Før (både før patinering og før opgradering af kamera):
Efter:
Hvad synes I? Der er et større "Efter"-billede på min hjemmeside.
__________________
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
stenlille banen
skole
Indlæg: 959
kanon flot
mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________
H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I
http://rc-elektronik.dk/
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Jeg synes din patinering er realistisk og 'flot'
Jeg har selv (desværre: kun) fire SJ O vogne, som på sigt skal ældes. Kan du beskrive hvad du har gjort?
Er du interesseret i at afholde en workshop i 'O-vogns patinering'?
mvh niels peter
DK-2720
Michael BJ
Indlæg: 269
Hold da op hvor er den blevet flot (eller rettere grim ). Det er fuldstændig sådan som jeg husker de ser/så ud i virkeligheden. Imponerende.
Jeg har set dine andre patinerings-projekter på din blog, og jeg må sige, at du gør det rigtig godt.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Først tager man et billede af en grim plastik model. Dernæst lægger man hvid baggrund på et billede af en rigtig vogn.
Sådan ser det altså ud i mine øjne - var det ikke lige for NEM skakten, man kan skimte. Flot arbejde.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
smukt, smukt
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Super flot lavet.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Voller
Indlæg: 169
Jeg kan godt prøve, men jeg var ikke så videnskabelig i min tilgang. Det var sådan lidt mere på øjemål jeg arbejdede.
-- Forberedelse --
1. Fjern aksler og koblinger fra vognen.
2. Tag handsker på for at undgå fingeraftryk.
3. Vask vognen og akslerne grundigt med sæbevand for at fjerne fedt, støv og snavs.
4. Lad vognen tørre.
-- Airbrush --
1. Jeg lavede en blanding af brun (ca. tre dele) og mørkegrå (ca. 2 dele) akrylmaling. Resultatet var en ubestemmelig mørkebrun farve, der var noget mørkere end vognens farve, men ikke sort eller grå som sådan.
2. Den blanding blev fortyndet med airbrush-fortynder.
3. Vognsiderne blev malet et tyndt lag med airbrush.
4. Enderne på vognen fik også et tyndt lag.
5. Langs lister, stolper, nitter og andre ting der stikker frem på vognen malede jeg en ekstra gang med farven, for at få lidt mere kontrast i de områder.
6. Lejer, fjedre og undervogn generelt fik et lidt tykkere lag af farven på udvalgt steder.
7. Lad vognen tørre.
-- Skrammer og ridser --
1. Med et tyndt, spidst stykke plastik (klip f.eks. en vatpind skråt over) gav jeg mig nu til at ridse og skramme den nymalede vogn, så den oprindelige rødbrune maling kiggede igennem min egen maling.
2. Det bedste resultat bliver faktisk ved ikke at tænke for meget over hvor man ridser malingen af, bare på må og få, men naturligvis ikke overdrive.
-- Orange vask --
1. For at give skrammer og ridser lidt mere farve lavede jeg en opløsning af orange-rød fortyndet med en masse vand.
2. Med en pensel malede jeg den tynde maling hen over ridserne på vognen.
-- Drybrush --
1. En mørk mørkebrun blev blandet af akrylfarver. Jeg lavede ca. en half and half af sort og brun. Dette var ikke ikke airbrushfarver, men de mere tyktflydende "ufortyndede" akrylfarver.
2. De to farver blandes godt i et lille glas.
3. Med en fin, korthåret pensel (klip evt hårene kortere) drybrushede jeg nu alle beslag, lister, nitter osv. med den meget mørke farve, så de træder bedre frem.
4. Drybrush: Dyp penslen i maling, men tør så næsten det hele af i et stykke køkkenrulle, så der næsten ikke er maling på penslen.
5. Skulle der alligevel komme lidt for meget mørk farve på et hængsel, så bliv med med at børste henover stedet med den tørre pensel, så forsvinder det meste af farven igen.
-- Airbrush igen --
1. Med en mørkegrå airbrushfarve malede jeg rundt omkring, hvor jeg forventede vognen ville blive beskidt. Langs puffere, ved koblingen, lidt langs kanten til undervognen, en del nede i hjørnerne i vognen, en del på gulvbrædderne osv.
2. Vognsiderne blev praktisk talt ikke rørt af den grå farve.
3. Hjulene blev også malet med denne grå farve.
Det var sådan ca. sådan jeg gjorde. Man kunne sikkert godt slutter af med en mat lak, men det havde jeg ikke lige på lager. Husk at lade vognen tørre helt igennem før man roder med at få aksler og koblinger på igen, ellers kan man godt skade malingen.
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Tak for den gode beskrivelse, som jeg vil følge, men nok først i september
( pt sætter jeg kælder istand og august er helliget mine 3-leder moduler )
Jeg husker O-vognene rasle afsted på Kystbanen fra min barndom i Humlebæk og din patinerede udgave rammer lige min erindring.
Vognenes udseende varierede dog - nogle var lidt mørkere, og generelt lidt mere støvede eller matte.
Jeg (min søn) har en del Warhammer maling, og jeg kender fx drybrush penselteknik herfra.
Har du evt erfaring med Warhammer maling i Airbrush?
mvh niels peter
DK-2720
Voller
Indlæg: 169
Ikke det der ligner, desværre.
Mvh. Thomas.
Digital treskinnedrift
http://modeltog.voller.dk