Picture

N-Manden

Håndværker

Indlæg: 109

PB

Hjælp til Peco N

Hej Allesammen

Kunne godt tænke mig lidt hjælp og lidt viden om;

- N Peco Finescale Code 55

- N Peco Setrak Code 80

- N Peco Streamline Code 80

Eventuelt nogle billede om hva mål de forskellige skinner har.

Hvor de kan købes.

Jeg er stor fan af Fleischmann Piccolo Skinner, har ikke andet på min nuværende bane, som kan ses Her.

Mit hoved er lige pt sprængfyldt med ideer hvordan jeg skal opbygge en bane i Peco-N skinner, har mildestalt ligget søvnløs det meste af natten :?

Hvis der er nogen der kan hjælpe så jeg kan komme igang med at lave en Sporplan vil det være super lækkert.

N-Manden

__________________

AnyRail Superprogram Wink

Klubben N-Modulvest

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

"N-Manden" skrev:
Kunne godt tænke mig lidt hjælp og lidt viden om;- N Peco Finescale Code 55

Søg og du vil finde ...

Det er jo flexspor, så du har meget frie hænder, sålænge du tænker over kurveradiuer og sporskifternes geometri.

Det er en befrielse at slippe for tvungen geometri, men også en udfordring at lave det ordentligt. Lange kurvede strækninger, perronspor der krummer en anelse, dobbeltspor, der ikke ligger skarpt parallelt - det kommer bare til at ligne virkeligheden meget flot.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

http://www.skala-n.dk har under "Anlæg" og "Spor og skinner" en udemærket gennemgang af de forskellige typer skinner på markedet. Læg især mærke til profilen på skinnerne.

Pecos sporskifter osv. er ikke bygget op på samme geometriske måde som Fleischmann, så det kan ske, at du skal igang med at skære i skinnerne og snitte lidt i svellerne.

IMHO: Du bør ikke planere din nye bane efter, hvad man kan få af skinner. Tagn din drømmebane først og få skinnerne til at passe. Jo da, lidt fifleri vil der komme, men så slemt er det heller ikke.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

N-Manden

Håndværker

Indlæg: 109

PB

"boholm" skrev:
IMHO: Du bør ikke planere din nye bane efter, hvad man kan få af skinner. Tagn din drømmebane først og få skinnerne til at passe. Jo da, lidt fifleri vil der komme, men så slemt er det heller ikke.

Takker.

Jeg tager en kigger på hjemmesiden.

Jeg kunne os godt tænke mig at vide lidt om jeres erfaring med Peco-skinner.

Jeg har skam lavet min Drømmebane, men syntes bare ikke jeg råd til at lave den, jeg kan nok spørge migselv spørgsmålet om jeg nogen sinde får det Laughing out loud

Min Drømmebane er vedhæftet, så kan du selv bedømme.

Alt det stiplede er i et bjergområde.

Og samlet længde er på lige godt 338 Meter rummer et areal på 8 X 6 meter

Drømmebane(1)

__________________

AnyRail Superprogram Wink

Klubben N-Modulvest

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Vi er i fuld gang med at skifte ud til Peco code 55. Vi er rigtig tilfredse med kvaliteten. Alle sporskiftere og krydsspor er fjederbelastede på deres tunger, så enten skal man have et relativt kraftigt drev (Pecos egne kan IKKE anbefales: Alt for tunge at drive), eller også piller man fjederen ud og monterer et motordrev el.lign. Man kan ikke umiddelbart sammensætte sporskifterne og krydssporene, som man vil. Man kan heller ikke "bare" sætte to skinner på et sporskifte ved siden af hinanden. Her kommer svellerne i vejen. Det er dog let at skære i svellerne, så det kan lade sig gøre. Man kan så godt sige, at man ødelægger sporene, men da det som regel er flexskinner, der skal rettes til, er skaden IOHO ("in our humble opinion") ikke stor. Det drejer sig om 2-3 sveller, der lige skal have snittet en hjørne af.

Det er ikke så lidt af en bane, dine drømmerier er kommet op med. IMHO er det for stor en mundfuld for en enkelt person - for ikke at tale om økonomien. Hvor finder man så meget plads i dagens Danmark? Ikke omkring København uden st skulle betale en formue i leje. En anden ting er personlig holdning/indstilling. Min egen helt personlige er, at en modelbane skal ligne virkeligheden - også mht. mængden af og føringen af spor. Men mange vil gerne have meget spor at køre på og har intet imod to eller flere hovedspor klos op af hinanden, uden at de har noget til fælles i det, der kan ses - som f.eks. at de føres hen til en "fælles" station.

Kik også gerne under "1:160 inks" og "Klubber og anlæg" og besøg de sider. Der er rigtig guf imellem - se bare Stuttgart, en bane efter mit hoved: Virkeligheden.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

N-Manden

Håndværker

Indlæg: 109

PB

Der er ingen tvivil om at Drømme er Drømme, og jo du har ret, hvor skulle man sætte den op henne, lige pt bor jeg i en lille lejlighed omkring Horsens Centrum.

Jeg vil da heller ikke ligge skjul på at det er en dyr bane, har regnet mig frem til mellem 70000 - 80000 Kr ( Og det er kun i Skinner )

Og ikke mindst, jo det er os en stor bane for en enkel person, men man kan osse sige det på en anden måde, "Man skal jo starte et sted".

Jeg har mange ideer om hvordan jeg kan bygge en bane op, det er bare igen, "Et spørgsmål om økonomi".

Så iøjeblikket nøjes jeg med den bane jeg har i kælderen, men der er osse mange ting der skal laves hen af vejen.

Og grunden til jeg spørger om Peco-Skinner, er at jeg lidt i tankerne at lave en Modulbane, fordi jeg nok er lidt øm over at bruge Fleischmannskinner til det, jeg er ærlig at skrive, jeg er ikke meget for at klippe eller skære i de skinner.

__________________

AnyRail Superprogram Wink

Klubben N-Modulvest

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Hold da bare fast i drømmen. Men vær forberedt på, at den ændrer sig med tiden . . .

Nu er moduler og moduler ikke altid lige det samme. Se bare på http://www.jernhesten.dk på de forskellige sider. Mit spørgsmål er, hvorfor moduler? Er det for at kunne flytte det og stille det op i et nyt lokale (flytning), eller er det for at kunne bygge en større bane sammen med andre?

Wink :roll: Tør ikke at skære i Fleischmann-skinner . . tsk tsk tsk . . nærigpind Wink Laughing out loud De er næsten altid til at finde til en god pris på div. markeder.

PS: Jeg har tilføjet din side til jernhestens links. Men din side bliver ikke vist korrekt i Mozilla.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

N-Manden

Håndværker

Indlæg: 109

PB

Moduler?

Nu er det os kun nogle tanker jeg går rundt med for tiden, hvorfor kan jeg ikke give dig svar på, lidt måske at jeg nok savner lidt landskab til min modelbane, har ikke rigtig haft landskaber med på nogle af de modelbaner jeg har haft lavet med tiden.

__________________

AnyRail Superprogram Wink

Klubben N-Modulvest

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Et eller andet sted fremgår det også tydeligt af dine billeder på din hjemmeside, at du er meget focuseret på tog - og masser af det.

Og med alle de spor er der ikke meget plads til landskab. Ikke kritik; kun en fra min side personlig konstatering/konklusion ud fra de givne billeder.

Det er bl.a. også derfor, at jeg personligt har den holdning, at man skal ikke fylde op med spor. Der skal være mening med galskaben. Og IMHO får man bedst den, hvis man skuer lidt mere til forbilledet end til modelbanekataloger og deslige. Hvis man prøver at se lidt mere dybt med, hvorfor man har gjort, som man har gjort på de rigtige jernbaner, finder man ud af, at tingene hænger sammen. Man har ikke lavet noget, kun fordi det var "sjovt", men derimod fordi behovet var der. Ja jo OK det blev måske lidt dybtsindigt, men en bane med en enkel strækning tiltaler mig mere end det, du har lavet. Ikke kritik, kun min egen synsvinkel.

Nu er vi vist ved at komme lidt langt væk fra Pecospor . . . ?

Og for at komme tilbage til det - plus din måde at lægge spor på - synes jeg stadig, at du skulle se nærmere på de links, jeg henviser til på http://www.jernhesten.dk. - og evt. læse nogle af de blade, jeg også linker til (biblioteket Wink).

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

N-Manden

Håndværker

Indlæg: 109

PB

Det er helt okay at komme med kritik, det er første bane der er vist offentligt frem, jeg har haft mange lavet hvor jeg så har lavet den eller dem om, som osse vist på Min Side.

Så jeg er lutter ører med råd og vejledning.

Du har skam ganske ret, jeg har meget på den lille bane.

Men det er svært at beslutte sig for hva skal kører og hva der ikke skal.

Og jo vi kommer lidt væk fra mit Spørgsmål, og jeg takker mange gange, uden tvivl.

__________________

AnyRail Superprogram Wink

Klubben N-Modulvest

Like 0 kan lide
Top

Picture

lokalbanen

Indlæg: 161

PB  Blog  Hjemmeside

"boholm" skrev:
Vi er i fuld gang med at skifte ud til Peco code 55. Vi er rigtig tilfredse med kvaliteten....

Tak for at du deler ud af dine erfaringer med Peco, jeg har selv valgt disse uden af have set dem i virkeligheden.

Jeg er i øvrigt også kommet frem til den beslutning (efter mange layouts) at jeg vil bygge min togbane som en "langs væggen" bane af moduler, og så kan man jo lige så godt anvende FREMO standarden til endestykkerne.

Hvorfor så bygge som moduler:

- Man kan starte med et lille antal moduler, og så "hurtigt" få en fungerende bane.

- Man kan senere udvide sin bane, man er ikke låst i et tidligt design.

- Man kan tage sine moduler med til træf, hvis man en dag for sådanne lyster.

- Man kan bygge sine moduler på sit arbejdsværelse, kontor, værksted og så sætte dem sammen når de er færdige.

- Man kan bytte om på modulerne og få en "ny" bane.

- Det er nemt at flytte hvis man en dag skal det.

Jeg har også tænkt mig at lave nogle moduler der ikke overholder standarderne (men har standard endestykker). De har til opgave at binde de andre moduler sammen. F.eks. i hjørner eller som helix, så jeg kan lave moduler i flere niveauer.

Dette er alt sammen teori, nu får jeg se om det holder i praksis.

__________________

/Bo (Aktuel status: 0 moduler, 0 meter skinne, 0 togsæt, 1 lokomotiv, samt 7 vogne)

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.