Picture

morten

Indlæg: 306

PB

Hobbytrade CLS

Nogen der ved hvor langt Hobbytrade er kommet med deres CLS vogn ?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"morten" skrev:
Nogen der ved hvor langt Hobbytrade er kommet med deres CLS vogn ?

Efter hvad jeg kunne forstå her i forgårs ude hos Kystbanen, så er den lige på trapperne.

Og S-maskinen? Man skal vist ikke tro for meget på de rygter der florerer bl.a. herinde. Men maj måned blev nævnt. Det tror jeg dog vi er en hel del der vil se, før vi tror på det. Men bare den kommer.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

morten

Indlæg: 306

PB

Hej alle i gruppen

Er der andre der kan bekræfte rygterne om at CLS vognene lige er på trapperne ?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels A

DCCconcepts

Indlæg: 176

PB

Jeps. Lekbo fortalte på Søndagens messe i Århus at den skulle komme lige efter Nürnbergmessen.

Niels

__________________

DCCconcepts

Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Den er ankommet nu Laughing out loud Og i løbet af året kommer endnu en s'er : Crs !

(Foruden 2 alm. cr)

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Kan vi se et foto af CLs-vognen? Laughing out loud

Der er lidt langt mellem opdateringerne på hjemmesiden.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

"henho" skrev:
I løbet af året kommer endnu en s'er : Crs ! (Foruden 2 alm. cr)

Ved du, hvad det er for 2 udgaver af Cr?

Den ene skulle vel ikke være med åbne endeperroner?

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

På Togcentrets side hvor der er en beretning med fra Nürnbergmessen, står der at er kommer 3 varianter af CR-/CRS-vognen. Så det vil da være ret oplagt, at begge udgaver af vognen er med, både uden endeperroner og med. Der skulle komme 7 forskellige numre.

Og ganske rigtigt som jeg for ikke så lang tid siden hørte ude hos Kystbanen, så loves S-maskinen ude på markedet omkring maj måned. Nu kan man jo drille lidt og sige hvilket år! Wink Men godt nok at den kommer, det tror jeg at vi er mange der bliver glade for.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.692

PB  Blog  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Kan vi se et foto af CLs-vognen? Laughing out loud MvhClaus

Billede

Jeg hentede mit eksemplar igår. Men fik først tid til at fotografere det idag.

Vognen ser umiddelbart korrekt ud, farve og højde passer perfekt til Heljans MO og køreegenskaberne kan jeg heller ikke beklage mig over - jeg har dog ikke udsat Cls - vognen for snævre s - kurver og radier under 500 mm.

Der er dog sket et par ting siden vognen blev bestilt. Prisen har fået et hak opad og der er ikke monteret lys.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=31yoi4S0Qe8[/youtube]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Flot vogn. Ser godt ud sammen med MO´eren. Sådan var tog til bl.a. Glyngøre oprangeret.

Hvad er prisen da på den nu?

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Hej Flemming!

Fin, lille video (som vanlig!).

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

Hvad er det der gør, at CLS-vognen er et par hundrede kroner dyrere end CL-vognen....?

... bortset fra, at der skal flere penge i en slunken kasse.....

Er det bare mit øjemål der siger, at vognens højde er de samme som på CL -vognene, altså lidt for lav (kan korrigeres med EpokeModellers afstandsstykke), samt at farven først vil passe perfekt til Heljans MO-vogn, når begge er blevet patineret tilpas meget?!

Nå, men vil man have en typisk styrevogn til sin Mo-vogn, må man jo alligevel nok hellere købe den og få det bedste ud af det.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Svend" skrev:
Hvad er det der gør, at CLS-vognen er et par hundrede kroner dyrere end CL-vognen....? ... bortset fra, at der skal flere penge i en slunken kasse.....

Den er så godt 150 kr. dyrere end CL-vognen kan jeg se. (Har set den til 588 kr).

Det kan jo også være kineserne der vil have mere for deres arbejde, der er årsag til det prisnøk opad.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Johnny har den til 529:

http://www.spor23.dk/products/productlist.aspx?searchtext=cls

Jørgen

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.499

PB  Hjemmeside

Når der nu ikke er lys i vognen, skal vi vel snart se og høre om et ombygningsprojekt hvor styrevognen får retningsstyret lys indbygget med decoder og slæbesko ... (2-skinne-folket kan blot springe den part over der omhandler slæbeskoen).

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.226

PB  Blog  Hjemmeside

"Svend" skrev:
[...] at farven først vil passe perfekt til Heljans MO-vogn, når begge er blevet patineret tilpas meget?!

Jeg synes da, farven er fin allerede nu? Den farvevariation, man ser på Flemmings billeder, fandtes da så sandeligt også i virkeligheden - og det var mere regelen end undtagelsen.

Hvis du oprangerer et tog med vogne, der er helt ens vinrøde, vil det være helt, helt forkert i forhold til forbilledet.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

...sæt ledene koblinger på vogn og MO...

Jørgen

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 169

PB  Blog  Hjemmeside

"Lars Skjærlund" skrev:
Jeg synes da, farven er fin allerede nu? Den farvevariation, man ser på Flemmings billeder, fandtes da så sandeligt også i virkeligheden - og det var mere regelen end undtagelsen.Hvis du oprangerer et tog med vogne, der er helt ens vinrøde, vil det være helt, helt forkert i forhold til forbilledet.

Helt enig. Se blot billedet på forsiden af Hans Gerne Christiansens bog "Dagmar og hendes tog". Et meget fint eksempel på, hvor stor forskel der har været i farverne på vognene...

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Nu kan det med farverne være svært at vurdere, hvis man ikke er gammel nok til selv at have oplevet det.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

hvilken type ledende koblinger vil du anbefale, jeg kører 2 skinne... så det må være kobling med 2 poler..??

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 1 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.692

PB  Blog  Hjemmeside

"Svend" skrev:
a) Hvad er det der gør, at CLS-vognen er et par hundrede kroner dyrere end CL-vognen....? ... bortset fra, at der skal flere penge i en slunken kasse.....b) Er det bare mit øjemål der siger, at vognens højde er de samme som på CL-vognene, altså lidt for lav (kan korrigeres med EpokeModellers afstandsstykke), samt at farven først vil passe perfekt til Heljans MO-vogn, når begge er blevet patineret tilpas meget?!c) Nå, men vil man have en typisk styrevogn til sin Mo-vogn, må man jo alligevel nok hellere købe den og få det bedste ud af det.

add a) Forventet salg ?, højere omkostninger end forventet !?.

add b) Cls og CC har som det ses af nedenstående billeder samme højde.

Billede

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LAiht53R-no&feature=youtube_gdata[/youtube]

add c) Eller vente på CRS.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det er jo et ualmindeligt nydeligt tog med en klassisk oprangering.

(Nu mangler vi bare en CLE-vogn for at gøre CL-klanen komplet)....

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Det er jo et ualmindeligt nydeligt tog med en klassisk oprangering.(Nu mangler vi bare en CLE-vogn for at gøre CL-klanen komplet)....MvhClaus

MO-CC-CLS er absolut ikke typisk. CC-vognene (4 stk) fik først C-styreledning i 1967. Hvis det var en AV 302 eller AV 241-255 var det en anden sag.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

Flemming, kan du ikke tage et nærbillede af CLL/CLS koblet sammen med en CC-vogn så vi ser vognene direkte fra siden. Det vil be- eller afkræfte at/om vognene er lige høje.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"UTJ" skrev:
MO-CC-CLS er absolut ikke typisk. CC-vognene (4 stk) fik først C-styreledning i 1967. Hvis det var en AV 302 eller AV 241-255 var det en anden sag.

Ja selvfølgelig. Jeg kom først til at se CC-vognen som en CL....

Men MO+CLL+CLS var i hvert fald typisk.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 1 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

Det er i Hver tilfælde nogle flotte passager vogne der kommer både af Heljan,s og Hobbytrades, dem regner jeg med at indvestere i sept okt i år!

Godt at have noget at glæde sig til Wink Laughing out loud

Hilsen

Jimmy

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

Højdeforskelle CL/CC og farver har været behandlet tidligere, bl a her

http://www.skaane.se/cl/CL_mv.htm

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.341

PB

Noget helt andet:

CLS-vognen står i de fleste forretninger til en vejl udsalgspris på 588 kr. Det er dog ikke den pris der normalt betales for vognen - nogle steder gi´r man rabat, andre steder er udsalgsprisen blot sat lavere, men i de fleste tilfælde ender prisen i omegnen af 525-530 kr.

I banen nr 121 har Hobbytrade imidlertid sat prisen til "fra 498,- Kr". Dette kan naturligvis forstås på flere måder, men når Hobbytrade samtidig oplyser, at de har sat prisen ned, fordi CLS-vognene alligevel ikke leveres med lys, er der noget som indikerer, at den vejledende udsalgspris burde ligge noget lavere end 588 kr.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Hej alle

Jeg har i går hentet en CLS hos min togpusher.

Det var i første omgang en skuffelse at læse, at vognen alligevel ikke leveres med dekoder, lys og evt. slæbesko.

Til gengæld blev jeg lidt forundret over, at CLS leveres i DC- og AC-udgaver, når der nu netop IKKE er lys og dekoder i.

Jeg ville lige checke om den AC jeg fik også kunne køre ordentligt, så vi pakkede den ud. Og hvad ser jeg?

Indbygget lysleder bag toplanterne - lige klar til at få en lysdiode.

Boggierne glimtede sært ... og jamen jamen ... der er allerede strømoptag på hjulene.

Der er clips og riller til at montere en slæbesko.

Hov hov ... så blev selvbyg ligepludselig en overskuelig sag. Så skal jeg jo bare have en slæbesko, en dekoder og nogle dioder.

Så jeg gik derfra med en CLS og en slæbesko.

MEN ... da jeg kom hjem og pakkede vognen ud, opdagede jeg, at der rent faktisk ligger en slæbesko i æsken!!!

Så venner ... det ser ud til at blive let!

MO-CPL-CLS ser i øvrigt fedt ud. Smile

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.723

PB

Herr Olsen

Det kan man kalde en positiv oplevelse ....

Ikke altid sagen på Sporskiftet

Kan den vogn så lede en togstamme uden at falde af i svinget ( hva' er mindste radius Du har prøvet med )

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels A

DCCconcepts

Indlæg: 176

PB

Hej

Hentede mig et eksemplar i går, flot model hvor man modsat Heljans ellers flotte vogne ikke skal ud og tilkøbe og male harmonikaer.

Jeg har studeret vognen flittigt, har forsøgt at finde ud af hvordan man får standset skidtet når det først er i gang Smile Jeg har ikke fundet det der ligner bremseklodser på de ellers flotte boogier.

Har jeg blot fået en ufærdig model, eller mangler de bare, eller som 3. mulighed, er der noget jeg har overset. Jeg har forsøgt at finde billeder af boogierne i 1:1 uden held.

Niels

__________________

DCCconcepts

Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels A

DCCconcepts

Indlæg: 176

PB

Er jeg den eneste der har anskaffet sig en Cls, eller har i bare ikke fået pakket den ud endnu ?

Jeg har forsøgt at finde et tydeligt billede af en Cls boogie i mit arkiv. på nettet og i div. bøger uden held.

Slet ingen derude der kan hjælpe ?

Niels

__________________

DCCconcepts

Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Min har heller ingen bremser. Måske var der ikke plads på boggien pga. strømoptaget?

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Naturligvis skal bogien have bremseklodser! Du kan se en tegning her

http://www.kvv73.dk/tog1-1/Fakta/dsb_bogier.htm

et stykke ned "2,5 meter træbogie". Jeg har ikke selv vognen, så kan kan ikke sammenligne.

__________________

Bjarne

Like 1 kan lide
Top

Picture

CaBrag

Pensionist

Indlæg: 214

PB  Hjemmeside

Cls har da Berlinertrucks.

Mvh.

Carl

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Vi flytter lige et par hakker op til den rigtige tegning!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels A

DCCconcepts

Indlæg: 176

PB

Tak for den fine tegning.

Nu må vi så se om det er noget vi må leve med, eller der bliver en ny omgang boogiebytning.

Niels

__________________

DCCconcepts

Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.692

PB  Blog  Hjemmeside

"Niels A" skrev:
Tak for den fine tegning.Nu må vi så se om det er noget vi må leve med, eller der bliver en ny omgang boogiebytning.Niels

Ellers er der jo god plads til at montere bremser, uden at ramme trin m.m.

Nu er oprangeringen med MO, AV & CLS, så det må da være i orden UTJ.

AVL 245 (1962) burde være litreret AV 261 der som bekendt kørte med styreledninger fra midt 1950erne til 1963 uden at være omlitreret til AVL. Men da oprangeringen desværre først kan lade sig gøre fra 1960 pga. CLS (CLS 1709 er fra 1961) er det under alle omstændigheder efter mit "år". Oprangeringen på videoen må så passe i perioden 1962 - 1967 (personvognene fik computerlitrering)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ay3TYBMfHOk[/youtube]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.226

PB  Blog  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Nu er oprangeringen med MO, AV & Cls, så det må da være i orden UTJ.

Nix - det skal være en AVL til styrevognstog, ellers har CLSeren ikke mange chancer for at styre MOen. Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Lars

Nu er der så bare det, at en af de udkomne Av vogne i i virkeligheden igennem længere tid kørte rundt med monterede stryreledninger - uden at være omlitreret Cool

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.226

PB  Blog  Hjemmeside

"henho" skrev:
Nu er der så bare det, at en af de udkomne Av vogne i i virkeligheden igennem længere tid kørte rundt med monterede stryreledninger - uden at være omlitreret Cool

Herligt - vil du også løfte sløret for, hvilken vogn du taler om?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ulrik D

Indlæg: 128

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
"henho" skrev:
Nu er der så bare det, at en af de udkomne Av vogne i i virkeligheden igennem længere tid kørte rundt med monterede stryreledninger - uden at være omlitreret Cool
Herligt - vil du også løfte sløret for, hvilken vogn du taler om?

Av 261-272 (bygget 1939/40) kørte som de eneste Av-vogne monteret med styreledninger fra 1956. Men har Heljan udgivet en af dem??

I 1962 blev styreledningerne igen afmontere afmonteret vogene Av 264-272. Og derfor kom de aldrig til at hedde AVL.

I 1962/63 bygges Av 241-255 og de monteres samtidig med styreledninger.

I 1964 omlittreres Av 241-255 og Av 261-263 til AVL med samme numre.

Så 1962-1964 kørte Av 241 som Heljan har udgivet med styreledninger, men endnu uden at være omlitreret.

Kilde:

Årsskrift for Danmarks Jernbanemuseum 2000

"Ledningsvogne til brug for tog fremført af MP/MO/MK-FK typen"

af Steffen Dresler

__________________

Mvh Ulrik D

Leger både med store og små tog.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.226

PB  Blog  Hjemmeside

"Ulrik D" skrev:
Kilde: Årsskrift for Danmarks Jernbanemuseum 2000"Ledningsvogne til brug for tog fremført af MP/MO/MK-FK typen" af Steffen Dresler

Ups - den har jeg faktisk i reolen, men har ikke fået den læst endnu... :oops:

Tak for info.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Ulrik

1000 tak for oversigten (jeg har ikke års-skriftet.) Smile

Men : Det vist netop derfor, at det blev den Heljan model, jeg købte Laughing out loud

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ulrik D

Indlæg: 128

PB

"Ulrik D" skrev:
Så 1962-1964 kørte Av 241 som Heljan har udgivet med styreledninger, men endnu uden at være omlitreret.

Så gled jeg alligevel selv i bananskralden... :oops:

For Heljan har jo netop udgivet 241 som AVL :!:

Så der er, så vidt jeg lige kan se det, ikke (endnu) udgivet en Av-vogn med (manglende Laughing out loud )køreledninger...

__________________

Mvh Ulrik D

Leger både med store og små tog.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 169

PB  Blog  Hjemmeside

"Ulrik D" skrev:
"Ulrik D" skrev:
Så 1962-1964 kørte Av 241 som Heljan har udgivet med styreledninger, men endnu uden at være omlitreret.
Så gled jeg alligevel selv i bananskralden... :oops: For Heljan har jo netop udgivet 241 som AVL :!: Så der er, så vidt jeg lige kan se det, ikke (endnu) udgivet en Av-vogn med (manglende Laughing out loud )køreledninger...

Jeg har en AV 302 fra Heljan??

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Så har jeg også fået fat på en CLS og valgte dertil en CLL-mellemvogn.

Mht. kørsel på K-skinner, har jeg gjort følgende iagttagelser;

- prøvekørsel er foregået på radius 4 og 5 og udelukkende på slanke sporskifter

- sneplovene på CLS-vognen (ligger løse i æsken) går på midterlederne i skifterne.

Muligvis kan dette afhjælpes ved at forkorte ophængene lidt.

- Hvis der bliver monteret en Märklinkortkobling i styrevognsenden, så går tappen

også ned i midterlederne i skifterne. Det kan afhjælpes ved at tage lidt af den.

- ellers kører vognene fint. Det er et rigtig flot sæt.

Jeg tror ikke at sættet vil kunne klare ret meget mere skarpe kurver. Radius 3 bliver nok lige på vippen, og i hvert fald ikke radius 1 og 2.

Hobbytrade har desuden meldt ud at prisen på CLS-vognen er 588 kr. og ikke 495 kr. og hvad der ellers har været meldt ud med. Så prisen har fået et nøk opad.

Men nu bliver der for alvor styrevogne at vælge imellem. I forvejen havde vi jo CPS´en fra Heljan, og nu kommer CRS´en også snart. CLS og CLL afløste i øvrigt CRS og CRM.

Går man strengt op i årstal, så skal man være opmærksom på at CLL-vognene kom frem i 1964.

Til mit formål passer det meget fint, da lidt af det "nye" således lige kan nå at komme med. Har derfor også valgt at have en enkelt B-vogn fra Heljan med, der også kom frem i 1964.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ulrik D

Indlæg: 128

PB

"Skovsør" skrev:
"Ulrik D" skrev:
....Så der er, så vidt jeg lige kan se det, ikke (endnu) udgivet en Av-vogn med (manglende Laughing out loud )køreledninger...
Jeg har en AV 302 fra Heljan??

Ooops!! Den havde jeg også overset. :oops:

Av 302 kørte tilsyneladende 1963-1964 med styreledninger før omlitrering til AVL i 1964.

"De har ret. De bliver hængt ved daggry!" (ukendt citat)

__________________

Mvh Ulrik D

Leger både med store og små tog.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.