Så er de første CL vogne fra Hobbytrade udkommet.
Det er tre epoke III vogne ; CL 1585, CL 1597 og CL 1601.
__________________
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Ole
Hvor har du den oplysning fra? Der står intet på Hobbytrades hjemmeside.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det står såmænd her; http://www.kystbanen.dk
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Tak
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Ole
Indlæg: 246
Hej Martin.
Den oplysning har jeg fra mig selv, da vognene har ligget her på mit bord siden i går !
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Ole
Det er da klar tale.
Jeg glæder mig til at få sådan nogle vogne mellem hænderne.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej Ole
Kan du så se at få et par billeder på..
På forhånd TAK
Vi kan da ikke holdes i det uvisse.
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
Ole
Indlæg: 246
Ja, ja. Skal nok. Lige nu "leger" jeg med tog i 1:1 indtil kl. 21.00, men i morgen skal jeg nok prøve at få lavet nogle billeder.
Det er flotte vogne med stjernehjul og de leveres med udslåede harmonikaer. I æsken er der dog også indslåede harmonikaer.
Eneste umiddelbare negative ting er at midtersprossen i vinduerne kun er svagt markeret. På afstand ser det ud som om at vognen har spejlglasruder. Påskrifterne er også lidt svagere i trykket end vi er vant til fra eks. Heljan.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
UTJ
Indlæg: 438
Hvordan har jeres vogne det mht køreegenskaber? Konstruktionen på mit eksemplar med metalstrømoptag i pinolerne og pinollejrede hjulsæt gør at mit eksemplar står overordentlig godt fast på sporet. Efter min personlige mening er vognene lidt for brune og mørke (hvorfor brugte man ikke farven fra CU-vognene?) og den skal en tur i malerværkstedet inden jeg kan bruge den sammen med "mine" CC og AV-vogne. Midtersprossen er der, men er ikke malet op med alu- eller sølvfarve, deraf det slørede udseende. Harmonikahængerne rager helt ud til puffeskiverne og det er vist ikke helt overens med virkeligheden.
Vognene har mange fine ideer, men de mangler lige at blive ført til dørs - noget man desværre ofte ser hos flere udbydere på det danske marked. Skal tage nogle billeder inden jeg mishandler mit eks. fuldstændigt (det plejer jeg at gøre med alle danske fabrikater, for der er altid et eller andet der kan laves om).
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
OK, Ulrik - det er jo dig, der eksperten
Glæder mig til, at se før og efter billeder.
I øvrigt synes jeg "kun" denne tråd omtaler Cl og ikke Cll ? Kommer de først senere ?
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Ole
Indlæg: 246
Som lovet et par billeder af CL 1585 :
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
Ole
Indlæg: 246
Indtil videre er kun kommet 3 CL i epoke III. CLL og CLS kommer først i midten af januar.
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
Togthom
Skovløber
Indlæg: 341
Hej med dig Ole
Det er da nogle udmærkede billeder.
Tak for dem, så nu må vi se om min lokale i Vejle har dem på lørdag..
med venlig toghilsen
Togthom
Thomas Thomsen
2 skinnekører
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er vel med udslåede harmonikaer?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
UTJ
Indlæg: 438
Hængejernene følger ikke med ud. Det ville svare til at din gardinstang bevægede sig, når du trak gardinerne for. Jeg har også taget lidt billeder, værs'go at kig:
http://www.skaane.se/cl/CL_mv.htm
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Fine billeder!
Burde håndgrebene, bortset fra de hvide mellem dørene, ikke have samme farve som vognkassen?
Bjarne
Ole
Indlæg: 246
Jo, det mente jeg også, indtil jeg begyndte at kigge billeder. Det ser ud som om at de oprindelige håndbøjler i vognkasse-farve engang i 60'erne (?) er skiftet ud med rustfrie på de fleste vogne. Måske Ulrik kan uddybe det ?
Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Det kan da godt være at vognen ikke er 100% korrekt, men jeg må sige at ud fra de billeder jeg har kigget på rammer den squ' meget godt. Den er godt nok flot.
Tak for billederne ... wow.
Sådan nogle må jeg eje.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Vognen ser da ud til at være helt korrekt, farvning af vinduesrammer, afkortning af hængejernene og en anden farve (vognkasse eller metal) til visse håndtag er da småting. Så mon ikke der kommer rigtig mange af typen ud at køre på de små skinner i den nærmeste fremtid?
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er altså hængejernene der er forkerte... (og låsene).
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Låsene?
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, dem der skal holde harmonikaen på plads ind mod vognen
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
De ser da rigtige ud, måske en anelse lange? Hvad mener du, der er forkert ved dem?
Bjarne
UTJ
Indlæg: 438
Korrekt er da en smagssag, når det gælder modeller. Den vil altid være omkring 87 gange for lille. Men vist ligner den godt, så godt, at jeg da gerne vil have et par stykker. Modellen bliver som næsten alle mine danske vogne ombygget med diverse ændringer. Og i dette tilfælde også ommalet og gjort beskidt, meget beskidt.
Dog irriterer vindueshjørnerne mig, for de er svære at lave om. Pinollejer i bogierne hjalp en hel del og nu kører vognen fint. Til gengæld må jeg så undvære det fancy strømoptag til belysning i vognen!
CLL: dette litra opstod i 1964, så epoke 3 purister bør nok sørge for at afskaffe det ene "L" i CLL, når de kommer. Bortset fra kablerne til fjernstyring af MO-vogne er CL og CLL ens.
Forchromede håndtag: jeg tror det er opstået omkring 1962 med de sidste CL(L)-vogne. Noget siger mig at forchromning og formica indvendig hænger sammen, men er ikke helt sikker. De tre vogne HT foreløbig er udkommet med har formentlig aldrig har haft forchromede håndtag. Læg i øvrigt mærke til at sidedørene på modellen ligner trædørene på de første CL-vogne fra 1943, så noget tyder på at HT har studeret Museumstogs CL 1514 lige lovlig meget. Men pyt med det. Håber dog ikke at CLS'en kommer med trædørsimitationer, for den havde ståldøre (alle 18 ).
Jeg kan blive ved, men stopper nu og I må alle have et godt nytår og jeg håber CL mv gør glæde i kældrene i de små hjem. Det vigtigste er trods alt, at vi kan lide, det vi køber og også tager os tid til at lege med det.
U
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Ja, det trækker godt nok ned i point!
Bjarne
Vestjyden
Selvstændig
Indlæg: 131
Jeg har også modtaget Cl vogne 3 stk.
Jeg synes de er utolig flotte, men der er meget modstand når de ruller på sporet min E 994 står nærmest stille og fedter rundt.
Mvh
C K
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej og godt nytår.
Ja CL vognene er flotte. På HT´s hjemmeside oplyses det, at de fås både i epoke 3+4. Begge epoker i vinrød nam-nam...
Kan nogen oplyse om passende trækkraft, specielt for epoke 4 udgaverne?
På forhånd tak
F.Ormstrup
Indlæg: 2.686
Det korte svar MO - AV - Cl og du har et typisk sidebanetog fx. Århus - Skjern, Esbjerg - Struer. Senere i perioden MO - Cll - Cls og tilsidst MO - MO - Cll - Cls eller MO - Cll - Cll - MO
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
UTJ
Indlæg: 438
Passende trækkraft til Cl(l) i epoke 4: MO, MX og MY. Dvs trækkraft med dampvarmekedel, da Cl ikke har egenvarme.
Vestjyden
Selvstændig
Indlæg: 131
Er jeg den eneste der syntes at de ruller dårligt?
Mvh
C K
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
[/quote]
Er jeg den eneste der syntes at de ruller dårligt?[/quote]
Næ! Akselerne er for korte, så de ikke sidder "fast" i pinol lejet.
Jeg har udskiftet dem med Roco pladehjuls akseler.
Mvh. Ole Vedel
Amagerkaner
Indlæg: 440
Tak for svarene og tak til Vestjyden og Ole Vedel for info om køre egenskaberne.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Har lige hørt at der kan gå op til 2 måneder inden CLS-styrevognen kommer.
Men det gør heller ikke så meget, med alle de øvrige ting der er kommet og som er på vej.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Møtrik
Indlæg: 619
go ide med at tage billederne udendørs. hvis du har en trefod, så prøv at sætte blænden meget lille, dermed opnår du bedre dybdeskarphed.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Det vil være ventetiden på 2 måneder værd, hvis det medfører at farven på CLS-vognene bliver lidt mere over i det vinrøde, gerne svarende til Heljan´s MO-vogne. Hvis man kobler en Heljan-vogn og en Hobbytrade Cl-vogn sammen, virker farven en anelse for brun.
Der skal jo også lige udvikles en Berliner-boggie først, da den træboggie der sidder under CL-vognen, ikke kan anvendes.
Endelig vil det være fint hvis vinduerne bliver forsynet med en farvemæssig markering (sølv) af delingen midt på vinduet.
Men mon ikke Hobbytrade er opmærksom på disse ting?
Svend
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Berliner trucks? De havde da 2,5 meter træbogier??
Bjarne
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Beklager, jeg læste ikke teksten godt nok og troede, at Svends indlæg gik på Cl'erne!
Selvfølgelig havde Cls berlinertrucks! Det var Cl'erne, der havde træbogier.
Jeg har pudset brillerne.... :oops:
Bjarne
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Sådan som jeg har forstået det, så var det meget almindeligt at den brune/vinrøde farve efterhånden godt kunne komme til at variere i nuancerne på materiellet. Man kan faktisk også se det på ældre fotos.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Farver har altid været en svær ting. Farvefotos kan også være "forkerte", men f.eks. husker jeg de "brune" S-tog som næsten lilla i farven. Da materiellet skiftede farve med vejr og vind er stort set alle nuancer i vinrød/brun acceptable.
Men det er ærgerligt, at vinduesrammerne ikke er blevet trukket op med maling på modellerne.
Bjarne
UTJ
Indlæg: 438
Mine farveprøver hjemme viser en nærmest pædagoglilla farve på rigtige vogne. Lidt mere brunlig på prøver fra 1950'erne. Et godt sted at se DSB-farve er faktisk gavlen på den fynske vandmølle på Frilandsmuseet. Møllen er malet i dodenkop (nuancer kan varieres, formentlig blandet op i kærnemælk. Jernbanemuseets kupévogne (fx BJ 665) er en anden mulighed, men husk at også indendørsbelysningen på museet kan spille øjet et pus........
Noget andet er, at jeg husker Mo og Cl-vogne som ultrabeskidte og opfattede dem som brune. Det skal dog ikke afholde os fra at ønske os en bedre bundfarve på Cl-mv-vognene, som så kan gøres støvet bagefter.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Den ene rødbrune farvenuance kan være lige så god som den anden, idet - som UTJ - skriver - vognene stort set altid var beskidte (det tror pokker, de blev jo stort set heller aldrig vasket). Men lige præcis CLL- og CLS-vognene skal jo køre sammen med en MO-vogn, som for de flestes vedkommende bliver en Heljan-model. Alene af den grund må farven gerne nærme sig Heljans, f eks kan Hobbytrade anvende samme rødbrune farve som er anvendt på den pladebeklædte CU-vogn hhv på EH-vognen.
Samme debat har kørt i Tyskland i årevis om (især) den grønne farve på personvognsmateriellet, og hvor således ikke alle modelbanefirmaers vogne passer lige godt til hinanden.
Svend
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Ja ja, nogen kan lide moderen, andre vil hellere have datteren. Den originale vinrøde DSB farve, kunne faktisk kun ses når materiellet var nymalet. Alle varianter af denne farve kan bruges modelmæssigt.
Mvh.
Carl
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja, men det har du da så ret i. At indrangere begge i samme tog kan på kort,mellem og lang sigt føre til alvorlige driftsproblemer
:lol:
.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Så fik jeg også mine vogne, men er ikke helt enig i kritikken med bl.a. vinduerne. Som nævnt før er det ikke just en letløbene vogn, så hjulene bør nok udskiftes med fx Rocos som nævnt. Men en utrolig flot vogn, man er ikke i tvivl om det er en CL.
Har også noteret at selv holderen til destinationsskiltene sidder på vognsiden. Det kunne forresten være interessant med sådanne i model.
Nu mangler vi lige en CLe-vogn og en Al- eller AC-vogn
Måske Heljan kunne lokkes til AC´eren alligevel, ovenpå den succes som AV´eren må have været.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Har lige købt en Cl-vogn hos Finn Lekbo i dag, og jeg synes, det er en pæn vogn.
Den kører godt nok lidt trægt - klædeskab nr. 35, som jeg "kom til"at købe ved samme lejlighed, kan dårligt nok trække ekvipagen.
MEN : Kan man ikke bare pille strømaftagerne i boggierne af ? - Det skulle vel udbedre problemet ?
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
UTJ
Indlæg: 438
Jeg har pillet dem (strømaftager/pinolblikket) af og boret ud for messingpinoler. Derefter sat nye hjul i. Nu kører den faktisk helt fint. Tror muligvis at du skal prøve med andre hjul først, af forskellige fabrikater, fx: Roco, Klein osv der har forskellige længder på akslerne. Med mindre du er vant til at tage en dyr (den er ikke dyrere end så mange andre modeller) model, skille den ad og ændre på den og samtidigt være sikker på at du er tilfreds med resultatet bagefter.
Jeg vender tilbage med mine ændringer i et indlæg, men mangler lige at sætte trin på min vogn.
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Jeg har prøvet at bytte hjulene ud med HobbyTrades egne stjernehjul (dem der også kan/skal bruges til Heljans Cp) Det hjælper en hel del på køreegnskaberne selvom vognene stadig ikke er letløbende.
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
De stjernehjul vognene bliver leveret med, er skam Hobby Trades. Så havd det skulle gavne at skifte dem ud med andre fra samme firma, kan jeg ikke se pointen ved.
Mvh.
Carl
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej!
Længden af Hobby Trades aksler er IKKE ENS. Nogle aksler bærer præg af at Kineserne har haft dem i drejebænken for at at lave en hovsa løsning ved at opkorte den ene ende. Man kan mærke det ved at den ene akselende er mere spids end den anden og trækker man en negl hend over sølen / den afdrejede spidse ende på akslen kan man ligefrem mærke forskel på den afdrejede ende i forhold til den anden ende. Den afdrejede ende er mere ujævn som den ikke modificerede ende. På sigt vil det ødelægge aksel lejet på boogien til en vogn.
Akslerne i reservedels poserne er de eneste jeg har været istand til at finde som ikke er modificeret.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Så meget for HobbyTrades "høje kvalitet".
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Mon ikke Hobbytrade er helt klar over, hvad der kan og bør rettes på efterfølgende serier af CL-vognsfamilien? Vinduer (rundinger, farvemarkering af rammer, sidder de ikke også lidt dybt inde i vognen), farve ..... og hvad de ellers kan læse sig til her på Sporskiftet og i direkte henvendelser fra kunder.
Lad os se hvad der sker......
Svend