Nogen der ved hvor langt Hobbytrade er kommet med deres CLS vogn ?
Efter hvad jeg kunne forstå her i forgårs ude hos Kystbanen, så er den lige på trapperne.
Og S-maskinen? Man skal vist ikke tro for meget på de rygter der florerer bl.a. herinde. Men maj måned blev nævnt. Det tror jeg dog vi er en hel del der vil se, før vi tror på det. Men bare den kommer.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
På Togcentrets side hvor der er en beretning med fra Nürnbergmessen, står der at er kommer 3 varianter af CR-/CRS-vognen. Så det vil da være ret oplagt, at begge udgaver af vognen er med, både uden endeperroner og med. Der skulle komme 7 forskellige numre.
Og ganske rigtigt som jeg for ikke så lang tid siden hørte ude hos Kystbanen, så loves S-maskinen ude på markedet omkring maj måned. Nu kan man jo drille lidt og sige hvilket år! Men godt nok at den kommer, det tror jeg at vi er mange der bliver glade for.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Jeg hentede mit eksemplar igår. Men fik først tid til at fotografere det idag.
Vognen ser umiddelbart korrekt ud, farve og højde passer perfekt til Heljans MO og køreegenskaberne kan jeg heller ikke beklage mig over - jeg har dog ikke udsat Cls - vognen for snævre s - kurver og radier under 500 mm.
Der er dog sket et par ting siden vognen blev bestilt. Prisen har fået et hak opad og der er ikke monteret lys.
Hvad er det der gør, at CLS-vognen er et par hundrede kroner dyrere end CL-vognen....?
... bortset fra, at der skal flere penge i en slunken kasse.....
Er det bare mit øjemål der siger, at vognens højde er de samme som på CL -vognene, altså lidt for lav (kan korrigeres med EpokeModellers afstandsstykke), samt at farven først vil passe perfekt til Heljans MO-vogn, når begge er blevet patineret tilpas meget?!
Nå, men vil man have en typisk styrevogn til sin Mo-vogn, må man jo alligevel nok hellere købe den og få det bedste ud af det.
Hvad er det der gør, at CLS-vognen er et par hundrede kroner dyrere end CL-vognen....? ... bortset fra, at der skal flere penge i en slunken kasse.....
Den er så godt 150 kr. dyrere end CL-vognen kan jeg se. (Har set den til 588 kr).
Det kan jo også være kineserne der vil have mere for deres arbejde, der er årsag til det prisnøk opad.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Når der nu ikke er lys i vognen, skal vi vel snart se og høre om et ombygningsprojekt hvor styrevognen får retningsstyret lys indbygget med decoder og slæbesko ... (2-skinne-folket kan blot springe den part over der omhandler slæbeskoen).
[...] at farven først vil passe perfekt til Heljans MO-vogn, når begge er blevet patineret tilpas meget?!
Jeg synes da, farven er fin allerede nu? Den farvevariation, man ser på Flemmings billeder, fandtes da så sandeligt også i virkeligheden - og det var mere regelen end undtagelsen.
Hvis du oprangerer et tog med vogne, der er helt ens vinrøde, vil det være helt, helt forkert i forhold til forbilledet.
Jeg synes da, farven er fin allerede nu? Den farvevariation, man ser på Flemmings billeder, fandtes da så sandeligt også i virkeligheden - og det var mere regelen end undtagelsen.Hvis du oprangerer et tog med vogne, der er helt ens vinrøde, vil det være helt, helt forkert i forhold til forbilledet.
Helt enig. Se blot billedet på forsiden af Hans Gerne Christiansens bog "Dagmar og hendes tog". Et meget fint eksempel på, hvor stor forskel der har været i farverne på vognene...
__________________
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV med fokus på køreplanskørsel og rangering. http://www.knarbjerg.blogspot.com Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
a) Hvad er det der gør, at CLS-vognen er et par hundrede kroner dyrere end CL-vognen....? ... bortset fra, at der skal flere penge i en slunken kasse.....b) Er det bare mit øjemål der siger, at vognens højde er de samme som på CL-vognene, altså lidt for lav (kan korrigeres med EpokeModellers afstandsstykke), samt at farven først vil passe perfekt til Heljans MO-vogn, når begge er blevet patineret tilpas meget?!c) Nå, men vil man have en typisk styrevogn til sin Mo-vogn, må man jo alligevel nok hellere købe den og få det bedste ud af det.
add a) Forventet salg ?, højere omkostninger end forventet !?.
add b) Cls og CC har som det ses af nedenstående billeder samme højde.
Flemming, kan du ikke tage et nærbillede af CLL/CLS koblet sammen med en CC-vogn så vi ser vognene direkte fra siden. Det vil be- eller afkræfte at/om vognene er lige høje.
CLS-vognen står i de fleste forretninger til en vejl udsalgspris på 588 kr. Det er dog ikke den pris der normalt betales for vognen - nogle steder gi´r man rabat, andre steder er udsalgsprisen blot sat lavere, men i de fleste tilfælde ender prisen i omegnen af 525-530 kr.
I banen nr 121 har Hobbytrade imidlertid sat prisen til "fra 498,- Kr". Dette kan naturligvis forstås på flere måder, men når Hobbytrade samtidig oplyser, at de har sat prisen ned, fordi CLS-vognene alligevel ikke leveres med lys, er der noget som indikerer, at den vejledende udsalgspris burde ligge noget lavere end 588 kr.
Hentede mig et eksemplar i går, flot model hvor man modsat Heljans ellers flotte vogne ikke skal ud og tilkøbe og male harmonikaer.
Jeg har studeret vognen flittigt, har forsøgt at finde ud af hvordan man får standset skidtet når det først er i gang Jeg har ikke fundet det der ligner bremseklodser på de ellers flotte boogier.
Har jeg blot fået en ufærdig model, eller mangler de bare, eller som 3. mulighed, er der noget jeg har overset. Jeg har forsøgt at finde billeder af boogierne i 1:1 uden held.
Tak for den fine tegning.Nu må vi så se om det er noget vi må leve med, eller der bliver en ny omgang boogiebytning.Niels
Ellers er der jo god plads til at montere bremser, uden at ramme trin m.m.
Nu er oprangeringen med MO, AV & CLS, så det må da være i orden UTJ.
AVL 245 (1962) burde være litreret AV 261 der som bekendt kørte med styreledninger fra midt 1950erne til 1963 uden at være omlitreret til AVL. Men da oprangeringen desværre først kan lade sig gøre fra 1960 pga. CLS (CLS 1709 er fra 1961) er det under alle omstændigheder efter mit "år". Oprangeringen på videoen må så passe i perioden 1962 - 1967 (personvognene fik computerlitrering)
Nu er der så bare det, at en af de udkomne Av vogne i i virkeligheden igennem længere tid kørte rundt med monterede stryreledninger - uden at være omlitreret
Nu er der så bare det, at en af de udkomne Av vogne i i virkeligheden igennem længere tid kørte rundt med monterede stryreledninger - uden at være omlitreret
Herligt - vil du også løfte sløret for, hvilken vogn du taler om?
Nu er der så bare det, at en af de udkomne Av vogne i i virkeligheden igennem længere tid kørte rundt med monterede stryreledninger - uden at være omlitreret
Herligt - vil du også løfte sløret for, hvilken vogn du taler om?
Av 261-272 (bygget 1939/40) kørte som de eneste Av-vogne monteret med styreledninger fra 1956. Men har Heljan udgivet en af dem??
I 1962 blev styreledningerne igen afmontere afmonteret vogene Av 264-272. Og derfor kom de aldrig til at hedde AVL.
I 1962/63 bygges Av 241-255 og de monteres samtidig med styreledninger.
I 1964 omlittreres Av 241-255 og Av 261-263 til AVL med samme numre.
Så 1962-1964 kørte Av 241 som Heljan har udgivet med styreledninger, men endnu uden at være omlitreret.
Kilde:
Årsskrift for Danmarks Jernbanemuseum 2000
"Ledningsvogne til brug for tog fremført af MP/MO/MK-FK typen"
Så 1962-1964 kørte Av 241 som Heljan har udgivet med styreledninger, men endnu uden at være omlitreret.
Så gled jeg alligevel selv i bananskralden... :oops: For Heljan har jo netop udgivet 241 som AVL :!: Så der er, så vidt jeg lige kan se det, ikke (endnu) udgivet en Av-vogn med (manglende )køreledninger...
Jeg har en AV 302 fra Heljan??
__________________
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV med fokus på køreplanskørsel og rangering. http://www.knarbjerg.blogspot.com Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Så har jeg også fået fat på en CLS og valgte dertil en CLL-mellemvogn.
Mht. kørsel på K-skinner, har jeg gjort følgende iagttagelser;
- prøvekørsel er foregået på radius 4 og 5 og udelukkende på slanke sporskifter
- sneplovene på CLS-vognen (ligger løse i æsken) går på midterlederne i skifterne.
Muligvis kan dette afhjælpes ved at forkorte ophængene lidt.
- Hvis der bliver monteret en Märklinkortkobling i styrevognsenden, så går tappen
også ned i midterlederne i skifterne. Det kan afhjælpes ved at tage lidt af den.
- ellers kører vognene fint. Det er et rigtig flot sæt.
Jeg tror ikke at sættet vil kunne klare ret meget mere skarpe kurver. Radius 3 bliver nok lige på vippen, og i hvert fald ikke radius 1 og 2.
Hobbytrade har desuden meldt ud at prisen på CLS-vognen er 588 kr. og ikke 495 kr. og hvad der ellers har været meldt ud med. Så prisen har fået et nøk opad.
Men nu bliver der for alvor styrevogne at vælge imellem. I forvejen havde vi jo CPS´en fra Heljan, og nu kommer CRS´en også snart. CLS og CLL afløste i øvrigt CRS og CRM.
Går man strengt op i årstal, så skal man være opmærksom på at CLL-vognene kom frem i 1964.
Til mit formål passer det meget fint, da lidt af det "nye" således lige kan nå at komme med. Har derfor også valgt at have en enkelt B-vogn fra Heljan med, der også kom frem i 1964.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Efter hvad jeg kunne forstå her i forgårs ude hos Kystbanen, så er den lige på trapperne.
Og S-maskinen? Man skal vist ikke tro for meget på de rygter der florerer bl.a. herinde. Men maj måned blev nævnt. Det tror jeg dog vi er en hel del der vil se, før vi tror på det. Men bare den kommer.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
morten
Indlæg: 306
Hej alle i gruppen
Er der andre der kan bekræfte rygterne om at CLS vognene lige er på trapperne ?
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Jeps. Lekbo fortalte på Søndagens messe i Århus at den skulle komme lige efter Nürnbergmessen.
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Den er ankommet nu
Og i løbet af året kommer endnu en s'er : Crs !
(Foruden 2 alm. cr)
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Kan vi se et foto af CLs-vognen?
Der er lidt langt mellem opdateringerne på hjemmesiden.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Søndenfjords
Indlæg: 284
Ved du, hvad det er for 2 udgaver af Cr?
Den ene skulle vel ikke være med åbne endeperroner?
Søndenfjords
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
På Togcentrets side hvor der er en beretning med fra Nürnbergmessen, står der at er kommer 3 varianter af CR-/CRS-vognen. Så det vil da være ret oplagt, at begge udgaver af vognen er med, både uden endeperroner og med. Der skulle komme 7 forskellige numre.
Og ganske rigtigt som jeg for ikke så lang tid siden hørte ude hos Kystbanen, så loves S-maskinen ude på markedet omkring maj måned. Nu kan man jo drille lidt og sige hvilket år!
Men godt nok at den kommer, det tror jeg at vi er mange der bliver glade for.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.692
Jeg hentede mit eksemplar igår. Men fik først tid til at fotografere det idag.
Vognen ser umiddelbart korrekt ud, farve og højde passer perfekt til Heljans MO og køreegenskaberne kan jeg heller ikke beklage mig over - jeg har dog ikke udsat Cls - vognen for snævre s - kurver og radier under 500 mm.
Der er dog sket et par ting siden vognen blev bestilt. Prisen har fået et hak opad og der er ikke monteret lys.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=31yoi4S0Qe8[/youtube]
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Flot vogn. Ser godt ud sammen med MO´eren. Sådan var tog til bl.a. Glyngøre oprangeret.
Hvad er prisen da på den nu?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Hej Flemming!
Fin, lille video (som vanlig!).
Bjarne
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Hvad er det der gør, at CLS-vognen er et par hundrede kroner dyrere end CL-vognen....?
... bortset fra, at der skal flere penge i en slunken kasse.....
Er det bare mit øjemål der siger, at vognens højde er de samme som på CL -vognene, altså lidt for lav (kan korrigeres med EpokeModellers afstandsstykke), samt at farven først vil passe perfekt til Heljans MO-vogn, når begge er blevet patineret tilpas meget?!
Nå, men vil man have en typisk styrevogn til sin Mo-vogn, må man jo alligevel nok hellere købe den og få det bedste ud af det.
Svend
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Den er så godt 150 kr. dyrere end CL-vognen kan jeg se. (Har set den til 588 kr).
Det kan jo også være kineserne der vil have mere for deres arbejde, der er årsag til det prisnøk opad.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Johnny har den til 529:
http://www.spor23.dk/products/productlist.aspx?searchtext=cls
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Når der nu ikke er lys i vognen, skal vi vel snart se og høre om et ombygningsprojekt hvor styrevognen får retningsstyret lys indbygget med decoder og slæbesko ... (2-skinne-folket kan blot springe den part over der omhandler slæbeskoen).
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.226
Jeg synes da, farven er fin allerede nu? Den farvevariation, man ser på Flemmings billeder, fandtes da så sandeligt også i virkeligheden - og det var mere regelen end undtagelsen.
Hvis du oprangerer et tog med vogne, der er helt ens vinrøde, vil det være helt, helt forkert i forhold til forbilledet.
MVH
Lars
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
...sæt ledene koblinger på vogn og MO...
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 169
Helt enig. Se blot billedet på forsiden af Hans Gerne Christiansens bog "Dagmar og hendes tog". Et meget fint eksempel på, hvor stor forskel der har været i farverne på vognene...
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Nu kan det med farverne være svært at vurdere, hvis man ikke er gammel nok til selv at have oplevet det.
Bjarne
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
hvilken type ledende koblinger vil du anbefale, jeg kører 2 skinne... så det må være kobling med 2 poler..??
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
F.Ormstrup
Indlæg: 2.692
add a) Forventet salg ?, højere omkostninger end forventet !?.
add b) Cls og CC har som det ses af nedenstående billeder samme højde.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LAiht53R-no&feature=youtube_gdata[/youtube]
add c) Eller vente på CRS.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er jo et ualmindeligt nydeligt tog med en klassisk oprangering.
(Nu mangler vi bare en CLE-vogn for at gøre CL-klanen komplet)....
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
UTJ
Indlæg: 438
MO-CC-CLS er absolut ikke typisk. CC-vognene (4 stk) fik først C-styreledning i 1967. Hvis det var en AV 302 eller AV 241-255 var det en anden sag.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Flemming, kan du ikke tage et nærbillede af CLL/CLS koblet sammen med en CC-vogn så vi ser vognene direkte fra siden. Det vil be- eller afkræfte at/om vognene er lige høje.
Svend
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja selvfølgelig. Jeg kom først til at se CC-vognen som en CL....
Men MO+CLL+CLS var i hvert fald typisk.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Det er i Hver tilfælde nogle flotte passager vogne der kommer både af Heljan,s og Hobbytrades, dem regner jeg med at indvestere i sept okt i år!
Godt at have noget at glæde sig til
Hilsen
Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Højdeforskelle CL/CC og farver har været behandlet tidligere, bl a her
http://www.skaane.se/cl/CL_mv.htm
Svend
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Noget helt andet:
CLS-vognen står i de fleste forretninger til en vejl udsalgspris på 588 kr. Det er dog ikke den pris der normalt betales for vognen - nogle steder gi´r man rabat, andre steder er udsalgsprisen blot sat lavere, men i de fleste tilfælde ender prisen i omegnen af 525-530 kr.
I banen nr 121 har Hobbytrade imidlertid sat prisen til "fra 498,- Kr". Dette kan naturligvis forstås på flere måder, men når Hobbytrade samtidig oplyser, at de har sat prisen ned, fordi CLS-vognene alligevel ikke leveres med lys, er der noget som indikerer, at den vejledende udsalgspris burde ligge noget lavere end 588 kr.
Svend
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hej alle
Jeg har i går hentet en CLS hos min togpusher.
Det var i første omgang en skuffelse at læse, at vognen alligevel ikke leveres med dekoder, lys og evt. slæbesko.
Til gengæld blev jeg lidt forundret over, at CLS leveres i DC- og AC-udgaver, når der nu netop IKKE er lys og dekoder i.
Jeg ville lige checke om den AC jeg fik også kunne køre ordentligt, så vi pakkede den ud. Og hvad ser jeg?
Indbygget lysleder bag toplanterne - lige klar til at få en lysdiode.
Boggierne glimtede sært ... og jamen jamen ... der er allerede strømoptag på hjulene.
Der er clips og riller til at montere en slæbesko.
Hov hov ... så blev selvbyg ligepludselig en overskuelig sag. Så skal jeg jo bare have en slæbesko, en dekoder og nogle dioder.
Så jeg gik derfra med en CLS og en slæbesko.
MEN ... da jeg kom hjem og pakkede vognen ud, opdagede jeg, at der rent faktisk ligger en slæbesko i æsken!!!
Så venner ... det ser ud til at blive let!
MO-CPL-CLS ser i øvrigt fedt ud.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.723
Herr Olsen
Det kan man kalde en positiv oplevelse ....
Ikke altid sagen på Sporskiftet
Kan den vogn så lede en togstamme uden at falde af i svinget ( hva' er mindste radius Du har prøvet med )
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Hej
Hentede mig et eksemplar i går, flot model hvor man modsat Heljans ellers flotte vogne ikke skal ud og tilkøbe og male harmonikaer.
Jeg har studeret vognen flittigt, har forsøgt at finde ud af hvordan man får standset skidtet når det først er i gang
Jeg har ikke fundet det der ligner bremseklodser på de ellers flotte boogier.
Har jeg blot fået en ufærdig model, eller mangler de bare, eller som 3. mulighed, er der noget jeg har overset. Jeg har forsøgt at finde billeder af boogierne i 1:1 uden held.
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Er jeg den eneste der har anskaffet sig en Cls, eller har i bare ikke fået pakket den ud endnu ?
Jeg har forsøgt at finde et tydeligt billede af en Cls boogie i mit arkiv. på nettet og i div. bøger uden held.
Slet ingen derude der kan hjælpe ?
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Min har heller ingen bremser. Måske var der ikke plads på boggien pga. strømoptaget?
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Naturligvis skal bogien have bremseklodser! Du kan se en tegning her
http://www.kvv73.dk/tog1-1/Fakta/dsb_bogier.htm
et stykke ned "2,5 meter træbogie". Jeg har ikke selv vognen, så kan kan ikke sammenligne.
Bjarne
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Cls har da Berlinertrucks.
Mvh.
Carl
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Vi flytter lige et par hakker op til den rigtige tegning!
Bjarne
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Tak for den fine tegning.
Nu må vi så se om det er noget vi må leve med, eller der bliver en ny omgang boogiebytning.
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.692
Ellers er der jo god plads til at montere bremser, uden at ramme trin m.m.
Nu er oprangeringen med MO, AV & CLS, så det må da være i orden UTJ.
AVL 245 (1962) burde være litreret AV 261 der som bekendt kørte med styreledninger fra midt 1950erne til 1963 uden at være omlitreret til AVL. Men da oprangeringen desværre først kan lade sig gøre fra 1960 pga. CLS (CLS 1709 er fra 1961) er det under alle omstændigheder efter mit "år". Oprangeringen på videoen må så passe i perioden 1962 - 1967 (personvognene fik computerlitrering)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ay3TYBMfHOk[/youtube]
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.226
Nix - det skal være en AVL til styrevognstog, ellers har CLSeren ikke mange chancer for at styre MOen.
MVH
Lars
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Lars
Nu er der så bare det, at en af de udkomne Av vogne i i virkeligheden igennem længere tid kørte rundt med monterede stryreledninger - uden at være omlitreret
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.226
Herligt - vil du også løfte sløret for, hvilken vogn du taler om?
MVH
Lars
Ulrik D
Indlæg: 128
Av 261-272 (bygget 1939/40) kørte som de eneste Av-vogne monteret med styreledninger fra 1956. Men har Heljan udgivet en af dem??
I 1962 blev styreledningerne igen afmontere afmonteret vogene Av 264-272. Og derfor kom de aldrig til at hedde AVL.
I 1962/63 bygges Av 241-255 og de monteres samtidig med styreledninger.
I 1964 omlittreres Av 241-255 og Av 261-263 til AVL med samme numre.
Så 1962-1964 kørte Av 241 som Heljan har udgivet med styreledninger, men endnu uden at være omlitreret.
Kilde:
Årsskrift for Danmarks Jernbanemuseum 2000
"Ledningsvogne til brug for tog fremført af MP/MO/MK-FK typen"
af Steffen Dresler
Mvh Ulrik D
Leger både med store og små tog.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.226
Ups - den har jeg faktisk i reolen, men har ikke fået den læst endnu... :oops:
Tak for info.
MVH
Lars
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Ulrik
1000 tak for oversigten (jeg har ikke års-skriftet.)
Men : Det vist netop derfor, at det blev den Heljan model, jeg købte
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Ulrik D
Indlæg: 128
Så gled jeg alligevel selv i bananskralden... :oops:
For Heljan har jo netop udgivet 241 som AVL :!:
Så der er, så vidt jeg lige kan se det, ikke (endnu) udgivet en Av-vogn med (manglende
)køreledninger...
Mvh Ulrik D
Leger både med store og små tog.
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 169
Jeg har en AV 302 fra Heljan??
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Så har jeg også fået fat på en CLS og valgte dertil en CLL-mellemvogn.
Mht. kørsel på K-skinner, har jeg gjort følgende iagttagelser;
- prøvekørsel er foregået på radius 4 og 5 og udelukkende på slanke sporskifter
- sneplovene på CLS-vognen (ligger løse i æsken) går på midterlederne i skifterne.
Muligvis kan dette afhjælpes ved at forkorte ophængene lidt.
- Hvis der bliver monteret en Märklinkortkobling i styrevognsenden, så går tappen
også ned i midterlederne i skifterne. Det kan afhjælpes ved at tage lidt af den.
- ellers kører vognene fint. Det er et rigtig flot sæt.
Jeg tror ikke at sættet vil kunne klare ret meget mere skarpe kurver. Radius 3 bliver nok lige på vippen, og i hvert fald ikke radius 1 og 2.
Hobbytrade har desuden meldt ud at prisen på CLS-vognen er 588 kr. og ikke 495 kr. og hvad der ellers har været meldt ud med. Så prisen har fået et nøk opad.
Men nu bliver der for alvor styrevogne at vælge imellem. I forvejen havde vi jo CPS´en fra Heljan, og nu kommer CRS´en også snart. CLS og CLL afløste i øvrigt CRS og CRM.
Går man strengt op i årstal, så skal man være opmærksom på at CLL-vognene kom frem i 1964.
Til mit formål passer det meget fint, da lidt af det "nye" således lige kan nå at komme med. Har derfor også valgt at have en enkelt B-vogn fra Heljan med, der også kom frem i 1964.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Ulrik D
Indlæg: 128
Ooops!! Den havde jeg også overset. :oops:
Av 302 kørte tilsyneladende 1963-1964 med styreledninger før omlitrering til AVL i 1964.
"De har ret. De bliver hængt ved daggry!" (ukendt citat)
Mvh Ulrik D
Leger både med store og små tog.