Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hvilket to-skinnefabrikat skal jeg vælge?

Hej alle.

Som nogen af jer ved går jeg i overvejelser ang. skift fra tre-skinne til to-skinnedrift, og i den anledning er jeg begyndt at undersøge hvilke(t) sporfabrikat(er) jeg skal vælge at benytte på mit kommende anlæg. Jeg har besøgt et par butikker og kigget lidt på Roco Line 2,1 mm og Peco Streamline code 100. Også Tillig Elite har haft min opmærksomhed, men jeg tror ikke det er sporet til mig, da mit indtryk er at det er mest for feinsmeckere. Jeg er ikke kræsen ang. udseendet af sporet, men jeg er blevet træt af at se på midterlederen i Märklins spor.

Her er lidt af hvad jeg har hørt om:

Roco Line 2,1 mm: Det mest komplette sporsystem. Mange faste sporstykker til udligning. Ca. 10 år yngre end Peco Streamline code 100. Mulighed for polarisering af hjertestykker. Hvilken code svarer 2,1 mm. iøvrigt til :?:

og

Peco Streamline code 100: Kun sporskifter. Ingen faste sporstykker til udligning. Alt udover sporskifter laves med flexspor. Mulighed for at vælge sporskifter med polariserede hjertestykker, altså er det noget man skal vælge fra starten.

Er der nogen som kunne tænke sig at komme med erfaringer med disse spor er I meget velkomne :!:

Det skal nævnes at jeg agter at bygge et epoke 3 anlæg med DSB sidebane og privatbanetilslutning. Jeg har tegnet et par sporplaner i WinTrack med både Roco og Peco spor. Umiddelbart er det meget let at lægge en plan med Peco's spor, især fordi det er let at bruge flexspor i WinTrack. Dog vil jeg sige at det er ligeså let at sammensætte en plan med Roco's spor, og nok lidt lettere i praksis når sporet skal lægges. Dog vil jeg gerne bruge flexspor hvor det er nyttigt, det gjorde jeg i høj grad på mit tidligere anlæg. Men jeg er lidt bange for at det bliver for meget flex hvis jeg vælger Peco.

Kom med dine erfaringer :!:

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hej Dennis!

Sporkode 100 betyder, at sporhøjden er 100/1000 tomme. Alså 2,54 mm.

Jeg selv bruger PIKO's A skinnesystem. Det er kode 100. De har nogle rimelige slanke sposkifter, behovet for små dele er minimalt og et anvendelsen af flexspor er udbredt. Prisen finder jeg meget fornuftig.

Tillig er et meget flot spor - at det lige skulle være specielt "mest for feinsmeckere" kan jeg ikke se nogen særlig grund til. Det er jo bare et valg. Hvis jeg var begyndt forfra i dag, kunne jeg godt tænke mig at anvende dette fabrikat.

Flexspor - hvorfor er du bange for at der bliver for meget af det? Jeg bruger ikke andet! Tænk - ved skinneindkøb er det kun sporskifter og kryds - og så en kasse flexspor med lasker! Du har da en eventyrlig frihed i kurver - og man kommer meget langt for 100 kr.

Ja det var så min indfaldsvinkel på emnet.

så nu må du komme på sporet....

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.939

PB

"DennisTR" skrev:
Hej alle.Som nogen af jer ved går jeg i overvejelser ang. skift fra tre-skinne til to-skinnedrift, og i den anledning er jeg begyndt at undersøge hvilke(t) sporfabrikat(er) jeg skal vælge at benytte på mit kommende anlæg. Jeg har besøgt et par butikker og kigget lidt på Roco Line 2,1 mm og Peco Streamline code 100. Også Tillig Elite har haft min opmærksomhed, men jeg tror ikke det er sporet til mig, da mit indtryk er at det er mest for feinsmeckere. Jeg er ikke kræsen ang. udseendet af sporet, men jeg er blevet træt af at se på midterlederen i Märklins spor.Her er lidt af hvad jeg har hørt om:Roco Line 2,1 mm: Det mest komplette sporsystem. Mange faste sporstykker til udligning. Ca. 10 år yngre end Peco Streamline code 100. Mulighed for polarisering af hjertestykker. Hvilken code svarer 2,1 mm. iøvrigt til :?: ogPeco Streamline code 100: Kun sporskifter. Ingen faste sporstykker til udligning. Alt udover sporskifter laves med flexspor. Mulighed for at vælge sporskifter med polariserede hjertestykker, altså er det noget man skal vælge fra starten.Er der nogen som kunne tænke sig at komme med erfaringer med disse spor er I meget velkomne :!: Det skal nævnes at jeg agter at bygge et epoke 3 anlæg med DSB sidebane og privatbanetilslutning. Jeg har tegnet et par sporplaner i WinTrack med både Roco og Peco spor. Umiddelbart er det meget let at lægge en plan med Peco's spor, især fordi det er let at bruge flexspor i WinTrack. Dog vil jeg sige at det er ligeså let at sammensætte en plan med Roco's spor, og nok lidt lettere i praksis når sporet skal lægges. Dog vil jeg gerne bruge flexspor hvor det er nyttigt, det gjorde jeg i høj grad på mit tidligere anlæg. Men jeg er lidt bange for at det bliver for meget flex hvis jeg vælger Peco.Kom med dine erfaringer :!:

Hej Dennis

Jeg benytter Peco Code 75 til alt. Code 75 skulle efter sigende, med vedledning fra Henrik Thomsen (Tidl. Trinbrættet Århus), svare til DSB - hovedstrækninger.

Jeg er rigtig glad for at anvende dem - og har absolut intet problem med at anvende flexskinner. Det er også den billigste måde at lægge spor på. Jeg har en proxxon multisliber hvortil, jeg har anskaffet en flexarm: http://acq-tools.dk/proxxon-micromot-99/system-tilbehr-til-hndholdte-102... og en bordestander: http://acq-tools.dk/proxxon-micromot-99/system-tilbehr-til-hndholdte-102... . Det er utrolig let at skære skinnerne over på denne måde og ved at anvende flexarmen, knækker skiverne heller ikke så hyppigt.

Mine skifter er alle polariserede. Der skal foretages lidt mere loddearbejde end dem uden, men til gengæld oplever du ikke, at korte maskiner stopper i sporskifterne. De lister stille og roligt igennem, som var det et lige spor, de kørte på. I Sdmjk kan vi ikke benytte Togmodelles MH, da vi her ikke har polariserede hjertestykker, så al rangering foregår med MT'ere (ombyggede indtil videre), da de har svinghjul og jo er boggiemaskiner.

Så jeg vil da anbefale dig at tage springet med de flexskinner - du lærer meget hurtigt at håndtere dem; og også sporskifter med polariserede hjertestykker Smile

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med dig Skott

Kan du ikke forklare lidt mere og måske vise hvad et "polariseret hjertestykke" laves??

med venlig Toghilsen

Thomas

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

brug Tillig kæmpe udvalg billige priser jeg har 36 spsk og tæt på 100 m spor uden nogen problemer.

Mylle

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

Peco kan du købe over nettet til det halve af dansk udsalgspris

brug code 75 electrofrog.

Mylle

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.939

PB

"mylle" skrev:
Peco kan du købe over nettet til det halve af dansk udsalgsprisbrug code 75 electrofrog.Mylle

Hvor henne? (link Smile)

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.939

PB

"Togthom" skrev:
Hej med dig SkottKan du ikke forklare lidt mere og måske vise hvad et "polariseret hjertestykke" laves??med venlig ToghilsenThomas

Hej Thomas

Et polariseret hjertestykke vil simpelthen sige, at hjertestykket i sporskiftet skifter polaritet efter, om skiftet står i ret eller afviget stilling. Polariteten sker mekanisk af sporskiftedrevet, der monteres underneden. Se evt. siden: http://www.loystoys.com/peco/about-electrofrog.html , hvor det er ret godt forklaret Smile

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.215

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Dennis.

Hvorfor har du skrevet Peco kode 100 på din ønskeseddel? Code 75 er da meget bedre - du får nogle finere sporskifter, ikke mindst det forskudte trevejs-skifte i code 75 er en fornøjelse. Laughing out loud

Der er kun eet problem med code 75, hvor code 100 er bedre: Du må ikke have for store flanger på dine hjul, så kan du godt få problemer med fine skinner.

Men dine gamle Märklin-vogne skal jo under alle omstændigheder have nye, isolerede hjul for at køre to-skinne - og du har vel ikke et større lager af gamle to-skinne vogne med for store flanger?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Tak for svaret og sådan som jeg opfatter det så skal hjertestykke isoleres og så skal der loddses 2 ledninger på kryds af hjertestykket..

med venlig toghilsen

Thomas

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.939

PB

"Togthom" skrev:
Tak for svaret og sådan som jeg opfatter det så skal hjertestykke isoleres og så skal der loddses 2 ledninger på kryds af hjertestykket..med venlig toghilsenThomas

Hvis du kigger på dette billede: http://www.electricnose.co.uk/dcc/photos/sj041410.jpg kan du se undersiden af sporskiftet.

De 2 små tråde ved skruetrækkerens spids fjernes. Så lodder du en ledning på de 2 øverste loddepunkter lige før skruetrækkeren (de blanke stykker), og en anden ledning på de 2 nederste. Herved sikrer du nemlig, at der altid er elektrisk god kontakt til sporskiftet tunger, så de ikke kun skal have elektrisk forbindelse via den mekaniske forbindelse til den skinnestreng, den ligger op imod (snavs m.v. vil ødelægge forbindelsen over tid uanset fabrikat). Endelig, så er der i venstre side af skiftet også en tråd. Her lodder du en 3. ledning på. Den sidste ledning er den, der har fat i hjertestykket. Når du så skifter sporet, skal denne så forbindes til hhv. den 1. eller 2. ledning, så hjertestykket derved polariseres. Dette gøres praktisk ved, at (næsten) alle drev har indbyggede omskifterfunktion, netop beregnet til polarisering. Her lodder du bare de 3 ledninger på - done! Det tager længere tid at montere drevet end at lodde ledningerne på, og normalt er operationen med montage forholdsvis hurtigt overstået Smile

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med dig igen

jeg har TILLIG-skinner og det er ved det der gælder her??

Mvh

Thomas

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.939

PB

"Togthom" skrev:
Hej med dig igenjeg har TILLIG-skinner og det er ved det der gælder her??MvhThomas

Det sporskifte, jeg henviser til er Peco. Men lignende operation bør gøres uanset fabrikat.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.215

PB  Blog  Hjemmeside

Bjørn Runar Larsen har også en fin opskrift på, hvordan man ekstrasikrer sine Peco skifter.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

Hej alle, tak for jeres kommentarer.

Ang. Tillig Elite, har jeg hentet deres sporkatalog hos Kystbanen. Flere steder har jeg hørt at dette spor er for de "seriøse" modelbyggere, altså dem som (næsten) ikke kan gå på kompromis med udseendet af sporet osv. Jeg må sige efter at have kigget nærmere på det, at det er et flot spor, især kan jeg godt lide at sporskifterne har gennemgående skiftetunger. Derudover kan jeg godt lide sortimentet, og kan se at de har et ganske godt udvalg i faste sporstykker, som jeg synes kunne være rare at have i forskellige situationer. Måske ændrer jeg mening en gang, men indtil nu er flexskinner for mig til brug hvor jeg finder det nyttigt, så indtil videre er jeg stadig lidt tilbageholden ang. Peco :!:

Nogen der kan forklare hvordan polariseringen af Tillig Elite foregår :?: I kataloget kan jeg ikke se at hjertestykket er isoleret fra resten af sporskiftet.

Til Lars

Ang. code 100 contra 75. Hmm... Havde faktisk fået det indtryk at code 75 ikke egnede sig til NEM-flanger men kun RP25 hjul. Ved ikke hvor den fejl stammer fra, men jeg er jo trods alt helt nybegynder når det gælder to-skinne og code. En så lille code som muligt vil nok være at foretrække, især for øjet.

Og tak skott, for alle linksene Laughing out loud

Sporene jeg nu overvejer er:

Roco Line 2,1 mm. Mit indtryk til nu: Både for nybegynderen og den mere erfarne.

Peco Streamline code 75. Mit indtryk til nu: Mest for den erfarne, men kan sikkert læres forholdsvist hurtigt.

Tillig Elite code 83. Mit indtryk til nu: Mest for den erfarne, men også en mulighed for begynderen.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.939

PB

"DennisTR" skrev:
Ang. code 100 contra 75. Hmm... Havde faktisk fået det indtryk at code 75 ikke egnede sig til NEM-flanger men kun RP25 hjul. Ved ikke hvor den fejl stammer fra, men jeg er jo trods alt helt nybegynder når det gælder to-skinne og code. En så lille code som muligt vil nok være at foretrække, især for øjet.
Jeg kørte også tidligere Märklin K skinner, men blev også træt af - især Märklins begrænsede skinneprogram, så det anlæg, jeg er igang med nu, er første forsøg med 2-skinnemateriel, og jeg finder ikke Pecoskinnerne spor svære at anvende. Nuvel, det er hurtigere at lægge Märklin K-skinner, hvor du ikke skal lodde ledninger på til polarisering af hjertestykkerne, men så er fordelene så meget større. Märklin spor kan nemlig også have problemer med loks, der stopper i sporskifterne.Mht. flangehøjde hørte jeg om en, der benyttede Z-skinnestrenge, der så blev monteret på H0 sveller - Men det var så også RP25 hjul.Med Code75 kan du køre med alt - undtagen Märklins gamle pizzaskærerhjul, men dem må du jo alligevel skifte for at køre 2-skinne, så no problem mht. code 75. Code 100 piko skulle vist være lidt billigere end peco code 75. Jeg ved nogen bruger Piko code 100 til skjulte strækninger, man alligevel ikke kan se og så peco/Tillig code 75 i det synlige.
"DennisTR" skrev:
Og tak skott, for alle linksene :DSporene jeg nu overvejer er:Roco Line 2,1 mm. Mit indtryk til nu: Både for nybegynderen og den mere erfarne.Peco Streamline code 75. Mit indtryk til nu: Mest for den erfarne, men kan sikkert læres forholdsvist hurtigt.Tillig Elite code 83. Mit indtryk til nu: Mest for den erfarne, men også en mulighed for begynderen.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

Prøv her:

http://www.mgsharp.com/

http://railsofsheffield.com/

ellers djk linkside, modeltog udland

hilsen Mylle

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Hvor køber i jeres Tillig eller Peco spor henne? Er der nogle steder herhjemme der sælger dem eller er der nogle gode udenlandske butikker?

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hejsa!

Tillig forhandles i hvert fald af Perron4:

http://www.perron4.dk/catalog/index.php?cPath=53_91

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.939

PB

"Bibihest" skrev:
Hvor køber i jeres Tillig eller Peco spor henne? Er der nogle steder herhjemme der sælger dem eller er der nogle gode udenlandske butikker?

Hobbybiksen http://www.hobbybiksen.dk/shop/ og kystbanen http://www.kystbanen.dk/peco2008.xls forhandler Peco

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Skott" skrev:
Märklin spor kan nemlig også have problemer med loks, der stopper i sporskifterne.
Det har jeg også oplevet. Og midterlederen er svær at holde ren, synes jeg.
"Skott" skrev:
Jeg ved nogen bruger Piko code 100 til skjulte strækninger, man alligevel ikke kan se og så peco/Tillig code 75 i det synlige.

Jeg overvejer også at benytte Piko spor på skjulte strækninger. Er det Piko A-gleis der er code 100 :?: Der må kunne laves en smart samleanordning for at samle de to sportyper.

Ang. polarisering. På Roco og Peco sporskifter kan jeg se nogle små isoleringer på hver side af hjertestykket. Tillig har umiddelbart ikke disse isoleringer, hvordan kan det være :?: Skal man montere isoleringslasker på de to skinnestrenge der udgår fra hjertestykket, for at holde det isoleret :?:

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hej!

Piko laver overgangslasker til andre sportyper med anden profilhøjde og ande skinnefodsbredde.

Tilligs hjertestykke mener jeg isoleres fra med isolerende skinnesamlinger ud til de tilsluttede skinnestykker.

Jeg lavede lige en scanning af den indlagte brugsanvisning - den engelske udgave. Den er vedheftet.

Håber at det kan afklare nogle af dine spørgsmål.

mvh

Gert

tillig sporskifte

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Piko laver overgangslasker til andre sportyper med anden profilhøjde og anden skinnefodsbredde.
glimrende....
"Gert Frikke" skrev:
Tilligs hjertestykke mener jeg isoleres fra med isolerende skinnesamlinger ud til de tilsluttede skinnestykker.Jeg lavede lige en scanning af den indlagte brugsanvisning - den engelske udgave. Den er vedheftet.
Endnu mere glimrende. Dette forklarer en del spørgsmål.
"Gert Frikke" skrev:
Håber at det kan afklare nogle af dine spørgsmål.

Det bliver ikke meget bedre, tak Laughing out loud

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hej igen!

Du skal lige huske på, at Tilligs sporskifter er lidt "flexspor-agtige" forstået på den måde, at man kan ændre på sporskiftet ved at trække det lidt sideværs i afgreningsenden. Du kan næsten lave et normalt afgrenet sporskifte til et Y-skifte!

Måske lidt ovrdrevet, men der er justeringsmuligheder - det synes jeg er fedt!

mvh

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
men der er justeringsmuligheder - det synes jeg er fedt!

Det lyder virkeligt indteressant.

Jeg vil prøve at finde en forhandler som har Tillig Elite på lager, så jeg kan komme til at røre og se ordentligt på dem, inden jeg beslutter mig. Deudover vil jeg prøve at tegne et par sporplaner med dem, og se hvordan de er at planlægge med.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.