Vi må straks få tråden på sporet igen.
Er der mon nogen der allerede nu skulle have fået fat på de nye IKT-/IKG-vogne fra Hobbytrade, som Gert skrev om før jul?
IKG´erne var der iflg. Jernbanen.dk 43 stykker af. Mere almindelige var IKT-vognene med 101 vogne. Der er i øvrigt også diverse billeder af vognene derinde.
Det er i hvert fald en savnet vogntype, og mon ikke der falder mere fra samme skuffe henad vejen?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
tog-tosse
Indlæg: 86
Hej Claus
De skulle da gerne være i butikkerne nu, jeg har da købt hos kystbanen før jul.
Mvh.
Leif
lekru
Indlæg: 100
Har ikke set dem live endnu, men forventer, at få dem indefor døren i denne uge.
Det kræver dog, at jeg bevæger mig ud i kulden..... Brrrrr og godt nytår til jer alle.
Dansk epoke III.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Jeg købte et trevognssæt den 23/12 - de er dejlige, og de mange tagdetaljer giver også en skøn afveksling, når man sådan ser det hele lidt fra oven...
MVH
Lars
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det lyder som om at man meget snart skal forbi stamforretningen på Strandvejen
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Billeder, billeder....
Bjarne
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 165
Her er et par stykker af IKT 24571
Førstehånds indtrykket er meget flot og tilfredsstillende omend ventilatorerne på taget er meget "plastiske" i udseendet. Men det kan jo nemt afhjælpes med lidt patina.
Hilsen S
[/img]
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Tak skal du have!
Bjarne
Voller
Indlæg: 169
Her er lidt flere billeder, hvis det skulle have interesse.
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Flotte, flotte vogne! Tak for billederne!
Bjarne
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Har lige hentet et sæt af hver hos Lekbo. Fatastisk flotte vogne.
Håber HT leverer ventilatorene som "reservedele" på et tidspunkt.
Mvh
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er jo flotte billeder af en særdeles nydelig model. Helt sikkert et oplivende element i et godstog.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
UTJ
Indlæg: 438
Det er helt sikkert noget af det bedre HT har frembragt. Jeg er glad for at den hvide farve er brækket (måske inspiration fra andre?) over i det beige, så de ikke ser så syntetiske ud.
Pufferne kunne godt være lidt mere præcise i samlingen. Tagrundingen har fået "en anelse for meget", dvs radius er en smule for lille. Endelig er hjørnemærkerne ikke i samme kvalitet som resten af vognen, da det hvide er trykt ovenpå det sorte ("det gør man altså bare ikke....."). Træbeklædningen er væsentligt bedre med mindre plankeværkspræg, men det er tydeligt at korrektionen ikke er nået helt til gavlen med skruebremsen. Af en eller anden grund er fjederen over akselkassen stadig med smallere fjederblade, jo tættere på akselkassen - det behøver man altså heller ikke.
Jeg har ikke målt på vognen, men mon ikke den overholder diverse hovedmål. Og den ligner godt. Derfor må det jo være en af de bedste udgivelser i år og den vil passe fint ind i et godstog med diverse danske godsvogne.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
IKT og IKG vognene ligner hinanden, men der er nogle små forskelle. IKG vognene har rester efter det tidligere bremsetøj på undervognen (fagfolk kender sikkert den rigtige betegnelse) men disse ikke findes på IKT-vognen. På de billeder jeg har set, ser det ud til at at begge undervogne er ens. Men kan denne detalje ordens ved at afmontere "det overflødige" evt ved at klipse det af?
Se forskelle på de to vogntyper her:
http://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1941&litra=IKG
http://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1941&litra=IKT
Svend
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Ikg har rester af vacuumbremseanlægget, hvor bremsebukken stadig bruges til skruebremsen. Vognen har trykluftledning.
Ikt er blevet ombygget med trykluftbremser og har fået fjernet bremsebukken.
Forskellen afspejles også af hjørnemærkerne.
Bjarne
UTJ
Indlæg: 438
Da IKG-vognene blev ombygget (altså opstod som IKG) havde de G-trykluftbremse. de hjørnemærker som HT har givet deres IKG er nærmest epoke 4, da trykluftbremsen først blev fjernet omkring 1964/67. Måske har de stirret sig blind på Guldbæks billeder fra slutningen af 1960'erne, lige inden vognene forsvandt. IKG/T blev nemlig ikke omnummereret i 1965 men kørte videre indtil udrangeringen med det gamle litra og nummer.
Det er lidt ærgeligt.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
[/quote]
Da IKG-vognene blev ombygget (altså opstod som IKG) havde de G-trykluftbremse. de hjørnemærker som HT har givet deres IKG er nærmest epoke 4, da trykluftbremsen først blev fjernet omkring 1964/67. Måske har de stirret sig blind på Guldbæks billeder fra slutningen af 1960'erne, lige inden vognene forsvandt. IKG/T blev nemlig ikke omnummereret i 1965 men kørte videre indtil udrangeringen med det gamle litra og nummer.
Det er lidt ærgeligt.[/quote]
Hej UTJ.
Er du ikke lidt hurtig ude med riven?. Jeg ser ingen fejl ved hjørnemærkning når jeg sammenholder billederne i denne tråd med billeder af samme vogne på jernbanen.dk.
Det forholder sig vel ikke sådan at du har stirret dig blind på billedet i HT kataloget af Ikg 24663 og troet at alle vogne i den serie ville få de viste hjørnemærker.
Godt Nytår og Venlig hilsen!
Peter Madsen
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
UTJ
Indlæg: 438
Jeg er både hurtig og ude med riven. Billederne på Jernbanen.dk er netop Guldbæks og viser vognene i deres sidste år - og det er kedeligt at de har hjørnemærker som i de sidste år. For dermed er de kun korrekte i perioden 1964/67 og derefter. Fra ombygningen til IKG og frem til midt 1960'erne havde vognene trykluftbremse og det er jo netop denne periode mange er forelsket i. Derfor.
Som jeg også skriver er vognene ganske fine, bortset fra tagrundingen, som er blevet "for rund". Selve undervognen er vellykket og bremsebukken på IKG'en er fin. Derfor er det også ganske ærgeligt at hjørnerne ikke er som ca. 1955-1965. Og derfor skriver jeg at IKG'en egentlig fremstår som en epoke 4 model.
Der er et ganske godt billede i "Strejftog , Banebøger 1990" af netop en IKG med trykluftbremse, sådan som hjørnemærkerne burde være på modellen.
Sådan blot til almindelig oplysning så fjernede DSB trykluftbremsen fra mange ældre vogne i 1960'erne, hvis vognene enten stop foran snarlig udrangering eller fordi bremseanlægget var forældet og ombygning ikke kunne svare sig. IA-vognene kom ud for den samme tur (IA-vognene er de hvide med 4,7 m akselafstand) og kørte i de sidste år rundt uden trykluftbremse. Men også for IA-vognene er det nærmest en epoke 4 ting og vognene blev muligvis omlitreret til Hk/gkm inden trykluften forsvandt.
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
[/quote]
Jeg er både hurtig og ude med riven. Billederne på Jernbanen.dk er netop Guldbæks og viser vognene i deres sidste år - og det er kedeligt at de har hjørnemærker som i de sidste år. For dermed er de kun korrekte i perioden 1964/67 og derefter. Fra ombygningen til IKG og frem til midt 1960'erne havde vognene trykluftbremse og det er jo netop denne periode mange er forelsket i. Derfor.
Som jeg også skriver er vognene ganske fine, bortset fra tagrundingen, som er blevet "for rund". Selve undervognen er vellykket og bremsebukken på IKG'en er fin. Derfor er det også ganske ærgeligt at hjørnerne ikke er som ca. 1955-1965. Og derfor skriver jeg at IKG'en egentlig fremstår som en epoke 4 model.
Der er et ganske godt billede i "Strejftog , Banebøger 1990" af netop en IKG med trykluftbremse, sådan som hjørnemærkerne burde være på modellen.
Sådan blot til almindelig oplysning så fjernede DSB trykluftbremsen fra mange ældre vogne i 1960'erne, hvis vognene enten stop foran snarlig udrangering eller fordi bremseanlægget var forældet og ombygning ikke kunne svare sig. IA-vognene kom ud for den samme tur (IA-vognene er de hvide med 4,7 m akselafstand) og kørte i de sidste år rundt uden trykluftbremse. Men også for IA-vognene er det nærmest en epoke 4 ting og vognene blev muligvis omlitreret til Hk/gkm inden trykluften forsvandt.[/quote]
Hej.
Beklager at jeg blander mig. De der kører i perioden ca. 1955 – 1965 med Ikg må jo så montere andre hjørnemærker som viser 2 hvide firkanter.
Venlig Hilsen og Godt Nytår!
Peter Madsen
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Så fik jeg fat på et IKT-sæt (fordi der var flest af dem). Det er nogen meget flotte og lækre vogne, uanset de småtterier der er. I stedet for de sædvanlige rød-brunlige vogne, vil de være et meget oplivende moment i et tog.
Jeg tror faktisk at de hurtigt vil blive udsolgt, fordi vi ikke har været vant til at have den slags vogne.
Valgte også en Albani-vogn i stedet for den fra Stjernen. Er Albanivognen i øvrigt mere korrekt end vognen fra Stjernen er?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
MY1104
Indlæg: 112
Vedrørende Stjerne vognen er nogle af farverne ikke helt korrekt, men hvilke er jeg ikke helt sikker på lige nu. Men der kommer meget snart en anmeldelse af vognen.
Med jernbane hilsen
Anders
I morgen er i dag historie.
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Jeg kan love dig for, at farverne på "Stjerne vognen" er helt rigtig.
Mvh.
Carl
MY1104
Indlæg: 112
Det har også været mit indtryk at farverne på "stjerne vognen" er korrekte, men har også hørt fra en selvbygger at nogle af farverne ikke er helt korrekte og han har farvefotos som jeg dog ikke har set. Men når anmeldelsen kommer vil der jo nok blive lidt skriverier og farverne. Uanset hvad der er rigtigt er jeg personligt glad for mit eksemplar. Gad egentlig godt smage et produkt fra pågældende bryggeri.
Med jernbane hilsen
Anders
I morgen er i dag historie.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det er vognkassen der ikke er helt korrekt. Påskrifterne ser fine ud.
På Arbejdermuseet i København - eller rettere værtshuset i kælderen - kan man nyde øl som bærer etiket fra Stjernen. hvor øllet er brygget og om det smager som en pilsner fra dengang, ved jeg ikke noget om. Men det smager da lidt .... af øl.
Se også evp´s hjemmeside http://evp.dk/index.php?page=dsb-zb-99681
Svend
UTJ
Indlæg: 438
Ja, i og med at Stjernen-vognen ikke er en forhenværende IB-vogn. Det er Albani-vognen og med de nye modifikationer er det blevet et bedre påtryk end i de tidligere oplag.
pemni
Indlæg: 7
Når jeg kigger i Peter Abel og Bjørn Schultz's hæfte om IK vognene og ser på billederne af IKG vogneKG vogn godt kan være korrekt mht. hjørne mærkerne men de mangler bremsebukene idet at alle billederne i hæftet viser bremse bukke og det mener jeg også billederne af IKG på jernbanen.dk gør. Jeg råder desværre ikke over IKG vognene men måske HobbyTrade's egne bremsebukke fra Q vogene kan sættes på IKG vognene så det bliver korrekt?
UTJ
Indlæg: 438
IKT fik nyt bremsetøj i forbindelse med moderniseringen til IKT, deraf ingen bremsebuk.
IKG var omdannet fra nyere årgange og var født med ekvilibreret bremsetøj, der dog havde en bremsebuk, men ikke synlige træk- og trykstænger som på f.eks. QGR-vognene.
IKG havde oprindelig trykluftbremse, men denne blev pillet af fra 1965 og frem. Derfor er HT's hjørnemærker på IKG model 1965 og senere.
Jeg tror ikke du helt kan regne med det gamle IK-hæfte. Det ville være oplagt at samle noget sammen om IK-vognene, men det må lige vente til andre presserende sager er overstået