Her er vi nede i detaljerne, men alligevel:
Jeg er begyndt at glæde mig til, at Hobby Trade til efteråret kommer med PF og PFR, navnlig til udgaven med bremsehus.
Men hvilke godsarter vil det være rigtigst at putte i vognene?
Ifølge jernbanen.dk kørte de bl.a. med roer og kul, men de lave vognsider må have gjort dem mere velegnede til andet gods, der ikke så let trillede ud over kanten.
Men hvilket?
Endestykkerne kunne åbenbart tages af, og det indikerer at det bl.a. var noget, der kunne køres op ad enderampen på læssesporene.
Søndenfjords
Lundgaard
Norway
Indlæg: 132
På et billede af banegården i Silkeborg fra 1917, ses PF 15532 lastet med en båd. Billedet kan du finde på dette link http://www.danskebilleder.dk/earlylogin.jspx. Velg Silkeborg kommune og søg efter banegård. Hvad de ellers blev lastet med ved jeg ikke, men der findes ihvertfald det ene billede af en PF.
Magne H. Lundgaard
Medlem af FREMO, NJK og Skaarerbanens Venner
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Stort set alt gods som ikke krævede lukkede vogne. Beskyttelse mod vind og vejr kunne opnås ved hjælp af presenninger.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Vær opmærksom på at PF og PFR lå tidligt i epoke III. Længere fremme havde PB-vognene stort set erstattet dem.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Søndenfjords
Indlæg: 284
Occam har for snart tre år siden undersøgt, hvad der specielt blev transporteret af gods i 1954.
Resultatet af hans reserach findes her:
http://www.mj-blog.dk/2008/03/godstrafik-pa-jernbanerne-i-1954/#more-1232
Listen toppes bl.a. af kunstgødning, kul, træ, fisk, æg, foder, roer, øl og vand, mens maskiner og biler kommer forholdsvis langt nede, så det er ikke så indlysende, hvad de fladvognsagtige åbne godsvogne har været brugt mest til.
Søndenfjords
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hvis man kikker på jernbanen vil følgende blive oplyst:
PF og PFR blev bygget 1898- 1910 ombygget/-litreret 1940/41 og udrangeret sidst i 50'er og starten af 60'er.
PB bygget fra 1942 og begyndt udrangering sidst 70'er.
Så der er vel et overlap på ca. 15 år - 20 år.
Med andre ord PF og PFR har kørt i hele epoke III.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
????? det gælder da kun PFR med bremsehus. PF (flere 100stk. tilbage i 1961), PFB (over 200stk ombygget til PF i 1959 og 1960) og PFR (var da stadigvæk en ganske almindelig vogn i begyndelsen af 1960erne, over 100stk i 1961) - det var først i 1965 - 66 vognen forsvandt, men der var da stadigvæk enkelte tilbage i 1967 (Kilde Jernbanen.dk)
Da jeg kører DSB og privatbaner 1959, skal mine PF - vogne bla. køre med MF-traktorer og andre landbrugsmaskiner. En enkelt kabeltromle eller 2 samt presenningdækkede maskindele vil også være en mulighed. Selvfølgelig også varer til trælasten (brædder, lægter, tagpap i ruller m.m.), betonrør og fliser, teglværksprodukter, roer, halm og meget mere!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Militærtransporter, se http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=12
Svend
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Det store flertal af bremsehusene forsvandt ganske rigtigt i slutningen af 1940erne og i starten af 1950erne, men der var stadigvæk enkelte tilbage (meget sjældent) i 1959.
Claus prøv at tælle, serien 16000 - 16619 + 17501 - 17553 lidt over 50 udrangeret før 1959 - 1 overført til TKVJ som erstatningsvogn + ca. 250 i serien 15081 - 15999 + 225 stk. i serien 14020 - 15080 + 4stk. tidligere privatbanevogne i serien 17493 - 17498.
dvs. over 1000 stk. tilbage i 1959, hvis en vogn i det antal ikke er almindelig så!!!!
At der så sker en større udrangering i begyndelsen af 1960erne er en hel anden sag.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg har lige studeret Jernbanen.dk noget mere. Det er jo en lang liste.
Op til 1960 blev der udrangeret en del PF´ere. Men lidt over 500 vogne af primært de nyeste nr. klarede sig fra 1960 og 5-6 år frem, mens bestanden svandt mere og mere ind. I 1961-62 blev der udfaset en hel del også.
Så hvis man kører fx. året 1959, skal man nok lige sikre sig at man ikke anskaffer vogne der blev udrangeret før.
Men det kommer også meget an på hvornår man kører, for epoke III er ikke bare epoke III.
Det er så sammenholdt med de over 1600 PB og da P- og E-vognene også begyndte at komme i store mængder fra sidst i 1950´erne.
Men forrresten kan man da studere D-maskinebogen under afsnittet med godstog.
Her blev PF´erne sammen med andre åbne vogne som PB og TH, bl.a. brugt til at køre diverse ballasttog. Der ses også fotos med enkelte PF´ere i regulære godstog.
Og skal da selvfølgelig også have nogle stykker.
Det er i øvrigt nogen rigtig fine udmeldinger der er kommet fra Hobbytrade. Mange ønsker er efterhånden gået i opfyldelse.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Langt størsteparten af Pf/Pfr, blev udrangeret i sidste halvdel af 50.erne.
Mvh.
Carl
Søndenfjords
Indlæg: 284
Det ender nok med, at Epokemodeller bliver leverandør af gods til mine PF og PFR-vogne.
Se f.eks. olietønderne her:
http://www.epokemodeller.dk/togmodeller/togmodeller.htm
Søndenfjords