Hej alle.
Som nogen af jer ved går jeg i overvejelser ang. skift fra tre-skinne til to-skinnedrift, og i den anledning er jeg begyndt at undersøge hvilke(t) sporfabrikat(er) jeg skal vælge at benytte på mit kommende anlæg. Jeg har besøgt et par butikker og kigget lidt på Roco Line 2,1 mm og Peco Streamline code 100. Også Tillig Elite har haft min opmærksomhed, men jeg tror ikke det er sporet til mig, da mit indtryk er at det er mest for feinsmeckere. Jeg er ikke kræsen ang. udseendet af sporet, men jeg er blevet træt af at se på midterlederen i Märklins spor.
Her er lidt af hvad jeg har hørt om:
Roco Line 2,1 mm: Det mest komplette sporsystem. Mange faste sporstykker til udligning. Ca. 10 år yngre end Peco Streamline code 100. Mulighed for polarisering af hjertestykker. Hvilken code svarer 2,1 mm. iøvrigt til :?:
og
Peco Streamline code 100: Kun sporskifter. Ingen faste sporstykker til udligning. Alt udover sporskifter laves med flexspor. Mulighed for at vælge sporskifter med polariserede hjertestykker, altså er det noget man skal vælge fra starten.
Er der nogen som kunne tænke sig at komme med erfaringer med disse spor er I meget velkomne :!:
Det skal nævnes at jeg agter at bygge et epoke 3 anlæg med DSB sidebane og privatbanetilslutning. Jeg har tegnet et par sporplaner i WinTrack med både Roco og Peco spor. Umiddelbart er det meget let at lægge en plan med Peco's spor, især fordi det er let at bruge flexspor i WinTrack. Dog vil jeg sige at det er ligeså let at sammensætte en plan med Roco's spor, og nok lidt lettere i praksis når sporet skal lægges. Dog vil jeg gerne bruge flexspor hvor det er nyttigt, det gjorde jeg i høj grad på mit tidligere anlæg. Men jeg er lidt bange for at det bliver for meget flex hvis jeg vælger Peco.
Kom med dine erfaringer :!:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej Dennis!
Sporkode 100 betyder, at sporhøjden er 100/1000 tomme. Alså 2,54 mm.
Jeg selv bruger PIKO's A skinnesystem. Det er kode 100. De har nogle rimelige slanke sposkifter, behovet for små dele er minimalt og et anvendelsen af flexspor er udbredt. Prisen finder jeg meget fornuftig.
Tillig er et meget flot spor - at det lige skulle være specielt "mest for feinsmeckere" kan jeg ikke se nogen særlig grund til. Det er jo bare et valg. Hvis jeg var begyndt forfra i dag, kunne jeg godt tænke mig at anvende dette fabrikat.
Flexspor - hvorfor er du bange for at der bliver for meget af det? Jeg bruger ikke andet! Tænk - ved skinneindkøb er det kun sporskifter og kryds - og så en kasse flexspor med lasker! Du har da en eventyrlig frihed i kurver - og man kommer meget langt for 100 kr.
Ja det var så min indfaldsvinkel på emnet.
så nu må du komme på sporet....
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.939
Hej Dennis
Jeg benytter Peco Code 75 til alt. Code 75 skulle efter sigende, med vedledning fra Henrik Thomsen (Tidl. Trinbrættet Århus), svare til DSB - hovedstrækninger.
Jeg er rigtig glad for at anvende dem - og har absolut intet problem med at anvende flexskinner. Det er også den billigste måde at lægge spor på. Jeg har en proxxon multisliber hvortil, jeg har anskaffet en flexarm: http://acq-tools.dk/proxxon-micromot-99/system-tilbehr-til-hndholdte-102... og en bordestander: http://acq-tools.dk/proxxon-micromot-99/system-tilbehr-til-hndholdte-102... . Det er utrolig let at skære skinnerne over på denne måde og ved at anvende flexarmen, knækker skiverne heller ikke så hyppigt.
Mine skifter er alle polariserede. Der skal foretages lidt mere loddearbejde end dem uden, men til gengæld oplever du ikke, at korte maskiner stopper i sporskifterne. De lister stille og roligt igennem, som var det et lige spor, de kørte på. I Sdmjk kan vi ikke benytte Togmodelles MH, da vi her ikke har polariserede hjertestykker, så al rangering foregår med MT'ere (ombyggede indtil videre), da de har svinghjul og jo er boggiemaskiner.
Så jeg vil da anbefale dig at tage springet med de flexskinner - du lærer meget hurtigt at håndtere dem; og også sporskifter med polariserede hjertestykker
Med venlig hilsen
Skott
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med dig Skott
Kan du ikke forklare lidt mere og måske vise hvad et "polariseret hjertestykke" laves??
med venlig Toghilsen
Thomas
Thomas Thomsen
2 skinnekører
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
brug Tillig kæmpe udvalg billige priser jeg har 36 spsk og tæt på 100 m spor uden nogen problemer.
Mylle
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Peco kan du købe over nettet til det halve af dansk udsalgspris
brug code 75 electrofrog.
Mylle
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.939
Hvor henne? (link
)
Med venlig hilsen
Skott
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.939
Hej Thomas
Et polariseret hjertestykke vil simpelthen sige, at hjertestykket i sporskiftet skifter polaritet efter, om skiftet står i ret eller afviget stilling. Polariteten sker mekanisk af sporskiftedrevet, der monteres underneden. Se evt. siden: http://www.loystoys.com/peco/about-electrofrog.html , hvor det er ret godt forklaret
Med venlig hilsen
Skott
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Dennis.
Hvorfor har du skrevet Peco kode 100 på din ønskeseddel? Code 75 er da meget bedre - du får nogle finere sporskifter, ikke mindst det forskudte trevejs-skifte i code 75 er en fornøjelse.
Der er kun eet problem med code 75, hvor code 100 er bedre: Du må ikke have for store flanger på dine hjul, så kan du godt få problemer med fine skinner.
Men dine gamle Märklin-vogne skal jo under alle omstændigheder have nye, isolerede hjul for at køre to-skinne - og du har vel ikke et større lager af gamle to-skinne vogne med for store flanger?
MVH
Lars
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Tak for svaret og sådan som jeg opfatter det så skal hjertestykke isoleres og så skal der loddses 2 ledninger på kryds af hjertestykket..
med venlig toghilsen
Thomas
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.939
Hvis du kigger på dette billede: http://www.electricnose.co.uk/dcc/photos/sj041410.jpg kan du se undersiden af sporskiftet.
De 2 små tråde ved skruetrækkerens spids fjernes. Så lodder du en ledning på de 2 øverste loddepunkter lige før skruetrækkeren (de blanke stykker), og en anden ledning på de 2 nederste. Herved sikrer du nemlig, at der altid er elektrisk god kontakt til sporskiftet tunger, så de ikke kun skal have elektrisk forbindelse via den mekaniske forbindelse til den skinnestreng, den ligger op imod (snavs m.v. vil ødelægge forbindelsen over tid uanset fabrikat). Endelig, så er der i venstre side af skiftet også en tråd. Her lodder du en 3. ledning på. Den sidste ledning er den, der har fat i hjertestykket. Når du så skifter sporet, skal denne så forbindes til hhv. den 1. eller 2. ledning, så hjertestykket derved polariseres. Dette gøres praktisk ved, at (næsten) alle drev har indbyggede omskifterfunktion, netop beregnet til polarisering. Her lodder du bare de 3 ledninger på - done! Det tager længere tid at montere drevet end at lodde ledningerne på, og normalt er operationen med montage forholdsvis hurtigt overstået
Med venlig hilsen
Skott
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med dig igen
jeg har TILLIG-skinner og det er ved det der gælder her??
Mvh
Thomas
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.939
Det sporskifte, jeg henviser til er Peco. Men lignende operation bør gøres uanset fabrikat.
Med venlig hilsen
Skott
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Bjørn Runar Larsen har også en fin opskrift på, hvordan man ekstrasikrer sine Peco skifter.
MVH
Lars
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej alle, tak for jeres kommentarer.
Ang. Tillig Elite, har jeg hentet deres sporkatalog hos Kystbanen. Flere steder har jeg hørt at dette spor er for de "seriøse" modelbyggere, altså dem som (næsten) ikke kan gå på kompromis med udseendet af sporet osv. Jeg må sige efter at have kigget nærmere på det, at det er et flot spor, især kan jeg godt lide at sporskifterne har gennemgående skiftetunger. Derudover kan jeg godt lide sortimentet, og kan se at de har et ganske godt udvalg i faste sporstykker, som jeg synes kunne være rare at have i forskellige situationer. Måske ændrer jeg mening en gang, men indtil nu er flexskinner for mig til brug hvor jeg finder det nyttigt, så indtil videre er jeg stadig lidt tilbageholden ang. Peco :!:
Nogen der kan forklare hvordan polariseringen af Tillig Elite foregår :?: I kataloget kan jeg ikke se at hjertestykket er isoleret fra resten af sporskiftet.
Til Lars
Ang. code 100 contra 75. Hmm... Havde faktisk fået det indtryk at code 75 ikke egnede sig til NEM-flanger men kun RP25 hjul. Ved ikke hvor den fejl stammer fra, men jeg er jo trods alt helt nybegynder når det gælder to-skinne og code. En så lille code som muligt vil nok være at foretrække, især for øjet.
Og tak skott, for alle linksene
Sporene jeg nu overvejer er:
Roco Line 2,1 mm. Mit indtryk til nu: Både for nybegynderen og den mere erfarne.
Peco Streamline code 75. Mit indtryk til nu: Mest for den erfarne, men kan sikkert læres forholdsvist hurtigt.
Tillig Elite code 83. Mit indtryk til nu: Mest for den erfarne, men også en mulighed for begynderen.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.939
Med venlig hilsen
Skott
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Prøv her:
http://www.mgsharp.com/
http://railsofsheffield.com/
ellers djk linkside, modeltog udland
hilsen Mylle
Bibihest
Indlæg: 1.300
Hvor køber i jeres Tillig eller Peco spor henne? Er der nogle steder herhjemme der sælger dem eller er der nogle gode udenlandske butikker?
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Tillig forhandles i hvert fald af Perron4:
http://www.perron4.dk/catalog/index.php?cPath=53_91
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.939
Hobbybiksen http://www.hobbybiksen.dk/shop/ og kystbanen http://www.kystbanen.dk/peco2008.xls forhandler Peco
Med venlig hilsen
Skott
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeg overvejer også at benytte Piko spor på skjulte strækninger. Er det Piko A-gleis der er code 100 :?: Der må kunne laves en smart samleanordning for at samle de to sportyper.
Ang. polarisering. På Roco og Peco sporskifter kan jeg se nogle små isoleringer på hver side af hjertestykket. Tillig har umiddelbart ikke disse isoleringer, hvordan kan det være :?: Skal man montere isoleringslasker på de to skinnestrenge der udgår fra hjertestykket, for at holde det isoleret :?:
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Piko laver overgangslasker til andre sportyper med anden profilhøjde og ande skinnefodsbredde.
Tilligs hjertestykke mener jeg isoleres fra med isolerende skinnesamlinger ud til de tilsluttede skinnestykker.
Jeg lavede lige en scanning af den indlagte brugsanvisning - den engelske udgave. Den er vedheftet.
Håber at det kan afklare nogle af dine spørgsmål.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det bliver ikke meget bedre, tak
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej igen!
Du skal lige huske på, at Tilligs sporskifter er lidt "flexspor-agtige" forstået på den måde, at man kan ændre på sporskiftet ved at trække det lidt sideværs i afgreningsenden. Du kan næsten lave et normalt afgrenet sporskifte til et Y-skifte!
Måske lidt ovrdrevet, men der er justeringsmuligheder - det synes jeg er fedt!
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det lyder virkeligt indteressant.
Jeg vil prøve at finde en forhandler som har Tillig Elite på lager, så jeg kan komme til at røre og se ordentligt på dem, inden jeg beslutter mig. Deudover vil jeg prøve at tegne et par sporplaner med dem, og se hvordan de er at planlægge med.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.