Tillig har trestrengede spor, sporskifter og kryds i både størrelse HOe og HOm.
Er der nogle der ved, hvad sporvidden på de to smalspor er, og hvad det svarer til i virkeligheden?
Og svarer HOe til N i modelverdenen?
Jeg spørger, fordi jeg længe har haft en drøm om at lave et lille stykke trestrenget bane à la den gamle Faxe Jernbane.
Søndenfjords
__________________
Søndenfjords
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
H0m = 12 mm (TT-spor), H0e = 9 mm (N-spor). M'et står for meterspor, mens e'et står for smallere spor, og det vil i H0 normalt sige 9 mm. Amerikanerne har for vane at efter e*et at tilføje sporvidden, f-eks. H0e9 hvilket betyder smalspor med ni fods sporvidde.
Bjarne
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Smalspor med 9 fods sporvidde - det må være noget helt nyt - i nærheden af 3m!
Det er dælme smalspor der vil noget!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Det er selvfølgelig noget sludder!
Amerikanerne betegner det f.eks. H0n3, altså n for narrow og 3 for 3 fod! Eller H0n2 etc.
Efterlønsmodtageren er oppe på mærkerne!
Bjarne
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' Søndenfjords.
Ah, det kan ikke besvares præcist: De 12 mm svarer så nogenlunde til meterspor, mens de 9 mm normalt bliver brugt til alt smallere. De ekstreme nittetællere kan nok se forskel på 9,2 og 9,8 mm, men vi andre kan ikke
.
I praksis har verden faktisk været opdelt i normalspor, bredspor (Rusland m.fl.), meterspor og smalspor. Mig bekendt findes der kun modelbaner i normalspor, meterspor og smalspor.
MVH
Lars
Søndenfjords
Indlæg: 284
Tak for svarene.
Nu vil jeg så begynde at overveje, om jeg skal satse på meterspor eller tipvognsspor.
Det vil udbuddet af materiel være med til at afgøre.
Søndenfjords
Søndenfjords
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
HOm = 12 mm sporvidde i HO = ca. 1000 mm sporvidde i virkeligheden. Som De Bornholmske Jernbaner, Skagensbanen før ombygningen m.m.
HOe = 9 mm sporvidde i HO = ca. 785 mm sporvidde i virkeligheden. Som Faxe Jernbane.
Tipvognsspor vil typisk have sporvidden 600 mm i virkeligheden svarende til 7 mm i HO. Amerikanerne bruger Z-spor med sporvidden 6,5 mm til at illudere dette.
Sats på HOe. Det vil se "bedst" ud.
mvh. Dampfmeisteren
Søndenfjords
Indlæg: 284
Tak, Dampfmeister, jeg tror også, det ender med HOe.
Dels giver det det pæneste trestrengede spor, dels ser det ud til, at udbuddet af materiel er størst her, og dertil kommer, at det passer til mit udgangspunkt: Faxe Jernbane.
Ifølge bogen om Lemvigbanen blev Vandbygningsvæsenets baner også ombygget til 785 mm, nemlig i 1931.
Søndenfjords
Søndenfjords