Hej. Så er M-skinnerne fundet frem fra barndommens gemmer fra for 30 år siden!
Heldigvis er det vældigt velholdt og der er blevet købt lidt ekstra hjem! Vippepladen op af væggen (260x165cm) fungere perfekt med det speciallavede stål-stel!
Der vil være ca 3 niveauer hvoraf det nederste er skjult næsten overalt.
Men men men, idag ville jeg starte på nederste niveau og dermed også lige prøve at lave en tilbagemelding med on-off-on vippekontakt og 2 lysdioder. Jeg fulgte vejledningen fra bla. http://www.Kamstrupvej.dk, MEN; jeg kan få sporet til at skifte, led´erne lyser begge når jeg skifter til on, uanset side, og ingen lys når kontakten står på off! Jeg syntes jeg har prøvet hvad jeg kunne og har selvf. tjekket om alt var samlet efter tegningerne! Strømmen har jeg taget fra en gammel märklin transformator, har også prøvet med en anden adapter - samme resultat!
Hvordan får jeg tilbagemeldingen til at virke rigtigt?
En lang smøre for så lidt måske, men er stiktosset lige nu
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Olsen
Jeg tror du bliver nødt til at fortælle lidt mere om din opsætning evt. med tegning.
Kører du analogt eller digitalt?
Hvad styrer du toget med?
Hvad bruger du som tilbagemelding? og hvordan er det tilsluttet?
...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Så glemte du at følge vejledningen. Der står der nemlig DC (jævnspænding) og det får du altså ikke ud af en Märklin transformator.
Kredsløbet virker kun, hvis der er "endabschaltung" i spolerne (de afbryder for forsyningen, når de er nået ud til enden af slaglængden). Ellers vil begge lyse hele tiden.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
For pokker, godt jeg har mange år at lære i endnu :oops:
Jeg havde ikke set det var DC! Men hvad gør jeg så? Kan jeg lave noget lign. til mine M - skinner med enten vippekontakt eller måske ringekontakter?
Er desværre hverken tømrer, elektriker eller andet håndværkssnildt :? Men satser på at prøve mig frem - alt skal kunne læres!
Jeg kommer iøvrigt til at kører digitalt.
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Nu bliver jeg alligevel lidt stædig! På de tegninger på http://www.kamstrupvej.dk er det altså 3 lederskinner der er tegnet efter! Er det nu mig der er helt gal på den eller???
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Hej Klaus
Hvor læser du at det er til DC?
Der er vist skinner med midterleder og CentralStationen er nævnt, så ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Prøv at læs teksten......
"Benyt ikke kørestrøm til sporskift. Brug f.eks. en adapter fra et apparat du ikke længere bruger. Adapteren bør levere 15 - 18 volt DC, 1,5 ampere."
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Under tilbagemelding fra sporskift står det da meget tydeligt:
Benyt ikke kørestrøm til sporskift. Brug f.eks. en adapter fra et apparat du ikke længere bruger. Adapteren bør levere 15 - 18 volt DC, 1,5 ampere. Strømforsyningen behøver ikke at kunne trække så meget, da man typisk kun skifter 1 spor ad gangen.
Iøvrigt er der da nævnt at anlægget ikke benytter CS og "andet avanceret"
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
1. lektion i strøm:
AC er vekselspænding, DC er jævnspænding. Sporene er fuldstændigt ligeglade med hvad du bruger/køre/sender igennem.
2. lektion:
I "førtiden" var de fleste systemer til 2 skinne drift baseret på jævnspænding (DC), mn Märklin holdt fast i sin vekselspændings drift (AC) derfor betegner mange fejlagtigt 2 skinne som DC og 3 skinne som AC..
3. Lektion:
Når man kører digitalt er alt AC spænding.
4. lektion:
Lysdioder har ikke særligt godt af vekselspænding.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Tak, nu fandt jeg også den ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Enig, men jeg skriver heller ikke at der benyttes CS.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Olsen!
Den konstruktion er der sikkert mange der kunne lære noget af (og i øvrigt også bruge
) - har du nogle billeder du kunne bringe her???
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
I er meget klogere end lille mig, og det er jo altid lækkert at blive undervist i punktform - pæn måde at byde nogen, som lige har besluttet at der skal bruges en masse tid og penge på modeltog, i dette forum!
Som jeg skrev tidligere har jeg rent faktisk prøvet med en ADAPTER SOM skyder med DC - det gav samme resultat!
Det kunne være rart med noget konstruktiv hjælp istedet for at lære hvir lidt jeg ved!!
Hvis nigen gider øse ud af al deres viden vil jeg blive enddog rigtig meget glad!
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Hej Lars, jeg må se om jeg ikke kan tage lidt billeder ved lejlighed
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Så vidt jeg lige kunne finde ud af, har man ingen "endabschaltung" i M-drevene. Det betyder at du burde have lys i begge dioder hele tiden - kontakt eller ej.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Alt forladt
Men hvad har jeg af muligheder for løsninger uden at skulle købe færdige produkter eller skifte til andre skinner osv?? Der må for pokker da være nogle gode ideer :?:
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Tilbagemeldingen vist på http://www.kamstrupvej.dk virker KUN med omskiftere til C-spor. Omskiftere til M-spor afbryder ikke strømmen i yderpositionerne. Hvis man holder strøm på længe nok brænder spolen af.
Omskiftere til C-spor afbryder strømmen i yderpositionerne så spolen ikke brænder af ligegyldigt hvor længe man holder strøm på.
Samme facilitet benyttes til tilbagemelding.
Kredsløbet burde dog virke fint med AC også. Jeg ville i så fald indsætte en ekstra diode, for at beskytte lysdioden, som ikke kan tåle så stor modsat spænning. Samtidig ville jeg nok indsætte en lille kondensator så lyset ikke flimrede p.g.a. vekselstrømmen, jeg har dog ikke prøvet det.
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Ok, men hvad har jeg så af muligheder med de m-spor jeg har? Jeg kan selvfølgelig skifte sporet med trykknapper eller en vippekontakt, det der driller er at få de pokkers dioder til at lyse rigtigt!??
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
M-spor sporskifter har ikke tilbagemelding, så begge lysdioder vil altid lyse.
På Märklin's gamle skiftepulte (uden tilbagemelding) kunne man se nuværende stilling ved at enten den røde eller den grønne knap var nede.
Hvis du vil have et par lysdioder til at lyse, så må du lave noget lignende elektronisk eller mekanisk.
En D-flipflop kunne huske sidste stilling, men kun så længe der er strøm på, jeg ved ikke rigtig om der er en fiks løsning...?
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Nej, må prøve at lede og se om mine nat-togs-drømme kan komme op med noget genialt
Men tak for hjælpen!
Hvis der nu er nogen med en go´ ide - så skriv endelig løs!
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Marklin4me
Indlæg: 552
Hej Olsen,
Jeg har samme udfordringer som dig - så kommer der noget i dine drømme eller er der andre som kan komme med indspark, så er jeg også modtager
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.197
Et Märklin universalrelæ (eller andet relæ, som kan klare 18V) koblet parallelt med sporskiftet kunne være en simpel løsning. Et mekanisk relæ holder også positionen ved strømafbrydelse.
Når sporskiftet skifter, kan relæet skifte indikatorlampe(r) rød/grøn, eller hvad du ellers vil anvende.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Det lyder virkelig som om du kunne være en frelsende engel
Men nu er jeg bare så grøn i det her, så var det muligt at se en form for tegning og måske et link til et sådant relæ??
Håber virkelig på forståelse! Til gengæl lover jeg at give alt hvad jeg ender med at vide om tog videre til mindst 2 i mit liv
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Et almindeligt relæ holder IKKE positionen når strømmen afbrydes. Hvis et relæ skal holde positionen uden strøm skal det være bistabilt -og de er dyre!
Jeg tror jeg ville bruge pengene på en servo med tilbagemelding istedet og så droppe Märklins sporskiftedrev helt.
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Alex
Projektleder
Indlæg: 195
Det er da ikke en løsning for Olsen, fordi han har Märklins M-sporskifter. Jeg tror ikke på at det er muligt at ombygge de "gamle" sporskifter efter dit forslag.
Et almindeligt relæ med 2 skiftekontakter vil også kunne bruges, men det vil heller ikke holde sin stilling ved strømafbrydelse.
Mvh
Alex
Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Jeg kan sådan set godt leve med at spolen på skiftet ikke har stopfunktion. Det jeg bare ønsker er at jeg kan lave en sportavle med en diode som "vejmelding". Hvis jeg bare på en eller anden måde kan koble lysdioden udenom skiftet men til den samme kontakt (ringetryk, vippekontakt eller lign.) så dioderne slukker/tænder sammen med skiftet!??
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Jeg tror du misforstår - Det er stopfunktionen som samtidig bliver anvendt som tilbagemelding. Uden stop-funktion ingen tilbagemelding.
Det vil være billigst at bruge nogle D-flopflops frem for relæer til at vise sidste indstilling på sporskiftet (2-3kr/stk). Ulempen er at de ikke husker indstillingen når strømmen afbrydes, så når du tænder anlæget vil dioderne ikke afspejle sporskiftets stilling, det vil de først når du har skiftet sporskiftet til en af siderne første gang.
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Tror ikke jeg misforstår, men hvordan ser flopflops ud?? Har du evt et link til hvor man kan købe dem??
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Her f.eks.:
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=79947
De har nogle fornuftige mængderabatter
Datasheet:
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/cd4013b.pdf
Denne kreds er rated til 20V. Jeg har ikke lige et diagram over hvordan det skulle laves, men det kan laves rimeligt enkelt.
Jeg ville stadig ikke lave det på den måde, da du ikke kan stole på at lysdioderne står på samme måde som sporskiftet. Det er en dårlig løsning.
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Da der kommer til at være ca 20-25 sporskiftere kan jeg godt leve med at skulle gå dem igennem hver gang jeg tænder for anlægget! Er der nogen venlige mennesker derude der kan tegne hvordan jeg skal trække ledninger mellem sporskifte, flipflop, diode og vippekontakt/ringetryk?
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvorfor vil du gerne have tilbagemelding?
VIl det ikke være bedre at du blot laver det sådan at du trykker på 1 knap afhængigt af, hvilket spor du skal ind på og så stiller sporvejen sig?
Meningen med tilbagemelding er vel at man ved, hvor sporskiftet er, hvis du nu fåpr en fejl på visningskredsløbet ved du jo alligevel ikke, hvor sporskiftene er.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Styring af togvejene er jo en anden måde - men oplys mig da gerne hvis der er en måde til det for mig?
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Man laver en sportavle. På tavlen tegner man sine sporskiftere og fra indkørslen laver man så udfletninger på tavlen og for enden af hver udletning, placerer man en trykknap.
Den midterste leder på sporskiftet (den er vdstnok gul??). sætter man til plus på en DC forsyning. De yderste kobler man gennem en diode til den eller de knapper man skal kunne stille sporskiftet med.
Skal et sporskifte stilles af flere knapper sættes der en diode fra ledningen og over til den næste knap.
Det gør at du kan stille flere sporskiftere med 1 knap.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Det lyder som noget jeg lige skal prøve at lege med imorgen
Mange tak - indtil videre, der kommer helt uden tvivl masser af flere nybegynderspørgsmål
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Litra P
Indlæg: 1.852
Hvis din skyggebanegård nederst kun benyttes i en retning, så behøver du naturligvis også kun at følge Moppes anvisninger i den ene ende. Sporskifterne i den anden bliver jo "skåret op" ved udkørslen.
Har du en sporplan du kan vise os?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Til Moppe; Kan jeg godt lave den togvejsstyring med de M-skinner jeg bruger og hvad er dioden sat på for?
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Dioden er der så du kun styrer de sporsikfte hvis dioder ender nede ved din knap. Skal et sporskifte styres af flere knapper brues diderne til at adskille de forskellige sporskifteres funtioner fra hinanden.
Forestil dig en stor forgrening, det yderste sporskifte i den ene side, skal ved tryk på knappen ved det yderste spor skifte til ligeud, ved tryk på knappen ved siden af, (næstyderste spor) skal det stilles til afvigende. Men de 3 sporskifte før det yderste skal stilles samme vej i begge situationer.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Ok, jeg prøver at bikse lidt med det imorgen, glæder mig - og håber jeg får noget til at virke
Her er lidt billeder af pladen og vippeanordningen! Der er også lidt sporplanlægning. Det nederste niveau har jeg desværre ikke planen på mere, men i kan nogenlunde se den på billederne hvor der ligger skinner på pladen
Kom endelig med kommentarer - men vær nu ikke for hårde! Det er første gang jeg skal prøve at lave en fast bane og har bare ønsket at få så mange spor som muligt :roll:
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
og lidt mere,,,
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Olsen,
Tak for billederne. Klapmekanismen ser meget overbevisende ud
. Det kan der godt laves noget rigtigt flot ud af.
Resten er efter min beskedne mening ikke optimalt (her ville andre sikkert indsætte en lang række udsøgte bandeord
). Du bruger de meget skarpe industrispor (5120) på anlægget hvilket betyder at du afskærer dig fra at køre med meget nyere materiel. Faktisk tror jeg kun at Märklins 24cm "lange" vogne lige akkurat kan klare dem.
Pladsen er ikke udnyttet optimalt. Toglængder og perronlængder er meget korte og sporføringen virker meget statisk....
Hvis ikke sporene allerede er lagt - eller du siger "sådan vil jeg have det" tænker jeg gerne lidt over planen og bringer et alternativt forslag her....
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
De er ikke lagt endnu - og der er altid plads til ændringer! Vil meget gerne se andre forslag!
Du kan se ydermålene på billederne. Arbejdshullet er 86cm ind fra venstre på sporplansbillederne. Der kan ligge et spor bag hullet, men kun på nederste niveau da der er nødt til at være en skrå linie ud fra væggen i byggehøjden - ellers støder landskabet på væggen! Iøvrigt er max højden på pladen 46cm, så det kan være der når pladen er vippet op!
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Hej Lars!
Ville du prøve at lave en sporlayoutplanide?
Jeg er også selv igang med at lave nogle forskellige, men det ville være rart med andres ideer da man jo typisk hænger lidt fast i egne tanker og spor :roll:
Jeg kan sagtens selv se at min første ide slet ikke duer - nu havde jeg nemlig skinnerne lagt ud og det var tydeligt at især de skarpe 5120 skulle reduceres! Jeg er jo hamrende utålmodig og det bar den nok ret meget præg af - man vil have det hele med det samme jo
Men alle ideer modtages med kyshånd!
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Litra P
Indlæg: 1.852
Jeg er startet, men hænger fast....
Et af de største problemer er, at der ikke kan føres et spor bagom på (bare) første etage. Dette er som du skriver per automatik reserveret til nederste etage, som jeg normalt vil bruge til en skyggebanegård.
Derefter skal der bringes et spor op til overfladen på etage 1 og jeg vil helst undgå helixer på anlæg som disse. Så går vejen udenom mandehullet og så får vi en temmelig (sø)syg sporføring.
Spørgsmål: Vil det være muligt at køre et spor til bagom i ca. 8 cm højde - trukket ca. 10cm ind på pladen - og gøre mandehullet tilsvarende større foran?
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Sådan noget lignende kunne man lave på den øverste etage. Vendesløjfe med relativ stor station øverst, en krydningsstation på vej ned og en skyggebanegård på nederste niveau. Så kan der køres A-B-C og tilbage igen.
Venlig hilsen
Lars
PS. Olsen - vi er off-topic nu, så næste gang åbner jeg en tråd under layout...
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Det kan ikke lade sig gøre at flytte hullet længere ind på pladen da jeg kommer i "krambolage" med "vægtstangen" som pladen drejer om nedenunder! Men der kan faktisk godt laves et spor i op til 9cm bagom, så der er muligheder!
Mht. din tegning er der måske lidt for mange rangerspor efter mit behov, men vil ikke rette for meget i dine tanker for mine kan så sandelig også trænge til lidt udvidelser
Iøvrigt helt iorden at flytte tråden!
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.