Picture

domino

Procesoperatør

Indlæg: 380

PB  Hjemmeside

Hvad er Brimalm ??

Hej

Jeg har ved flere beskrivelser af damp loko set ordet Brimalm, hvad betyder det ??

Der står intet om dette på wikipedia Laughing out loud

mvh

Brian

__________________

Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0

Digital og analog.

Trix C-skinner.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det er et svensk firma der laver håndbyggede DC-modeller af bl.a. damplokomotiver. Af danske maskiner har de lavet en D- og en E-maskine.

Jeg synes ikke at priserne er helt for den almindelige tegnebog, ligesom jeg har hørt om problemer med at køre på gængse skinner.

Men rent udseendemæssigt og detaljemæssigt er det naturligvis nogen supermodeller.

Se mere på;

http://www.brimalm.com/

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

domino

Procesoperatør

Indlæg: 380

PB  Hjemmeside

ok, takker for info

mvh

Brian

"Skovsøekspressen" skrev:
Det er et svensk firma der laver håndbyggede DC-modeller af bl.a. damplokomotiver. Af danske maskiner har de lavet en D- og en E-maskine. Jeg synes ikke at priserne er helt for den almindelige tegnebog, ligesom jeg har hørt om problemer med at køre på gængse skinner. Men rent udseendemæssigt og detaljemæssigt er det naturligvis nogen supermodeller.Se mere på;http://www.brimalm.com/MvhClaus

__________________

Nippon Model Railroad Society.
Japansk H0

Digital og analog.

Trix C-skinner.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Jeg synes ikke at priserne er helt for den almindelige tegnebog, ligesom jeg har hørt om problemer med at køre på gængse skinner.

Brimalm maskiner har hjul efter RP-25 standarden og kan kun befare radius > 600 mm. Der er ingen problemer med gængse spormaterialer til 2-skinne, der overholder ovennævnte.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.331

PB

Og lok/tenderafstanden er uacceptabel stor for den prisklasse.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Vi har en i klubben der har Brimalms D-maskine. Den har han ikke været helt tilfreds med. Han har ikke for skarpe kurver og kører på Peco-skinner. Bl.a. er konklusionen at hjulflangerne er for små og giver anledning til afsporinger.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Bl.a. er konklusionen at hjulflangerne er for små og giver anledning til afsporinger.

Med mit kendskab til kvaliteten af Brimalms produkter, er det næppe hjulene med RP25-flanger som giver anledning til afsporinger. Fejlen skal nok søges ved sporet. specielt hvor afsporer lokomotivet?

Det interessante er at i USA er der titusinder af modelbanefolk som kører med RP25-hjul, og de har ingen problemer.

Herhjemme er det blevet et dogme at hjulflanger skal være flere millimeter høje for at et køretøj kan blive på sporet.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Vi har en i klubben der har Brimalms D-maskine. Den har han ikke været helt tilfreds med. Han har ikke for skarpe kurver og kører på Peco-skinner. Bl.a. er konklusionen at hjulflangerne er for små og giver anledning til afsporinger.MvhClaus

Hej.

Tvivler stærkt på at det er RP25 flangerne der er skyld i afsporing. Det er snarer skinnerne der ikke er lagt ordentlig Wink .

Er selv ejer af Brimalm Litra E samt Litra D, og de kører uden problemer på Fleischmann Profi og Peco code 75 samt radius 48,5 cm.

Har derimod en Heljan Litra E som ikke kan klare Fleischmann Profi sporskifter uden at der er limet 0,3 mm plast på siden af tvangsskinnerne

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det passer meget godt med at jeg så en Brimalm D´er i drift på Jernbanemuseet for nogle år siden, til modelbaneudstillingen her. Det foregik på et stort modulanlæg, og sporet her var nok ikke lagt helt præcist, for den havde også sine vanskeligheder.

Min egen Heljan E´er kan klare at køre på min opstilling med slanke kurver og K-skifter. Et enkelt sporskifte er kritisk, og det nok fordi jeg ikke har fået det lagt ordenligt.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

R 950

Indlæg: 64

PB  Blog

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig bemærkningerne om RP25 hjul, som jeg selv benytter på hjemmebyggede modeller uden problemer. Har f.eks. S og R bygget med ekvilibrering, samt et par Frichs maskiner fra Freja endda med de drivende aksler fast lejret i rammen. Brimalms maskiner er affjedret og kører uden problemer. Der er absolut ingen grund til at køre med større flanger end RP 25, med mindre man kører Märklin. Brimalms E maskine har jeg tætkoblet som vitrineudgaven, hvor kardanakslen er afkortet med ca 4 mm. D maskinen er rigtignok med lidt rigelig luft mellem maskine og tender men mindre end hobbytrade's ditto. Sidstnævnte har jeg tætkoblet med en reduktion af afstanden på 2,5 mm. Kurveradius svarende til Peco stor og medium kan alle maskiner klare. Mindre radier er vel ikke nødvendigt.

Nils-Erik

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.