Hvorfor smider man ofte tømmeret i floden som vist på billedet herunder?
Det må da være nemmere at rulle dem direkte ind i savværket?
Mon det skyldes at man ønsker at frigive togvognene til nye opgaver?
Flot modul i øvrigt
__________________
Jens
DC bane i dansk epoke III
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Det er for at undgå at træet tørrer ud og revner.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
JD
Indlæg: 712
Hmm - men der findes da masser af savværker der ikke ligger langs floder??
Jens
DC bane i dansk epoke III
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Og der bruger man masser af vand i sprinkleranlæg.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Der overrisler man træet.
En interessant lille historie:
Efter stormen Gudrun i 2005 var store skovområder i Sydsverige raseret. I løbet af 6 timer blev 250 millioner træer blæst omkuld.
Det var en nært forestående økonomisk katastrofe for skovbrugene. For at redde skovindustrien inddrog den svenske stat den militære flyveplads Byholma ved sydspidsen af søen Bolmen ved Ljungby. Her opmagasineres ca. 2 % af træet i 10 rækker af tømmer, 14 meter højt og 2 km langt.
Siden har Byholma været et kæmpestort tømmerlager med overrisling af tømmeret, så det ikke tørrer ud. Det blev ligefrem et udflugtsmål med helikopterrundture over området.
Jeg har fundet et par links med billeder her:
http://www.panoramio.com/photo/4856658
http://www.flickr.com/photos/bjare/2423553000/in/photostream/
http://www.langaryd.nu/byholma/index.html
Mine forældre har sommerhus ved Bolmen - og det var fedt som stor knægt at sove i telt på en af øerne i nærheden ... og vågne til lyden af Saab Viggen fly.
Byholma indgik i den gamle svenske koldkrigsstrategi om at flyvepladser var alt for lette mål. Derfor er mange lande og motorveje i Sverige anlagt som skjulte flyvepladser. Saab Viggen var specielt designet til formålet og mindede på mange punkter om et fly til hangarskibsbrug ... korte starte for fuld tryk og superkorte landinger.
Ideen var at flyvepladserne blev afløst af et vogntog med brændstof, kontrol"tårn" og våben. Disse vogntog skulle køre rundt i landet, lukke en vejstrækning og lave en flyveplads. Når et fly tog afsted, så vidste piloten ikke hvor han skulle lande igen. Han ville få en retning opgivet, når han skulle lande ... men ikke mere. Når han nærmede sig den stump vej, han skulle lande på, ville han få et visuelt signal. Når de nye forsyninger var på flyene ville de lette og vogntoget ville pakke sammen og drage videre til et andet sted.
Så kommer du engang til Byholma, så bemærk hvordan vejene er lagt i meget lige stræk, har taxibaner og optankningsfaciliteter skjult i skovgrænsen. Når man kommer nær flyvepladsen kan man se skjulte tankanlæg og radarinstallationer.
Her kan ses en opvisning af hvor lidt plads, der skal til:
http://www.youtube.com/watch?v=Fye_2AipFTA
Og her en reklamefilm, der viser det hele ... dog med en Saab Gripen ... efterfølgeren til Viggen:
http://www.youtube.com/watch?v=QJQKCUjcslM&NR=1
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Winther
snefnug tæller
Indlæg: 73
Hej
man vander træet når temperaturen er over 7 grader celcius, for at undgå at træet bilver angrebet af borebiller som er så flinke at de gnaver en masse gange i træet, og så kan det ikke bruges til tømmer,de gnaver kun i let fugtigt træ.
Men også for at det ikke skal udtøre.
Mvh
Bent
Winther også om sommeren