Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

HOe og HOm

Tillig har trestrengede spor, sporskifter og kryds i både størrelse HOe og HOm.

Er der nogle der ved, hvad sporvidden på de to smalspor er, og hvad det svarer til i virkeligheden?

Og svarer HOe til N i modelverdenen?

Jeg spørger, fordi jeg længe har haft en drøm om at lave et lille stykke trestrenget bane à la den gamle Faxe Jernbane.

Søndenfjords

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

H0m = 12 mm (TT-spor), H0e = 9 mm (N-spor). M'et står for meterspor, mens e'et står for smallere spor, og det vil i H0 normalt sige 9 mm. Amerikanerne har for vane at efter e*et at tilføje sporvidden, f-eks. H0e9 hvilket betyder smalspor med ni fods sporvidde.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hejsa!

Smalspor med 9 fods sporvidde - det må være noget helt nyt - i nærheden af 3m!

Det er dælme smalspor der vil noget!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Det er selvfølgelig noget sludder!

Amerikanerne betegner det f.eks. H0n3, altså n for narrow og 3 for 3 fod! Eller H0n2 etc.

Efterlønsmodtageren er oppe på mærkerne!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.214

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Søndenfjords.

"Søndenfjords" skrev:
Tillig har trestrengede spor, sporskifter og kryds i både størrelse HOe og HOm. Er der nogle der ved, hvad sporvidden på de to smalspor er, og hvad det svarer til i virkeligheden?

Ah, det kan ikke besvares præcist: De 12 mm svarer så nogenlunde til meterspor, mens de 9 mm normalt bliver brugt til alt smallere. De ekstreme nittetællere kan nok se forskel på 9,2 og 9,8 mm, men vi andre kan ikke Laughing out loud .

I praksis har verden faktisk været opdelt i normalspor, bredspor (Rusland m.fl.), meterspor og smalspor. Mig bekendt findes der kun modelbaner i normalspor, meterspor og smalspor.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

Tak for svarene.

Nu vil jeg så begynde at overveje, om jeg skal satse på meterspor eller tipvognsspor.

Det vil udbuddet af materiel være med til at afgøre.

Søndenfjords

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"Søndenfjords" skrev:
Tak for svarene.Nu vil jeg så begynde at overveje, om jeg skal satse på meterspor eller tipvognsspor.Det vil udbuddet af materiel være med til at afgøre.Søndenfjords

HOm = 12 mm sporvidde i HO = ca. 1000 mm sporvidde i virkeligheden. Som De Bornholmske Jernbaner, Skagensbanen før ombygningen m.m.

HOe = 9 mm sporvidde i HO = ca. 785 mm sporvidde i virkeligheden. Som Faxe Jernbane.

Tipvognsspor vil typisk have sporvidden 600 mm i virkeligheden svarende til 7 mm i HO. Amerikanerne bruger Z-spor med sporvidden 6,5 mm til at illudere dette.

Sats på HOe. Det vil se "bedst" ud.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

Tak, Dampfmeister, jeg tror også, det ender med HOe.

Dels giver det det pæneste trestrengede spor, dels ser det ud til, at udbuddet af materiel er størst her, og dertil kommer, at det passer til mit udgangspunkt: Faxe Jernbane.

Ifølge bogen om Lemvigbanen blev Vandbygningsvæsenets baner også ombygget til 785 mm, nemlig i 1931.

Søndenfjords

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.