Nu har jeg efterhånden fået konverteret alle mine gamle Märklin loks og lavet LED lys, fjernprojektør, dekodere mv. på dem. Jeg har kun kunnet køre med dem på 1 testskinne på ca. 1 meter med IB'en.
Jeg vil gerne styre det hele med PC via IB'en og har prøvet at lave nogle små forsøgsprogrammer i VB til kontrol af loks - det skal jeg nok få styr på.
Nu skal jeg til at spekulere på en større BANE - altså en større samling af M-skinner, signaler og skiftespor - og jeg har tegnet en skitse.
Jeg fandt en artikel af Dale Schultz
http://layout.mixmox.com/1/computer_control
og han anbefaler "et hav" af "kontaktpunkter" - og det har jeg så valgt at lave med brydning af en IR stråle, men hvordan skal alle disse signaler indsamles behandles ?
Hvor finder jeg noget læsestof om, hvordan man går igang med tilrettelægningen af en sådan bane - sektioner, blokke, bremsestrækninger, s88 o.s.v. - jeg aner INTET om det, og jeg synes jeg finder så meget forskelligt læsestof på nettet, men fælles for det hele er, at det ender med at man skal KØBE en masse dyrt hardware, og jeg vil gerne selv lave elektronikken - og så har jeg på fornemmelsen, at jeg sidder og læser om mange FORSKELLIGE måder at realisere sektioner, blokke, bremsestrækninger, s88 mv. på.
Findes et link til en "skridt for skridt" metode til at bygge det op, så jeg samtidig får generel forklaring på, hvad det er systemet laver/løser ?
Mvh
KSor,
8210 Århus V
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Ka' det virkelig passe !
Er der INGEN med Märklin, IB og loks med diverse decodere, som kan give et fingerpeg i retning af, hvad jeg skal læse ?
Mvh
KSor,
8210 Århus V
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Dine indsamlet signaler fra de IR stråle, skal sendes videre til et s88 modul, tilbagemedling, ellers ved IB ingen ting...
Men til dit spørgsmål om, om der finders sidder, der gøre det lettere at forstå, Nej, jeg har i hvert fald heller ikke kunne finde dem, og dette betyder så, at jeg forsøger mig frem, efter de forskellige ting, jeg ser undervejs på nettet...
Men om du finder sådan en side, må du meget gerne sende et link....
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Ja, JEG har ikke svaret, da jeg endnu koerer analogt, og derfor ikke har nogen erfaring.
Meeen, i mangel af bedre, ville jeg anbefale dig at downloade en demo version af softwaren Railroad & Co og WinDigiPet. Laes deres vejledninger, og proev deres programmer i demoversioner.
Det skulle give dig en meget klar fornemmelse om hvad det drejer sig om.
Bemaerk at Dale Schultz, hvis hjemmeside du har refereret til, har en lidt anderledes filosofi m.h.t. computerstyring, end den gaengse opfattelse af hvordan det boer vaere.
Jeg forstaar at det ikke er alt for svaert at skrive sit eget styreprogram, men hvorfor, hvis der allerede er flere store og komplette programmer til raadighed?! (Dale Schultz tilbyder ogsaa en eller anden stump software!)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Jeg har programmerne fra Railroad & Co - mener du vejledningerne til disse programmer - og specielt programmet "TrainController" ?
Vejledningen til programmet TrainController er vel kun en vejledning i netop DEN måde DE har valgt - og hvordan passer det til Märklin, IB og de dekodere, som jeg har - ja, jeg skal selvfølgelig læse vejledningen for at kunne finde ud af det - hvis den overhovedet fortæller noget i den retning.
Du skriver, at Dale Schultz har en anden philosofi end den "gænse op fattelse" - men hvor læser jeg om denne "gænse opfattelse" og specielt HVORFOR man nu er kommet frem til den opfattelse ?
Har du evt. et link ?
Mvh
KSor,
8210 Århus V
winn
Ingeniør
Indlæg: 1
Kig evt på denne side.
Det er på tysk, men der er diagrammer som f.eks. viser hvodan du bygger et S88 modul.
http://www.digital-bahn.de/info.htm
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Ja, sådan nogle har jeg også fundet en del af, men det er mere den overordnede beskrivelse af systemerne jeg mangler.
Det er ikke nemt at finde ud af, hvad en skov er og kan bruges til, hvis man starter med at tælle årringe - hvis du forstår, hvad jeg mener.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Du kan jo begynde med at læse manualer til noget af det software, der er skrevet, fx er der beskrivelser af brug af kontaktpunkter i manualen til Rail Road & Co. som jeg linker til i min signatur.
Jeg tror ikke der findes en samlet manual, så du må nok til at læse lidt hist og pist for at lære det du vil lære.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Ved ikke om du kan bruge dette link, men på Wikipedia findes der i hvert fald diverse beskrivelser, men det går måske ikke nok i dybden :?:
http://da.wikipedia.org/wiki/Digital_Command_Control
Der er iøvrigt også links til NMRA osv. Her må kunne findes dybdegående beskrivelser, især fordi DCC er en åben standard.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Jamen er det overhovedet DCC jeg skal bruge (eller bruger) ?
Mvh
KSor,
8210 Århus V
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Marklin kører motorola, og herfra kan det så blive lidt svært at forstå, for med næste alle nye dekoder er de ligeglade med om signalet er motorola eller dcc, dette gælder dog ikke for marklin egne dekoder, de forstå kun motorola, derfor vil jeg anbefalde dig, kun at læse om motorola systemet til at startet med...
men for at vende tilbage til dine kommende digitale bane, du skal bruge s88 modulerne til at fortælle din IB / computer hvor hvert enkelt tog holder / kører, en s88 kan klare 16 blokke, på min bane fx. bestå en blok af 5 skinner, og jeg tilslutter mine s88 på den måde, at jeg isolere den ene minus skinne, så nå et tog kører på skinnen kommer minusen fra den anden skinne så over til den isoleret skinne, som sender dette minus signal videre til s88 modulet og derved videre til computeren via IBén, og i win digipet programmet, har du så indtegnet dit layout, og inddelt dette i samme blokke som på banen, og derved vil skinne stykket der er besat lyse rødt...
Det samme signal fra s88 modulet bruges til at bestemme togveje og om de er besat, nå du evt. sende et tog afsted, for er et af de andre spor besat, nægter win digipet at lade toget kører førend der er fri bane..
Alt i alt, virker s 88 blokkene ligesom de gode gammel kontaktskinner, de kan udløse sporskift / signaler osv.. blot uden alt det gammel besvær med lednings træk på kryds og tværs af banen
Dine sporskift / afkoblings skinner, skal styres af en dekoder, og her dækker en k 84 eller ligne 4 sporskift eller 8 afkoblings skinner...
Signaler, bruger du marklins gammel med relæg, skal de styres af samme dekoder...
håber dette kan hjælpe dig lidt på vej
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Fint "peter e" nu kan jeg da komme lidt videre.
Men jeg vender sikkert tilbage med mere "tågesnak".
Mvh
KSor,
8210 Århus V
ts_dk
Indlæg: 295
Hej Peter,
Følger også med, for at suge viden
Den måde du beskriver med at isolere den ene skinne streng (minus) kræver at det materiel man benytter ikke må have isolerede hjul. Tænker her på dem der f.eks har Lima materiel på der anlæg - bla MR/MR og MZ.
Kan man som alternativ benytte en 24994 (kontakt spor) ???
Hilsen Thomas
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Vedr. Lima og div. andre med jævnstømshjul, du har ret i at det bør være marklin hjul, men om ikke dem som har ombygget disse lima modeler, så det et meget lille indgreb, da strøm optagene stadigvæk sidder der efter en ombygning, og så det bare at føre en lille ledning over på modsatte strømoptag også, de små kobberfjere der kører på hjulakselen..
om du kan bruge 24994, ja det kan du godt, men om du har en vognstamme som indenholder en slæbesko, til lys i vognen, ja så afgiver denne slæbesko også et signal, og vil derved forvirer togstyringen, istedet for 24994, kan du bruge små kontakt magneter, som sidder uder hvert lokomotiv, og under skinnen hvor kontakten ønskes
men jeg skal ærligt siger min viden om at bruge kontakter / magneter er meget lille, da jeg kun bruger den første måde, men jeg kan se at der vil opstå nogle problem med kontakt skinne / magneter, at nå lokomotivet forlader en vognstamme på et sidespor, så vil computeren jo tror hele toget er væk, i og med lokomotivet slæbesko, fortæller at det forlader sporet...
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Tja det må du jo selv vide (om du skal eller gør). Men som Peter skriver, så reagerer Märklins dekodere kun på Motorola signalerne og ignorerer DCC signalerne, så derfor kan man sagtens køre med både DCC og Motorola dekodere på et anlæg. Multiprotokoldekoderne (som både reagerer på Motorola, DCC og Selectrix) kan både forstå Lenz og Motorola bremsestrækninger osv (nogen af dem altså). Hvis du allerede har installeret Märklin dekodere i dine lokomotiver, ja så er du jo begrænset til dette system.
Peter giver en fin beskrivelse af systemet, men mon ikke det også er muligt at finde noget brugbar information i Märklins/Windigipets/Viesmanns betjeningsvejledninger osv. Jeg har ikke selv forsøgt at lede efter info da jeg ikke benytter bremsestrækninger og automatisk togkontrol.
God jagt.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
ts_dk
Indlæg: 295
Dvs. at ved din løsningen med at dele den ene skinnestreng må der jo stå konstant impuls over til s88'eren???
Eller er det mig der har opfattet det forkert?
Hilsen Thomas
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
[/quote]
Dvs. at ved din løsningen med at dele den ene skinnestreng må der jo stå konstant impuls over til s88'eren???
Eller er det mig der har opfattet det forkert?
Hilsen Thomas :-)[/quote]
Det er helt rigtigt, jeg har konstant spæning ved sporbesattelse
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Jeg skal til at lægge mine M-skinner på plade, og jeg har tegnet en skitse af forløbet.
I den forbindelse har jeg X spørgsmål jeg gerne vil have opklaret - og det er mere TEORI end det er "konkrete løsninger med moduler fra den og den leverandør", jeg er ude efter.
Jeg ønsker at kunne styre det hele med et VB-program fra en PC via IB'en.
1) Jeg skal jo have togene til at standse ved stationer og diverse signaler, MEN dette at bringe et tog til standsning ved en station er vel ikke anderledes end at bringe det til standsning ved et signal - vel ? Der er bare et signal i begge ender af stationen, og jeg styrer lok'et ved at styre SIGNALET til rød eller grøn.
2) At standse toget, >>, ved et signal, S1, gøres med en "kontakt", K1, i passende afstand fra signalet til at lok-dekoderens nedbremsningsparameter kan nå at standse toget inden signalet - eksempel:
>>---------K1------------S1-------------
- en simpel løsning, men er det rigtigt opfattet, at dette er et eksempel på en (simpel) signal-BLOK (=K1, lidt skinner og S1) ?
3) En forbedret udgave af 2) vil være at have 2 kontakter, K1 og K2, hvor passage af K1 vil give lok'et besked om at skifte til f.eks. 25% af sin nuværende hastighed. Lokdekoderens nedbremsningsparameter vil så give en "blød" nedbremsning så passage af K2 kan udløse kommando om at stoppe - eksempel:
>>---------K1------------K2-----------S1---------
Er det rigtigt opfattet, at dette er et eksempel på en bedre signal-blok (=K1, lidt skinner, K2, lidt skinner og S1) ?
4) Ved en station, hvor der kan komme tog i begge retninger, forestiller jeg mig situationen således:
>>--------S0---------K1------------K2-----------S1---------
--------S0---------K1------------K2-----------S1---------<<
Med tog fra VENSTRE er det svarende til punkt 3) og med tog fra HØJRE, udløses kommando om nedsættelse til 25% hastighed ved passage af K2 og ved passage af K1 udløses kommando om at stoppe og "løbe af" til standsning ved signal S0.
Er det rigtigt opfattet, at dette er et eksempel på en stations-blok (=S0, lidtskinner, K1, lidt skinner, K2, lidt skinner og S1) ?
5) Jeg skal så med trykknapper styre SIGNALERNE til rød eller grøn og mit VB-program skal så vha. 1) signalernes status, 2) rækkefølgen af kontakternes aktivering, 3) en passende algoritme finde ud af at generere den korrekte kommando til det passerende tog, MEN ..
6) Hvordan ved programmet HVILKET tog (=lok), der passerer og dermed hvilken adresse kommandoerne skal sendes til ?
7) Er jeg virkelig den eneste, som har så svært ved at "se", hvordan det skidt skal virke ?
Håber nogen gider at være med !
Mvh
KSor,
8210 Århus V
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Hej KSOR
Jeg kan jo, meget let, se, at det er Märklin skinner, du anvender. Jeg kan huske, der for ½-1 år siden var en gut, der havde lavet et bremsemodul, der netop var til Märklin. Han havde en mængde billeder, samt links til videoklip herinde, der viste hvordan modulet virkede. Desværre kan jeg ikke huske hvad siden hed, men det er jo muligt, han selv ser dit indslag.
Så min indlæg er sådan set bare for at give dig forhåbninger om, at der er en let vej til løsning af dine problemer
Med venlig hilsen
Skott
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 594
Hov. Det lyder lidt som min side, selv om jeg ikke var herinde for et år siden. Var det denne her, du tænkte på:
http://www.ejberg.dk/trains/signalbrake/index.html
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Lige præcis. Det var netop den konstruktion, jeg henviste til
Med venlig hilsen
Skott
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Ja, det er da også meget fint og det ser vældigt ud, MEN som jeg skrev i mit oprindelige indlæg:
" - og det er mere TEORI end det er "konkrete løsninger med moduler fra den og den leverandør", jeg er ude efter. "
Jeg har endnu ikke fattet grundideerne - så det er mere en forklaring af DEM og de forskellige metoder jeg søger.
Jeg står og skal til at lægge sporene, men jeg er stadig usikker på, om jeg skal "isolere" strækninger af midterlederen - som ved analog drift.
Mine "kontakter" vil jeg helst IKKE lave ved at skære i skinnerne eller midterlederen - jeg vil foretrække at lave disse "kontakter" som brydning af IR-stråler.
Men ellers tak for linkene
Mvh
KSor,
8210 Århus V
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 594
Som jeg ser det, er der to grundlæggende metoder:
1. At lave signaler, der direkte (eller indirekte) har indflydelse på togene. Her skal der isoleres en eller flere midterledere, så ethvert tog kan bringes til standsning ved signalet. Dette kan så gøres på forskellige måder, hvoraf nogle får togene til at bremse langsomt ned først, som f.eks. det på mit link.
Disse signaler kan så styres manuelt, via tilbagemelding fra kontaktpunkter (eller IR) eller med computer.
2. Så kan man også køre uden midterlederisolering. Dette kræver som regel en computer, der kører et program som hele tiden holder styr på hvor hvert eneste tog befinder sig. Så kan programmet få et bestemt tog til at stoppe når det nærmer sig et signal. Her kræves tilbagemelding fra skinner eller IR, så programmet ved hvor togene er.
3. Og så er der den lidt specielle variant. Uhlenbrock Lissy systemet. Her sidder en IR sender under hvert lokomotiv, der hele tiden udsender lokomotivadresse. Så kan man sætte IR modtagere i skinnerne, og dermed få at vide hvilken adresse et givent tog har, når det nærmer sig et signal. Jeg har selv overvejet at bruge dette system, men dømte det til at blive for dyrt i det lange løb.
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Ja, der er jeg jo i min naivitet mest til nr 2, hvor det hele styres fra en computer. Det kan godt være det blot er at skubbe problemet foran sig, men der kan nu laves meget med programmering - men der er selvfølgelig problemet med at få bestemt HVOR hvilket TOG (=lok) er til hvilket TIDSPUNKT.
Har man bare 10 loks er det jo ikke til at bære, når det hele skal "genstartes" med placering af hvert lok på skinneplanen ved ustabilitet i programmet - har nogen erfaringer med det ?
Så tror jeg at montering af skinnerne kan starte så småt.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg kender kun til TrainController fra RailRoad&Co men det har i hvert fald sjældent problemer med at vide, hvor de enkelte tog/lokomotiver befinder sig.
Det er dog nødvendigt med mange kontakter, jeg bruger sporbesatmeldere, der måler på sporet, hvordan det er med IR- eller andre punktkontakter ved jeg ikke.
Problemerne opstår typisk ved en kortslutning (dem er du vel nærmest fri for med midterskinnen, men i 2-skinne sker det at et sporskifte ikke står rigtigt eller en vendesløjfe ikke har vendt polariteten). Der går programmet videre som om det hele kører, men alt står jo stille og intet bevæger sig. Når kortslutningen er fejlrettet og strømmen tilsluttes igen, så kan programmet nogengange ikke finde ud af det.
Det sker dog oftere at programmet ikke kan finde ud af det, når 2 tog kører for tæt, dvs. hvis de kører i blokke lige efter hinanden eller bliver standset imod hinanden, så sker det at det er det forkerte tog, der følger med i programmet i forhold til det, der bevæger sig på banen. Dette løses ved at have mange blokke og holde mindst en blok som afstand mellem togene, hvilket vel egentlig også er sikringsmæssigt korrekt på strækninger, men lidt upraktisk ved rangering på stationer.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Hvad forstår du ved en "blok" ?
Mvh
KSor,
8210 Århus V
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
En blok er et sporafsnit, i virkeligheden afgrænset af signaler, i model kan signalerne være virtuelle.
En blok kan have en vilkårlig længde, alt efter hvad der er praktisk.
Da du ikke kan have så mange kontakter, at du altid ved præcist, hvor et tog befinder sig, bruges blokke, hvor det eneste du (eller PCens program) ved er at toget befinder sig i den bestemte blok. Der kan så kun være et tog i hver blok på samme tid.
Blokke kan du læse mere om i manualen til TrainController, som kan hentes her:
http://www.freiwald.com/pages/download.htm
TrainController™ Version 5.8 Users Guide
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Men den er IKKE galvanisk isoleret fra resten af skinnelegemet ?
Den manual du her henviser til er skrevet til tog med DCC-deckodere. De ting jeg nu læser omkring specielt "blokke" er det også gældende for Märklin-filosofien ?
Mvh
KSor,
8210 Århus V
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg kan ikke rigtigt forstå, hvad du ikke forstå om blokke, men nu har jeg prøvet at tegne en lille rundbane inddelt i blokke, håber det kan hjælpe dig til at forstå systemet, hver farve er en blok, og størrelsen af blokkene, afgøre du selv
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Sådan er det jo ofte, når man forstår tingene - så forstår man ikke hvorfor andre IKKE forstår - det er her pædagogikken kommer ind i billedet
Men 10-øren er da efterhånden ved at falde, men det er stadig uklart, om blokkene er galvanisk isolerede fra hinanden eller ikke - nogen siger/skriver de ER og andre siger/skriver de IKKE er. De må jo tale/skrive om forskellige metoder/systemer - uden at 10-øren her helt er faldet endnu.
Da jeg skal til at lægge skinner på plade, er spørgsmålet "isolering" eller "ikke-isolering" jo vigtigt at få afgjort INDEN jeg begynder - jeg ved godt, at dette, efterfølgende fysisk at få anbragt en IR-lysbro også kræver lidt "makken" med skinnerne - men det er dog ikke så omfattende som efterfølgende at lave isolerede blokke.
Men jeg er igang med at læse den manual, som Leonard henviste til - så mond ikke jeg finder ud at det efterhånden - med lidt spørgsmål og især svar herinde, så går det vel
Belært af erfaringen med alle de forskellige tekster, som jeg har fundet og delvist læst på internet, vil jeg prøve at lave en slags "logbog", som så gerne i sidste ende skulle kunne være en "vejledning" til en anden i lignende situation - altså hvordan gør man, når man vil opbygge en digitaliseret modeljernbane med Märklin tog/skinner og diverse dekodere.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.101
Da' Keld.
Blokke er et logisk begreb, der kan implementeres på mange forskellige måder: Det står dig derfor helt frit, om du vil lave dine blokke med isolerede skinner, optiske signaler eller noget helt tredie - man kan ikke sige, at den ene måde er mere rigtig end den anden.
I den virkelige verden er en blok strækningen mellem to signaler - og den skal være stor nok til at kunne rumme et helt tog, dvs. det størst tænkelige tog. Ifølge alle reglementer må der til enhver tid kun befinde sig eet tog i en blok.
Det kan være svært at overføre til model: Dels er der sjældent plads nok til så store blokke, og dels har man også brug for blokke på f.eks. stationsområder (af hensyn til computerstyring), hvor de ikke findes i virkeligheden.
Men det nytter ikke noget, at du forventer en entydig definition på en blok - specielt ikke i modelverdenen: Den findes simpelthen ikke. Din måde at lave blokke på bliver nødt til at gå op i en højere enhed med din computerstyring, og her er der nok næsten lige så mange meninger som der er modelbyggere.
MVH
Lars
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Se der var jo nogle forløsende ord, som netop forklarer, hvorfor der er så meget forskelligt "modstridende" at finde - hver har åbenbart sin egen måde at implementere på !
Mvh
KSor,
8210 Århus V
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
eller sagt i marklin sporg, her har du 2 minus skinner, og en plus, og da du kun behøver en plus og en minus skinne for at toget kører, efterlader det dig, med en minus skinne, i overskud, denne minus skinne, isolere du, der hvor du vil have en blok start og slut, og forbinder denne ledning som du lodder på, selve denne minus til dit s 88 modul...
Men da du vil kører med IR ved jeg ikke helt, hvordan du gøre det, men overstående, er den normale fremgangs metode ved marklin..
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Ja, men her er det jeg gerne vil UNDGÅ at skære i skinnerne
Men i princippet er mit IR-modul det samme som din hjemmelavede "kontaktskinne" - der tilbagemeldes via en ledning, hvor signalet svinger mellem 2 tilstande, 1 og 0 - eller positiv spænding og ingen spændig.
Men så har du allerede lagt op til næste spørgsmål - hvad er/gør et s88 modul - det er nemlig ikke omtalt som sådant (jeg søger på s88) i den tidligere nævnte manual, som Leonard linkede til.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.101
Da' Keld.
S88 er egentligt ikke et modul, det er en kommunikationsbus, som Märklin har opfundet til deres tilbagemeldingsmoduler. Det er vist også det eneste bidrag, Märklin for alvor har ydet til den digitale MJ-verden: S88 bruges i dag af alle, også DCC folk, til tilbagemeldingsmoduler. Så selvom S88 er en bus, er det også næsten synonymt med tilbagemeldingsmoduler - og dem kan du læse om mange steder.
MVH
Lars
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Du har blot problemet med kontaktskinnerne, at der er kun forbindelse til S 88 modulet, det øjeblik kontakten aktivers, men selvfølgelig kan man indkobel et relæg, som søger for at minus strømen til s88 modulet er konstant indtil næste kontaktskinne brydes, og det må jo være efter denne opskrift du skal lave det, i og med du vil bruge IR
Min forståelse af et s88 modul er, et stykke simpel elektronik som blot kan holde styr på 16 forskellige indputs, og videre sende dette signal...
Skulle være meget nemt at lave selv, har dog ikke prøvet, da jeg ingen ørn er til loddekobelen
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Til Lars:
Ja, jer er ved af finde ud af (det med 10-øren - du ved) af man opererer med 2 "kontakt"-begreber - 1) en punktkontakt (helt svarende til min IR) og 2) en besatmelder - en kontakt med en vis "udstrækning" (ideelt udført med isolering af den ene skinne over et passende antal skinnelængder ved Märklin. Her kommer min IR til kort - men 1 af dem i hver ende af blokken og så en set/reset flipflop - så er det vel klaret.
Til KillerP:
Forskellen mellem de 2 kontakt-typer kan realiseres bare ved at lave det isolerede stykke skinne kort for punktkontakten og langt (=hele bloklængden) for besatmelderen.
Så må jeg på jagt efter noget om s88-bussen.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Jeps, 10-øren er vist allerede faldet Bare prøv dig frem og lær på den måde. Nogen gange må man bide i det sure æble og lave ting om som man i første omgang troede var korrekte.... Synes egentlig at din IR ide er interessant, og jeg er sikker på at en flip/flop kan bruges. Lad os høre resultatet når du kommer så langt.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Når du har læst hele manualen til TrainController vil du opdage, at programmet kan bruge både besatmeldere og punktkontakter. Du behøver ikke en flipflop til at holde meldingen, det klarer softwaren for dig.
Ved at have en kontakt i hver ende af blokken (eller en imellem hver blok) så kan softwaren også finde ud af hvor togene befinder sig, da programmet ved i hvilken retning toget kører og dermed hvilken side af kontakten det befinder sig.
Jeg forstår ikke din modstand imod at isolere skinnerne og bruge besatmeldere, men det må du jo om.
Om det er til Märklin eller DCC er lige meget principperne er de samme når det gælder blokke osv.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Se nu begynder filmen at knække igen !
Mener du "isolere den ene af skinnerne" så jeg får en "kontakt" eller mener du "isolere midterlederen" som vi gjorde ved analog drift ?
Det med at isolere den ene skinne synes jeg giver alt for meget mekanisk bøvl, som jeg ikke gider af bakse med - jeg vil hellere en IR-kontakt. Det med at isolere midterlederen og måle strømforbrug er tilsvarende (tror jeg endnu).
Jeg takker for linket til manualen - det er vist lige den jeg skal læse igennem.
Mvh
KSor,
8210 Århus V
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
selvom de fjerner den ene minus, få du ingen strøm problemer, for der er minus i den skinne igen, lige så snart et hjul sæt holder i blokken
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Til Killerp:
Jamen der er vel ikke til sådan liiige at isolere den ene skinne på M-skinner fra Märklin :?
Mvh
KSor,
8210 Århus V
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
sorry haved glemt i farten at du brugte M skinner :oops:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)