Som absolut nybegynder er jeg gået i gang med at lave en sporplan i WinRail i Märklin C-spor.. (Jeg skulle måske have valgt WinTrack, men det må så blive et åbent spørgsmål)
Jeg har udfærdiget en plan, og sendt ned til http://www.nowaplan.de, for at få den tjekket og aktualiseret med hensyn til indkøb til en digital bane. Det hjælper jo ikke så meget at man gør sig disse bestræbelser, når tyskerne er helt ufattelig langsomme til at svare tlbage. En email skal man altså have svar på inden for min. 24 timer, hvis man er en aktiv udbyder af varer eller tjenesteydelser.
Er der mon nogen her i DK, som man kan få til at hjælpe med en analyse af en sporplan og nødvendigt indkøb af teknisk udstyr m.v. Jeg betaler selvfølgelig for indsatsen.
Jeg vedhæfter den foreøbige sporplan, som består af niveau 1, og efterfølgende niveau 2 (undergrundsbanegård som ikke er vedhæftet, men sporret derned er markeret). De bagerste spor ligger i et lidt højere niveau, idet jeg ønsker at arbejde med et lettere kuperet terræn.
Märklin C epoke IV og V. Materiel hovedsagligt dansk blandet med en smule fra DB. Styreenhed Viessmann Commander.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvad tog har du tænkt dig at skulle køre med?
Du har rigtigt mange R1 (24130) skinner. Disse kan jeg absolut ikke anbefale brugen af, med mindre at du vil køre med korte skinnebusser og små damplokomotiver.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
pyna
Finansområdet
Indlæg: 28
Der er jo ikke mere plade, end der er vist på skitsen, så for at komme rundt for enderne kunne jeg ikke lige se anden løsningend 24130. Hvad skule jeg ellers have gjort?
Nu har jeg ikke tænkt mig at køre med lange togstammer på 15-20 vogne.
Hvor mange vogne kan man erfaringsmæssigt køre med, når man anvender 24130?
Märklin C epoke IV og V. Materiel hovedsagligt dansk blandet med en smule fra DB. Styreenhed Viessmann Commander.
Kresten
Indlæg: 1.044
Du kan sagtens køre med masser af vogne på de små radier - specielt korte godsvogne. Det er ikke hele togets længde, men længden af det enkelte lokomotiv eller den enkelte vogn, der kan være problemet.
Det meste af Märklins eget materiel kører såmænd også udmærket på R1, men der er problemer med nogle af andre producenters lokomotiver og vogne, specielt ved kortkoblinger og hvis der f.eks. er monteret trin, plove eller andet udstyr tæt ved enderne af vognen eller lokomotivet.
Men ja - pladsen er altid et problem
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Overvej hvor mange spor du vil have.
Jeg skal jo ikke bestemme.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
pyna
Finansområdet
Indlæg: 28
Klaus - skal jeg tolke det sådan, at du synes, der er for mange spor.
Jeg er modtagelig for alle input, og det er bl.a. på baggrund af din kommentar til den oprindelige pladebredde på 100 cm, at jeg har savet 20 cm af. Da jeg fik pladerne stillet op, kunne jeg jo godt se, at jeg slet ikke kunne nå ind over pladerne i hjørnene.
Ingen har endnu svaret på, om der er nogen i DK, som med baggrund i en sporplan kan lave den tekniske plan.
Er der nogen som ved, hvor man kan købe Wintrack henne til download?
Märklin C epoke IV og V. Materiel hovedsagligt dansk blandet med en smule fra DB. Styreenhed Viessmann Commander.
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Du kan kun erhverve Wintrack via wintrack.de eller en dansk modeljernbaneforhandler.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
pyna
Finansområdet
Indlæg: 28
Så er skinneplanen ved at være klar. Men nu sidder jeg jo tilbage med min uvidenhed om strømkredse m.v.
Jeg regner med at skulle styre med Ecos Esu 50200 - den nye farveskærm, der nu kan erhverves i Tyskland - og starte op med 3-5 tog. Et tog med personvogne og resten godsvogne. På sigt kan der vel godt komme et tog eller to til, men det er jo begrænset, hvor mange tog man kan køre med på så lille en bane
Jeg har fået en komplet skinneplan og indkøbsliste fra Nowaplan, men der står ikke noget om, hvor mange strømkredse anlægget skal opdeles i. Han skriver dog, at de signaler, som jeg har valgt 76xxx Serie efter hans oplysninger skulle være nogle hårde strømslugere. Skydebroen tager vel også noget strøm, når den er i drift.
Om Ecos kan jeg forøvrigt læse, (direkte oversat fra tysk hjemmeside) at den indbyggede Booster har så meget kraft, at man i mange tilfælde kan undlade yderligere Boostere.
Er der nogen som kan komme med et godt råd til den videre planlægning inden jeg starter mine indkøb af materiel.
Märklin C epoke IV og V. Materiel hovedsagligt dansk blandet med en smule fra DB. Styreenhed Viessmann Commander.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Hej,
Jeg er ikke nogen haj til sporplaner, men jeg tænkte om ikke der var plads til e vendesløjfe skjult i uderetagen? Så kunne toget enten køre igennem eller komme tilbage fra .. hvor det nu har været henne
Og de fleste vil jo også sige : lav et par skjulte opstillingsspor
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
a62213
Indlæg: 382
Jeg tror altså ikke den er leveret til nogle forhandlere endnu, det sidste jeg hørte fra Hobby Trade var, at det nok først blev til sidst i år den ville komme.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
pyna
Finansområdet
Indlæg: 28
Jeg har fundet flere internetforhandlere i Tyskland, som tilbyder Ecos 50200 til priser mellem Euro 529 - 539 (kr. 3.941 - 4.015), og hvem har så lyst til at købe Ecos 50000 til kr. 3.775 i DK
Märklin C epoke IV og V. Materiel hovedsagligt dansk blandet med en smule fra DB. Styreenhed Viessmann Commander.
pyna
Finansområdet
Indlæg: 28
Lad mig lige lede jer på "sporet igen".
Det var altså det med strømkredse, som mit spørgsmål gik på til den helt konkrete skinneplan, som jeg har vedhæftet.
Nogen bud?
Märklin C epoke IV og V. Materiel hovedsagligt dansk blandet med en smule fra DB. Styreenhed Viessmann Commander.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Signaler, sporskifter og afkoblere kan strømfødes fra seperat strømforsyning helt uafhængigt af den digitale strøm. Til det skal du bare ha en gammeldags trafo.
Skinneanlæget skal kun opdeles i kredse hvis du regner med at køre med flere tog (i bevægelse) end din ecos kan klare. Du kan jo snildt ha 10 tog til at holde stille hvis der kun er 2-3 stykker som kører ad gangen.
men konkret skal du opdele sådan at dine "cirkler" er isolerede. Altså tænk på hvor der kommer til at køre flere tog samtidigt.
Og bemærk at selv om du opdeler i kredse kan de jo godt, til at starte med, forsynes fra ecos'en direkte. Så kan du sætte en booster på når behovet opstår.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..