lokomotiv og alt fungere med undtagelse at man ikke kan køre fra CS1 området til den nye booster kreds uden en korsslutningSå der er kun at bruge en slæbesko løfter ( et stykke pap / plast ), men det kræver en vis hastighed, ellers hænger loko'et på det strømfrie områdeDer findes "visse" folk, der skriver om Märklins spændetrøje, og det begynder jeg nu at forstå.Måske skulle jeg lave en skoløfter af noget fast ledning, der stikker op mellem de 2 kredse. Jeg har lavet nogle holdere af plast med en pinolskrue, så det kan finindstilles, men det sker i morgenMen der er hul igennem ..................

Du skal uden problemer kunne køre fra det ene booster-område til det andet uden kortslutning og uden slæbesko-løfter.

Jeg tror du har fået samlet ledningerne forkert. Smid en tegning op her på siden og lad os se din strømføring.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bygger01" skrev:
På med et lokomotiv og alt fungere med undtagelse at man ikke kan køre fra CS1 området til den nye booster kreds uden en korsslutning

Prøv at byt de 2 ledere ud til sporet fra Uhlenbrock'en.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Nu har jeg læst Moppes anbefaling og byttet de 2 ledninger fra boosteren til skinnerne og så kører loko'et lige igennem - det virker nu

Men der er nu byttet rundt på rød & brun - for skrive det simpelt - det er mærketligt

Er der en logisk forklaring på det og den må / og er ikke at ledningerne er trukket forkert .............

"Martindahl" / jeg slap for tegningen

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bygger01" skrev:
Er der en logisk forklaring på det og den må / og er ikke at ledningerne er trukket forkert .............

Uhlenbrocken også bygget til balanceret DCC og ikke kun MM formatets kun ene aktive pol. Det kan også være at du har fået byttet om på lederne mellem CS og booster, det giver samme resultat.

Men hæng dig ikke i kabelfarverne.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"bygger01" skrev:
Nu har jeg læst Moppes anbefaling og byttet de 2 ledninger fra boosteren til skinnerne og så kører loko'et lige igennem - det virker nuMen der er nu byttet rundt på rød & brun - for skrive det simpelt - det er mærketligtEr der en logisk forklaring på det og den må / og er ikke at ledningerne er trukket forkert ............."Martindahl" / jeg slap for tegningen

Thi hi - moppe kan bare det der ... Cool

Hvis jeg ikke husker helt galt kan du vende 240V stikket og den skulle være god igen med rette farvesammensætning.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Den med at vende netstikket holder kun i analog drift.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Prøv evt. at se de første 2 billeder i denne tråd: http://www.sporskiftet.dk/node/1243

Per.

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Hej!Den med at vende netstikket holder kun i analog drift.Gert

Ok, så blev jeg det klogere ...

Jeg skal booste min bane og havde gjort mange overvejelser omkring dette emne. Case closed.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"bygger01" skrev:
Nu har jeg læst Moppes anbefaling og byttet de 2 ledninger fra boosteren til skinnerne og så kører loko'et lige igennem - det virker nuMen der er nu byttet rundt på rød & brun - for skrive det simpelt - det er mærketligtEr der en logisk forklaring på det og den må / og er ikke at ledningerne er trukket forkert ............."Martindahl" / jeg slap for tegningen

Mit bedste mth. til kabelfarverne er mit bedste bud, at du har fået sat +-pol/fase til f.eks. rød på din central-enhed, men til blå på din booster; dette er så vidt jeg ved set før. Men heldigvis har ledningsfarverne ingen betydning for deres egenskaberne, blot (kan) det blive mere besværligt at fejlsøge når man ikke konsekvent har benyttet samme kabelfarve til samme pol/funktion.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.