Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 306

PB

Hobbytrade D826

Hvor er det dog en enorm fornøjelse at kunne pakke sit "nye" lok ud af æsken, sætte det på skinnerne og bare se det rulle afsted - uden problemer. Tak til Hobbytrade... Laughing out loud

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

forkert sted at sende dit indlæg, tror hobby trade ville være mere glade for det i deres mail boks, men klart enige med dig

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 306

PB

Tjah, ok du har ret. Men var bare lige lidt begejstret over, at det vitterligt er muligt at se et dansk lok. fungere perfekt i første forsøg. Med en MY og en MO fra en anden danske producent, skal der ikke så meget til....Smile

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Niels" skrev:
Tjah, ok du har ret. Men var bare lige lidt begejstret over, at det vitterligt er muligt at se et dansk lok. fungere perfekt i første forsøg. Med en MY og en MO fra en anden danske producent, skal der ikke så meget til....Smile

Hvad mener du?

Vi tæsker løs med både My, Mo og D (og N-maskine) på et anlæg der kører lagt flere km end du kunne tænke dig til. Både Mx, My og Mo fungerer bare. Den maskine der har været flest fejl på er .... tadaaa: D-maskinen.

At nævne Roco N og My er nok bare for meget, for sjældent har jeg set en mskine slæbe så meget og så lydløst som N-maskinen og My med hæfteringe slår selv Heljans My, hvorimod en D-maskine ikek er villig til at slæbe af med tunge tog....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 306

PB

OK, OK, jeg mente såmænd ikke andet end jeg skriver: at det var rart at se et lokomotiv tøffe fint derud af, uden først at skulle hen og bikse med irriterende tilpasninger!

Min Heljan MY (der såmænd kører fint nu) havde store problemer lige fra dag et med en slæbesko, der konstant faldt af. Efter 2 timers kørsel forsvandt lyset i den ene retning. Og den tabte konstant sine vogne pga. en, i den ene ende for upræcist lavet koblingsskakt. Alt sammen trælse detaljer som flere nok kan nikke genkendende til at skulle have rodet med. MOen af samme fabrikat, skulle først have kupebelysningen koblet korrekt på dekoderen for ikke, at betragteren skulle blive irriteret over at se lyset køre op og ned sammen med vognens hastighed.

D826 har endnu ikke vist svagheder og slæber uden problemer af med 10 stk to-akslede, hvilket er rigeligt til mig... Smile

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Niels" skrev:
OK, OK, jeg mente såmænd ikke andet end jeg skriver: at det var rart at se et lokomotiv tøffe fint derud af, uden først at skulle hen og bikse med irriterende tilpasninger!
Præcist sådan har min Mx og My kørt altid.Den Mo od de My der kører på en vis jyske længdebane i hadsten har heller aldrig drillet - til trods for at de kører på K-skinner.
"Niels" skrev:
Min Heljan MY (der såmænd kører fint nu) havde store problemer lige fra dag et med en slæbesko, der konstant faldt af. Efter 2 timers kørsel forsvandt lyset i den ene retning. Og den tabte konstant sine vogne pga. en, i den ene ende for upræcist lavet koblingsskakt. Alt sammen trælse detaljer som flere nok kan nikke genkendende til at skulle have rodet med. MOen af samme fabrikat, skulle først have kupebelysningen koblet korrekt på dekoderen for ikke, at betragteren skulle blive irriteret over at se lyset køre op og ned sammen med vognens hastighed.D826 har endnu ikke vist svagheder og slæber uden problemer af med 10 stk to-akslede, hvilket er rigeligt til mig... Smile

Sur historik du har bag dig der - det kan jeg se.

En vis D-maskine har nået at kænkke kardanakslen, få skiftet højttaler og at metalhjulringene faldt af plasticmidten = 3 gange tur til Hobbytrade.

Den har nu kørt pænt i en 4 måneders tid.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 306

PB

Aha, så forstår jeg bedre din kommentar om D-maskinen. Lad os ende med at konstatere at vi nok alle render ind i - om ikke mandagseksemplarer - så ting, der skuffer lidt.

Heldigvis giver MJ'ere aldrig op.... Laughing out loud

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Niels" skrev:
Aha, så forstår jeg bedre din kommentar om D-maskinen. Lad os ende med at konstatere at vi nok alle render ind i - om ikke mandagseksemplarer - så ting, der skuffer lidt.Heldigvis giver MJ'ere aldrig op.... Laughing out loud

Nope. D-maskinen er ganske fin og så vækker den opsigt når den starter med lyd og hele "svineriet" for at trækek af med sit sorte søndagstog på udstillingsanlægget.

N-maskinen med min egensammensatte lyd med periodevis fløjten og dampslag der ikke drunker i syden fra kedlen er også ret populær igen. Mo er fin, men lyden derfra overdøves lidt af de vogne den slæber med......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en Hobbytrade D-maskine litra 826.

Nogen der ved om man kan montere et røgmodul - f.eks. Seuthe?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Pr908

landmand

Indlæg: 128

PB  Hjemmeside

Hej Marin.

Du kan ikke montere røg i din D maskine, så skal du i hvertfald selv til at bore skorstenen ud.

Benjamin

__________________

nuværende projekt: Litra Hs på Sorte Anna

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"martindahl" skrev:
HejJeg er lige blevet den lykkelige ejer af en Hobbytrade D-maskine litra 826.Nogen der ved om man kan montere et røgmodul - f.eks. Seuthe?Martin Wink

Jeg er selv den lykkelige ejer af 3 D.maskiner,og har spurgt om det kunne lade sig gøre,at lægge røg i ,men man mener at plasikken er for Blød, så skorsten vil smelte,fik jeg at vide! Men er der nogen der ved noget,så ville det da være godt!

MVH Jimmy

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Benjamin og Jimmy

Jeg har på ingen måder tænkt at skulle til at bore ud. Der er garanteret ikke plads til røgrøret - ellers havde det helt sikkert og været lavet plads til det.

Når jeg mærker på røgrøret virker det ikke specielt varmt. Det er som jeg tror det inderste rør der bliver varmt og ikke røret hvor olien bliver hældt ned i. Er der noget jeg har misforstået?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"martindahl" skrev:
Hej Benjamin og JimmyJeg har på ingen måder tænkt at skulle til at bore ud. Der er garanteret ikke plads til røgrøret - ellers havde det helt sikkert og været lavet plads til det.Når jeg mærker på røgrøret virker det ikke specielt varmt. Det er som jeg tror det inderste rør der bliver varmt og ikke røret hvor olien bliver hældt ned i. Er der noget jeg har misforstået?Martin Wink

Hej Martin det er Skorstenen og Karossen der vil smelte da Legeringen er tyndere end som feks N.maskinen fra ROCO,den kan holde til det!

Har jeg ladet mig fortælle!

Hilsen Jimmy

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej Jimmy

"jimmyoldtimer" skrev:
Hej Martin det er Skorstenen og Karossen der vil smelte da Legeringen er tyndere end som feks N.maskinen fra ROCO,den kan holde til det!Har jeg ladet mig fortælle!Hilsen Jimmy

Fint nok. Så bliver det bare en D-maskine uden røg.

Jeg skal dog hilse og sige at det er en fornøjelse at se og høre min ROCO N-maskine køre med lyd og røg. Selv fruen er imponeret.

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"martindahl" skrev:
Hej Jimmy
"jimmyoldtimer" skrev:
Hej Martin det er Skorstenen og Karossen der vil smelte da Legeringen er tyndere end som feks N.maskinen fra ROCO,den kan holde til det!Har jeg ladet mig fortælle!Hilsen Jimmy

Fint nok. Så bliver det bare en D-maskine uden røg.

Jeg skal dog hilse og sige at det er fornøjelse at se og høre min ROCO N-maskine køre med lyd og røg. Selv fruen var imponeret.

Martin Wink

Det ved jeg poul at det er imponerende,var inde på Vollers hjemmeside og se hans ROCO N.Maskine med vogne i fuld Damprøg og lyd og røgen fulgte dampslagene! jeg har selv 3 N.Maskiner som jeg håber kan komme omkring Hobbykælderen engang for at få lavet det samme!

MVH Jimmy

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

Hej

Jeg har jo været lidt rundt på nettet. Det nager mig jo lidt at man ikke kan få en røgindsats til D-maskinen.

Nu findes der jo et hav af Seuthe røgindsatser og her lurede jeg på følgende:

- Seuthe 22

- Seuthe 23

- Seuthe 27

- Seuthe 28

Det ligner at de har en plastik-kappe og med ledningsmontering. Nogen der kender dem og deres udvikling af varme?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"martindahl" skrev:
HejJeg har jo været lidt rundt på nettet. Det nager mig jo lidt at man ikke kan få en røgindsats til D-maskinen.Nu findes der jo et hav af Seuthe røgindsatser og her lurede jeg på følgende:- Seuthe 22- Seuthe 23- Seuthe 27- Seuthe 28Det ligner at de har en plastik-kappe og med ledningsmontering. Nogen der kender dem og deres udvikling af varme?Martin Wink

Hvis det lykkes dig at sætte røg i,så lad os Høre ,vi er mange der gerne ville at det kunne lade sig gøre Poul

Hilsen Jimmy

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

merklin

Håndværker

Indlæg: 80

PB  Blog

Nu er det sommerferie, og "tolderen" er rejst på ferie.

Så en dag kom D 804 snigende ind af et sidespor og lanede i mit maskindepot, Laughing out loud den har længe været et stort ønske. Den er utrolig flot og med mange fine detaljer, man tør dårlig rører ved den i skrek for at komme til at ødelække noget.

Nu skal vi ud at kører ( AC. analog ). Ak og ve Crying ved pasage af sporskifter bliver tendern løftet af sporet, nå så skifter jeg slæbeskoen til en Merklin , så kører vi både på M og K spor, dog skulde jeg nok have valgt en slæbesko der var lidt længer end den orginale for ved langsom kørsel kan den gå i stå i nogle skifter,

så skal vi have noget på krogen, en cm-cp-co, men det er for meget når det er op ad bakke, hjulene fedter på skinnerne, kontrolerer at der er hefteringe på og at de sider rigtig. Hvad er det nu for noget :?: min lille frichs firkantet klare turen perfekt enda med en vogn mere, ja selv heljans MX kører bedre, og hobby trade ME er meget bedre. Har jeg købt en mandagsmaskine eller er det en forklæt vitrinemodel, jeg gider ikke kører med noget der ikke fungerer ordentlig.

__________________

Selvbyggeren

AC analog  Dansk III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Hvor stejle er dine stigninger? Det skal nok ikke være over 2-3% før det begynder at knibe. Vi har en i klubben der på hans hjemmeanlæg har stigninger på omkring 5 %. Det kan den heller ikke klare med vogne (det er toskinnedrift). Der kan måske lægges noget mere vægt ind i D-maskinen, er der nogen der har prøvet dette?

En anden forklaring kan også være hvis dine vogne er meget tunge i det. D-maskinen er nok lavet til primært at køre med Hobbytrades lette vogne og ikke fx en tung hjemmebygget vogn.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

d-maskinen er lille og let og mister hurtigt fodfæstet på fedtede spor, på min bane slæber (vandret) den uden problemer rundt med 25 heljan pb vogne de har så også fået monteret letløbende ac-aksler fra togcenter gentofte,jeg har prøvet med 30 pb vogne men så er grænsen også nået ihvert fald på min bane mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

Hej jeg har godt nok ikke kørt på stiginger endnu ,men den trækker uden problemer 10 cu vogne og en Pakke vogn uden problemer,mine stigninger til et kommende anlæg vil lægge på 2 -3 % http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228362

Hilsen Jimmy

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"lars hansen" skrev:
d-maskinen er lille og let og mister hurtigt fodfæstet på fedtede spor, på min bane slæber (vandret) den uden problemer rundt med 25 heljan pb vogne de har så også fået monteret letløbende ac-aksler fra togcenter gentofte,jeg har prøvet med 30 pb vogne men så er grænsen også nået ihvert fald på min bane mvh lars

I virkeligheden måtte en D - maskine slet ikke slæbe så mange vogne.

En D-maskine måtte i 1:1 trække togførervogn + 17 - 18 lastede Pb på strækninger med stignings promille under 6,67

hvis stigningen var ekstrem dvs, mellem 1% & 1,25% kunne den trække togførervogn + 10 - 11 lastede Pb

Mellem Vejle & Jelling - udenfor kategori - togførervogn + 9 - 10 lastede Pb - men så var der selvfølgelig skydelokomotiv på i fedtet føre.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"jimmyoldtimer" skrev:
Hej jeg har godt nok ikke kørt på stiginger endnu ,men den trækker uden problemer 10 cu vogne og en Pakke vogn uden problemer,mine stigninger til et kommende anlæg vil lægge på 2 -3 %

Det er fantastisk hvad sådan en model kan trække.

Et normalt D - maskine træk i 1 : 1 var på 3 - 4 CU + pakvogn

I særlige tilfælde kunne man medbringe op til 10 CU

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

ifølge jernbanen. dk måtte den under krigen have 700 tons på krogen mellem herning og brande hvilket svarer til 23,8 fuldt lastede pb vogne minus togførervogn,jeg formoder det er den mest benyttede godsvogn på det tidspunkt(brunkul),og mellem slagelse og korsør sågar 800 tons,jeg kan dog ikke læse ud af teksten om det er brunkul den har slæbt mellem slagelse og korsør,mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

stenlille banen

skole

Indlæg: 959

PB

"merklin" skrev:
Nu er det sommerferie, og "tolderen" er rejst på ferie.Så en dag kom D 804 snigende ind af et sidespor og lanede i mit maskindepot, Laughing out loud den har længe været et stort ønske. Den er utrolig flot og med mange fine detaljer, man tør dårlig rører ved den i skrek for at komme til at ødelække noget.Nu skal vi ud at kører ( AC. analog ). Ak og ve Crying ved pasage af sporskifter bliver tendern løftet af sporet, nå så skifter jeg slæbeskoen til en Merklin , så kører vi både på M og K spor, dog skulde jeg nok have valgt en slæbesko der var lidt længer end den orginale for ved langsom kørsel kan den gå i stå i nogle skifter,så skal vi have noget på krogen, en cm-cp-co, men det er for meget når det er op ad bakke, hjulene fedter på skinnerne, kontrolerer at der er hefteringe på og at de sider rigtig. Hvad er det nu for noget :?: min lille frichs firkantet klare turen perfekt enda med en vogn mere, ja selv heljans MX kører bedre, og hobby trade ME er meget bedre. Har jeg købt en mandagsmaskine eller er det en forklæt vitrinemodel, jeg gider ikke kører med noget der ikke fungerer ordentlig.

hvilket hjul trækker toget på?

__________________

mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________

 H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I

http://rc-elektronik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"lars hansen" skrev:
ifølge jernbanen. dk måtte den under krigen have 700 tons på krogen mellem herning og brande hvilket svarer til 23,8 fuldt lastede pb vogne minus togførervogn,jeg formoder det er den mest benyttede godsvogn på det tidspunkt(brunkul),og mellem slagelse og korsør sågar 800 tons
Tallene passer . I 50'erne hvor jeg tog tallene fra gjaldt de 700 ton stadig mellem Herning & Brande (helt fladt) for et langsomt godstog - DSB kørte normalt med PR + 30 Pb (med brunkul) + togførervogn mellem Søby & Esbjerg (fladt) - men i tilfælde af nedbrud overtog Brandes D - maskiner.Slagelse til Korsør er ned af bakke så de 800 ton for et ikke personførende, trykluftbremset tog gjaldt stadig i 50'erne.Tallene i ovenstående indlæg gælder for et alm. godstog.Et langsomt godstog (45 km/t) måtte slæbe 600 ton: togførervogn + 19 - 20 Pb på strækninger med stignings promille under 6,67.
Citat:
jeg kan dog ikke læse ud af teksten om det er brunkul den har slæbt mellem slagelse og korsør

Næppe da brunkul blev sejlet direkte til København og andre havnebyer på Sjælland. Slagelse er ikke en havneby - så hvor skulle kullene komme fra.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Citat:
jeg kan dog ikke læse ud af teksten om det er brunkul den har slæbt mellem slagelse og korsør
Næppe da brunkul blev sejlet direkte til København og andre havnebyer på Sjælland. Slagelse er ikke en havneby - så hvor skulle kullene komme fra.

Korsør?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.322

PB

Hejsa!

Min farfar var jo - som det er nogen her på "sporskiftet" bekendt - kranfører ved Dansk andels Kulforretning i Køge. De læssede en hel del kul/koks på jernbanevogne til andre byer på Sjælland. Kollegerne i Korsør har rimeligvis gjort det samme.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Hvordan løsner man tenderkassen, så man kan få hele kassen af? Min tanke er - når garantiperioden er udløbet! - at montere strømførende kobling og at montere en meget lille SMD LED i den bagerste lanterne.

Det er ikke nok at tage kulindsatsen foroven af.

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

I D-maskinens betjeningsvejledning side 4 står:

"Adskillelse af tender. Kulindstsats fjernes som vist i Fig.6.

Overdel trækkes let ud i siderne og løftes af."

Stavefejlen er hobby trades!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Vist så, men det går meget stramt fortil, og jeg er ikke meget for bare at tage hårdt ved. Er der nogen, der har erfaring med det? Et trick?

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.152

PB  Blog  Hjemmeside

"disavelo" skrev:
Vist så, men det går meget stramt fortil, og jeg er ikke meget for bare at tage hårdt ved. Er der nogen, der har erfaring med det? Et trick?Venlige hilsnerSøren

Det er ikke kardanen overdelen hænger på ?

Træk tenderoverdelen udaf i begge sider og løft op og lidt fremaf, så plejer den at komme af.

Jeg har foto på http://modeltogfoto.spaces.live.com/ under D-maskine mappen af indbygning af en smd 603 led i tender lanternen.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Tak for det, Ole. Og det er meget instruktive billeder, du viser. Jeg har også printet diagrammet ud fra ESU's hjemmeside, så nu har jeg en fornemmelse af hvad det drejer sig om.

Jeg mangler lige et trick til hvordan jeg kommer til den bageste kobling. Skal pladen, hvortil slæbeskoen er fastgjort, bare klikkes af med en lille skruetrækker?

Her du brugt en rød SMD LED til ild i fyrkassen?

Har du lys i førerhuset?

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.152

PB  Blog  Hjemmeside

"disavelo" skrev:
Tak for det, Ole. Og det er meget instruktive billeder, du viser. Jeg har også printet diagrammet ud fra ESU's hjemmeside, så nu har jeg en fornemmelse af hvad det drejer sig om. Jeg mangler lige et trick til hvordan jeg kommer til den bageste kobling. Skal pladen, hvortil slæbeskoen er fastgjort, bare klikkes af med en lille skruetrækker? Her du brugt en rød SMD LED til ild i fyrkassen?Har du lys i førerhuset?Venlige hilsnerSøren

Jeg bruger en hjemmelavet bøjle som kobling, så jeg har ikke haft fat i koblings armen.

Det er en orange 603 jeg har brugt som ild, med en 10K modstand.

De små maskiner som C,K og D havde meget lidt lys i førerhuset i 1:1, så jeg har ikke lavet lys her.

De store maskiner havde noget mere lys, så ved dem har jeg på nogle brugt en varmhvid 603 med en 220K modstand, så det skal være mørkt i rummet før man kan se det.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"disavelo" skrev:
Jeg mangler lige et trick til hvordan jeg kommer til den bageste kobling. Skal pladen, hvortil slæbeskoen er fastgjort, bare klikkes af med en lille skruetrækker?

Da jeg købte maskinen i sin tid, stod jeg overfor samme problem og sendte hobby trade en mail. Jeg fik meget hurtigt svar om fremgangsmåden vedhæftet et par billeder.

Desværre er mailen gået al kødets gang, og jeg husker ikke længere hvordan. Men pladen skulle under alle omstændigheder ikke af. Men prøv at sende dem en e-mail om problemet, du får sikkert hurtigt svar.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Kære Ole og Bjarne

Mange tak for jeres gode råd.

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Hej Søren!

Nu har jeg ligget vågen i tre nætter for at huske indholdet af mailen, og der foresvæver mig noget om, at man med nen skruetrækker skal presse dækpladen opad lige over koblingen og så trække koblingen ud. Igen en situation, hvor Vorherre skulle have udrustet os med tre hænder! Så vidt jeg husker, faldt koblingen ikke just ud af sig selv!

Så hvis du har mod til det, kan du jo forsøge, mens du venter på svar.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Hej Bjarne

Det gør mig frygteligt ondt med din manglende nattesøvn!

Jeg har fået pladen vippet af, så jeg kan komme til koblingen. Problemet var, at ledningen fra slæbeskoen sad i klemme højere oppe i tenderen!

Nu skal jeg så gøre op med mig selv om jeg vil bruge én af de 2 aux udgange på dekoderen til strøm til den strømførende kobling, eller om jeg bare skal forsyne koblingen med konstant spænding direkte fra slæbeskoen.

Jeg skriver under alle omstændigheder også til Hobbytrade som du foreslår.

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"disavelo" skrev:
Nu skal jeg så gøre op med mig selv om jeg vil bruge én af de 2 aux udgange på dekoderen til strøm til den strømførende kobling, eller om jeg bare skal forsyne koblingen med konstant spænding direkte fra slæbeskoen.

Husk at vær opmærksom på, hvor meget strøm du kan trække, hvis du sætter en AUX direkte til den strømførende kobling.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Jeg forestiller mig 2-3 lysdiodeoplyste vogne. Vil det give problemer?

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"disavelo" skrev:
Jeg forestiller mig 2-3 lysdiodeoplyste vogne. Vil det give problemer?
Det kan godt gå hen og give problemer. Hvor mange lysdioder vil du have i hver vogn? Kunne det tænkes at der på et tidspunkt kunne kommer 1-2 vogne mere?

Det nemmeste vil være at trække strømmen direkte fra slæbeskoen.

Du kan også sætte et relæ ind, og bruge en AUX til at tænde/afbryde relæet. Hvis der ellers er plads til et relæ.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Der er lige det med pladsen til et relæ, men iøvrigt har du jo ret i dine overvejelser.

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.322

PB

Hejsa!

Hvis du bruger lysdioder monteret på den selvklæbende strimmel, udskifter formodstandene til 2,7 kOhm (passende værdi ved de 18V) så bruger hver vogn med 4x3 lysdioder (20 cm strimmel) ikke meget mere end 10 mA. Med det forbrug kan din dekoder sagtens klare 5 - 6 vogne eller mere. Og så er der rigtig flot lys i vognene!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

disavelo

Herning

Indlæg: 319

PB

Hver aux udgang kan ifølge ESU belastes med 250 mA.

Venlige hilsner

Søren

__________________

Venlige hilsner
Søren

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.