Hej Henk
hvordan vil en Strandmøllebro ( den gamle træbro - forstås ) passe ind?
selvom ideen var at broen skulle adskille landelene - behøver det jo ikke at være med gennemsejlingsmulighed - og så er den tosporet -
har prøvet at google - men får kun det nye L... ( meget mindre pænt ord ) ind på tavlen
er ved at få sat tegnebord op og gøre klar til at tegne i 1 : 10
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Kender ikke den bro - beskriv den lige.
Der kan være fordele med en bro udelukkende med underbygning, f.eks. frit udsyn til togene, men jeg hælder altid lidt til det imposante - en bro er ikke kun en bro men et skulturelt udtryk i sig selv.
Jeg har iøvrigt ventet spændt på en sporplan, forestiller mig at lave en mockup i 1:10 i plasticcard for at visualisere det 3-dimensionelle.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Henk
det er en træ bro på kystbanen - i nærneden af Vedbæk eller Skodsborg - ( av av )
det er ikke min ide - men synes at den er udmærket - kender broen
den har understøtning hele vejen og frit udsyn til togene - ligger i bakket terræn
og omgivet af skråninger
men måske nogen her på sporskiftet kan hjælpe med foto
hvem skal bygge den mock-up?
jeg har aldrig bygget sådan noget!!! :oops:
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Med et sporplanforslag og et udgangpunkt i en brotype skal jeg nok gøre det.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Henning,
Er det den her bro du mener? Se lidt ned af siden...
http://evp.dk/index.php?page=klampenborg---rungsted
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Henk
ja - husker ad.... så... den med træ - ( måske jerntræ :oops: )
kom i tanke om bogen KYSTBANEN af P Thomassen
hapser et par foto i den og vedhæfter
måske findes der også foto af den på EVP hjemmeside - emne Kystbanen
http://www.evp.dk
nyt på nettet - kystbanen - klampenborg - rungsted kyst er der foto af den
spørger EVP om foto - og jeg mener også at jeg kender fotografen
med venlig hilsen
henning h076
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Litra P
Indlæg: 1.852
Uhadada...den er vist svær at bygge
...
Men flot er den...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars
tak skal du have - det var det lige netop
kom dog i tanke om moppe havde lært mig at istedet for altid at spørge - så prøv selv
og hvis man så stadig ikke kan finde ud af det - så spørger man
tak moppe - og jeg synes stadig at det var en smart en - tak
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
svenske Bo har et motto -
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Henk
det er smartest at bruge Litra P / Lars link - der kommer du direkte ind på pgl side
om strandmøllebroen
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Henk
beklager det med træsorten :oops:
men har fundet ud af at sorten hedder stål
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Jerntræ?
Nåmen denne udemærkede bro repræsenterer jo ikke lige højdepunktet af dansk ingeniørkunst, hvilket heller ikke kan siges om den betonbehængte afløser. Den er og bliver, på trods af alle metalstaværerne, en Å-bro.
Det er muligt jeg har misforstået noget men fjord/bælt temaet som skulle understøtte en "rigtig" bro kan jeg simpelt hen ikke få til at passe ind her. Men i et tema Vejle å-dal (eller mølleåen) vil den være god. Den kan nok ikke bære det landskabsmæssige tema alene som f.eks. en gitterbro ville kunne.
Men måske mangler jeg bare fantasi.
Hvor om alting er så er det ikke væsentligt i første fase. Anlægsteknisk kommer broen (dvs. det som i 1:1 er det vigtigste) j til allersidst. Sporet bliver jo lagt på en træplade lang tid før broelementerne kommer til, hvad enten vi taler gitter- bue eller anden type bro, så det nemmeste ville være at lave nogle 1:1 mockups og så vælge ud fra det.
MEN, med fare for at gentage mig selv, hvad med en sporplan?
Checkede lige tidligere tråde og vi fejrer månedsdag for første gang jeg udbad mig en "endelig" sporplan. :roll: Tror du jeg snart kan gøre mig forhåbninger :?:
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Henk
Jeps - i løbet af næste uge
ok
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
kildemoes
Generaldirektør ved DKB
Indlæg: 434
henk : med vejleå,mener du så gudenåen ? for der bruger man en gitterbro = langåen
der er godt nok gennemsejling
http://www.wiki-silkeborg.dk/index.php5/Jernbanebroer_over_Remstrup_%C3%85
så faldt jeg lige over de her .:
https://www.kulturarv.dk/fbb/sagvis.pub?sag=55591872
http://ing.dk/artikel/148-jernbroer-med-historie
mølleåen/stranmøllebroen ser jeg en del. da jeg padler kano på mølleåen/bagsværdsø
Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes
DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I
DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc
DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404
litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H. http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Henk
er i fuld gang med at tegne
men i princippet er det ikke de store ændringer
det nye er at der ikke skal ligge sporskifter og kryds under brosporende
på de syd og nordgående strækninger i hullet mellem rum 6 og rum 7
men ændre jo stor set ikke det indtil videre udtænkte.
det er mere højderne i sammenhæng mellen rum 5 - 6 - 7 der volder nogen problemer -
( den "brede befolkning" opnion - vi skal sælge konceptet til )
mest rum 7 da det er her stationen skal være - men skal nok få det løst
om brotypen - tja - her er det mest dig der har den afgørende bestemmelse
men du høre snart om mere
laver noget skematisk og lidt løst om det i nattens løb og lægger ind
ok
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Henning
Jamen det glæder jeg mig til at se, så vi kan komme videre.
Det er rigtigt at udløbet i rum 7 er udfordringen men meget afhænger jo også af hvordan genneføringen kan klares. Så jeg ser frem til dine skitser.
Jeg har ganske rigtigt nogle ideer men det er jo jer der skal udføre det (og se på det senere) så jeg kommer kun med forslag. At det så måske er nemmere at sælge "budskabet" med et 1:10 mockup er en anden sag men det har jeg jo lovet at lave (og komme på besøg med??).
Men jeg sætter mig hen og pusler med mine 6 Carolinere indtil videre. Eksperimenterer med forskelllige måder at spantebygge et lille fartøj på i forskellige lastgrader - morsomt arbejde som jeg ikke ved om der kommer noget ud af, andet end erfaringer.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Henk
bliver forsinket
det lige det med helbredet - det kan du altid få at vide
det er et større arbejde - ikke så meget med brorumet
mere med rum 5 og 7
måtte printe det hele ud og sætte sammen hvad vi havde snakket sammen om
men arbejder ud fra grundlaget i rum 6 - det gir ligesom starthøjderne
men laver tegningerne i A4 med sammenstykningangivelse ( kan ikke scanne større )
men går videre med det
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Henk
med en dybbe på landskabet på 480mm -
og derfra skal fratrækkes baggrundskulissens dybde,
da den gemmer to spor = ca 100mm - 120mm -
så der er kun en reel dybde på 360mm - 380mm
fra rammens forkant til baggrundskulisse
ded sgu intet mejet!!!!
en Lillebæltsbro er ca 20m bred i virkeligheden ( har kigget efter )
og det er så ca 220mm i model -
hvis så man fjerner vejbane 5,6m + fortov 2,5m og 1m mere -
( afstand til rækværk mellem vej og bane og ligende ) -
så bliver en ren jernbanebro ca 10m - 11m bred -
i model så 120mm - 130mm bred -
altså bliver man nødt til at trække broen så langt ud mod forkant som muligt -
for at få noget dybde -
alle mål i millimeter:
Rammehøjde rum 6 = 860
noget andet er at højden på broen må blive -
rammehøjde i rum 6 = 860 + 240/260 -
da rammenhøjde i rum 7 skal være 1000
( ifølge den "breeede og stuuure" befolkning vi skal sælge ideen til )
det vil medføre at NORD og SYD spor vil komme igennem hullet 6/7
i højde 860 + 140/160 og det vil automatisk medfører at BROSPORET vil ligge
højere - nemlig 860 + 240/260
Selve overføringen af BROSPORET og NORD + SYD spor vil ske i hul 6/7 -
og cirka i center af hul 6/7
der skal så være en transversal i BROSPORET og afgrening til Aahus G
afgrening fra NORD og SYD spor til Aarhus G vil først ske - når der er fri af BROSPORET og
inde i rum 7.
dermed skulle der ikke være problemer i hul 5/6 - da NORD og SYD spor "svæver i
rum 6 og BROSPORET forholder sig dertil
så er der stationen Aarhus H + G i rum 7
Aarhus H ligger i højde 860 + 190/210
Aarhus H personvognsdepot ligger i højde 860 + 120/140
og det samme gør Maskindepotet
Aarhus G vil ligge i højde 860 + 120/140 - nok lidt højere
her mangler der så en skematisk tegning - men den kommer
Det vil sige
BROSPORET der i hul 6/7 er i højde 860 + 240/260 falder til 860 + 190/210 på Aarhus H
NORD og SYD sporet der i hul 6/7 er i højde 860 + 140/160 stiger til 860 + 190/210 på Aarhus H
maskindepotet - højde 860 + 140/160 - ligger til venstre for BROSPORET når man kommer fra rum 6 og forbindelse til mdt vil udgå helt oppe ved Aarhus H og vil have forbindelse med personvognsdepotet - højde 860 + 140/160 via underføring af BROSPORET i nærheden af hul 6/7
personvognsdepotet vil så i den modsatte ende have forbindelse med Aarhus H
dvs at personvognsdepotet vil stige fra højde 860 + 140/160 til højde 860 + 190/210 ved Aarhus H
endvidere ligger personvognsdepotet imellem BROSPORET og NORD / SYD sporene.
lægger nogle skitser ind
så langt så godt - mangler skematisk sporplan - men den er på vej
håber at du forstå dette - selvom det er lidt nørklet forklaret.
men vi tager en tur på Fyns land i dag -
vi skal til OKT - Kim i OMC - hente en kopimaskine og slutter af med at besøge vores gamle venner i OMJK
med venlig hilsen
henning h087
og der kommer så mere efterhånden
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
PED
Indlæg: 150
Hej Henning,
der er også den smukke bro som JMJK har på deres anlæg. Den er en smulle Nordjydsk. Jeg har neglet billedet fra deres hjemmeside.
Venligst
Ped
Dansk Epoke 3 Märklin HO