Hej
Jeg har ved flere beskrivelser af damp loko set ordet Brimalm, hvad betyder det ??
Der står intet om dette på wikipedia
mvh
Brian
__________________
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er et svensk firma der laver håndbyggede DC-modeller af bl.a. damplokomotiver. Af danske maskiner har de lavet en D- og en E-maskine.
Jeg synes ikke at priserne er helt for den almindelige tegnebog, ligesom jeg har hørt om problemer med at køre på gængse skinner.
Men rent udseendemæssigt og detaljemæssigt er det naturligvis nogen supermodeller.
Se mere på;
http://www.brimalm.com/
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
domino
Procesoperatør
Indlæg: 385
ok, takker for info
mvh
Brian
Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0 og N
Digital og analog.
Trix C-skinner.
Samler af Lima H0
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Brimalm maskiner har hjul efter RP-25 standarden og kan kun befare radius > 600 mm. Der er ingen problemer med gængse spormaterialer til 2-skinne, der overholder ovennævnte.
mvh. Dampfmeisteren
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Og lok/tenderafstanden er uacceptabel stor for den prisklasse.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Vi har en i klubben der har Brimalms D-maskine. Den har han ikke været helt tilfreds med. Han har ikke for skarpe kurver og kører på Peco-skinner. Bl.a. er konklusionen at hjulflangerne er for små og giver anledning til afsporinger.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Med mit kendskab til kvaliteten af Brimalms produkter, er det næppe hjulene med RP25-flanger som giver anledning til afsporinger. Fejlen skal nok søges ved sporet. specielt hvor afsporer lokomotivet?
Det interessante er at i USA er der titusinder af modelbanefolk som kører med RP25-hjul, og de har ingen problemer.
Herhjemme er det blevet et dogme at hjulflanger skal være flere millimeter høje for at et køretøj kan blive på sporet.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej.
Tvivler stærkt på at det er RP25 flangerne der er skyld i afsporing. Det er snarer skinnerne der ikke er lagt ordentlig
.
Er selv ejer af Brimalm Litra E samt Litra D, og de kører uden problemer på Fleischmann Profi og Peco code 75 samt radius 48,5 cm.
Har derimod en Heljan Litra E som ikke kan klare Fleischmann Profi sporskifter uden at der er limet 0,3 mm plast på siden af tvangsskinnerne
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det passer meget godt med at jeg så en Brimalm D´er i drift på Jernbanemuseet for nogle år siden, til modelbaneudstillingen her. Det foregik på et stort modulanlæg, og sporet her var nok ikke lagt helt præcist, for den havde også sine vanskeligheder.
Min egen Heljan E´er kan klare at køre på min opstilling med slanke kurver og K-skifter. Et enkelt sporskifte er kritisk, og det nok fordi jeg ikke har fået det lagt ordenligt.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
R 950
Indlæg: 72
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig bemærkningerne om RP25 hjul, som jeg selv benytter på hjemmebyggede modeller uden problemer. Har f.eks. S og R bygget med ekvilibrering, samt et par Frichs maskiner fra Freja endda med de drivende aksler fast lejret i rammen. Brimalms maskiner er affjedret og kører uden problemer. Der er absolut ingen grund til at køre med større flanger end RP 25, med mindre man kører Märklin. Brimalms E maskine har jeg tætkoblet som vitrineudgaven, hvor kardanakslen er afkortet med ca 4 mm. D maskinen er rigtignok med lidt rigelig luft mellem maskine og tender men mindre end hobbytrade's ditto. Sidstnævnte har jeg tætkoblet med en reduktion af afstanden på 2,5 mm. Kurveradius svarende til Peco stor og medium kan alle maskiner klare. Mindre radier er vel ikke nødvendigt.
Nils-Erik