Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

Hvor små bør ens tilbagemeldings "bidder" være?

Hej,

Jeg har nu fået sat gang i mit byggeprojekt, og skal snart til at lave noget wireing til tilbagemeldingsmodulerne.

Jeg har tænkt mig at anlæget skal styres vha. wintrack (og en CS).

Så er spørgsmålet: Hvor lange eller korte tilbagemeldingssegmenter skal man lave?

Jeg planlægger at hvert segment foran en station skal deles i mindst 3 (så der kan standses pænt fra begge retninger.)

Resten er jeg noget i tvivl om. På den ene side, kunne man sagtens lave en hel strækning mellem to stationer i en bid, men er der nogle gode grunde til evt. at dele dem i flere bidder?

2009-f-1

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Nu er det godt nok ikke en station, men en opstilling jeg netop har været inde og lave resten af tilbagemeldingspunkterne på.

Har valgt løsningen med to tilbagemeldingspunkter til hvert spor. Dels et til hele sporet og dels et til der hvor lokomotivet skal holde, da lokomotivet altid kommer til at holde det samme sted. Så dels vil jeg kunne komme til at se at hele sporet er besat og bruge tilbagemelderen til at stoppe lokomotivet i lokomotivenden.

Når det kommer så vidt, så skulle det hele gerne kunne vises på digitalstationens sporlayout der er i farver (det er en Commander).

Til det stykke hvor lokomotivet skal holde, skal længden i hvert fald være 25-30 cm. Og husk også at tage hensyn til om slæbeskoen sidder foran eller bagved lokomotivet, hvis du har valgt at isolere midterlederen. Der kan også blive noget med styrevognstog.

Hobbytrades MT´er jeg har brugt til at teste med om isoleringerne virker som de skal, stopper med det samme. Märklins N-maskine stopper også med det samme, selv om den har indbygget bremseforsinkelse ligesom MT´eren. Spørgsmålet er naturligvis her om de fortsætter med det når S88-tilbagemelderne bliver indbygget. Men ellers kan man altid gå ind og ændre i CV-værdierne, hvilket også er en forholdsvis smal sag med en moderne digitalstation.

I øvrigt skal man være om sig med midterlederisoleringer til K-skinner, har jeg fundet ud af. Der skal ikke meget til før det ikke fungerer. Men når det så virker, så kører det også bare, det virker meget driftssikkert. Det er nok lidt nemmere at lave med C-skinner Laughing out loud

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

Hej,

Det fik jeg ikke lige nævnt, men banen er bygget med märklin C-skinner. (som den opmærksommme læser også kan se af sporplanen Smile

Mht. til tilbagemeldingen, så bruger jeg tricket med at isolere den ene skinne, så det bliver en melding på om sporet er besat. Mht. midterleder isolering, så tror jeg ikke det bliver aktuelt, med mindre jeg skal have nogle signaler og bremsemoduler på. (Det er pt. ikke med i beregningen)

Men spørgsmålet er stadigt om der er nogen god grund til at lave mere end en tilbagemelding på strækningerne mellem stationen?

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

""Krokodil"" skrev:
Men spørgsmålet er stadigt om der er nogen god grund til at lave mere end en tilbagemelding på strækningerne mellem stationen?
Det kommer an på om du vil have muligheden for at sende mere end et tog ud på en strækning, inden det første er kommet frem til stationen.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hejsa!

Afstanden mellem tilbagemeldingsounkterne kan variere meget - det afhænger helt af, hvad du vil bruge tilbagemeldingerne til.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

"Krokodil"

Indlæg: 173

PB

Hej,

Ja, det er så det jeg ikke helt kan gennemskue. - Løber man ind i problemer med at wintrack kan finde på at sende to tog ud på samme strækning (modsat retning) hvis man har flere sektioner?

Altså så tog 1 kører fra station 1 mod station 2 og tog to kører fra station 2 mod station 1?

Som jeg kan se det, så kan den problematik ikke opstå, hvis der kun er 1 tilbagebeldingssegment i mellem stationerne. Er det korrekt?

Og så til sidst, hvad er mulighederne (ud over at have to tog i hælene på hinanden på samme strækning) ved at have flere tilbagemeldinger på samme strækning?

Lad hører om der er noget jeg har misforstået helt og aldeles Smile

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjørn

Indlæg: 62

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Har valgt løsningen med to tilbagemeldingspunkter til hvert spor. Dels et til hele sporet og dels et til der hvor lokomotivet skal holde, da lokomotivet altid kommer til at holde det samme sted. Så dels vil jeg kunne komme til at se at hele sporet er besat og bruge tilbagemelderen til at stoppe lokomotivet i lokomotivenden. MvhClaus

Hej Claus

Kan du lige beskrive din løsning ("papudgaven") med de to tilbagemeldingspunkter. Jeg skal netop igang med at tilslutte s88/VS 5217 til den første af mine skyggebanegårde.

På forhånd tak

__________________

Bjørn

3-skinne C  (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Bjørn" skrev:
Hej ClausKan du lige beskrive din løsning ("papudgaven") med de to tilbagemeldingspunkter. Jeg skal netop igang med at tilslutte s88/VS 5217 til den første af mine skyggebanegårde.På forhånd tak

Hej,

jeg skal lige prøve. Først skal du gøre klart om du vil bruge den ene skinnestreng eller kort og godt midterlederen til tilbagemeldingspunkterne.

På min skyggebanegård har jeg efter overvejelse valgt midterlederen. Det skal man så tage hensyn til mht. slæbeskoens placering og styrevognstog. Her kommer mine styrevognstog til at holde på nogle stikspor og det bliver her løsningen med den ene skinnesstreng som tilbagemeldingspunkt(er).

Rocos MA-lyntog som mange af os har, har dog slæbesko i begge ender af stammen.

Desuden kommer mine tog altid til at køre ind i fra den samme retning på opstillingssporenev, efter at hele toget er vendt. Dvs. så er det nok med tre midterlederisoleringer. En i hver ende af opstillingssporet og en ekstra der hvor lokomotivet skal holde (og husk som sagt at tage hensyn til slæbeskoen). Omkring 30 cm mellem de to isoleringer i lokomotivenden skulle kunne gøre det.

Denne måde har jeg lige lagt isoleringer ind på. Husk at teste sporet inden det bliver sat endeligt fast. Dette har jeg gjort ved at teste at et lokomotiv standser som det skal når det når en isolering (venter lidt endnu med tilbagemelderne).

Håber dette her kan bruges Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjørn

Indlæg: 62

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
"Bjørn" skrev:
Hej ClausKan du lige beskrive din løsning ("papudgaven") med de to tilbagemeldingspunkter. Jeg skal netop igang med at tilslutte s88/VS 5217 til den første af mine skyggebanegårde.På forhånd tak
Hej,jeg skal lige prøve. Først skal du gøre klart om du vil bruge den ene skinnestreng eller kort og godt midterlederen til tilbagemeldingspunkterne.På min skyggebanegård har jeg efter overvejelse valgt midterlederen. Det skal man så tage hensyn til mht. slæbeskoens placering og styrevognstog. Her kommer mine styrevognstog til at holde på nogle stikspor og det bliver her løsningen med den ene skinnesstreng som tilbagemeldingspunkt(er).Rocos MA-lyntog som mange af os har, har dog slæbesko i begge ender af stammen.Desuden kommer mine tog altid til at køre ind i fra den samme retning på opstillingssporenev, efter at hele toget er vendt. Dvs. så er det nok med tre midterlederisoleringer. En i hver ende af opstillingssporet og en ekstra der hvor lokomotivet skal holde (og husk som sagt at tage hensyn til slæbeskoen). Omkring 30 cm mellem de to isoleringer i lokomotivenden skulle kunne gøre det. Denne måde har jeg lige lagt isoleringer ind på. Husk at teste sporet inden det bliver sat endeligt fast. Dette har jeg gjort ved at teste at et lokomotiv standser som det skal når det når en isolering (venter lidt endnu med tilbagemelderne).Håber dette her kan bruges Wink MvhClaus

Hej Claus

Tak for svaret

Jeg forventer at etablere fem skyggebanegårde/opstillingsspor (ca. jf. eksemplet) med ensrettet kørsel. Da jeg gerne vil bruge nogle af mine gamle M-skinner, som det fremgår af eks. har jeg også haft midterleder løsningen i tankerne.

Dvs.

- at jeg jf. din løsning kan sløjfe de tre isolerede afsnit i den ene ende?

- at du anvender en dekodertype som VIE 5233 el. lign.?

- at jeg efter din løsning, hvor jeg så sløjfer tre isolerede afsnit i den ene ende, vil have to isolerede afsnit på hvert spor.

Så kommer ????

- Hvordan laver du tilbagemeldingspunkter både til hele sporet (to afsnit) og et i det afsnit hvor LOK skal holde? (har du mere pap?)

- Kører du med nedbremsning før stop?

- Hvis der kun er slæbesko på LOK, må vel som minimum bagerste vogn være forsynet med slæbesko - skal den være tilsluttet lys (slutlys) for at blive registreret i tilbagemeldingen?

__________________

Bjørn

3-skinne C  (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Hej Bjørn

Jeg tror vi lige skal have en af de mere garvede ind i sagen også, da det også stadig er forholdsvis nye ting for mig.

Men hvad enten det er skinnestrengen eller midterlederen der er isoleret, så må hvert isoleret stykke være et tilbagemeldingspunkt. Man bestemmer selv hvor mange man vil have på et opstillingsspor.

Den løsning jeg har valgt går ud på at have en melder der siger at nu er hele opstillingssporet besat (et tilbagmeldingspunkt), og dernæst en der melder at nu er lokomotivenden besat (et tilbagemeldingspunkt) samtidig med at tilbagemelderen får lokomotivet stoppet. Da jeg har valgt at gøre det med midterlederisoleringerne til K-skinner, er det således nok med 3. stk. til ét opstilingsspor (husk at regne med 25-30 cm i lokomotivenden). Men det kan naturligvis gøres anderledes.

Når snakken går på en skyggebanegård, så vil jeg mene at det ikke er nødvendigt med nedbremsningsmoduler. Det er nok bare at lade toget stoppe "brat". Det vil også spare for noget arbejde, da der er nok af andre ting at tage hensyn til. Der kommer fx også noget med styring af sporskifterne ind i billedet.

Jeg har endnu ikke købt tilbagemeldingsmodulerne. Men det bliver Viessmann 5233´eren den med sporbesatmelder til opstillingssporene. Den passer nemlig ind i sammenhængen til den Commander jeg har. Men det må afhænge af hvad det er for en digitalboks man har og hvad det er man vil/ønsker. På Commanderen er der et farvedisplay hvor man kan bygge en sporplan op over det hele og på den måde have et overblik. Andre fabrikanter vælger andre løsninger. Som fx at have en computer ved siden af, hvor man har overblikket på skærmen. Med det du har, så tror jeg også du skal vælge 5233´eren.

På 5233´eren er der i øvrigt 8 porte. Dvs. der er til at lave 8 tilbagemeldingspunkter.

Hvis man fx vælger at lave to tilbagemeldingspunkter pr. opstillingsspor som med min løsning, så rækker én 5233´er således til 4 opstillingsspor.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Undskyld jeg blander mig. Jeg skal sige jeg har ikke læst hele tråden.

Kører du 3-skinne? I så fald kan du også vælge Viessmann 5217, som vil reagere på både lokomotiver og vogne så længe de ikke kører med isolerede aksler ("2-skinne hjul"). En anden fordel ved 5217 er at der er dobbelt så mange indgange for ca den samme pris. Den benyttes ved at isolere den ene skinnestreng.

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjørn

Indlæg: 62

PB

"frede2300" skrev:
Undskyld jeg blander mig. Jeg skal sige jeg har ikke læst hele tråden.Kører du 3-skinne? I så fald kan du også vælge Viessmann 5217, som vil reagere på både lokomotiver og vogne så længe de ikke kører med isolerede aksler ("2-skinne hjul"). En anden fordel ved 5217 er at der er dobbelt så mange indgange for ca den samme pris. Den benyttes ved at isolere den ene skinnestreng.

Hej Frede

Jo mere indblanding jo bedre - det gør alle klogere - tror jeg.

Anvendelse af 5217 vil jeg indsætte overalt, hvor jeg anvender C-skinner, men jeg forsøger at finde en løsning, hvor jeg anvender M-skinner (lige) på mine skyggebanegårde (skjulte) som nævnt tidligere i tråden.

Problemet, som jeg ser det, er at få hele "vogntoget" med i tilbagemeldingen ved anvendelse af 5233 (midterskinne-s88) uden at forsyne alle vogne med slæbeskinner.

__________________

Bjørn

3-skinne C  (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.499

PB  Hjemmeside

Hej

"Bjørn" skrev:
Hej FredeJo mere indblanding jo bedre - det gør alle klogere - tror jeg.Anvendelse af 5217 vil jeg indsætte overalt, hvor jeg anvender C-skinner, men jeg forsøger at finde en løsning, hvor jeg anvender M-skinner (lige) på mine skyggebanegårde (skjulte) som nævnt tidligere i tråden. Problemet, som jeg ser det, er at få hele "vogntoget" med i tilbagemeldingen ved anvendelse af 5233 (midterskinne-s88) uden at forsyne alle vogne med slæbeskinner.

Jeg har også M-skinner og det jeg har lavet er at hvert vogntog skal have to slæbesko (lokomotiv og sdste vogn). Mine strækninger har vippekontakter i strækningsblokke der skal sende meldinger til s88 (5217) og en relæ skal sikre at første vip med kontakten holder meldingen og næste vip afslutter meldingen (alternativt styret i WinDigipet).

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

"Bjørn" skrev:
"frede2300" skrev:
Undskyld jeg blander mig. Jeg skal sige jeg har ikke læst hele tråden.Kører du 3-skinne? I så fald kan du også vælge Viessmann 5217, som vil reagere på både lokomotiver og vogne så længe de ikke kører med isolerede aksler ("2-skinne hjul"). En anden fordel ved 5217 er at der er dobbelt så mange indgange for ca den samme pris. Den benyttes ved at isolere den ene skinnestreng.
Hej FredeJo mere indblanding jo bedre - det gør alle klogere - tror jeg.Anvendelse af 5217 vil jeg indsætte overalt, hvor jeg anvender C-skinner, men jeg forsøger at finde en løsning, hvor jeg anvender M-skinner (lige) på mine skyggebanegårde (skjulte) som nævnt tidligere i tråden. Problemet, som jeg ser det, er at få hele "vogntoget" med i tilbagemeldingen ved anvendelse af 5233 (midterskinne-s88) uden at forsyne alle vogne med slæbeskinner.

Ah ok. Og med m-skinner kan man ikke isolere de to skinnestrenge?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.499

PB  Hjemmeside

"frede2300" skrev:
Ah ok. Og med m-skinner kan man ikke isolere de to skinnestrenge?

Nop

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

frede2300

Software udvikler

Indlæg: 1.129

PB

Så ville jeg nok regne igennem hvad du egentligt sparer på at køre med m-skinnerne frem for at købe nogle brugte c-skinner. 5217 har 16 tilbagemeldinger til ca samme pris som 5233. Og med c-skinnerne (eller endnu billigere noget peco flex?) har du så også tilbagemelding på vognene... Hvor mange meter spor har du på din skjulte banegård?

__________________

H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjørn

Indlæg: 62

PB

"frede2300" skrev:
Så ville jeg nok regne igennem hvad du egentligt sparer på at køre med m-skinnerne frem for at købe nogle brugte c-skinner. 5217 har 16 tilbagemeldinger til ca samme pris som 5233. Og med c-skinnerne (eller endnu billigere noget peco flex?) har du så også tilbagemelding på vognene... Hvor mange meter spor har du på din skjulte banegård?

Med de skjulte tilkørselspor lander jeg vel på ca. 60-75 m.

__________________

Bjørn

3-skinne C  (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.