Jeg har flere gange forsøgt, at tegne en perfekt sporplan og er næsten hver gang endt op med et stort projekt med mange spor. Jeg har desværre måtte droppe de planer, da jeg hverken har tid eller penge til, at fuldføre nogle af de projekter. Flere gange har jeg også haft en bane med inspiration af amagerbanen i tankerne, men har hver gang droppede den idé igen. Nu er jeg så gået tilbage til den oprindelige idé om en lille men detaljeret bane med AB som tema.
Det eneste problem jeg har, er at jeg ikke selv kan få nogen sporplan med det tema passet ind på den plads. Derfor ville det være dejligt hvis nogle af jer, vil kunne tegne en sporplan som jeg vil kunne bruge. Sporforløbet på stationen behøves ikke være 100 % korrekt, hvilket det højst sandsynligt heller ikke vil kunne blive på den plads.
Den lille vinkel på 50x50 cm. er kun påtænkt som en mulighed for et sidespor til en eller anden form for virksomhed/fabrik.
Banen skal anlægges med märklin K-skinner. Det er tilladt at ændre på udformningen af selve anlægget.
Philip 17 år
Nyt anlæg under planlægning
Dansk epoke III - tidlig epoke IV
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hej med den plads du har til rådighed kan du sagtens få et pænt anlæg,evt med 60cm i dybden hele vejen rundt Evt i 2 lag,og Moduler foran skabene, ang. mangel på skinner kan du købe fek piko flex skinner til 23-25kr pr m hvor du selv kan lave en midterleder,så det behøver ikke at blive særlig dyrt,jeg tror at en som Litra P kan lave en bane til dig,hvis du kikker lidt her under layout's længere tilbage vil du kunne finde nogle baner
Feks denne!
http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?t=7054
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
MY1104
Indlæg: 112
Det lyder da sjovt med amagerbanen som tema, så kan du jo også få 2 stationsbygninger fra Banen. Dragør fra Togcenter Gentofte og en af de andre stationer fra OKT . o fornøjelse og go jul.
Med jernbane hilsen
Anders
I morgen er i dag historie.
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Togcenters model af Dragør Stations bygning kan også anvendes til Kastrup Station - da de to bygninger var lig hinanden. Bygningen i Kastrup står iøvrig stadig.
(Jeg bygger selv Kaastrup)
mvh niels peter
DK-2720
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.342
Stationsbygningen i Dragør eksisterer i allerbedste velgående
Vi kan håbe på, at der på et tidspunkt også bliver fabrikeret en model af stationsbygningen i Store Magleby.
Et godt sted at blive inspireret til Amagerbanen, er på Erik V. Pedersens hjemmeside:
http://evp.dk/index.php?page=amagerbanen
http://evp.dk/index.php?page=amagerbanen-i-model
Svend
bejestrup-banen
Dragør
Indlæg: 33
Det bliver spændende at følge. Store Magleby station står der stadig og man kan også se noget af det gamle spor-forløb. En hel anden udfortning er svingbroen under Langebro.
Glædelig jul
Bejestrup-Banen
bejestrup-banen
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.342
Store Magleby stationsbygning april 2009:
Svend
Philip
Indlæg: 21
Det er blevet til at det højst sandsynligt bliver Kastrup station, ”Togcenter Gentoftes” model af Dragør station bliver brugt som stationsbygningen. Jeg havde både Øresundsvej og Syrevej i tankerne, men Øresundsvej ville fylde for meget. Syrevej passede bedre, men selv hvis jeg skulle bygge en lille del af syrefabrikken ville den fylde for meget. Selve banen bliver så godt nok en (kedelig) rundbane, men det er dog bedre end ingenting. Tanken er jo også et lille anlæg, men med mulighed for en del rangering, som trækkræft findes der jo både AB5 og så litra F, der kan få AB’s litraring, fra Tikøb Hobby. Jeg vil ikke lave anlægget rundt langs væggene, da jeg skal flytte om et par år (for at tage en videregående uddannelse) og til den tid skal anlægget gerne flyttes med og stå i lejligheden.
Jeg har dog valgt at flytte sidesporet ned til havnen om på den modsatte side for, at få bedre plads til det. Det gør ikke mig noget, så længe det dog stadig kan ses, at det er Kastrup Station der er tale om. For at gøre det så genkendeligt så muligt har jeg tænkt mig, at bygge en del af både busgaragen og bygningen for Dansk Porcelænsfabrik
Indtil videre er jeg kommet frem til følgende plan:
Philip 17 år
Nyt anlæg under planlægning
Dansk epoke III - tidlig epoke IV
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Stop, stop, stop. Hvis du gerne vil have så fleksibelt et anlæg som muligt, drejer det sig netop om at få bygget et smalt anlæg rundt langs væggen, men vel at mærke i moduler.
Sådan en 122x244 plade er alligevel umulig at flytte med.
Desuden var jeg ikke klar over at Amagerbanen havde en rundstrækning. Jeg var ganske ovebevist om at det var en punkt til punkt. Perfekt til et L eller U formet anlæg med smalle moduler. Med smalle moduler kan du få plads til mindst 2 stationer.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 674
Desuden er der i nogle ældre numre af "Banen" en artikelserie om Amagerbanen, der kunne være interessant at læse.
Eller dette: http://evp.dk/index.php?page=amagerbanen
Kort sagt: Først studér forbilledet - derefter modellér det efter ønsker og evner (IMHO)
Og jeg holder med moppe om, at et anlæg langs væggen fra punkt til punkt er mere spændende rent kørsels- og rangeringsmæssigt - og mere korrekt ift. forbilledet.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej !
Jeg ville udnytte pladsen på følgende måde (ret til ændringer forbeholdes
)....
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Stationsbygningen er en stor bygning og vil være irriterende at lege 'hen over' - når du skal koble en vogn fra osv.
Som billedet viser, skal du nok regne med mindst 70cm i længden til station og varehus, og ca 20cm over skinneoverkant i højden.
Forslag 1:
Vend stationen, så Nord er til højre og stationsbygningerne ligger på den anden side af sporet.
Derved får du sidespor og kvægfold korrekt ned mod havnen.
For at spare plads, kan havne sporet evt udgå fra et tre-sporskifte.
Busgaragen er lavere end stationen og kan evt blot være en kulisse, der kan tages af.
Jeg er jo modulygger
Forslag 2:
Lav sidesporet som et aftagelig modul, du evt kan udvide helt ned til havnen.
Jeg vil også foreslå, at du tænker meget over moppes forslag om slanke elementer (moduler) langs væggen - og måske en opstillingsbanegård på etagen under.
Tilføkelse: Se tegning Alternativ layout, hvor spor markeret med brun fx kan blive en ringbane eller gå til underetage.
Moduler vil gøre det lettere at bygge - se fx hvordan Jørnebanen gør.
Udover Kastrup med sidespor kan du også få plads til det gamle trinbræt ved lufthavnen.
- - -
Jeg skal ikke overtage din tråd, så læs følgende som lidt inspiration:
Min egne Kaastrup Station er udvidet med et sidespor for lokaltrafik til/fra lufthavnen (spor
.
DSB har overtaget kørslen og forbindelsen sydpå er forlænget indover Sydamager og Køge som 'et tredie spor' ind/ud af København.
Ihvertfald er der set både Lyntog og internationale tog til Gedser/Rødby køre gennem Kaastrup.
Sporplanen for stationen er vedlagt (3 moduler a 1m*50cm).
mvh niels peter
DK-2720