Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

Jeg ved for lidt

Hej..

jeg er som tidligere nævnt, ved at digitalisere et mindre komplet anlæg..

i den sammenhæng får vi nogle skillelinjer mellem de enkelte boostere..

Systemet er Roco digitalforstærker 10764, booster 10765, og den røde multimusgeneration...

vi har derfor valgt at lade en booster levere strøm til en station og en strækningsdel mod næste station, derefter igen en booster til denne station og efterfølgende strækningsdel...

her kommer opgaven.... når et tog forlader en station, og kører ud på en strækningsdel, vil vi gerne have lavet et fuld stop, lige inden overgang til den næste station, så vi kan sikre os, at toget ikke fortsætter direkte ind i næste station med hvad det nu kan føre til af ulykker.. samtidig vil vi evt gerne have et indkørselssignal, som selvfølgelig er rød vedholdt, og ved indkørselbliver kortvarigt grønt..

dette er en opsætning, som jeg tror vil virke, men jeg hører gerne både om forslag til at løse dette problem, og forslag, hvor der måske skal sadles om, og laves på en helt anden måde..

Mvh Steen Mogensen

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Så længe du kun har én digital-central (dvs. din forstærker hvis jeg husker Roco's system rigtigt), skulle det ikke udgøre nogen større udfordring.

Det du skal bruge her, er en bremsegenerator eller en signal-dekoder med en sådan indbygget. Husk at tjekke om dine dekodere understøtter det format bremsegeneratoren bruger, der findes nogle forskellige.

Hvad selve anlægget angår, skal du alt afhængigt af den bremsegenerator du vælger have lavet en eller flere sektioner som er elektrisk isolerede fra hinanden. Hvis jeg husker rigtigt, vil et typisk scenarie omfatter et lille stykke hvor generatoren opdager at der kommer et tog, dernæst et stykke af passende længde (ca. samme længde som de største tog du vil køre med) hvor generatoren enten udsender sit eget signal til toget om at standse, eller hvis signalet er grøn bare din central's kommandoer videre; hvad den iøvrigt også gør hvis toget har været standset for rødt og signalet skifter.

Prøv at google efter ordet "bremsegenerator", så skulle der gerne komme materiale til flere timers læsning.

Håber du kan bruge ovenstående til noget, ellers må nogle af de andre brugere prøve at hjælpe dig.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

tak for hjælpen.. jeg har i mellemtiden tjekket roco signal og bremsemoduler, og jeg skal liiige samle de løse ender... men det er rart at få at vide, der nu bliver stillet krav til dekoderne, da vi endnu ikke har besluttet noget konkret om disse...

ser frem til flere gode råd...

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Godt at høre du kunne bruge det jeg fandt.

Jeg har kigget lidt videre på Roco's bremsegenerator (10779), og kan se at den arbejder med det der kaldes "omvendt polaritet". Meget forenklet sagt betyder det, at når et lok skal have ordre til at standse, bytter generatoren ganske enkelt rundt på + og - , eller måske rettere fase og nul. Hvis så ellers dekoderen understøtter denne bremse-kommando, vil lok'et begynde at bremse ned jvf. dekoderens programmerede bremselængde mm.

Hvilke dekodere som understøtter dette er jeg ikke helt sikker på, men formentlig gør Roco's egne dekodere, ligesom at hvis jeg tolker f.eks. ESU's infor korrekt, understøtter de seneste generationer af LokPilot og LokSound også denne kommando. Om f.eks. Uhlenbrock understøtter det i deres dekodere, er jeg ikke sikker på, men det vil jeg tro da de generelt ser ud til at ville give deres kunder mest mulig frihed til at vælge.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"mr-data" skrev:
Godt at høre du kunne bruge det jeg fandt.Jeg har kigget lidt videre på Roco's bremsegenerator (10779), og kan se at den arbejder med det der kaldes "omvendt polaritet". Meget forenklet sagt betyder det, at når et lok skal have ordre til at standse, bytter generatoren ganske enkelt rundt på + og - , eller måske rettere fase og nul. Hvis så ellers dekoderen understøtter denne bremse-kommando, vil lok'et begynde at bremse ned jvf. dekoderens programmerede bremselængde mm. Hvilke dekodere som understøtter dette er jeg ikke helt sikker på, men formentlig gør Roco's egne dekodere, ligesom at hvis jeg tolker f.eks. ESU's infor korrekt, understøtter de seneste generationer af LokPilot og LokSound også denne kommando. Om f.eks. Uhlenbrock understøtter det i deres dekodere, er jeg ikke sikker på, men det vil jeg tro da de generelt ser ud til at ville give deres kunder mest mulig frihed til at vælge.

her der en oversigt der viser de forskellilge bremssystemer

http://www.digital-bahn.de/info_kompo/bremssysteme.htm

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Møtrik" skrev:
her der en oversigt der viser de forskellilge bremssystemerhttp://www.digital-bahn.de/info_kompo/bremssysteme.htm

Tak for linket, det var ganske interessant læsning. I øvrigt jeg så se, at jeg tog fejl, den Roco-bremsegenerator jeg omtalte før bremser ikke med omvendt polaritet men med "Intelligenter DCC Bremsgenerator (Datenstrom-Manipulation)", dvs. den går ind og ændrer hastigsheds-ordren i digital-signalet til "stands" men sender den derudover uændret videre. Ganske smart system, og tilsyneladende understøttet af alle DCC-dekodere.

Jeg kan i øvrigt kun se en ulempe ved ovennævnte bremsegenerator (altså den fra Roco), nemlig at man så åbenbart er bundet til Roco's eget system. Men det ser så også ud til, at der findes andre producenter, som kan levere en som f.ek. understøtter LocoNet eller kan modtage digital-signalet via det gammeldags system med 2 ledninger.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

ta for jeres konstruktive indslag... jeg er nu bare mere forvirret end før...

jeg laver nu en anden problemstilling..:

vi har mere end 4 boostere tilkoblet, og derfor anbefaler Roco en bremsegenerator...

vil den kunne udføre opgaven, og kan den udføre opgaven på mere end en srækningsdel, samt hvordan skal det skematisk opstilles med spordelene...? synes ikke at kunne finde detaljerede tegninger over bremsen, men masser over booster-kombinationer og brug...

Mvh Steen

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"tøf tøf" skrev:
ta for jeres konstruktive indslag... jeg er nu bare mere forvirret end før...jeg laver nu en anden problemstilling..:vi har mere end 4 boostere tilkoblet, og derfor anbefaler Roco en bremsegenerator...vil den kunne udføre opgaven, og kan den udføre opgaven på mere end en srækningsdel, samt hvordan skal det skematisk opstilles med spordelene...? synes ikke at kunne finde detaljerede tegninger over bremsen, men masser over booster-kombinationer og brug...Mvh Steen

At du er forvirret forstår jeg godt, og Roco's tegninger i deres manualer gør kun forvirringen en lille smule mindre.

Men jeg skal forsøge at give dig en forklaring:

Først og fremmest: Så vidt jeg tolker Roco's informationer, kan hver bremsegenerator (artikel/vare-nr. 10779) kun bruges til EN bremsestrækning.

Dernæst: Kernen i et system med et signal og en bremsestrækning, er Roco's signalmodul (artikel/vare-nr. 10777), hvor alle ledninger til og fra sporet tilsluttes. Bremsegeneratoren kobles dernæst til denne, dertil ser det ud til at signalmodulet har en indgang.

På selve sporet skal du lave 1 elektrisk isoleret stykke spor, der skal være dit længste togs + en given bremselængde (som jeg ikke kan se hvor stor er) lang. Hernæst følger du diagrammet i denne http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/PDFs/10777_Signalmodul.pdf pdf-fil, nærmere bestemt "abbildung 5" (på side 6). Vær opmærksom på, at teksten på dette diagram/tegning er noget utydelig, men hvis/når du sidder signalmodulet og holder det ligesom det er vist på tegningen, burde det være til at følge ledningsføringen, da de enkelte terminaler kan ses rimelig tydeligt.

Håber at ovenstående er til at forstå, ellers ved jeg ærligt talt ikke hvordan jeg ellers skal forklare dig det.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

Jeg læser det som om at bremse generatoren kan forsyne flere afsnit

citat:

In den Signalabschnitten, die der Bremsgenerator versorgt,

werden wegen der Veränderung der Fahrbefehle für die Loks, andere Daten übertragen

als in den übrigen Abschnitten. Eine leitende Verbindung dieser Abschnitte mit unterschiedlichen Daten hätte einen Kurzschluß zur Folge, der einen Verstärker oder Booster

zerstören könnte!

Citat slut

Signalabschnitten er flertal og dermed kan den forsyne flere afsnit i følge teksten.

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"mr-data" skrev:
"tøf tøf" skrev:
ta for jeres konstruktive indslag... jeg er nu bare mere forvirret end før...jeg laver nu en anden problemstilling..:vi har mere end 4 boostere tilkoblet, og derfor anbefaler Roco en bremsegenerator...vil den kunne udføre opgaven, og kan den udføre opgaven på mere end en srækningsdel, samt hvordan skal det skematisk opstilles med spordelene...? synes ikke at kunne finde detaljerede tegninger over bremsen, men masser over booster-kombinationer og brug...Mvh Steen
At du er forvirret forstår jeg godt, og Roco's tegninger i deres manualer gør kun forvirringen en lille smule mindre.Men jeg skal forsøge at give dig en forklaring:Først og fremmest: Så vidt jeg tolker Roco's informationer, kan hver bremsegenerator (artikel/vare-nr. 10779) kun bruges til EN bremsestrækning.Dernæst: Kernen i et system med et signal og en bremsestrækning, er Roco's signalmodul (artikel/vare-nr. 10777), hvor alle ledninger til og fra sporet tilsluttes. Bremsegeneratoren kobles dernæst til denne, dertil ser det ud til at signalmodulet har en indgang.På selve sporet skal du lave 1 elektrisk isoleret stykke spor, der skal være dit længste togs + en given bremselængde (som jeg ikke kan se hvor stor er) lang. Hernæst følger du diagrammet i denne http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/PDFs/10777_Signalmodul.pdf pdf-fil, nærmere bestemt "abbildung 5" (på side 6). Vær opmærksom på, at teksten på dette diagram/tegning er noget utydelig, men hvis/når du sidder signalmodulet og holder det ligesom det er vist på tegningen, burde det være til at følge ledningsføringen, da de enkelte terminaler kan ses rimelig tydeligt.Håber at ovenstående er til at forstå, ellers ved jeg ærligt talt ikke hvordan jeg ellers skal forklare dig det.

Jeg læser det som om at bremse generatoren kan forsyne flere afsnit

citat:

In den Signalabschnitten, die der Bremsgenerator versorgt,

werden wegen der Veränderung der Fahrbefehle für die Loks, andere Daten übertragen

als in den übrigen Abschnitten. Eine leitende Verbindung dieser Abschnitte mit unterschiedlichen Daten hätte einen Kurzschluß zur Folge, der einen Verstärker oder Booster

zerstören könnte!

Citat slut

Signalabschnitten er flertal og dermed kan den forsyne flere afsnit i følge teksten.

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.