Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Henk og h087 tankespin om en bro

Hej Henk

hvordan vil en Strandmøllebro ( den gamle træbro - forstås ) passe ind?

selvom ideen var at broen skulle adskille landelene - behøver det jo ikke at være med gennemsejlingsmulighed - og så er den tosporet -

har prøvet at google - men får kun det nye L... ( meget mindre pænt ord ) ind på tavlen

er ved at få sat tegnebord op og gøre klar til at tegne i 1 : 10

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"h087" skrev:
Hej Henkhvordan vil en Strandmøllebro ( den gamle træbro - forstås ) passe ind?selvom ideen var at broen skulle adskille landelene - behøver det jo ikke at være med gennemsejlingsmulighed - og så er den tosporet -har prøvet at google - men får kun det nye L... ( meget mindre pænt ord ) ind på tavlener ved at få sat tegnebord op og gøre klar til at tegne i 1 : 10med venlig hilsenhenning h087

Hej

Kender ikke den bro - beskriv den lige.

Der kan være fordele med en bro udelukkende med underbygning, f.eks. frit udsyn til togene, men jeg hælder altid lidt til det imposante - en bro er ikke kun en bro men et skulturelt udtryk i sig selv.

Jeg har iøvrigt ventet spændt på en sporplan, forestiller mig at lave en mockup i 1:10 i plasticcard for at visualisere det 3-dimensionelle.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Henk

det er en træ bro på kystbanen - i nærneden af Vedbæk eller Skodsborg - ( av av )

det er ikke min ide - men synes at den er udmærket - kender broen

den har understøtning hele vejen og frit udsyn til togene - ligger i bakket terræn

og omgivet af skråninger

men måske nogen her på sporskiftet kan hjælpe med foto

hvem skal bygge den mock-up? Cool

jeg har aldrig bygget sådan noget!!! :oops:

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Citat:
hvem skal bygge den mock-up? jeg har aldrig bygget sådan noget!!!

Med et sporplanforslag og et udgangpunkt i en brotype skal jeg nok gøre det.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.836

PB

"h087" skrev:
hej Henkdet er en træ bro på kystbanen - i nærneden af Vedbæk eller Skodsborg - ( av av )det er ikke min ide - men synes at den er udmærket - kender broenden har understøtning hele vejen og frit udsyn til togene - ligger i bakket terrænog omgivet af skråningermen måske nogen her på sporskiftet kan hjælpe med fotohvem skal bygge den mock-up? Cool jeg har aldrig bygget sådan noget!!! :oops: med venlig hilsenhenning h087

Hej Henning,

Er det den her bro du mener? Se lidt ned af siden...

http://evp.dk/index.php?page=klampenborg---rungsted

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Henk

ja - husker ad.... så... den med træ - ( måske jerntræ :oops: )

kom i tanke om bogen KYSTBANEN af P Thomassen

hapser et par foto i den og vedhæfter

måske findes der også foto af den på EVP hjemmeside - emne Kystbanen

http://www.evp.dk

nyt på nettet - kystbanen - klampenborg - rungsted kyst er der foto af den

spørger EVP om foto - og jeg mener også at jeg kender fotografen

med venlig hilsen

henning h076

strandmøllebroen 1

strandmøllebroen 2

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.836

PB

"tybalt" skrev:
Citat:
hvem skal bygge den mock-up? jeg har aldrig bygget sådan noget!!!
Med et sporplanforslag og et udgangpunkt i en brotype skal jeg nok gøre det.

Uhadada...den er vist svær at bygge Laughing out loud...

Men flot er den...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Lars

tak skal du have - det var det lige netop

kom dog i tanke om moppe havde lært mig at istedet for altid at spørge - så prøv selv

og hvis man så stadig ikke kan finde ud af det - så spørger man

tak moppe - og jeg synes stadig at det var en smart en - tak

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

svenske Bo har et motto -

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Henk

det er smartest at bruge Litra P / Lars link - der kommer du direkte ind på pgl side

om strandmøllebroen

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Henk

beklager det med træsorten :oops:

men har fundet ud af at sorten hedder stål Wink

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"h087" skrev:
Hej Henkbeklager det med træsorten :oops: men har fundet ud af at sorten hedder stål Wink med venlig hilsenhenning h087

Jerntræ?

Nåmen denne udemærkede bro repræsenterer jo ikke lige højdepunktet af dansk ingeniørkunst, hvilket heller ikke kan siges om den betonbehængte afløser. Den er og bliver, på trods af alle metalstaværerne, en Å-bro.

Det er muligt jeg har misforstået noget men fjord/bælt temaet som skulle understøtte en "rigtig" bro kan jeg simpelt hen ikke få til at passe ind her. Men i et tema Vejle å-dal (eller mølleåen) vil den være god. Den kan nok ikke bære det landskabsmæssige tema alene som f.eks. en gitterbro ville kunne.

Men måske mangler jeg bare fantasi.

Hvor om alting er så er det ikke væsentligt i første fase. Anlægsteknisk kommer broen (dvs. det som i 1:1 er det vigtigste) j til allersidst. Sporet bliver jo lagt på en træplade lang tid før broelementerne kommer til, hvad enten vi taler gitter- bue eller anden type bro, så det nemmeste ville være at lave nogle 1:1 mockups og så vælge ud fra det.

MEN, med fare for at gentage mig selv, hvad med en sporplan?

Checkede lige tidligere tråde og vi fejrer månedsdag for første gang jeg udbad mig en "endelig" sporplan. :roll: Tror du jeg snart kan gøre mig forhåbninger :?:

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Henk

Jeps - i løbet af næste uge

ok

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

kildemoes

Generaldirektør ved DKB

Indlæg: 430

PB  Blog

henk : med vejleå,mener du så gudenåen ? for der bruger man en gitterbro = langåen

der er godt nok gennemsejling Wink

http://www.wiki-silkeborg.dk/index.php5/Jernbanebroer_over_Remstrup_%C3%85

så faldt jeg lige over de her .:

https://www.kulturarv.dk/fbb/sagvis.pub?sag=55591872

http://ing.dk/artikel/148-jernbroer-med-historie

mølleåen/stranmøllebroen ser jeg en del. da jeg padler kano på mølleåen/bagsværdsø

__________________

 

 

Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane                                              http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes 

 

DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I

DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc

DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404

litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H.  http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Henk

er i fuld gang med at tegne

men i princippet er det ikke de store ændringer

det nye er at der ikke skal ligge sporskifter og kryds under brosporende

på de syd og nordgående strækninger i hullet mellem rum 6 og rum 7

men ændre jo stor set ikke det indtil videre udtænkte.

det er mere højderne i sammenhæng mellen rum 5 - 6 - 7 der volder nogen problemer -

( den "brede befolkning" opnion - vi skal sælge konceptet til )

mest rum 7 da det er her stationen skal være - men skal nok få det løst

om brotypen - tja - her er det mest dig der har den afgørende bestemmelse

men du høre snart om mere

laver noget skematisk og lidt løst om det i nattens løb og lægger ind

ok

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej Henning

Jamen det glæder jeg mig til at se, så vi kan komme videre.

Det er rigtigt at udløbet i rum 7 er udfordringen men meget afhænger jo også af hvordan genneføringen kan klares. Så jeg ser frem til dine skitser.

Jeg har ganske rigtigt nogle ideer men det er jo jer der skal udføre det (og se på det senere) så jeg kommer kun med forslag. At det så måske er nemmere at sælge "budskabet" med et 1:10 mockup er en anden sag men det har jeg jo lovet at lave (og komme på besøg med??).

Men jeg sætter mig hen og pusler med mine 6 Carolinere indtil videre. Eksperimenterer med forskelllige måder at spantebygge et lille fartøj på i forskellige lastgrader - morsomt arbejde som jeg ikke ved om der kommer noget ud af, andet end erfaringer.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Henk

bliver forsinket

det lige det med helbredet - det kan du altid få at vide

det er et større arbejde - ikke så meget med brorumet

mere med rum 5 og 7

måtte printe det hele ud og sætte sammen hvad vi havde snakket sammen om

men arbejder ud fra grundlaget i rum 6 - det gir ligesom starthøjderne

men laver tegningerne i A4 med sammenstykningangivelse ( kan ikke scanne større )

men går videre med det

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Henk

med en dybbe på landskabet på 480mm -

og derfra skal fratrækkes baggrundskulissens dybde,

da den gemmer to spor = ca 100mm - 120mm -

så der er kun en reel dybde på 360mm - 380mm

fra rammens forkant til baggrundskulisse

ded sgu intet mejet!!!!

en Lillebæltsbro er ca 20m bred i virkeligheden ( har kigget efter )

og det er så ca 220mm i model -

hvis så man fjerner vejbane 5,6m + fortov 2,5m og 1m mere -

( afstand til rækværk mellem vej og bane og ligende ) -

så bliver en ren jernbanebro ca 10m - 11m bred -

i model så 120mm - 130mm bred -

altså bliver man nødt til at trække broen så langt ud mod forkant som muligt -

for at få noget dybde -

alle mål i millimeter:

Rammehøjde rum 6 = 860

noget andet er at højden på broen må blive -

rammehøjde i rum 6 = 860 + 240/260 -

da rammenhøjde i rum 7 skal være 1000

( ifølge den "breeede og stuuure" befolkning vi skal sælge ideen til )

det vil medføre at NORD og SYD spor vil komme igennem hullet 6/7

i højde 860 + 140/160 og det vil automatisk medfører at BROSPORET vil ligge

højere - nemlig 860 + 240/260

Selve overføringen af BROSPORET og NORD + SYD spor vil ske i hul 6/7 -

og cirka i center af hul 6/7

der skal så være en transversal i BROSPORET og afgrening til Aahus G

afgrening fra NORD og SYD spor til Aarhus G vil først ske - når der er fri af BROSPORET og

inde i rum 7.

dermed skulle der ikke være problemer i hul 5/6 - da NORD og SYD spor "svæver i

rum 6 og BROSPORET forholder sig dertil

så er der stationen Aarhus H + G i rum 7

Aarhus H ligger i højde 860 + 190/210

Aarhus H personvognsdepot ligger i højde 860 + 120/140

og det samme gør Maskindepotet

Aarhus G vil ligge i højde 860 + 120/140 - nok lidt højere

her mangler der så en skematisk tegning - men den kommer

Det vil sige

BROSPORET der i hul 6/7 er i højde 860 + 240/260 falder til 860 + 190/210 på Aarhus H

NORD og SYD sporet der i hul 6/7 er i højde 860 + 140/160 stiger til 860 + 190/210 på Aarhus H

maskindepotet - højde 860 + 140/160 - ligger til venstre for BROSPORET når man kommer fra rum 6 og forbindelse til mdt vil udgå helt oppe ved Aarhus H og vil have forbindelse med personvognsdepotet - højde 860 + 140/160 via underføring af BROSPORET i nærheden af hul 6/7

personvognsdepotet vil så i den modsatte ende have forbindelse med Aarhus H

dvs at personvognsdepotet vil stige fra højde 860 + 140/160 til højde 860 + 190/210 ved Aarhus H

endvidere ligger personvognsdepotet imellem BROSPORET og NORD / SYD sporene.

lægger nogle skitser ind

så langt så godt - mangler skematisk sporplan - men den er på vej

håber at du forstå dette - selvom det er lidt nørklet forklaret.

men vi tager en tur på Fyns land i dag -

vi skal til OKT - Kim i OMC - hente en kopimaskine og slutter af med at besøge vores gamle venner i OMJK

med venlig hilsen

henning h087

og der kommer så mere efterhånden

NYT rum 6

møns klint a la henk - x - strandmølle 1

strandmølebroomgivelser 1

ny KMK Aarhus

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 139

PB

Hej Henning,

der er også den smukke bro som JMJK har på deres anlæg. Den er en smulle Nordjydsk. Jeg har neglet billedet fra deres hjemmeside.

Venligst

Ped

buebro JMJK

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.